конспект конкурсного уроку
з фізики 8 клас
на тему:
«Виштовхувальна сила. Закон Архімеда»
Підготувала:
Вчитель фізики
Хлистік Надія Василівна
Тема: Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Мета: сформувати поняття про Архімедову силу, продовжувати формувати вміння знаходити рівнодійну двох сил, застосовувати закон Паскаля; формувати вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки в спостережуваному явищі; ознайомити учнів з практичним застосуванням закону Архімеда, формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач, розвивати логічне мислення, виховувати в учнів любов до фізики.
Обладнання: прозорі посудини з прісною та соленою водою, м’ячик, яйце, металевий циліндр, динамометр, «Архімедове відерце», комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Доброго дня! Діти зверніть увагу у вас на партах находиться кошик очікувань, я попрошу вас всіх уважно переглянути і помітити, те що ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку. На це вам хвилинка часу.
Відкладіть кошик очікувань, до нього повернемось в кінці уроку, щоб перевірити чи виправдались наші сподівання
№ з/п |
Очікувані результати |
На початку уроку |
В кінці уроку |
1 |
Закріпити вміння працювати з фізичними приладами |
|
|
2 |
Дізнатися про щось нове, невідоме |
|
|
3 |
Можливість проявити себе |
|
|
4 |
Працювати не самому, а в групі |
|
|
5 |
Проводити цікаві досліди |
|
|
6 |
Отримати добру оцінку |
|
|
7 |
Отримати гарний настрій |
|
|
8 |
Побайдикувати |
|
|
2. Актуалізація опорних знань
Діти давайте з вами пограємо у гру під назвою «Фізичний футбол»
Усне опитування з використанням презентації
У вигляді гри футбол
Умови етапу: в опитування ми з вами зіграємо у фізичний футбол. Правила гри такі: я задаю питання і обираю ігрока, який буде на нього відповідати, а далі учень, який відповідав, обирає наступного, тобто «дає пас», наступний учень «дає пас» іншому і так далі. Отже, розпочинаємо гру.
«ФІЗИЧНИЙ ФУТБОЛ»
3. Мотивація
А зараз пропоную вашій увазі Легенду про відкриття Закону Архімеда
Презентація (із озвученням, та тихою мелодією)
Легенда відкриття Закону Архімеда.
Жив у Сиракузах мудруй Архімед,
Він був найкращим другом Гієрона.
А всі ви знаєте, що символ влади у царя…
Ви здогадались? Ну, звичайно, це корона!
Задумав цар перед святами
Свій символ влади оновити,
Покликав ювеліра й наказав
Нову корону з золота відлити.
А Гієрон, відомо, недовірою страждав,
І тому золото сам особисто відміряв,
Щоб не було його багато і не мало,
Лишень щоб на корону тільки вистачало.
Ось через місяць ювелір представив Гієрону
Шедевр мистецтва - золоту корону!
Взяв цар корону - ну й краса! Як сонце сяє!
Та у житті по-всякому буває
Міг ювелір в корону срібло або мідь додати,
А рештки золота собі сховати
Та як дізнатись? От в царя турбота:
Чи чесно ювеліром зроблена робота?
Замучивсь цар, зник апетит і сон,
Та враз згадав про Архімеда Гієрон.
І мудреця в палац мерщій везуть,
Садять за стіл, заморські фрукти й овочі несуть.
Сам цар вино у келих наливає
І ласкаво до Архімеда промовляє:
Гієрон: - Мій любий друже, ось моя корона,
Поглянь на неї, наче сонце сяє.
Мені б радіти, але думка серце крає:
Чи не надув мене цей ювелір?
Чи золото не замінив в короні бузувір?
Допоможи обман розкрити,
Тільки корону не царапати й не бити!
Задумавсь вчений:
Архімед: - Я допоможу.
Вага відома. Але як об’єм знайду?..
І думав Архімед дні й ночі всі підряд,
Що не придумає – то все не влад…
Та щоб світліша стала голова, пішов помитись.
Вліз у ванну – та біда,
Із ванни на підлогу полилася враз вода.
Архімед: - О, еврика! Знайшов! – аж крикнув Архімед
Й помчав в палац без одягу й взуття.
Ну й сором! Потім прийде каяття!
А люд на вулиці сміявся і кричав:
«Дивись, мудрець
Женеться голяком!
Який його ужалив ґедзь?»
Палац
Архімед: - О, еврика! Знайшов! Відкрив закон!
Гієрон: - Візьми сандалі і накинь хітон!
Та одягнись нарешті, Архімед!
Потім розкриєш свій мені секрет!
Архімед: - Хай слуги принесуть вагу
Й посудину велику із водою,
А ще хай злитки золота несуть,
В усьому, царю, розберемося з тобою.
Архімед: - На вагу кладем корону,
І тепер такий же рівно
Беремо злиток золотий.
(знаходять рівний по масі злиток золота)
Гієрон: - Зрозумів я!
Архімед: - Ні, постій!
Ми тепер корону нашу
Опускаємо в цю чашу…
Гієрон, поглянь сюди –
В чаші збільшилось води!
Ставлю рисочку по краю…
Гієрон: - А корону?
Архімед: - Я виймаю!
Тепер золото сюди.
Знову рівень зріз води!
Риска нова вже по краю.
Гієрон: - Що ти робиш? Я не знаю...
Риски дві я лише бачу…
Ну й поставив ти задачу!
Архімед: - Вага рівна! Об’єм ні!
Не сподобалось мені.
Розумієш Гієрон, новий я відкрив закон!
Гієрон: - Кажеш, що об’єм нерівний?
Ювелір мені невірний!
За фальшиву цю корону
Відповість він по закону!
Час пройшов. Вже інший вік,
Інтернетним став наш світ.
Та закон цей Архімеда
Пам’ятати завжди треба!!!
Шановні діти! У вас за плечима кілька років навчання у школі. Кожен день приносив вам нові знання. Ви стали розумнішими, навчилися не лише читати, а й розуміти прочитане, критично осмислювати його. Вчилися не лише формувати і відстоювати свою думку, але і прислухатися до думок інших людей. Епіграфом сьогоднішнього уроку вибрано висловлювання давньогрецького вченого Аристотеля, який був вчителем славетного полководця Олександра Македонського:
“Розум полягає не лише у знанні, а й у вмінні застосовувати ці знання”.
4. Вивчення нового матеріалу
Увага. Зараз я вам продемонструю кілька дослідів…
Проблемна ситуація
Демонстрація 1. В акваріум з водою повністю занурюють гумовий м’ячик і прибирають руку. М’ячик стрімко спливає.
Питання класу: Чому м’яч сплив на поверхню води?
(на м’яч діяла сила, напрямлена вгору).
Ця сила називається виштовхувальною. Повторимо наш експеримент, але з іншим тілом.
Демонстрація 2. В акваріум занурюємо металевий циліндр. Спостерігаємо, що тіло тоне.
Питання класу: Чому?
Демонстрація 3. Металічний стержень прикріплюю до динамометра. Визначаю вагу тіла. Занурюю тіло в воду. (покази зменшуються)
Питання класу: Чому?
Діє сила, напрямлена вгору.
Оголошення теми уроку, мети.
Отже, тема нашого уроку: Виштовхувальна сила, Закон Архімеда.
Мета уроку:
5. Засвоєння нових знань
Уявімо собі що в рідину занурене тіло у вигляді прямокутного бруска
Що можна сказати про дію рідини на тіло?
(Рідина чинить на нього тиск)
Що нам відомо про тиск усередині рідини на одній і тій же глибині ?
(на одній глибині всередині рідини тиск однаковий в усіх напрямках). Тому сили, напрямлені на бічні поверхні, будуть однаковими, вони стискають циліндр, тому що напрямлені назустріч одна одній.
Внаслідок дії сили тяжіння в рідині існує тиск, який за законом Паскаля діє в усіх напрямах. На верхню грань бруска діє сила тиску де ( – густина рідини), тобто , яка спрямована вниз.
На нижню грань діятиме сила , спрямована вгору. Оскільки нижня грань перебуває на більшій глибині, ніж верхня , то і сила . Рівнодійна цих сил напрямлена вгору. Отже, по вертикалі вгору на брусок, занурений у рідину, буде діяти виштовхувальна сила: . Виштовхувальну силу, що діє на тіло в рідині або газі називають –Архімедовою силою.
Обчислимо значення архімедової сили для бруска, зануреного в рідину. Оскільки , а і , то отримаємо:
Різниця глибин , на яких перебувають нижня та верхня грань бруска, є висотою , бруска. Тому , враховуючи, що , остаточно отримаємо:
– об’єм тіла, - густина рідини, – прискорення вільного падіння ().
Сила Архімеда діє і в газах. Адже в них також тиск змінюється з висотою.
У газах сила Архімеда значно менша, ніж у рідинах, оскільки густина газу набагато менша від густини рідини.
Закон Архімеда
На тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, що напрямлена вертикально вгору і дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла
Демонстрація 4. Підтвердження закону на досліді («Відерця Архімеда»)
«Запам’ятай»
Історична довідка про Архімеда.
Архімед - давньогрецький вчений, який відкрив закон. Названий в його честь. Відбулося це під час роздумів над досить складною задачею, запропонованою царем Гієроном. Ідея розв’язку прийшла Архімедові в голову, коли він заліз у ванну й помітив, що рівень води піднявся. Учений зрозумів. Що витіснений об’єм води дорівнює якраз об’єму зануреного в рідину тіла. У захоплені Архімед вистрибнув із ванни і побіг вулицею, забувши навіть вдягнутися. Дорогою Архімед вигукував «Еврика! Еврика!, що в перекладі з давньогрецької означає «Знайшов».
Учитель. Від чого залежить сила Архімеда? Чому ж діє сила Архімеда в рідині? А зараз ви - дослідники, з'ясовуєте, від чого залежить Архімедова сила.
Поділимося на групи.
Учитель роздає завдання учням.
У кожної групи своє завдання. Приступаємо до роботи. Групам видається встаткування.
Дослідницька робота в групах
Завдання першій групі
Устаткування: посудина з водою, динамометр, алюмінієвий і мідний циліндри однакового об'єму, нитка.
1. Визначите архімедову силу, що діють на перше й друге тіла.
2. Зрівняєте густину тіл і архимедову силу, що діють на тіла.
3. Зробіть висновок про залежність (незалежності) архімедяної сили від щільності тіла.
Висновок: Архімедова сила не залежить від густини речовини з якого виготовлене тіло.
Завдання другій групі
Устаткування: посудина з водою, тіла різного об'єму, динамометр, нитка.
1. Визначите архімедову силу, що діє на кожне з тіло.
2. Зрівняєте ці сили.
3. Зробіть висновок про залежність (незалежності) архімедяної сили від об'єму тіла.
Висновок: Архімедова сила залежить від об'єму тіла, чим більше об'єм тіла зануреного в рідину, тим більше архімедова сила.
Завдання третій групі
Устаткування: динамометр, нитка, посудини з водою, солоною водою й маслом, алюмінієвий циліндр.
1. Визначите архімедові сили, що діють на тіло у воді, солоній воді й маслі.
2. Чим відрізняються ці рідини?
3. Що можна сказати про архімедяні сили, що діють на тіло в різних рідинах?
4. Зробіть висновок про залежність архімедяної сили від густини рідини.
Висновок: Архімедова сила залежить від густини рідини, чим більше густина рідини, тим більше архімедова сила.
Завдання четвертій групі.
Обладнання: тіла різної форми, посудина з водою, нитка, динамометр.
1. По черзі опускаючи кожне тіло у воду, за допомогою динамометра визначите архімедову силу, що діє на неї.
2. Зрівняєте ці сили й зробіть висновок про залежність (незалежності) архімедяної сили від форми тіла.
Висновок: Архімедова сила не залежить від форми тіла, зануреного в рідину або газ.
Після одержання результатів кожна група звітує про пророблену роботу й повідомляє свої висновки.
Учитель. А тепер давайте вирішимо завдання, що поставив перед Архімедом цар Гієрон. «Чи із чистого золота корона?»
(До дошки запрошуються керівники груп - пояснення рішення супроводжується записами на дошці)
Учень 1. Спочатку Архімед обчислив силу, що виштовхує.
Fа = Рв – Рж
Учень 2. Потім Архімед визначив об'єм корони.
Учень 3. Знаючи об'єм корони, він зміг визначити густину корони, а по густини відповістити на запитання царя: чи немає домішок дешевих металів у золотій короні?
Учитель. Вірно. Ми з вами вирішили завдання Архімеда. Легенда говорить, що густина речовини корони виявилася менше густини чистого золота. Тим самим майстер був викритий в обмані, а наука збагатилася чудовим відкриттям.
6. Закріплення вивченого матеріалу
Для закріплення вивченої нової теми розглянемо задачі
Задача № 1.
Задача № 2.
Задача № 3.
7. Узагальнення та систематизація знань
Другий тайм гри Футбол
8. Оцінювання роботи учнів
9. Підведення підсумків уроку
Аналіз і рефлексія.
Учитель. Сьогодні ми познайомилися з новою темою «Архімедова сила», а головне ми вирішили завдання Архімеда, зробивши подорож в 3 століття до нашої ери, з'ясувавши при цьому, від чого залежить сила, що виштовхує.
Давайте повернемося до нашого кошика очікувань. Позначте, будь-ласка, що ж ви досягнули на уроці, і порівняємо результат. Чи справдились ваші очікування?!
10. Домашнє завдання
Вивчити §37, вправа 21 № 1-3, 9-10
Провести спостереження, де проявляється сила Архімеда.
розробив вчитель фізики та Євгенійович
1