« Гідросфера, її основні
частини. Світовий океан та
його частини»
(План-конспект уроку географія 6 кл.)
Вчитель: Паук В.В.
Тема: Гідросфера, її основні частини. Світовий океан та його частини.
Мета:Сформувати і поглибити знання про Світовий океан та його частини. Навчити визначати особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин. Формувати навички роботи з картами атласу, настінними картами. Підручником, контурною картою та іншими джерелами географічних знань. Розвивати пізнавальний інтерес, підвищувати мотивацію до вивчення географії.
Обладнання: фізична карта світу, глобус, атласи, практикуми,презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати навчально – пізнавальної діяльності учнів
Знаннєвий компонент:
називає суттєві ознаки понять «океан», «море», «затока», «протока», «острів»
Діяльнісний компонент:
визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою, глибини океанів і морів за шкалою глибин;
розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті,
позначає на контурній карті назви:
морів:Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове;
проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова;
заток:Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська;
островів:Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея;
півостровів:Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор;
западини:Маріанська;
Ціннісний компонент:
оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери;
робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини
Наскрізні змістові лінії
Підприємливість і фінансова грамотність
Дотримується основних правил ощадного використання води в домашньому господарстві.
Здоров’я і безпека
Розуміє вплив якості води на життя і здоров’я людини.
Екологічна безпека та сталий розвиток
Усвідомлює важливість охорони вод своєї місцевості і на планеті загалом.
ХІД УРОКУ
І. Організація навчальної діяльності.
Налаштування на урок
Все,що нас оточує, — це світ географії, тож давайте його пізнавати! «Лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість, кмітливість запросіть!»
Епіграф до уроку
"Вода, у тебе немає ні смаку, ни кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою наслолоджуються, не знаючи, що ти таке насправді.
Не можна сказати, що ти є необхідною для життя: ти — саме життя.
Ти наповнюєш нас радістю, і це неможливо пояснити нашими почуттям".
(А.Сент-Екзюпері)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учні готують випереджальні завдання за вибраними категоріями. Виступи на 1-2 хв:
1.Склад і стан води. Сл.2, 3, 4 Соня Л.
2. Властивості води. Сл. 5, 6 Даша Н.
Вода - сама загадкова рідина на Землі. Про те, що вода не має кольору, запаху та смаку, ви всі добре знаєте. А які ще якості має вода?
3.Вода і здоров’я. Сл.7 Рома А.
Воду потрібно берегти та охороняти, тому що вона:
Навіть тіло дорослої людини майже на три чверті складається з води.
Сл.8 Вова В.А скільки води в кожному з нас?
За день людина випиває близько 1,5 – 2 літри води. Виявляється, що за все своє життя людина випиває в середньому 50-60 тон води.
Сл.9
4. Де береться і куди дівається вода? Сл. 10 Юля Б.
Вода постійно знаходиться в русі, послідовно переходить із одного стану в інший. Цей рух називається кругообігом води в природі.
Вода випаровується з океанів, морів, річок та озер в атмосферу, де перетворюється на хмари. Далі, завдяки повітряним течіям із хмар випадають опади в вигляді дощу або снігу і таким методом вода знов повертається на землю.
При цьому випаровування з поверхні Світового океану складають 355 тис. км³. У зворотному порядку, з повітря в море, повертається лише 320 тис. км³. Решта води (35 тис. км³), перш ніж повернутися до океану, проходить складний цикл на суші. У ХХ ст. рівень Світового океану підвищився на 17 см (таку величину наводять вчені).
Згідно з прогнозами, до 2100 р. рівень океану підвищиться на 40 см. Оскільки річковий стік – величина постійна, то такий підйом можливий за рахунок танення льодовиків. Сл.11
Червоно-коричневим кольором позначені ті території, які можуть бути.
Затоплені.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
ВОДА З ІНШОГО СВІТУ.
Результати досліджень змушують думати, що вода - це взагалі щось «не від світу цього». Є гіпотеза про те, що вода прибула на нашу планету з відкритого космосу у вигляді брил льоду.
Якщо дотримуватися теорії, що вода має позаземне походження, цілком ймовірно, що ми краще зрозуміємо незвичайні властивості води. Вода має унікальну здатність розчиняти і вимивати речовини. Багато речовин може розчинитися в воді, і важко повернути воду до її вихідного стану. Для того, щоб отримати воду особливої чистоти, на напівпровідникових заводах і хімічних фабриках використовують спеціальні очисники. Але як тільки вода поміщається в контейнери, що містяться в матеріалах домішки починають швидко розчинятися. Підтримувати воду в абсолютно чистому стані надзвичайно важко. Навіть вода, яка виглядає абсолютно чистою, містить безліч домішок і мінералів. Цей «екстракт» став місцем народження всіх живих істот на землі. Без води різні частинки не змогли б ні змішуватися, ні поширюватися. Вода створила на землі хаос, і вона ж дала початок порядку - в результаті з`явилася планета, наповнена життям. Ділянки землі, з яких вода виходить на поверхню, завжди шанувалися священними - це робило їх ідеальними місцями для спорудження святилищ.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
Вчені стверджують, що вода є найпоширенішим мінералом на Землі. Сьогодні ми почнемо мандрувати Гідросферою – водною оболонкою нашої планети Ми з вами спробуємо пізнати всю важливість Світового океану та ознайомитися з його частинами.
2.Вправа» Що я знаю. Про що хочу дізнатися» Сл.12
3.Робота над новим матеріалом з використанням презентації .
Пізнати все про Світовий океан нам допоможе «Дерево пізнання»( намальований шаблон на ватмані), яке ми з вами створимо. З чого складається будь-яке дерево? (Коріння, стовбур, гілки, гілочки та листя. ). Всі дерева ростуть з коріння. І ми наше почнемо створювати з коріння.
Сл. 13А для початку давайте уважно подивимося на глобус. Якого кольору на ньому найбільше? (Відповіді дітей). Вірно, більше всього на глобусі блакитної фарби.
Сл.14 Тож ми можемо сказати в загальній площі Земля Світовий океан займає перше місце
Коріння у дерев сильне, велике і розгалужене:
1й корінь Великий – Світовий океан.
2й кор.. менший – суходіл
Сл.15. 3й кор.. А в якому вигляді вода перебуває в атмосфері? (пара, дощ, сніг, град, туман, роса) – Води атмосфери.
4й кор.. На суходолі є вода?( Так. Річки, озера, болота, джерела, ставки..) – Води суходолу.
І так у нашого дерева з’явилося коріння.
Стовбуром нашого дерева буде Світовий океан.
Світовий океан – океан таємниць. Він приховує в своїх глибинах археологічні скарби. Під його хвилями сховані найглибші ущелини і найвищі гори планети. У водах океану мешкають ще невідомі вченим види риб і морських тварин, зростають нові, незнайомі види водоростей. А ще на дні океану лежать тисячі кораблів, що потонули у різні часи, з незчисленними скарбами, за якими полюють шукачі коштовностей, і їх дуже часто супроводжує успіх. Сл.16.
Ви вже поділилися на дві групи. Кожна група зараз перегляне короткі презентації і заповнить табличку «Основні характеристики Океанів». А потім ми разом внесемо дані в головну табличку для всіх 4х океанів. Сл.17.
В нас вже з’являється крона дерева. І основними гілками і стануть океани.
На кожному дереві є не тільки великі гілки, а й маленькі. Щоб дізнатися, які наступні гілочки з’являться на нашому дереві, давайте виконаємо наступне завдання.
Сл.18 Кожна група отримує конверт з завданням. Це карта морів і океанів і контурна карта. Першій групі треба знайти і позначити моря, а другим протоки і затоки. На контурних картах у вас позначені допоміжні позначки. Орієнтуйтесь на них. Даю вам час 2 хвилини.
Давайте добавимо нашому дереву і маленьких гілочок. Перша група, які моря ви позначили (Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Балтійське, Мармурове та Саргаське). А Друга група, які протоки і затоки у вас (протоки – Керченська, Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берингова та Мозамбікська; затоки – Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська).
А тепер прочитаємо і запам’ятаємо.
Запам’ятай!
Дрейка – найширша протока;
Мозамбікська – найдовша протока;
Філіпінське – найбільше море;
Червоне – найтепліше і найсолоніше море;
Мармурове – найменше море;
Саргасове – море без берегів;
Маріанський – найглибший жолоб.
3.Суходіл в океані
Сл.20 На деревах зазвичай є листочки. Тож треба наше дерево теж прикрасити листочками. А для цього виконаємо наступні завдання.
Завдання: Знайдіть і назвіть материки. Напишіть їх на листочках
Який материк найбільший?
Найменший?
Найвіддаленіший?
Найхолодніший?
Давайте пригадаємо як називається ділянка суші, яка «виходить» в море чи океан, з трьох сторін оточена водами, а четвертою з’єднана з континентом? Півострів.. А який півострів є в Україні (Крим).
А ще Італія розміщена на півострові Апенніни, Іспанія та Португалія на Піренейському півострові. Індія на півострові Індостан.
А крім великих материків в океані ще є ? Острови
Давайте поглянемо на слайд. Ось тут показано які острови є за походженням.
Фізкультхвилинка. У кожної людини є свої секрети розслаблення. Дуже часто для того, щоб розслабитися, психологи рекомендують увімкнути уяву і уявити шум моря або водоспад:1-2хв.
https://www.youtube.com/watch?v=rOBUL2_1-0k
https://www.youtube.com/watch?v=XiCI0A_ri4c
Споглядання водної гладі позитивно впливає на нашу психіку, як і звук води. Мабуть, у цьому секрет популярності акваріумів і фонтанів. Фонтан або акваріум можуть бути невеликою прикрасою будинку. А можуть перетворитися на шоу, що збирає тисячі захоплених туристів.
Наприклад, шоу фонтанів в Дубаї.
V. Закріплення навчального матеріалу.
Прийом «М’ячик». Давайте відкриємо сторінку 166 наших підручників і повторимо основні поняття. Я буду кидати вам м’ячик і називати поняття а ви кажете визначення. (Учитель називає поняття, учні дають визначення.)
Прийом «Знайди мене». Добре, а тепер я вам буду називати об’єкт, а ви його швиденьку шукайте на карті. Готові? Почнемо з океанів Індійський, Тихий, Атлантичний, північно-льодовитий; тепер моря Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Балтійське, Мармурове та Саргаське; тепер протоки – Керченська, Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берингова та Мозамбікська; затоки – Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; острова Велика Британія, Гренландія, мадагаскар, Нова Гвінея; та півострови – Аравійський, Кримський, Індостан, Лабрадор, Скандинавський, Сомалі. (Учитель називає об’єкт. Учень показує його на карті)
Прийом «Цікаво знати»
Як розподілений цей запас води по країнах світу?
Яка з країн «найзасушливіша»? Відповідь – Лівія. 99% території цієї країни складає пустеля. Рейтинг найбільш забезпечених водою країн наступний:
VІ. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.
Етап рефлексії.
1. Сьогодні на уроці мене особливо здивувало те, що ...
2. На уроці я дізналася(дізнався) нового про…
4. Було б добре, якби ...
VIІ. Домашнє завдання
1.Вивчити матеріал підручника§41
2. Нанести вивчені об’єкти на контурну карту і вміти показувати їх на карті.
3. За бажанням: підготувати цікаву інформацію про один з вивчених об’єктів та визначити його географічні координати.
Додаткова інформація до уроку.
Майбутнє
Одне з концептів-міст майбутнього - це місто-лілія Lilypad. Ідея таких міст належить Вінсенту Каллеботу. Подібне місто-острів дозволяє розмістити 50 тис. осіб. Місто схоже на лілію з трьома пелюстками, що «зростають» навколо центральної лагуни. Ця лагуна збирає і очищує дощову воду завдяки специфічній власній флорі і фауні. Три пелюстки забезпечують місця для роботи, відпочинку і інфраструктуру міста. Вони також стають основою для висячих садів і вертикального озеленення, що забезпечує «природний» контур міста. Житлові приміщення розташовані не лише у пелюстках, але і у підводній частині «лілії»:
Таке місто-лілія здатне вирішити проблему перенаселення і браку житлових площ в умовах танення льодовиків і підйому рівня світових вод. Реалізація цього архітектурного концепту може стати чи не найбільшим архітектурним проривом ХХI ст. Вода може стати повноцінною частиною архітектурного чи мистецького шедевру
Вода замість полотна – це основа сучасного напряму живопису Ебру.
Ось приклади живопису у техніці Ебру:
Вода – модель для фотографа.
Фотограф Джек Лонг став автором серії фотографій «Ріка». Він використовував воду річки, поблизу якої мешкає.
1