9 квітня о 15:00Вебінар: Скринька таємниць творчого вчителя початкової школи на уроках математики та природознавства

Урок "Вишивальні шви та їх види" (7 клас)

Про матеріал
Урок розробила: Колісник Світлана Григорівна, вчитель трудового навчання та технологій 7 клас Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 9 класи (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, підготовлена робочою групою у складі: В. К. Сидоренко, Н. І. Боринець, Д. В. Боровик, В. М. Гащак, Е. М. Даниліна, С. М. Дятленко, Р. М. Лещук, Н. Б. Лосина, Т. С. Мачача, Н. М. Павич, А. І. Терещук, І. Ю. Ходзицька, В. В. Юрженко. Тема: «Вишивальні шви та їх види. Прозорі (мережки: «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»). Практична робота. ІБЖД Вправи з виконання швів » Мета: створити умови для формування в учнів понять про прозорі техніки вишивання, про мережку та її види, ознайомити учнів із технологією виконання мережок «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»; навчити розріз¬няти наскрізні лічильні шви, готувати тканину для їхнього виконання, навчити виконувати мережки «одинарний прутик», «подвійний пру¬тик», «роздільний прутик»; виховувати шанобливе ставлення до національних традицій української вишивки, розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і пра¬вил безпечної роботи під час вишивання, виховувати акуратність і точність під час виконання ви¬шивальних робіт. Основні результати: після уроку учні будуть знати основні поняття теми; вміти виконувати вишивальні шви, а також безпечно користуватись інструментами. Обладнання: зразки швів, виробів, ілюстрації з журналів. Інструменти та матеріали: п'яльці, нитки, голки, ножиці (із гостри¬ми кінцями), тканина. Об'єкт праці: серветка, рушник. Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, музика. Тип уроку: інтегрований урок, формування вмінь і навичок учнів. Хід уроку І. Організаційний момент Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, наявності спецодягу, створення позитивної емоціональної атмосфери, призначення чергових, перевірка присутності учнів. ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів Учні методом “Мікрофон” відповідають на питання:  З чого починається процес виготовлення вишитого виробу?  До якого виду білизни належать серветки та рушники?  Яку тканину ви обрали для вишивання серветок і рушників? Чому?  На що впливає добір швів для вишивання? Оскільки для роботи на уроці вам необхідні знання, які ви отримали на уроках образотворчого мистецтва, давайте пригадаємо їх. Бесіда  З якою метою використовують орнаменти?  Де практично використовують орнаменти у повсякденному житті?  Які є способи нанесення орнаменту?  Що таке стилізація?  Як поділяють види орнаменту за формою, змістом?  Що таке симетрія? Як може проходити вісь симетрії? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Поповнюємо колекцію для вишивання серветки. Чим більше будемо знати різновидів швів, тим більше буде можливостей їх практичного застосування. Якщо людина хоче вишивати, Знайдеться в неї голка, нитка, час... Зуміє всі відтінки підібрати, Й шедеври вийдуть з-під руки не раз. Якщо людина хоче вишивати, Побачить в цьому радість і красу. І по узорах буде мандрувати, І вишиє на квіточці росу, І створить диво, первозданну казку, Їй усміхнеться сонечко в вікні, Бо відіб’ється і любов, і ласка У хрестиках на білім полотні. В Україні з давніх-давен дуже любили вишивати. Вишиваючи, дівчата і жінки ніби малювали нитками на полотні, вкладаючи у свої візерунки мрії про радість і щастя. Сьогодні на уроці кожен із вас буде намагатися відобразити своє розуміння прекрасного. ІV. Повідомлення теми уроку Сьогодні тема нашого уроку: «Вишивальні шви та їх види. Прозорі (мережки: «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»). V. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь учителя В українській народній вишивці відомо понад 100 технік вишивання. За способом виконання всі вишивальні шви поділяють на “глухі” і “прозорі”. Глухі техніки вишивання у свою чергу поділяють на поверхнево-нашивні лічильні й поверхнево-нашивні віль¬ні, а прозорі техніки вишивання – на прозорі лічильні й прорізні вільні. Глуха вишивка (поверхнево-нашивна лічильна і по¬верхнево-нашивна вільна) – вишивка, яку виконують на суцільній поверхні тканини, не висмикуючи чи не ви¬різуючи її ниток. Поверхнево-нашивні лічильні техніки становлять основну частину української народної вишивки. Назва поверхнево-нашивних лічильних і вільних тех¬нік вишивання пояснює спосіб їх виконання. Поверхнево-нашивні лічильні техніки виконують на поверхні тканини, рахуючи нитки. До поверхнево-нашивних лічильних технік вишивання належать: лічиль¬на гладь (пряма, коса, качалочки), занизування, низь, штапівка” верхоплут, ретязь, хрестик, солов’їні вічка, зерновий вивід, курячий брід та інші (мал. 1). Поверхнево-нашивні вільні техніки не потребують точного рахунку ниток, їх вишивають на поверхні тка¬нини за вільним, наперед нанесеним контуром візерун¬ка. До поверхнево-нашивних вільних технік вишиван¬ня належать: гладь (художня, декоративна, біла та ін.) (мал. 2), рушникові шви, “курячі шкірки” та ін. Прозора вишивка (ажурна) – це вишивка, яку вико¬нують на основі прорідження або прорізання тканини. До прозорих швів належать прозоро-лічильні, прорізні вільні та ін. (мал. 3) Прорізні вільні (прорізна гладь) техніки виконують на місцях прорізей вільної форми, з’єднаних бридами (перемич¬ками), павуками, ажурною сіт-кою (мал. 4). Для вишивки в техніці про¬різної гладі добирають візе¬рунки переважно за вільним контуром. Основні лінії про¬різної гладі обшивають щіль¬ною качалочковою гладдю або петельним швом, після чого тканину всередині цих швів вирізають. На місцях виріза¬ної тканини можуть проклада¬тися бриди, павучки, ажурні сітки. За зовнішнім виглядом з ли¬цьового і виворітного боків усі техніки вишивання поділяють на однобічні і двобічні. Прозоро-лічильні техніки вишивання виконують на місці висмикнутих із тканини ниток. До цієї групи ви¬шивок належать різні види мережок (мал. 3) Однобічні техніки вишивання утворюють візерунок лише з лицьового боку виробу (хрестик, назад голку, ко¬лодки (гобеленний шов), курячий брід, полтавська гладь тощо), а з виворітного – лише окремі стібки й переходи ниток (мал. 5, а). Двобічні техніки вишивання утворюють візерунок вишивки, однаковий з лицьового і виворітного боків (качалочки, кривулька, верхоплут, пряма гладь (лишт¬ва), штапівка, солов’їні вічка, двобічна гладь, прорізна гладь тощо) (мал.. 5, б). Характерною особливістю української народної ви¬шивки є поєднання різноманітних технік вишивання (деколи одночасно 5 -12), які гармонійно доповнюють одна одну, утворюючи напрочуд красиві композиції. Відомими центрами народної вишивки в Україні є села Клембівка на Вінниччині, Григорівка на Київщині, Ре¬шетилівка на Полтавщині, Качанівка і Дігтярі на Чер¬нігівщині, Глинки і Кути на Івано-Франківщині та ін. Майстерні є в містах: Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Гайсині, Пирятині, Охтирці, Вижниці, Косові та ін. Нині постійно зростає кількість талановитих май¬стрів, які є авторами нових відкриттів і напрямів роз¬витку мистецтва вишивки. Джерелом творчої обдарова¬ності митців є глибинна обізнаність і повага до традицій рідної та світової культури, витончене відчуття краси природи. Ручна вишивка – клопітка робота, що потребує пев¬них знань і неабиякого бажання займатися цим руко¬діллям. Оволодівши потрібними знаннями й уміннями, ти створюватимеш неповторну красу, яка наповнить на¬вколишнє життя затишком, любов’ю і гарним настроєм. 2. Різновиди мережок. Розповідь учителя.(Супроводжується демонстрацією зразків виробів, ілюстрацій). Мережки є дуже різноманітними за технологією виконання й зовнішнім виглядом. В основному їх виконують нитками під колір тканини, що створює додатковий ефект прозорості вишивки. Але деякі види мережок виконують кольоровими нитками(муліне або котушковими). Види мережок: а) мережка «одинарний прутик» є найпростішою та виконується як основа для інших видів мережок; б) мережка «подвійний прутик»; в) мережка «роздвоєний прутик»(«черв’ячок»); г) складні варіанти мережок: «ляхівка», «потрійна ляхівка», «стовпчики», «гречка», «із настилом», «абак» тощо. Для виконання мережок будь-якого виду існують загальні правила: - краї мережок оформляють закріпками(«качалочками»); - усі ряди мережок виконують справа наліво; - кінці ниток закріплюють в «качалочках» із виворітного боку; - на початку роботи робочу нитку закріплюють петлею біля основи правої «качалочки». VI. Формування вмінь та навичок учнів Практична робота. ІБЖД Вправи з виконання швів 1. Аналіз завдань практичної роботи. Ознайомлення з різними видами вишивальних швів. 2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами. 3. Організація робочого місця під час виконання завдань практичної роботи, правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги. Бесіда - Які ручні інструменти необхідні для вишивання? - Яку голку слід брати для роботи? - Для чого призначений гольник? - Як необхідно користуватися ножицями під час роботи? 4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картами. Послідовність виконання роботи 1. Уважно розглянь різні види вишивальних швів на зраз¬ках вишивок, малюнках із різних джерел інформації. 2. Обговори результати своїх спостережень разом з учи¬телем та однокласниками. 3. У робочому зошиті схематично зобрази найпоширені¬ші поверхнево-нашивні лічильні вишивальні шви. 4. Виконати шви «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик» Під час виконання практичної роботи вчитель розповідає про вечорниці. - Раніше довгими осінніми та зимовими вечорами вишивали. Дівчата збиралися на вечорниці, вишивали собі придане та співали. Дуже цікаво уявити, як саме дівчата працювали на вечорницях, про що розмовляли, про що співали. Сценарій фрагменту вечорниць: Учитель. Уявімо собі осінній вечір, дівчата сидять за роботою, чекаючи на хлопців. Дівчина 1. Ой, Іринко, чого ти сьогодні така сумна, що сталося? Дівчина 2. Чекала свого Миколу, а він не прийшов. Мабуть стежки не знайшов. ( Іринка співає пісню “Із вечора аж до ранку” ) Дівчина 3. А ну, дівчата, давайте ще якоїсь заспіваємо. ( Дівчата співають пісню “Цвіте терен”) ( Заходять хлопці) Хлопець 1. О! Здоровенькі були! Як тут у вас гарно! А можна до вас на вечорниці? Учитель. І тобі доброго здоров'я! Звичайно що можна...Заходь, заходь не соромся. Хлопець 1 . Чуєш, Петре! Іди мерщій сюди! Дивись які тут дівчата гарні! (Заходить Петро) Хлопець 2. Ай справді файні! Дай, Боже, вам щастя,дівчата! Дівчата. Дякую! Дай, Боже, і вам! Хлопець 2. О, дівчата, то ви не тільки гарно вмієте співати, ви ще й вишивальниці хороші. А вишиєте нам рушники, як будемо у дорогу збиратися? Дівчата. Звичайно вишиємо. Хлопець 1. Дівчата, а що ви тут засумували, таку пісню сумну затягнули, аж плакати хочуться. Анумо за мною. (Весело співає ) Ой кум до куми залицявся, Посіяти конопельки обіцявся. Дівчина 3. Е ні, годі, у нас своя веселенька є. Анумо, дівчата, заспіваймо. (Дівчата співають пісню “Два дубки”). Хлопці. Дякуємо вам, за гостину, за пісню веселеньку, пора нам збиратися додому. Чекайте нас після Різдва з старостами. Бувайте здорові! Дівчата. І ви будьте здорові! У добру путь! Учитель. Ось такі були вечорниці. Все було сповнено повагою та турботою одне до одного і, звичайно, чарівністю зародження ніжних почуттів. 5.Контроль роботи учнів учителем з метою виявлення недоліків у їхніх знаннях і вміннях. 6. Поточний інструктаж. 7. Самоконтроль і взаємоконтроль учнів. 8. Підбиття підсумків практичної роботи: -демонстрування найкращих робіт; -аналіз недоліків у роботах і шляхи їх усунення; -оцінювання завдань практичної роботи. VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ Гра «Так чи ні». 1) Мережки - це лічильні шви. 2) Мережка «одинарний прутик» - це глухий шов. 3) Мережки вишивають зліва направо. 4) Для виконання мережок підходить будь-яка тканина. 5) «Качалочка» - лічильний шов. 6) Вишивати треба при достатньому освітленні. 7) Через 50 хвилин роботи треба робити перерву на 30 хвилин. VIІІ. Підбиття підсумків заняття - Що нового дізналися на уроці? - Чого навчилися на уроці? - Де можна застосувати знання і вміння, отримані на уроці? IX. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники. X. Повідомлення про підготовку до наступного заняття. XІ. Прибирання робочого місця Список використаних джерел 1. http://vishivanka.net.ua 2. М. М. Сидоренко, Т. С. Мачача, С.П. Павх. 6 клас. Трудове навчання (для дівчат). 3. https://f-yanina.jimdo.com/вірші/ 4. http://urokpraci.com/merezhka-rozdilnij-prutik-abo-chervyachok.html 5. https://uk.wikibooks.org/wiki/Вишивка 6. https://uk.wikibooks.org/wiki/Вишивка/Мережки 7. https://multiurok.ru/files/proiekt-mieriezhka-7-klass.html Додаток 1 Правила безпечної праці та санітарно — гігієнічні вимоги при виконанні ручних швейних та вишивальних робіт 1. Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись. 2. Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — справа. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5–10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м’язів очей. 3. Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину. 4. Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящичку. Під час виконання ручних робіт шкатулку з інструментами та пристосуваннями класти на стіл праворуч від тканини. 5. Голкою працювати обережно. Не підносити голку близько до обличчя. 6. Після роботи голку й шпильки зберігати тільки в гольнику або покласти у спеціальну коробку. Не залишати голку без нитки. Забороняється зберігати голку, вколовши її в одяг. 7. Ножиці на робочий стіл класти із зімкненими лезами, направленими від себе. 8. На робочому місці слід дотримуватися чистоти й порядку. Додаток 2 Інструменти і пристосування для ручних швейних робіт: а - копіювальний папір; б - лінійка; в - сантиметрова стрічка; г - калька; ґ - олівець; д - нитковтягувач; е - нитки для вишивання; є - нитки для шиття; ж - вишивальні голки; з - голки для шиття; и - гольник зі шпильками; і - полотно для вишивання; ї - п'яльці; к - кілочок; л - крейда; м - наперстки; н - ножиці для розкроювання виробів із тканини; о - ножиці для обрізування кінців ниток; п - ножиці малі для вирізання. Додаток 3 Інструкційна картка «одинарний прутик» 1. Підготувати на тканині доріжку з висмикнутих ниток. 2. Біля основи правої закріпки робочу нитку петлею на двох нитках тканини(рис.а). 3. Справа наліво підхопити голкою чотири вертикальні нитки тканини(рис.а). 4. Обкрутити підхоплені нитки тканини робочою ниткою й вивести голку на дві нитки нижче від краю мережки(рис.б). 5. Закінчити ряд мережки, повторюючи пп. 3-4. 6. Голку вивести на виворітний бік тканини й закріпити нитку під стібками «качалочки». 7. Отримати мережку «одинарний прутик». Додаток 4 Інструкційна картка «подвійний прутик» 1. Підготувати на тканині доріжку з висмикнутих ниток. 2. Виконати нижній ряд мережкою «одинарний прутик». 3. Голку з робочою ниткою вивести на виворітний бік тканини, під виворітними стібками лівої «качалочки» перейти до верхнього краю мережки. 4. Вивести голку на лицьовий бік тканини біля верхнього краю лівої «качалочки». 5. Тканини повернути на 180 6. Справа наліво, підхоплюючи стовпчик першого ряду «одинарного прутика», виконати другий ряд «одинарного прутика». 7. Отримати мережку «подвійний прутик». Додаток 5 Інструкційна картка3. Виконання мережки «роздільний прутик» Послідовність виконання 1. Підготувати доріжку із висмикнутих ниток. 2. Виконати нижній ряд мережкою «одинарний прутик». 3. Голку з робочою ниткою вивести на виворітний бік тканин, під виворітними стібками лівої «качалочки» перейти до верхнього краю мережки. 4. Вивести голку на лицевий бік тканини біля верхнього краю лівої «качалочки». 5. Тканину повернути на 180°. 6. Виконати другий ряд «одинарного прутика», підхоплюючи голкою по дві нитки попереднього й дві нитки наступного стовпчика. 7. Отримали мережку «розподільний прутик». Додаток 6 Зразки вишивки до плану конспекту Мал. 1. Поверхнево-нашивні лічильні техніки вишивання гладдю Мал. 2. Поверхнево-нашивні вільні техніки вишивання Мал. 3. Мережки Мал. 4. Прорізна гладь Мал. 5. Вигляд вишивки з лицьового і виворітного боків: а – вишивка хрестиком; б – вишивка “пряма гладь”
Перегляд файлу

Урок розробила: Колісник Світлана Григорівна, вчитель трудового навчання та технологій, Світлодарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.

7 клас

Навчальна програма з трудового навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 9 класи  (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, підготовлена робочою групою у складі: В. К. Сидоренко, Н. І. Боринець, Д. В. Боровик, В.  М. Гащак, Е. М. Даниліна, С. М. Дятленко, Р. М. Лещук, Н. Б. Лосина, Т. С. Мачача, Н. М. Павич, А. І. Терещук, І. Ю. Ходзицька, В. В. Юрженко.

Тема: «Вишивальні шви та їх види. Прозорі (мережки: «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»). Практична робота. ІБЖД Вправи з виконання швів »

Мета: створити умови для формування в учнів понять про прозорі техніки вишивання, про мережку та її види, ознайомити учнів із технологією виконання мережок «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»; навчити розріз­няти наскрізні лічильні шви, готувати тканину для їхнього виконання, навчити виконувати мережки «одинарний прутик», «подвійний пру­тик», «роздільний прутик»; виховувати шанобливе ставлення до національних традицій української вишивки, розвивати вміння з організації робочого місця, дотримання санітарно-гігієнічних вимог і пра­вил безпечної роботи під час вишивання, виховувати акуратність і точність під час виконання ви­шивальних робіт.

Основні результати: після уроку учні будуть знати основні поняття теми; вміти виконувати вишивальні шви, а також безпечно користуватись інструментами.

Обладнання:   зразки швів, виробів, ілюстрації з журналів.

Інструменти та матеріали: п'яльці, нитки, голки, ножиці (із гостри­ми кінцями), тканина.

Об'єкт праці: серветка, рушник.

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, музика.

Тип уроку: інтегрований урок, формування вмінь і навичок учнів.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання з класом. Концентрація уваги учнів та перевірка їх наявності. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, наявності спецодягу, створення позитивної емоціональної атмосфери, призначення чергових, перевірка присутності учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Учні методом “Мікрофон” відповідають на питання:

  • З чого починається процес виготовлення вишитого виробу?
  • До якого виду білизни належать серветки та рушники?
  • Яку тканину ви обрали для вишивання серветок і рушників? Чому?
  • На що впливає добір швів для вишивання?

Оскільки для роботи на уроці вам необхідні знання, які ви отримали на уроках  образотворчого мистецтва, давайте пригадаємо їх.

Бесіда

  •                 З якою метою використовують орнаменти?
  •                 Де практично використовують орнаменти у повсякденному житті?
  •                 Які є способи нанесення орнаменту?
  •                 Що таке стилізація?
  •                 Як поділяють види орнаменту за формою, змістом?
  •                 Що таке симетрія? Як може проходити вісь симетрії?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Поповнюємо колекцію для вишивання серветки. Чим більше будемо знати різновидів швів, тим більше буде можливостей їх практичного застосування.

Якщо людина хоче вишивати,
Знайдеться в неї голка, нитка, час...
Зуміє всі відтінки підібрати,
Й шедеври вийдуть з-під руки не раз.
Якщо людина хоче вишивати,
Побачить в цьому радість і красу.
І по узорах буде мандрувати,
І вишиє на квіточці росу,
І створить диво, первозданну казку,
Їй усміхнеться сонечко в вікні,
Бо відіб’ється і любов, і ласка
У хрестиках на білім полотні.   

  В Україні з давніх-давен дуже любили вишивати. Вишиваючи, дівчата і жінки ніби малювали нитками на полотні, вкладаючи у свої візерунки мрії про радість і щастя.

  Сьогодні на уроці кожен  із вас буде намагатися відобразити своє розуміння прекрасного.

ІV. Повідомлення теми уроку

Сьогодні тема нашого уроку: «Вишивальні шви та їх види. Прозорі (мережки: «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»).

V. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

В українській народній вишивці відомо понад 100 технік вишивання. За способом виконання всі вишивальні шви поділяють на “глухі” і “прозорі”. Глухі техніки вишивання у свою чергу поділяють на поверхнево-нашивні лічильні й поверхнево-нашивні віль­ні, а прозорі техніки вишивання – на прозорі лічильні й прорізні вільні.

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

Глуха вишивка (поверхнево-нашивна лічильна і по­верхнево-нашивна вільна) – вишивка, яку виконують на суцільній поверхні тканини, не висмикуючи чи не ви­різуючи її ниток. Поверхнево-нашивні лічильні техніки становлять основну частину української народної вишивки. Назва поверхнево-нашивних лічильних і вільних тех­нік вишивання пояснює спосіб їх виконання. Поверхнево-нашивні лічильні техніки виконують на поверхні тканини, рахуючи нитки. До поверхнево-нашивних лічильних технік вишивання належать: лічиль­на гладь (пряма, коса, качалочки), занизування, низь, штапівка” верхоплут, ретязь, хрестик, солов’їні вічка, зерновий вивід, курячий брід та інші (мал. 1).

Поверхнево-нашивні вільні техніки не потребують точного рахунку ниток, їх вишивають на поверхні тка­нини за вільним, наперед нанесеним контуром візерун­ка. До поверхнево-нашивних вільних технік вишиван­ня належать: гладь (художня, декоративна, біла та ін.) (мал. 2), рушникові шви, “курячі шкірки” та ін.

Прозора вишивка (ажурна) – це вишивка, яку вико­нують на основі прорідження або прорізання тканини. До прозорих швів належать прозоро-лічильні, прорізні вільні та ін. (мал. 3)

Прорізні вільні (прорізна гладь) техніки виконують на місцях прорізей вільної форми, з’єднаних бридами (перемич­ками), павуками, ажурною сіт­кою (мал. 4).

Для вишивки в техніці про­різної гладі добирають візе­рунки переважно за вільним контуром. Основні лінії про­різної гладі обшивають щіль­ною качалочковою гладдю або петельним швом, після чого тканину всередині цих швів вирізають. На місцях виріза­ної тканини можуть проклада­тися бриди, павучки, ажурні сітки.

За зовнішнім виглядом з ли­цьового і виворітного боків усі техніки вишивання поділяють на однобічні і двобічні.

Прозоро-лічильні техніки вишивання виконують на місці висмикнутих із тканини ниток. До цієї групи ви­шивок належать різні види мережок (мал. 3)

Однобічні техніки вишивання утворюють візерунок лише з лицьового боку виробу (хрестик, назад голку, ко­лодки (гобеленний шов), курячий брід, полтавська гладь тощо), а з виворітного – лише окремі стібки й переходи ниток (мал. 5, а).

Двобічні техніки вишивання утворюють візерунок вишивки, однаковий з лицьового і виворітного боків (качалочки, кривулька, верхоплут, пряма гладь (лишт­ва), штапівка, солов’їні вічка, двобічна гладь, прорізна гладь тощо) (мал.. 5, б).

Характерною особливістю української народної ви­шивки є поєднання різноманітних технік вишивання (деколи одночасно 5 -12), які гармонійно доповнюють одна одну, утворюючи напрочуд красиві композиції.

Відомими центрами народної вишивки в Україні є села Клембівка на Вінниччині, Григорівка на Київщині, Ре­шетилівка на Полтавщині, Качанівка і Дігтярі на Чер­нігівщині, Глинки і Кути на Івано-Франківщині та ін. Майстерні є в містах: Києві, Львові, Вінниці, Чернігові, Гайсині, Пирятині, Охтирці, Вижниці, Косові та ін.

Нині постійно зростає кількість талановитих май­стрів, які є авторами нових відкриттів і напрямів роз­витку мистецтва вишивки. Джерелом творчої обдарова­ності митців є глибинна обізнаність і повага до традицій рідної та світової культури, витончене відчуття краси природи.

Ручна вишивка – клопітка робота, що потребує пев­них знань і неабиякого бажання займатися цим руко­діллям. Оволодівши потрібними знаннями й уміннями, ти створюватимеш неповторну красу, яка наповнить на­вколишнє життя затишком, любов’ю і гарним настроєм.

2. Різновиди мережок.

 Розповідь учителя.(Супроводжується демонстрацією зразків виробів, ілюстрацій).

  Мережки є дуже різноманітними за технологією виконання й зовнішнім виглядом. В основному їх виконують нитками під колір тканини, що створює додатковий ефект прозорості вишивки. Але деякі види мережок виконують кольоровими нитками(муліне або котушковими).

  Види мережок:

а) мережка «одинарний прутик» є найпростішою та виконується як основа для інших видів мережок;

б) мережка «подвійний прутик»;

в) мережка «роздвоєний прутик»(«черв’ячок»);

г) складні варіанти мережок: «ляхівка», «потрійна ляхівка», «стовпчики», «гречка», «із настилом», «абак» тощо.

Для виконання мережок будь-якого виду існують загальні правила:

  • краї мережок оформляють закріпками(«качалочками»);
  • усі ряди мережок виконують справа наліво;
  • кінці ниток закріплюють в «качалочках» із виворітного боку;
  • на початку роботи робочу нитку закріплюють петлею біля основи правої «качалочки».

VI. Формування вмінь та навичок учнів

Практична робота. ІБЖД Вправи з виконання швів

1. Аналіз завдань практичної роботи. Ознайомлення з різними видами вишивальних швів.

2. Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами.

3. Організація робочого місця під час виконання завдань практичної роботи, правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги.

Бесіда

- Які ручні інструменти необхідні для вишивання?

- Яку голку слід брати для роботи?

- Для чого призначений гольник?

- Як необхідно користуватися ножицями під час роботи?

4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картами.

Послідовність виконання роботи

1. Уважно розглянь різні види вишивальних швів на зраз­ках вишивок, малюнках із різних джерел інформації.

2. Обговори результати своїх спостережень разом з учи­телем та однокласниками.

3. У робочому зошиті схематично зобрази найпоширені­ші поверхнево-нашивні лічильні вишивальні шви.

4. Виконати шви «одинарний прутик», «подвійний прутик», «роздільний прутик»

Під час виконання практичної роботи вчитель розповідає про вечорниці.

- Раніше довгими осінніми та зимовими вечорами вишивали. Дівчата збиралися на вечорниці, вишивали собі придане та співали. Дуже цікаво уявити, як саме дівчата працювали на вечорницях, про що розмовляли, про що співали.

Сценарій фрагменту вечорниць:

Учитель. Уявімо собі осінній вечір, дівчата сидять за роботою, чекаючи на хлопців.

Дівчина 1. Ой, Іринко, чого ти сьогодні така сумна, що сталося?

Дівчина 2. Чекала свого Миколу, а він не прийшов. Мабуть стежки не знайшов.

( Іринка співає пісню “Із вечора аж до ранку” )

Дівчина 3. А ну, дівчата, давайте ще якоїсь заспіваємо.

( Дівчата співають пісню “Цвіте терен”)

( Заходять хлопці)

Хлопець 1. О! Здоровенькі були! Як тут у вас гарно! А можна до вас на вечорниці?

Учитель. І тобі доброго здоров'я! Звичайно що можна...Заходь, заходь не соромся.

Хлопець 1 . Чуєш, Петре! Іди мерщій сюди! Дивись які тут дівчата гарні!

(Заходить Петро)

Хлопець 2. Ай справді файні! Дай, Боже, вам щастя,дівчата!

Дівчата. Дякую! Дай, Боже, і вам!

Хлопець 2. О, дівчата, то ви не тільки гарно вмієте співати, ви ще й вишивальниці хороші. А вишиєте нам рушники, як будемо у дорогу збиратися?

Дівчата. Звичайно вишиємо.

Хлопець 1. Дівчата, а що ви тут засумували, таку пісню сумну затягнули, аж плакати хочуться. Анумо за мною.

(Весело співає )

Ой кум до куми залицявся,

Посіяти конопельки обіцявся.

Дівчина 3. Е ні, годі, у нас своя веселенька є. Анумо, дівчата, заспіваймо.

(Дівчата співають пісню “Два дубки”).

Хлопці. Дякуємо вам, за гостину, за пісню веселеньку, пора нам збиратися додому. Чекайте нас після Різдва з старостами. Бувайте здорові!

Дівчата. І ви будьте здорові! У добру путь!

Учитель. Ось такі були вечорниці. Все було сповнено повагою та турботою одне до одного і, звичайно, чарівністю зародження ніжних почуттів.

5.Контроль роботи учнів учителем з метою виявлення недоліків у їхніх знаннях і вміннях.

6. Поточний інструктаж.

7. Самоконтроль і взаємоконтроль учнів.

8. Підбиття підсумків практичної роботи:

-демонстрування найкращих робіт;

-аналіз недоліків у роботах і шляхи їх усунення;

-оцінювання завдань практичної роботи.

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

   Гра «Так чи ні».

1) Мережки  - це лічильні шви.

2) Мережка «одинарний прутик» - це глухий шов.

3) Мережки вишивають зліва направо.

4) Для виконання мережок підходить будь-яка тканина.

5) «Качалочка» - лічильний шов.

6) Вишивати треба при достатньому освітленні.

7) Через 50 хвилин роботи треба робити перерву на 30 хвилин.

VIІІ. Підбиття підсумків заняття

- Що нового дізналися на уроці?

- Чого навчилися на уроці?

- Де можна застосувати знання і вміння, отримані на уроці?

IX. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

X. Повідомлення про підготовку до наступного заняття.

XІ. Прибирання робочого місця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. http://vishivanka.net.ua
  2. М. М. Сидоренко, Т. С. Мачача, С.П. Павх. 6 клас. Трудове навчання (для дівчат).
  3. https://f-yanina.jimdo.com/вірші/
  4. http://urokpraci.com/merezhka-rozdilnij-prutik-abo-chervyachok.html
  5. https://uk.wikibooks.org/wiki/Вишивка
  6. https://uk.wikibooks.org/wiki/Вишивка/Мережки
  7. https://multiurok.ru/files/proiekt-mieriezhka-7-klass.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Правила безпечної праці та санітарно —

гігієнічні вимоги при виконанні ручних швейних

та вишивальних робіт

1. Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.

2. Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — справа. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5–10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м’язів очей.

3. Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину.

 4. Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящичку. Під час виконання ручних робіт шкатулку з інструментами та пристосуваннями класти на стіл праворуч від тканини.

5. Голкою працювати обережно. Не підносити голку близько до обличчя.

6. Після роботи голку й шпильки зберігати тільки в гольнику або покласти у спеціальну коробку. Не залишати голку без нитки. Забороняється зберігати голку, вколовши її в одяг.

7. Ножиці на робочий стіл класти із зімкненими лезами, направленими від себе.

8. На робочому місці слід дотримуватися чистоти й порядку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Інструменти і пристосування для ручних швейних робіт: 

 https://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/gabruk_91/image008.jpg

а - копіювальний папір; б - лінійка; в - сантиметрова стрічка; г - калька; ґ - олівець; д - нитковтягувач; е - нитки для вишивання; є - нитки для шиття; ж - вишивальні голки; з - голки для шиття; и - гольник зі шпильками; і - полотно для вишивання; ї - п'яльці; к - кілочок; л - крейда; м - наперстки; н - ножиці для розкроювання виробів із тканини; о - ножиці для обрізування кінців ниток; п - ножиці малі для вирізання.

 

 

 

 

 

Додаток 3

Інструкційна картка «одинарний прутик»

1.

Підготувати на тканині доріжку з висмикнутих ниток.

2.

Біля основи правої закріпки робочу нитку петлею на двох нитках тканини(рис.а).

3.

Справа наліво підхопити голкою чотири вертикальні нитки тканини(рис.а).

4.

Обкрутити підхоплені нитки тканини робочою ниткою й вивести голку на дві нитки нижче від краю мережки(рис.б).

C:\Users\Администратор\Documents\art031p.jpg

 

5.

Закінчити ряд мережки, повторюючи пп. 3-4.

6.

Голку вивести на виворітний бік тканини й закріпити нитку під стібками «качалочки».

7.

Отримати мережку «одинарний прутик».

C:\Users\Администратор\Documents\170708499.jpg

 

Додаток 4

Інструкційна картка «подвійний прутик»

1.

Підготувати на тканині доріжку з висмикнутих ниток.

2.

Виконати нижній ряд мережкою «одинарний прутик».

3.

Голку з робочою ниткою вивести на виворітний бік тканини, під виворітними стібками лівої «качалочки» перейти до верхнього краю мережки.

4.

Вивести голку на лицьовий бік тканини біля верхнього краю лівої «качалочки».

5.

Тканини повернути на 180

6.

Справа наліво, підхоплюючи стовпчик першого ряду «одинарного прутика», виконати другий ряд «одинарного прутика».

7.

Отримати мережку «подвійний прутик».

C:\Users\Администратор\Documents\1365106570_merezhka.-prutiki8.jpg

Додаток 5

Інструкційна картка3. Виконання мережки «роздільний прутик» 
Послідовність виконання

  1. Підготувати доріжку із висмикнутих ниток. 
  2. Виконати нижній ряд мережкою «одинарний прутик». 
  3. Голку з робочою ниткою вивести на виворітний бік тканин, під виворітними стібками лівої «качалочки» перейти до верхнього краю мережки. 
  4. Вивести голку на лицевий бік тканини біля верхнього краю лівої «качалочки». 
  1. Тканину повернути на 180°. 
  2. Виконати другий ряд «одинарного прутика», підхоплюючи голкою по дві нитки попереднього й дві нитки наступного стовпчика. 
  3. Отримали мережку «розподільний прутик».

Картинки по запросу картинка роздільний прутик

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Зразки вишивки до плану конспекту

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

Мал. 1. Поверхнево-нашивні лічильні техніки вишивання гладдю

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

Мал. 2. Поверхнево-нашивні вільні техніки вишивання

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВМал. 3. Мережки

 

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

Мал. 4. Прорізна гладь

 

ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

Мал. 5. Вигляд вишивки з лицьового і виворітного боків: а – вишивка хрестиком; б – вишивка “пряма гладь”

 

docx
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку