Урок вивчення нового матеріалу "Загадки", 5 клас

Про матеріал

У загадках нас приваблює прихований зміст, гра уяви, фантазії. Вона не називає предмета, а передає окремі його ознаки через порівняння їх з віддалено схожими явищами.

Загадка примушує нас думати, зіставляти, придивлятися до навколишнього, пізнавати предмети з різних сторін, розвиває художній смак.

Перегляд файлу

ЗАГАДКА ЯК ВИД УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ

        Мета уроку:  поглибити знання учнів про загадку як малий жанр усної народної творчості, її тематичне коло; розвивати   логічне мислення, уміння співвідносити поняття ; прищеплювати інтерес до фольклорних джерел ; духовно збагачувати учнів.

     Обладнання, наочність:  видання  українських народних загадок, збірки родинних загадок, ілюстрації.

     Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід урок

 I.Організаційний момент.

II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчання

Розгадування ребуса.

Діти, давайте ми з вами розгадаємо ребус і  визначимо, чому ж саме буде присвячена тема нашого сьогоднішнього уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда за питаннями.

• Як ви гадаєте, чому цей жанр фольклору має таку назву? Від якого слова вона походить? (Від слова «гадати» — думати, здогадуватися) Загадка є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образного сприйняття й розуміння ними світу. Саме слово загадка вказує на те, що цей вид фольклору апелює до людської думки — гадки. Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Воно були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.

• Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчина», «Котигорошко»)

• У сиву давнину відгадування загадок було частиною весільного обряду — своєрідним екзаменом на розумову зрілість молодої чи молодого. У ліричних піснях, широко відомих і нині, живуть спогади про цю давню традицію:

Дівчинко моя, Галю,

Щось я тобі загадаю.

Як вгадаєш — моя будеш,

Не вгадаєш — чужа будеш.

У чому ж полягає основна особливість загадки? (Утому, що в її основі лежить метафоричне запитання.)

• А що таке метафора?

Метафора (переміщення, віддалення) — перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності.

Отже, предмет зображення в загадці називається не прямо, а інакомовно, приховано. Щоб дати відповідь на метафоричне запитання, треба вміти зіставити життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.

IV Закріплення вивченого матеріалу

1.Відгадати музичні загадки.  «Пісні-загадки»  В.Подвала.

2.Конкурс  „Пантоміма ".
,,Показати  загадку "                                            
Можу довго на доріжці                                            Хоч  буваю  часто  битий ,
На одній  крутитись  ніжці,                                     Але  зовсім  не  сердитий ,
А спинюся  хоч на  мить -                                          Я  стрибаю , веселюся... 
Враз  лягаю  відпочить.                                            Чи  вгадаєте  як  звуся ?
    ( Дзига )                                                                                         ( М' яч )

3. Цікаві загадки.

Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)

Без чого не буває криниці? (Без дна)

Гори і долини, а що стоїть між ними? (Буква і)

Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)

Де є річка без води? (На карті)

Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд)?

Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).

На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш? Ти спиш?).

Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море,а зовсім не має ріка?(букву О).

Які ключі до неба добираються? (журавлині).

У Тата Мері 5 дочок: Чічі, Чача, Чучу і Чече. Як звати 5-ту дочку? ( Мері)

На що схожа половина яблука?( на іншу половину).

4.«Ти – мені, я - тобі». Учні загадують один одному загадки.

5.Математичні загадки

Картинки по запросу загадка

Похожее изображение

6. Загадки на кмітливість

 

Картинки по запросу загадка

Картинки по запросу загадка в картинках

7.«Скільки тварин на малюнку?»

Картинки по запросу загадка в картинках Похожее изображение


 V Рефлексія

1.Гра «Продовж речення…»

- Загадка – це…

- Загадка схожа на прислівя тим, що…

- Загадки бувають таких видів…

VІ  Підсумок уроку. Оцінювання

 Учитель. У загадках нас приваблює прихований зміст, гра уяви, фантазії.  Вона не називає предмета, а передає окремі його ознаки через порівняння їх з віддалено схожими явищами.

Загадка примушує нас думати, зіставляти, придивлятися до навколишнього, пізнавати предмети з різних сторін, розвиває художній смак.

VІІ Домашнє завдання

1. Вивчити напамять 5 загадок.

2. Намалювати ілюстрації до них (2-3)

3.Придумати власну загадку

 

 

docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку