Тема. Т.Г. ШЕВЧЕНКО - СПІВЕЦЬ КРАСИ РІДНОГО КРАЮ - ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ
Матеріал уроку. Т.Г. Шевченко «Вітер віє-повіває», «Вітер з гаєм розмовляє...».
Очікувані результати
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
Регламент уроку
План змісту уроку
1.Опрацювання вірша Т.Г. Шевченко «Вітер віє-повіває». 2.Опрацювання вірша Т.Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє...».
Організація пізнавальної діяльності учнів
І.Вступна частина.
1. Підготовка до сприймання матеріалу.
Розгадування кросворда.
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
о |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
б |
|
|
|||||||
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
а |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
р |
|
|||||||||
Пригадайте і впишіть у кросворд слова із віршів Шевченка.
1. Хлюпочуться …поміж осокою. ( качаточка)
2.Пливе …по Дунаю, один за водою.(човен)
3.Між ярами над ставами …. зеленіють.( верби)
4.Сім’я вечеря коло хати, вечірня …. встає.(зіронька)
5.Зацвіла в долині червона… ( калина).
6.Сонце заходить, … чорніють.( гори)
- Чому Т.Шевченка називають кобзарем?
II. Основна частина
1.Повідомлення теми уроку.
2. Вправа « Очікування» .
3.Опрацювання вірша Т. Шевченка «Вітер віє-повіває...».
1). Читання вірша вчителем.
— Тарас в дитинстві дуже любив слухати пісні і думи старих кобзарів. В уже дорослому віці у постаті сліпого кобзаря поет бачив мужнього митця, який вірно служив народові, будив його до боротьби проти соціального і національного гніту. Поет високо цінував громадську позицію кобзарів, шанобливо ставився до їхньої творчості, надихався їхніми думами і піснями. Невипадково образ кобзаря проходить через усю його творчість, майже в кожному творі образ кобзаря набуває нових рис, поглиблюється з усвідомленням його духовної місії в Україні. Послухайте уривок з одного із таких творів.
— Які картини змальовано у вірші?
2).Вправа « П’ять відчуттів»( Складається із 5 характеристик відповідних почуттів
3). Словникова робота.
Вправа для розвитку мовної здогадки.
— Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.
п_ле |
к_бза |
пов_в_є |
ст_п |
с_д_ть |
ш_р_ке |
с_ніє |
мор_ |
р_звив_є |
— Яке слово зайве у кожній колонці? (Синіє, сидить, розвиває.) Чому?
4) Читання в парах/ осмислення в парах.
— Де сидить кобзар? Що робить?
— Як поет описує степ? З чим його порівнює?
— Поясніть вислів „а там — тільки мріє”.
— Прочитайте, як виглядає кобзар.
— Хто слухає його пісні?
— Пофантазуйте, про що міг співати кобзар
5). Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Хто уважніший?».
— Прочитайте рядки вірша, у яких зустрічаються слова зі словникової роботи.
— Знайдіть і прочитайте усі рими.
б) Робота в малих групах
Мета групової роботи: вчити складати партитуру для читання, підготувати до виразного читання вірша.
І група. Підкреслити у вірші слова, які підтверджують, що в природі живе музика ( логічний наголос) . Зачитати рядки, в яких сформульовано тему вірша.
ІІ група. Позначити у вірші паузи, використовуючи такі позначення:
коротка пауза /(,або за інтонацією)
середня пауза //(.)
довга ///( … або !)
ІІІ група Позначити висоту голосу під час читання.
підвищення голосу зниження голосу
ІV група. Обговорити інтонацію, з якою слід читати кожну строфу (гучність голосу, темп, тон читання)
6). Розвиток зв'язного мовлення. Словесне малювання.
— Як би ви проілюстрували вірш? Які фарби використали б?
7). Виразне читання вірша вголос.
4. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє...».
1). Читання вірша вчителем.
2).Вправа « П’ять відчуттів»
3). Словникова робота.
— Доберіть синоніми до слів повен,спинить.
— Поясніть слово „скіпка”.
— Поясніть правопис слова з великої букви ( Дунаю).
4). Мовчазне читання вірша учнями.
— Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші та неспокою в природі.
5). Осмислення вірша в парах.
— Що поет описує у вірші? Де плив човен? Чому його понесло у море?
— Які вирази передають роздуми поета?
6). Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.
7) Підготовка до виразного читання вірша (робота в парі).
8). Порівняння віршів.
— Що, по-вашому, об'єднує їх? А чим вони відрізняються?
— Як характеризують ці вірші поета?
ІІІ. Заключна частина.
1.Вправа « Павутинка»