Ознайомити учнів з гарантіями права на освіту, системою освіти в Україні, нормативними документами, що врегульовують право на освіту; формувати розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті;
Розробка відкритого уроку з правознавства
9 клас
Тема уроку: право на освіту
Мета уроку:
вчити створювати соціальні проекти, працювати в групі;
Обладнання мультимедійне обладнання, електронна презентація, Конституція України, витяги з міжнародних документів, дидактичний матеріал – картки, роздавальний матеріал
Основні поняття: освіта, школа, ліцей , колегіум, інститут, університет.
Проблемне питання: Освіта – це право чи обов’язок?
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення:урок з використанням мультимедійних технологій.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд № 1)
Добрий день! Мене звуть…………………………………..
Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з правами дитини (слайд №2)
ІІ. Актуалізація:
Гра «Вірю-не вірю» (слайд № 3)
Відомі вчені-правознавці , готуючи до друку підручник, випадково переплутали і змішали докупи дві групи конституційних прав : особисті і політичні. Ваше завдання – у формі гри «Вірю-не вірю» допомогти вченим розділити ці права і швидко здати до друку підручник, адже учні 9 класу чекають
( Вчитель називає певне право, а учні піднімають картки : особисті – синя картка, політичні – жовта)
9.Право звертатися до органів державної влади і місцевого самоврядування (П)
ІІІ. Мотивація навчання: (слайд № 4)
Стародавній Китай. Часи жорстоких війн і великих походів. Воєначальники однієї з армій святкували перемогу. Один з них, звертаючись до командуючого, сказав: «За здоров'я твого онука — майбутнього полководця!»
Командуючий встав і тихо, але твердо відповів: «Він буде здобувати не міста і села, він буде здобувати освіту!»
Запанувала тиша...
Командуючий продовжив: війна стала ремеслом нашого роду. Слава, досвід, багатство, здобуті нами, не варті і сотої частки того, що здобуде завдяки освіті мій онук. Завдяки книжкам він побачить увесь світ, а не його частину, як я, завдяки знанням він швидко набуде того досвіду, до якого я йшов роками.... Я досконало оволодів мистецтвом воювати і тепер хочу, щоб мій онук оволодів освітою — мистецтвом жити...»
Висновок: освіта необхідна в першу чергу самій людині тому, що без знань вона не зможе здійснювати свої права та обов’язки.
Епіграф уроку «Освіта – це мистецтво жити, а право на освіту — це право на життя!» (слайд № 5)
ІV. Вивчення нового матеріалу: (слайд № 5)
Вчитель: Як ви зрозуміли, тема нашого уроку — «Пра во на освіту».
Вибрана вона не випадково, адже право на освіту – це одне із найважливіших надбань людства, яке знайшло своє відображення в міжнародно-правових актах, а також в Конституції України.
(учитель демонструє Конституцію України, відкриває її і цитує ст. 53 – «кожен має право на освіту»). (Слайд 6)
Цим надбанням людства по праву можна гордитися.
В усі часи освіта була великим благом. В різні часи мудреці висловлювались про необхідність освіти.
А як же розвивається освіта в Україні давайте переглянемо сюжет. (слайд № 7- відео ролик)
Адже, дійсно, щоб бути всебічно розвинутою людиною, необхідно здобути освіту та постійно поповнювати свої знання. І це відчутно, як ніколи, саме сьогодні. Життя не стоїть на місці. Суспільство розвивається, удосконалюється, і цим самим ставить перед людиною нові (умови) завдання, вимоги.
Сутність і гарантії права на освіту.
Вчитель
У нашій країні це право закріплено в Конституції України. На цьому уроці ми ознайомимось з гарантіями права на освіту, системою освіти в Україні і зрозуміємо нашу потребу в безперервній освіті та самоосвіті. Конституція України гарантує кожному громадянину нашої держави право на освіту.
Робота з правовими джерелами (слайд № 8)
Учні знайомляться зі змістом ст. 53 Конституції України і відповідають на такі запитання:
•У чому полягає право на освіту?
•Що означає доступність освіти за законом і як вона забезпечена в Україні?
•Що означає безперервність та різноманітність освіти?
•Що означає вибір форми навчання?
Система освіти в Україні
Вчитель
У нашій державі створено систему доступної та безплатної дошкільної, повної загальної, професійно-технічної та вищої освіти, а також систему післядипломної освіти.
Система освіти в Україні включає дошкільне виховання, загальну середню освіту, професійну освіту, вищу освіту, післядипломну підготовку, аспірантуру, докторантуру, після дипломну освіту, позашкільне навчання і виховання та самоосвіту.
Ст. 29 ЗУ «Про освіту», (слайд № 9) робота із схемою
Метод «Прес»
Ст..6 «Про освіту», основні принципи освіти (слайд № 10) запис у зошит
Мозковий штурм (слайд № 11)
На дошці записано слово «освіта». Назвіть поняття, що пов’язані з цим словом. (Всі слова записуються на дошці. Коли вся дошка заповнена, вчитель пропонує об’єднати слова в певні групи за якоюсь ознакою).
Підсумок: ми бачимо, що поняття «освіта» пов’язані з навчальними закладами, з людьми, які в них працюють та з навчальними предметами.
Учасники Навчально-виховного процесу
А тепер давайте визначимо хто в школі найголовніший . Визначити головного учасника освітнього процесу допоможе ребус. (слайд №12)
УЧЕНЬ
|
|
|
|
|
ВЧИТЕЛЬ
|
|
|
|
|
БАТЬКИ
Учні обирають назву своїй групі.
Кожна група отримує загальний список прав та обов’язків. Вам необхідно вибрати:
1 група – права і обов’язки учнів (визначити 5 прав, які на думку учнів повинні бути найбільш важливими в школі)
2 група - права і обов’язки учителів (яких прав і обов’язків не вистачає учителям)
3 група - права і обов’язки батьків ( чи виконують права і обов’язки ваші батьки )
Свої відповіді ви записуєте на окремих листочках та розташовуєте на нашому дереві освіти, на відповідних гілках. (учні читають відповідь та наклеюють листочки)
V. Закріплення знань, умінь, навичок учнів
Давайте розглянемо ситуацію
Неповнолітня няня. (Учні читають ситуацію, обговорюють її в групах). (слайд №13)
1 група відстоює позицію Марійки,
2 група відстоює позицію класного керівника,
3 група відстоює позицію батьків.
ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ……
Ознайомившись з документами, які надають громадянам України право на освіту дайте відповідь:
«Освіта-це право чи обов’язок» (слайд 14)
Який обов’язок на вашу думку найважливіший (оволодіти знаннями)
Створення сенкану до слова «Освіта» (слайд 16)
Рефлексія
Обов’язкова та бажана.
Навчає, розвиває, виховує.
Навчання — світ, а не навчання — тьма.
Майбутнє…
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Метод незакінченого речення.
«Сьогодні я на уроці дізнався/ дізналась…» .
«На уроці було цікавим…»,
«Я цей урок запам’ятаю, тому що….».
Отримання повної загальної освіти є як правом, так і обов’язком кожного громадянина України. Саме здобуття освіти багато в чому є запорукою досягнення успіху в житті людини.
Отже, освіта – основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави.
Виставлення оцінок і їх мотивація.
Домашнє завдання (слайд 17)
1.Відповідний параграф підручника § 10, терміни
2.Підготувати листівку-заклик: «Краще навчатися в школі, ніж…» (палити на дворі із друзями, бешкетувати на вулиці, грати в комп’ютерному клубі тощо).
ДОДАТКИ
Витяги з нормативно-правових документів