Мета уроку: розкрити алегорію оповідання, схарактеризувати образ коня Шептала; поглибити вміння аналізувати художній твір, бачити підтекст і розуміти його; розвивати уяву, логічне мислення, пам'ять; виховувати особистість, яка прагне зберегти свою неповторність та знайти своє місце в житті.
Тема уроку. Володимир Дрозд «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи та неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії
Мета уроку: розкрити алегорію оповідання, схарактеризувати образ коня Шептала; поглибити вміння аналізувати художній твір, бачити підтекст і розуміти його; розвивати уяву, логічне мислення, пам’ять; виховувати особистість, яка прагне зберегти свою неповторність та знайти своє місце в житті.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
Яке значення має кінь у житті людини?
Назвіть твори, в яких згадується ця тварина.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя у підр. В. Паращича с. 224
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Розповідь учителя про письменника у підр. В. Паращича с. 224
Складання анкети-характеристики письменника у підр. В. Паращича с. 226
Теорія літератури
Химерна проза – це піджанр прози, у якому розповідається про неймовірні події, де реальне поєднується з фантастичним, умовним.
Слово вчителя
Оповідання «Білий кінь Шептало» з’явилося 1965 року. Тогочасні радянські критики не дали схвального відгуку на твір, бо в ньому письменник зачіпав важливу вселюдську проблему особистості в суспільстві, яка була болючою для країни — Радянського Союзу,— де народилося прислів’я: «“Сірі” починають і виграють». Відрізнятися від інших було й небезпечно, і безглуздо. Чесних поетів змушували замовкати — процвітали пристосуванці. Найрозповсюдженіша форма протесту проти режиму — шепіт незадоволення на численних кухнях країни, бо тоді панував тоталітаризм
у підр. «Дивослово» с.20
Еврестична бесіда у підр. В. Паращича с. 228
Бесіда у підр. «Дивослово» с.18-19
Інтерактивна вправа «Займи позицію» у підр. «Дивослово» с.19
Проблемне питання у підр. «Дивослово» с.19
Робота з текстом
Якого кольору був на початку — оповідання кінь Шептало?
Як до нього ставився конюх Степан? —
Як ви оцінюєте ставлення — хлопчика-підпасича до Шептала?
Чим відрізнявся внутрішній світ — Шептала від внутрішнього світу інших сірих коней? (Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, у конюшні, чому він не любив бути в табуні, чого найбільше соромився?)
Розкрийте сутність світосприйняття — коня.
Чому він живе подвійним життям? —
Коли його терпець уривається? Виразно — зачитайте уривки про часи свободи білого коня.
Які думки виникли в Шептала, коли він — побачив своє відображення в річці?
Які складні роздуми коня приводять — його назад до стайні?
Ідейно-художній аналіз твору В. Дрозда «Білий кінь Шептало»
1.1. Виразне читання цікавих епізодів твору, їх переказ.
1.2. Аналіз твору
Тема: розповідь про буденне життя коня Шептала.
Ідея: возвеличення гармонії, яка простежується у взаємостосунках людини і світом тварин.
Основна думка: людина і пррода — взаємопов'язані, бо становлять єдине ціле.
Жанр: оповідання.
Проблематика: людина в суспільстві; свобода і неволя; особистість і натовп; дійсність і мрія.
Композиція.
Експозиція: знайомство читача з конем.
Зав'язка: Степан з конем Шепталом вирушив за зеленим харчем для свиней.
Кульмінація: Шептало на волі, насолодження нею.
Розв'язка: повернення коня додому.
Цитатний план
1. Нелюбов до табунів .
2. Образливий вибір конюха.
3. Виправдання Степанового рішення.
4. Змирився.
5. Спогади про дитинство.
6. Воля.
7. Гірка правда. Повернення.
Обговорення змісту оповідання. Вибіркове читання
Чому Шептало не полюбляв табун, гурт і загорожі?
3 яким проханням звернувся хлопчак до дядька Степана?
Як почував себе кінь суботнього вечора? Про що він розмірковував?
Через що коні недолюблювали Шептала?
Чого не полюбляв робити Шептало
Чого соромився білий кінь?
Як автор характеризує Шептала?
Як білий кінь поставився до жартівливої бійки молодих кобилок?
Який критиці піддав Шептало окремих коней?
Чому Шептало намагався у табуні відокремитися? Як до цього ставився Степан?
Чому білий кінь не гнівався на Степана за батіг?
Через що білому коню, коли він залишився самотнім, захотілося побачитися зі Степаном?
За що Шептало дорікав Степану
1.4.1. Білий кінь Шептало
а) пишається своїм походженням і білим кольором шкіри; б) полюбляє волю; в)здатний творчо мислити; г) повага до Степена
1.4.2. Степан
а) добрий, ніколи не посилає Шептала на важку роботу; б) працьовитий; в) розуміє коней; г)маленький чоловік, землисто-сірий; г) брудні, коряві ручиська, приземлений розум д)турботливий; е) всесильний, милостивий і злий
Психологічне гроно:
Покірний
Роботящий
Шептало Пишається своїм походженням і білим кольором
Полюбляє волю
Має здатність до глибокого мислення
Поважає Степана
Працьовитий
Розуміє коней
Маленький
Степан Добрий, ніколи не посилає Шептала на важку роботу
Турботливий
Всесильний
Милостивий і злий
Дослідження-обгрунтування у підр. «Дивослово» с.20
Робота у групах у підр. «Дивослово» с.20
Робота над характеристикою коня Шептала у підр. «Дивослово» с.21
V. Закріплення вивченого матеріалу
Творче завдання
Складіть «ланцюжок емоцій коня».
«Мікрофон»