Урок "Вітаміни. Їх значення для здоров'я"

Про матеріал
Розробка уроку курсу " Основи здоров'я " складеного відповідно за підручником І.Д.Беха, Т.В.Воронцової, В.С.Пономаренка, С.В.Страшка. Розробка для вчителів початкових класів, буде добрим помічником у проведенні уроку з основ здоров’я.
Перегляд файлу

Тема . Вітаміни, їх значення для здоров’я.

Практична робота. Вибір корисних для здоров’я продуктів.

Мета. Навчити учнів вибирати  корисну для здоров’я їжу та формувати    вміння мотивувати свій вибір, пояснити шкідливість переїдання, дати уявлення про вітаміни,  розвивати  прагнення бути здоровим та вміння робити  правильний  вибір продуктів; виховувати  навички культури харчування, естетичний смак;

Обладнання: м’яч, емблеми з назвами вітамінів, загадки, малюнки з кошиками фруктів та овочів, картки з прислів’ями , підручники,  друковані зошити, кольорові олівці.

Тип уроку: комбінований 

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент

 

  1. Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок основ здоров’я починаймо.

 

  1. Налаштування

Щоб здоров’я добре мати,

Слід про нього змалку…(дбати),

Кожний ранок обливатись

І зарядкою …(займатись),

У дворі щодня гуляти,

Повноцінно їсти  й … (спати),

Добре мати всі продукти,

Досхочу вживати…(фрукти).

  1. Повторення правил роботи на уроці

 

  • Бути організованим.
  • Бути привітним.
  • Говорити коротко і по черзі.                                                                     
  • Не критикувати думки інших.
  • Не перебивати того, хто говорить.
  • Піднімати руку, коли хочеш висловитися.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Гра «Улюблена страва»  (  Діти стають у коло  і передають один одному м’яч , називають свою улюблену страву)
  • Чим вона корисна?
  1. Повторення правил харчування
  • Їжте різноманітну їжу, щоб організм отримував усі необхідні йому поживні речовини.
  • Їжте щодня в один і той самий час. Організм звикає до певного режиму, і тоді їжа краще засвоюється.
  • Їжте сидячи за столом.
  • Не розмовляйте, не читайте під час їжі.
  • Їжте неспішно, добре розжовуйте їжу.
  • Їжа не має бути гарячою.
  • Уранці перед школою потрібно обов’язково снідати.
  • Вечеряти треба не пізніше, ніж за 2 годину до сну.
  • При вживанні їжі строго дотримуйтеся гігієни харчування ( мийте руки, їжте з окремого посуду…)
  1. Міні-вікторина
  • Як слід брати хліб з тарілки ?
  • Як брати сіль з сільниці ?
  • Як брати цукор?
  • Яку їжу їдять без ножа?
  • Як треба тримати ложку, виделку?
  • Для чого людина їсть?
  • Що треба зробити перед вживанням їжі?

IІІ. Повідомлення теми уроку

  • Сьогодні на уроці  ми будемо говорити про вітаміни та їх значення для людини. Під час уроку навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, яка містить вітаміни різних груп.
  • Отримані  знання нам необхідні для того, щоб не хворіти, почувати себе бадьорими, сильними. Знання про вітаміни, які ви сьогодні  одержите, допоможуть зберегти здоров’я.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Повідомлення вчителя
  • Слово «вітаміни» походить від латинського слова «віта» - життя. Назва  ця не випадкова. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму.  Уперше необхідність вітамінів для харчування була доведена російським лікарем  Миколою Івановичем Лініним у 1881 році. На сьогодні відомо понад 50 вітамінів. Позначаються вони спеціальними назвами або буквами латинського алфавіту  А, В, С, D.  В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
  •  А яке значення мають вітаміни в житті людини ? Про це нам розкажуть самі вітаміни.

 

  1. Сценка ( виходять учні, на головах яких  емблеми  з назвами вітамінів)http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img9.jpgУчень ( показує малюнок)
  • Добрий день! Впізнали нас?

     Ми – вітаміни,

     Дуже корисні для  людини.

  • Якщо ви хочете добре рости, добре бачити і мати міцні зуби, вам       

           потрібен   Вітамін А.

Вітамін А

Я – вітамін А. На розвиток і ріст, і зір

Впливають вітаміни,

Що виростають в гарбузах,

 Морквині, горобині.

 У яйцях, маслі, молоці,

Вони ще проживають.

 Це вітаміни групи А –

 Їх так ще називають.

( Вчитель показує малюнок )

 

 

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img10.jpg

 

Учень

  • Якщо ви хочете рідше застуджуватися, бути бадьорими, швидше одужувати при хворобі, вам потрібен Вітамін С.

Вітамін С

Щоб зміцнилися кістки

У дитинстві ранньому,

Більше кладіть у салати

Зелені звичайної.

 Їжте часто ви лимони,

 Пийте чай з шипшини.

 Не забувайте ніколи

 Про С вітаміни.

 Всі ці продукти споживайте,

 Здоров'я добре й гарне майте.

 

(Вчитель показує малюнок )

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img11.jpg

Учень

  • Якщо ви хочете бути сильними, мати хороший апетит і не хочете засмучуватися через дрібниці, вам потрібен Вітамін В

(Вчитель показує малюнок)

 

 

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img12.jpg

Вітамін В

 

 Щоб здоровим було серце,

 Нерви у порядку,

 Надворі ти погуляй

 І зроби зарядку.

 Їж печінку і сирок,

 Масло, хліб, свинину,

 Рибу, гречку і жовток,

 Навіть картоплину.

 Пам'ятай, школярику:

 Знає хай дитина:

 Що в продуктах цих живуть

 В – вітаміни.

Учень

  • Якщо ви хочете мати міцні кістки та гарні зуби  вам потрібен  Вітамін Д.

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img13.jpg

 

Вітамін Д

У риб'ячому жирі,

 Яйцях, молоці

 Д вітаміни містяться оці.

 Їх дорослим й дітям треба споживати,

 Вони зубки і кістки будуть доглядати.

 Всі ці продукти споживайте,

 Здоров'я добре й гарне майте.

  • Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку вашого організму. Але ми повинні їсти в міру, не переїдати. Адже переїдання викликає зміни в серці, суглобах, нирках, шлунку, що призводить до розвитку різних захворювань.
  1. Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть, прийшла пора

Трохи відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Всіх вас запросити.

Щоб ніколи не хворіти,

Треба вправи нам робити.

Із-за парт швиденько встали,

Спинки гарно розрівняли,

На носочках піднялись

І до сонця потяглись.

  1. Бесіда про корисні овочі та фрукти
  • Як впливає вживання овочів на наш організм?
  • Повинні бути присутніми овочі на нашому столі?
  • Чому так вважаєте?
  • Чому важливо щодня вживати в їжу фрукти?
  • Як впливає щоденне вживання ягід на наше здоров’я?
  • Отже овочі , фрукти, ягоди  необхідно вживати в їжу щодня. Вони  не тільки смачні, але й корисні, знижують ризик виникнення захворювання, зберігають людям здоров’я, допомагають повернути його тим, хто захворів.

V. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником  ( с.39-40)

     -  Прочитайте вірш «Де ховаються вітаміни?

     - Де причаїлися вітаміни?

     - Скільки потрібно їсти овочів і фруктів щодня?

     -  Ознайомтеся з небезпеками «швидкої»  їжі.

     - Чого в ній не вистачає?

     - Чого не повинно бути в дитячому раціоні?

     - Що корисно вживати школярам у раціон? ( розгляд малюнка)

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img16.jpg

 

http://svitppt.com.ua/images/58/57360/960/img17.jpg

 

 

 

 

 2. Робота в зошиті ( с.20)

       -  Зафарбувати кружечки  потрібним кольором біля малюнків

 3.Хвилинка відпочинку

Руки  на колінах,

Кулачки стиснуті,

Міцно , з напруженням

Пальці притиснуті ( стиснуті пальці).

Пальчики сильніше стискаємо 

Відпускаємо, розтискаємо.

 

 4.  Практична робота «Вибір корисних для здоров’я  продуктів»

  • Робота в парах (  на кожній парті  є малюнок кошика з овочами і фруктами біля яких стоять маленькі кружечки)
  • Зафарбуйте зеленим кольором кружечки з овочами, а червоним – з фруктами.
  • Чим вони корисні?
  • Гра «Вибери мене» (  у дітей – картки з малюнками різних продуктів харчування, дають відповіді підіймаючи їх)
  • Виберіть продукти, корисні для зубів, очей, шкіри…
  • Гра «Вгадай страву за описом»
  • Популярна в Україні  рідка страва, що вариться з посічених буряків, капусти, моркви. Картоплі та інших овочів та приправ. ( Борщ)
  • Борошняний виріб у формі півмісяця. Начинкою слугує картопля, капуста, каші, сир. ( Вареники )
  • Відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, що зберігається солоним і вживається сирим, смаженим, печеним, вареним. (Сало)
  • Закручена в листки капусти начинка з каш і м’ясного або грибного фаршу, начинка може бути овочева. ( Голубці )
  • Порізані тоненько огірочки, нашаткована дрібненько капуста, посічені петрушка і кроп. ( Салат)
  • Чи   корисні ці  страви?
  1. «Хвилинка – цікавинка» ( виступ дослідників)
  • Діти-дослідники повідомлять про те, що споживали і що знали про страви наші предки.
  • Найпоширенішими стравами а Україні були ті, які виготовлялися з рослинних складників. Каші становили більшу частину їжі. Вони готувалися з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса. Найулюбленіші  - овочеві страви:  борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, часник, цибуля, перець, хрін. Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: дерену, галушки, оладки. М’ясні страви були  рідкістю, натомість споживали багато сала. Страви з птиці готували  лише  в неділю. Яйця  споживали на свято. Молочні страви вживали частіше. В давнину українці очищали свій організм – постилися. Перед великими святами завжди є піст. У ці дні  люди  не вживали м’ясної  і молочної  їжі. 
  1. Літературна хвилинка ( на партах конвертики )
  • Складіть прислів’я
  • Що говорить народна мудрість про раціональне харчування?

«Гадай не гадай – борщу наливай: миску з’їси – здоров’я додаси»

«Людина не живе, щоб їсти, а їсть, щоб жити»

«Їж, та не жирнішай, будеш здоровіший»

  1. Гра «Так чи Ні»
  • Зіграти хочеться мені

У гру із вами «Так чи Ні»,

Коли питання задаю,

Готуй же відповідь свою!
відгадай коли мастак – «Ні чи Так»

  • Картоплю , моркву та буряк – треба їсти? Ні чи Так?
  • Другокласник Микола купує мівіну.

           Дає її Лізі, Максиму, мені.

           Що ж брати її чи сказати всім ні?

  • На рибалку ми ходили, багато риби наловили:

Коропці, окуні і один судак.

Будем їсти ? Ні чи Так?

  • Корівка каже6: «Му. Молока кому?»

Я мерщій біжу і корівці Так чи Ні кажу.

  • Подивіться на Миколу. Він купує пепсі колу. Напої ці і не міцні, але ми дружно кажем – Так чи Ні?
  • На городі біля тину гризе заєць капустину.

Капусту їсти й я мастак, а тому кажу я – Ні чи Так?

 

V І.  Підсумок уроку

1.Загадки

  • Що то за голова, що лиш зуби та борода? (Часник)
  • Зозуляста,  сріблиста,

сорочок наділа триста. ( Капуста)

  • Баран у коморі, а роги надворі. (Буряк)
  • Не стелюсь я спати долі, а деруся вся угору. ( Квасоля)
  • В кожній господі я у великій пригоді.

Та хто мене роздягати візьметься,

Той слізьми заллється. (Цибуля)

  • І печуть мене, і варять, і їдять, і  звалять, бо я добра. ( Картопля)
  • Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. ( Морква)

 

2.Корисні поради

  • Щоб не захворіти на грип, треба їсти цибулю, часник, капусту. Вони багаті на вітамін С, який запобігає застуді, зміцнює захисні сили організму.
  • Щоденно треба вживати в їжу яблука. Вони знижують ризик виникнення простудних захворювань в три рази. Також вони продовжують молодість, надають силу, допомагають боротися з хворобами.

3.Виступ  шкільної  медсестри «З лікарем дружи, та не май в ньому потреби»

-  Для чого ми вживаємо їжу?

-  Яка їжа належить до здорової і корисної ?

-  Чи змінилося ваше ставлення до продуктів харчування?

-  Що таке вітаміни  і навіщо вони потрібні людині?

-  В яких продуктах вони містяться?

-  Які продукти треба їсти дітям щодня?

- Які овочі та фрукти ви любите їсти найбільше

Діти, пам’ятайте!

Нема більшого багатства,

як здоров’я  ваше.

На радість всім – і тату, й мамі

Ростіть усі здорові й гарні.

 

  • Отже,  діти,  бажаю  вам,  щоб  ви  завжди  смакували  смачну  та  корисну  їжу та були здорові. Дякую за роботу! Молодці!

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної література

  1. Навчальні програми для середньої  загальноосвітньої  школи  . 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2016. – 93 с.
  2. Бех І.Д. Основи здоров’я. Підручник для 2 класу./ Іван Дмитрович Бех. – К.: «Алатон», 2012. – 40, 41с.
  3. Бей П.І. Посібник «Основи здоров’я»./ Павло Іванович Бей. – Т.: «Богдан», 2006. – 53с.
  4. Беркут В.Л. Розробки уроків з основ здоров’я./ Віра Леонідівна Беркут. – Х.: «Основа», 2017. – 31с.
  5. Будна Н.О. Уроки з основ здоров’я./ Наталія Олександрівна Будна. – Т.: «Богдан», 2006. – 42с.
  6. Володарська М.О. Харчування  і здоров’я. / Марина Олександрівна  Володарська. – Х.: «Основа», 2013. – 25,26с.
  7. Димченко І.І. Основи здоров’я./ Ірина Іванівна Димченко. – Х.: «Основа», 2013. – 27,28 с.
  8. Митохір Н.Б. Здоров’я і харчування./ Надія Богданівна Митохір. – Т.: «Богдан», 2007. – 14с.
  9. Фруктова Я.С. Тестові завдання з основ здоров’я./ Яна Станіславівна Фруктова. – К.: «Генеза», 2013. – 12с.
  10.  Чорновіл О.В. Абетка харчування. Їмо правильно! / Оксана Василівна Чорновіл. – К.: ТОВ «ОДВА», 2010. – 7,14с.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Основи здоров’я, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 січня 2023
Переглядів
776
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку