Урок вивчення нового матеріалу".Вчитайся в Лесине слово іскристе".

Про матеріал
На цьому уроці за допомогою різних методів формую критичне мислення учнів, що характеризуються здатністю дитини аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел, бачити проблеми, ставити запитання,приймати рішення й обгрунтовувати його тощо.
Перегляд файлу

ВЧИТАЙМОСЯ В ЛЕСИНЕ СЛОВО ІСКРИСТЕ - ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ

Матеріал уроку. Леся Українка „Конвалія” (уривок), „Давня весна”.

Очікувані результати

Після цього уроку учні/учениці зможуть:

  • виразно  читати вірші ;
  • аналізувати і порівнювати вірші за питаннями;
  • відчувати емоційний зміст поезій;
  • зв'язно висловлювати свої думки;
  • навчаться слухати іповажати думки іншихучнів;
  • вмітимуть співпрацювати з іншими, вирішуючи певні проблеми.

 

Регламент уроку

  1. Вступначастина – до 7 хвилин.
  2. Основна частина – 28 хвилин.
  3. Заключна частина – 5 хвилин.

 

План змісту уроку

1.Опрацювання вірша Леся Українка«Конвалія».

 2.Опрацювання вірша Леся Українка «Давня весна».

          Організація пізнавальної діяльності учнів

І.Вступна частина.

1. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 Контроль навички читання.

У львівському журналі „Зоря” був опублікований твір Лариси Косач — вірш „Конвалія”, підписаний „Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка”. Геніальна у своїй прозорливості мати, Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка), поєднала з іменем України творчу долю 13-річної доньки Лариси Петрівни Косач, і, щоб усі розуміли, що то пише українка з етнічної України, поневоленої царською Росією, дала їй такий псевдонім.

— Під яким віршем вперше з'явився псевдонім Лариси Косач?

— Скільки років тоді було поетесі?

— Чому мама Ольга Петрівна запропонувала дівчинці таке літературне ім'я?

— А тепер давайте:

Відкриймо її серце відверте і чисте,

відкриймо її душу не заспану,

вчитаймось в Лесине слово іскристе

очима живими та ясними.

(Олена Журлива)

II.Основна частина.

1.Повідомлення теми уроку.

2. Вправа « Очікування».

3. Опрацювання вірша Лесі Українки „Конвалія” (уривок).

1) Метод « Чи вірите ви,що…?»

Перед читанням пропоную учням заповнити першу строку таблиці,оцінивши наведені ним судження і пояснити власну точку зору.

Під час читання учні уважно слухають і роблять в табличці відповідні позначки.Після завершення учні обговорюють, де вони були праві,а де помилилися щодо змісту вірша.

1.Конвалія може рости під дубом.

2.Що рука людини може обірвати їй життя.

3.Що у конвалії може закрутитися голова

4. У конвалії голівка в’яне

 

 

 

 

 

 

 

 

2). Виразне читання вірша вчителем.

3). Словникова  робота.

І група.  До слів « пораділа», «позбавила» знайти в тексті слова синоніми.

ІІ група. Знайти у вірші спільнокореневі слова.

ІІІ група. Дібрати рими з вірша.

ІV група. Знайти метафори.

V група.  Поясніть вилови „віку вкоротила”, „музика серце крає”.

4). Читання в парах/запитання в парах.

— Прочитайте, де росла квіточка.

— Для чого її зірвали?

— Які почуття пережила конвалія? Доведіть рядками твору.

 

 

 — Наведіть приклади того, як поетеса протиставляє почуття беззахисної конвалії з тим, що відбувалося на балу.

— Який кінець цієї історії?

— Про що свідчить цей випадок із життя маленької беззахисної конвалії?

— Як автор передала своє ставлення до квіточки і панночки?

— Які почуття конвалії описала поетеса? А панночки?

5). Порівняльна характеристика персонажів твору (робота в групах).

Діти добирають риси характеру кожного персонажа, заповнюють таблицю, доводять свою думку рядками твору.

Конвалія

Панночка

7).Виразне читання вірша.

— Читаючи вголос, передайте ті почуття, які переживали у творі персонажі.

3. Опрацювання вірша Лесі Українки „Давня весна”.

1). Слухання вірша.

2).Вправа « П’ять відчуттів»( Складається із 5 характеристик відповідних почуттів

  • Бачу
  • Чую
  • Відчуваю запах
  • Відчуваю смак
  • Відчуваю у душі
  • Перше слово рядка – назва вірша.

3). Словникова робота.

Читання слів „луною” за вчителем, а тоді „буксиром” у парі.

весéла

я

яснá

хвóра

шум

мúла

рáдісна

веснá

щéдра

тіснá

квіткú

зелéний

білéсенькі

хатúна

самотнá

— Що об'єднує слова І і II стовпчиків? Яке слово зайве у II? Чому?

— Доберіть антоніми до слів І стовпчика. Доберіть синоніми до слів „ясна”, „мила”, „весела”, „щедра”.

— Поясніть значення слова „самотна”.

4). Читання в парах/запитання в парах.

5).  Робота над образними засобами твору.

І група. Знайдіть у перших двох строфах метафори ( про весну говориться як про живу істоту).

ІІ група.— Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.

ІІІ група.Поясніть, як ви розумієте вислови: „промінням грала, сипала квітки”; „співало все, сміялося, бриніло”.

ІV група. Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш „Давня весна”.

6) Робота в малих групах

Мета групової роботи: вчити складати партитуру для читання, підготувати до виразного читання вірша.

І група. Підкреслити у вірші слова, які підтверджують, що в природі живе музика ( логічний наголос) . Зачитати рядки, в яких сформульовано тему вірша.

ІІ група. Позначити у вірші паузи, використовуючи такі позначення:

коротка пауза /(,або за інтонацією)

середня пауза //(.)

довга ///( … або !)

ІІІ група Позначити висоту  голосу під час читання.

 

підвищення голосу зниження голосу

 

ІV група. Обговорити інтонацію, з якою слід читати кожну строфу (гучність голосу, темп, тон читання)

6. Виразне читання вірша.

— Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

IV. Підсумок уроку.

 1.Метод «Незакінчене речення».

- Я зрозуміла..

- Я дізнався, що…

- Тепер я буду…

- Тепер я можу…

-  Мене вразило ...

-  Я відчуваю ...

-  Я впевнений (а), що ...

 

-

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку