6 клас
Образотворче мистецтво
Тема: Портретний жанр
(розробка вчителя Колодочки Л.Ю.
Полтавська загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа №29
М.Полтава)
Портрет-гротеск
Мета: Закріпити набуті знання про портрет, ознайомити учнів з видами портретного жанру, поняттями портрет-гротеск та міміка обличчя. Формувати вміння помічати характерні риси людини, удосконалювати навички модифікації форм. Розвивати спостережливість,зорову пам'ять, образне мислення. Виховувати старанність, активізувати творчу ініціативу.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: Альбом, гумка, простий олівець, гумка, фломастери. Репродукції картин : Леонардо да Вінчі «Джоконда», О.А.Кіпренський портрет О.С.Пушкіна,
Міжпредметні зв’язки: література, анатомія людини.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.
До класу заходить дівчина одягнена в український костюм , тримає в руках дзеркальце і милується собою. Вчитель читає її портретний опис.
Учитель: «Та що то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, брівоньки, як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі прямесенький, з горбочком, а губоньки як квіточки розцвітають , і меж ними зубоньки, неначе жернівки, як одна, на ниточці нанизані. Коси у неї, як смоль, чорні та довгі-довгі, аж за коліно; у празник так гарно їх повбира, дрібушка за дрібушку та все сама собі запліта; та як покладе їх на голову, поверх вінком, та заквітча квітоньками, кінці у ленти, аж геть порозпуска.»
Такий портретний опис Марусі дав Григорій Квітка-Основ’яненко в одному зі своїх оповідань.
Маруся: А як це - портретний опис?
Вчитель: якщо тобі цікаво це дізнатись, то прохатимемо наших учнів розповісти все що вони знають про портрет.
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель звертається до учнів : Діти, що таке портретний жанр?
Учень: Портрет – це жанр образотворчого мистецтва, який зображує людину або групу людей.
Учитель: Якщо в літературі портретний опис – це мистецтво слова, в музиці – мистецтво звуків, то в образотворчому мистецтві це візуальне зображення краси людини, сприйняття зовнішньої і внутрішньої краси людини. До портретного жанру звертаються художники-графіки, живописці, скульптори, майстри народного мистецтва у своїх вишивках, різьбленні по дереву і чеканці, розписах і ліпленні.
А коли ж саме виник портрет в образотворчому мистецтві?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1-й Учень: Колись давно, люди не зображували собі подібних. Наші предки вважали, що душа людини відразу переселиться в її зображення і людина помре. Тому довгий час малюнки людей на скелях були навмисне деформовані.
2-й учень: У скульптурі портретний жанр досяг неперевершеності у Др. Греції, де так високо цінували людську особистість. Моделями для скульпторів були філософи, поети, політики, які мали заслуги перед державою. Тому художник створюючи конкретну скульптуру, втілював у ній образ ідеального громадянина.
3-й учень: У живопису портретний жанр склався в епоху Відродження у 16 столітті. Тоді портрет розділили на парадний і камерний.
Парадний портрет зображує людину на момент її свята, урочистості. Про це яскраво говорить його зовнішній вигляд пишне вбрання з прикрасами та нагородами, горда постава. Здається, що людина відверто позує.
Камерний портрет – повна протилежність парадному. «Камера» - з лат. «кімната». Камерний портрет вводить нас у внутрішній, невідомий світ людини. Поза моделі безпосередня, здається, що позуючий навіть не підозрює, що його малюють. Парадний – це завжди портрет замовника і найчастіше у художника немає з ним нічого спільного.
Камерний – зображує людину завжди близьку і зрозумілу.
4-й учень: Яскравими представниками цього часу були найвідоміші художники світового рівня Рафаель Санті «Сикстинська мадонна», Леонардо да Вінчі «Джоконда», Альберт Дюрер «Автопортрет», Дієго Веласкес «Портрет Інфанти Маргарити».
5-й учень: У 19 ст. романтизм поступається місцем реалізму, а парадний портрет – камерному. Орест Адамович Кіпренський був видатним майстром реалістичного портретного жанру. «Себя как в зеркале я вижу, Но это зеркало мне льстит» - О.С.Пушкін. Так сказав О.С.Пушкін, коли вперше побачив портрет, написаний Кіпренським у 1827 р.
Учитель: Поет без сумніву був схожим на себе. Витягнуте обличчя, курчаве волосся і живі очі, бакенбарди обрамляючи чіткі і тонкі риси. Але куди ділись притаманні йому бешкетництво та іронія. Перед Пушкіним представ величавий мудрець, трохи стомлений і сумний. Саме таким побачив поета художник, саме таким, через, 170 років, уявляємо Пушкіна і ми.
У портреті душевний стан і настрій людини передається мімікою обличчя.
Діти, що таке міміка?
Міміка – це рухи, зміна обличчя. Вона передає різні почуття. Мімічних м’яз дуже багато, але їх не видно – вони знаходяться під шкірою. Адже можливо відчути, як вони працюють, а також побачити що при цьому відбувається. Морщиться чоло, нахмурюються брови, надуваються щоки, щуряться очі, кривиться рот, смикається ніс, випинаються губи – і ще багато чого. За виявлення кожного почуття на обличчі відповідають різні м язи або групу м язів. Коли людина посміхається – скорочуються одні м язи, коли плаче – інші, коли гнівається – треті. (демонстрація схеми мімічних рухів)
Мімічна гімнастика рухів. Демонстрація плаката з різними варіантами міміки обличчя.
(діти намагаються відтворити різний настрій за допомогою мімічних м’язів)
1. Спокій 4. Сум 7. Переляк
2. Здивування 5. Незадоволення 8. Плач
3. Посмішка 6. Сміх
ІV. Пояснення практичного завдання.
Сьогодні на уроці ми намалюємо не звичайний портрет, а портрет-гротеск.
Гроте́ск (фр. grotesque — «чудернацький», «комічний»; жанр у мистецтві, в якому комічне узагальнюється и загострюється завдяки поєднання реального і фантастичного, правдоподібного і карикатури.
У нашому портреті буде реальним - це зображення міміки і рис обличчя людини ( рот, ніс, очі, вуха, волосся), а фантастичним - це використання математичних цифр.
V. Виконання практичної роботи:
1. Розділити аркуш на 4 частини;
2. У кожній з 4-х частин намалювати портрет-гротеск з певним настроєм;
3. Цифри дозволяється зображувати у дзеркальному відображенні та у перевернутому вигляді;
4. Розфарбувати, підібравши колір відповідно до настрою;
5. Після завершення практичної роботи, малюнки вивісити у класі для аналізу і підведення підсумків.
VI. Підведення підсумків уроку:
Запитання учням:
VII. Домашнє завдання:
За допомогою інтернету переглянути роботи сучасних художників-портретистів.
Додаток.
Роботи учнів по темі «Портрет-гротеск»