ВЧИТАЙМОСЯ В ЛЕСИНЕ СЛОВО ІСКРИСТЕ - ВИДАТНІ УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ
Матеріал уроку. Леся Українка „Конвалія” (уривок), „Давня весна”.
Очікувані результати
Після цього уроку учні/учениці зможуть:
Регламент уроку
План змісту уроку
1.Опрацювання вірша Леся Українка«Конвалія».
2.Опрацювання вірша Леся Українка «Давня весна».
Організація пізнавальної діяльності учнів
І.Вступна частина.
1. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Контроль навички читання.
У львівському журналі „Зоря” був опублікований твір Лариси Косач — вірш „Конвалія”, підписаний „Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка”. Геніальна у своїй прозорливості мати, Ольга Петрівна Косач (Олена Пчілка), поєднала з іменем України творчу долю 13-річної доньки Лариси Петрівни Косач, і, щоб усі розуміли, що то пише українка з етнічної України, поневоленої царською Росією, дала їй такий псевдонім.
— Під яким віршем вперше з'явився псевдонім Лариси Косач?
— Скільки років тоді було поетесі?
— Чому мама Ольга Петрівна запропонувала дівчинці таке літературне ім'я?
— А тепер давайте:
Відкриймо її серце відверте і чисте,
відкриймо її душу не заспану,
вчитаймось в Лесине слово іскристе
очима живими та ясними.
(Олена Журлива)
II.Основна частина.
1.Повідомлення теми уроку.
2. Вправа « Очікування».
3. Опрацювання вірша Лесі Українки „Конвалія” (уривок).
1) Метод « Чи вірите ви,що…?»
Перед читанням пропоную учням заповнити першу строку таблиці,оцінивши наведені ним судження і пояснити власну точку зору.
Під час читання учні уважно слухають і роблять в табличці відповідні позначки.Після завершення учні обговорюють, де вони були праві,а де помилилися щодо змісту вірша.
1.Конвалія може рости під дубом. |
2.Що рука людини може обірвати їй життя. |
3.Що у конвалії може закрутитися голова |
4. У конвалії голівка в’яне |
|
|
|
|
|
|
|
|
2). Виразне читання вірша вчителем.
3). Словникова робота.
І група. До слів « пораділа», «позбавила» знайти в тексті слова синоніми.
ІІ група. Знайти у вірші спільнокореневі слова.
ІІІ група. Дібрати рими з вірша.
ІV група. Знайти метафори.
V група. Поясніть вилови „віку вкоротила”, „музика серце крає”.
4). Читання в парах/запитання в парах.
— Прочитайте, де росла квіточка.
— Для чого її зірвали?
— Які почуття пережила конвалія? Доведіть рядками твору.
|
|
|
|
|
|
— Наведіть приклади того, як поетеса протиставляє почуття беззахисної конвалії з тим, що відбувалося на балу.
— Який кінець цієї історії?
— Про що свідчить цей випадок із життя маленької беззахисної конвалії?
— Як автор передала своє ставлення до квіточки і панночки?
— Які почуття конвалії описала поетеса? А панночки?
5). Порівняльна характеристика персонажів твору (робота в групах).
Діти добирають риси характеру кожного персонажа, заповнюють таблицю, доводять свою думку рядками твору.
Конвалія |
Панночка |
7).Виразне читання вірша.
— Читаючи вголос, передайте ті почуття, які переживали у творі персонажі.
3. Опрацювання вірша Лесі Українки „Давня весна”.
1). Слухання вірша.
2).Вправа « П’ять відчуттів»( Складається із 5 характеристик відповідних почуттів
3). Словникова робота.
Читання слів „луною” за вчителем, а тоді „буксиром” у парі.
весéла |
я |
яснá |
хвóра |
шум |
мúла |
рáдісна |
веснá |
щéдра |
тіснá |
квіткú |
зелéний |
білéсенькі |
хатúна |
самотнá |
— Що об'єднує слова І і II стовпчиків? Яке слово зайве у II? Чому?
— Доберіть антоніми до слів І стовпчика. Доберіть синоніми до слів „ясна”, „мила”, „весела”, „щедра”.
— Поясніть значення слова „самотна”.
4). Читання в парах/запитання в парах.
5). Робота над образними засобами твору.
І група. Знайдіть у перших двох строфах метафори ( про весну говориться як про живу істоту).
ІІ група.— Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
ІІІ група.Поясніть, як ви розумієте вислови: „промінням грала, сипала квітки”; „співало все, сміялося, бриніло”.
ІV група. Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш „Давня весна”.
6) Робота в малих групах
Мета групової роботи: вчити складати партитуру для читання, підготувати до виразного читання вірша.
І група. Підкреслити у вірші слова, які підтверджують, що в природі живе музика ( логічний наголос) . Зачитати рядки, в яких сформульовано тему вірша.
ІІ група. Позначити у вірші паузи, використовуючи такі позначення:
коротка пауза /(,або за інтонацією)
середня пауза //(.)
довга ///( … або !)
ІІІ група Позначити висоту голосу під час читання.
підвищення голосу зниження голосу
ІV група. Обговорити інтонацію, з якою слід читати кожну строфу (гучність голосу, темп, тон читання)
6. Виразне читання вірша.
— Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.
IV. Підсумок уроку.
1.Метод «Незакінчене речення».
- Я зрозуміла..
- Я дізнався, що…
- Тепер я буду…
- Тепер я можу…
- Мене вразило ...
- Я відчуваю ...
- Я впевнений (а), що ...
-