Урок " Війна як причина порушення гармонії у Всесвіті" ( інтегрований урок)

Про матеріал

Презентація до інтегрованого уроку з української та зарубіжної літератури за темою: "Війна як причина порушення гармонії у Всесвіті"

конспект інтегрованого уроку компаративного аналізу

української та світової літератур в 11 класі )

Мета: Проаналізувати проблематику вивчених творів («Україна в огні», «Чума»), охарактеризувати персонажів. Формувати цілісну систему знань із теми, методологічну, полікультурну, комунікативну компетентності; розвивати навички аналізу, систематизації та узагальнення інформації; логічне та асоціативне мислення, зв'язне мовлення; сприяти формуванню вмінь критичної оцінки ситуації; виховувати цінності миру, добра, гармонії.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення матеріалу.

Обладнання:мультимедійна дошка( відеоролики, презентація), роздавальний матеріал.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учитель української літератури починає урок зі слів із Біблії:

Спочатку Бог створив небо і землю. Потім створив світло. Назвав світло днем, а темряву – ніччю. Створив суходіл, усяку зелень, траву й дерева. Світила на небі, щоб відокремити день від ночі. Риби, усякі морські істоти, усіх птахів, різних тварин. На шостий день Бог створив людину. І сталося так. І побачив Бог, що це добре….

2. Перегляд відеоролика «Краса світу». (https://www.youtube.com/watch?v=gsNoOy3g-rA)

3. Активний діалог на тему: «Яким Бог створив світ?».

Слайд 3

Орієнтовна відповідь:

Добро,любов, мир- це гармонія.

4. Активний діалог на тему: «Що порушує гармонію у Всесвіті?».

Слайд 4

Орієнтовна відповідь: зло, війни, хвороби.


Перегляд файлу

 

 

Війна як причина порушення гармонії у Всесвіті

(конспект інтегрованого уроку компаративного аналізу

 української та світової літератур в 11 класі )

Мета: Проаналізувати проблематику вивчених творів («Україна в огні», «Чума»), охарактеризувати персонажів. Формувати цілісну систему знань із теми, методологічну, полікультурну, комунікативну компетентності; розвивати навички аналізу, систематизації та узагальнення інформації; логічне  та асоціативне мислення, зв’язне мовлення;  сприяти формуванню вмінь критичної оцінки ситуації; виховувати цінності миру, добра, гармонії.

 

Тип уроку: урок систематизації  та узагальнення матеріалу.

 

Обладнання:мультимедійна дошка( відеоролики,  презентація), роздавальний матеріал.

                                                  Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Учитель української літератури починає урок зі слів із Біблії:

Спочатку Бог створив небо і землю. Потім створив світло. Назвав світло днем, а темряву – ніччю. Створив суходіл, усяку зелень, траву й дерева. Світила на небі, щоб відокремити день від ночі. Риби, усякі морські істоти,  усіх птахів, різних тварин. На шостий день Бог створив людину.  І сталося так. І побачив Бог, що це добре….

2. Перегляд відеоролика  «Краса світу». (https://www.youtube.com/watch?v=gsNoOy3g-rA)

    3. Активний діалог на тему: «Яким Бог створив світ?».

Слайд 3

Орієнтовна відповідь:

Добро,любов, мир- це гармонія.

4. Активний діалог на тему: «Що  порушує гармонію у Всесвіті?».

Слайд  4

Орієнтовна відповідь: зло, війни, хвороби.

5. Перегляд відеоролика «Обличчя війни».  Слайд 5,6

Методичний коментар: на даному етапі мотивації навчальної діяльності доцільно згадати про сучасні події в Україні,  акцентувати увагу учнів на тому, що проблеми, порушені в кіноповісті «Україна в огні» та  романі «Чума», на жаль, дотичні до нашого сьогодення.

II. Формулювання проблемного запитання
Чи можна побороти зло, війни, хвороби?

III. Визначення теми уроку

Слайд 7

Війна як причина порушення гармонії  у Всесвіті (О. Довженко «Україна в огні» та А. Камю «Чума»)

Учитель світової літератури

 Робота над проблемою.

Слайд 8

  1. Робота учнів із цитатним матеріалом.

 «Основа моєї книги: боротьба мого народу за визволення з-під ярма гітлеризму».

                                                                                     О.Довженко

«Явний зміст «Чуми» - це боротьба європейського руху опору проти фашизму. Образом чуми я хочу передати атмосферу задухи, в якій ми томились, атмосферу загрози і вигнання, в якій ми жили. Водночас я поширюю його значення на буття в цілому».

                                                                                        Альбер Камю

    «Війна – не пригода. Війна хвороба. Як тиф».

А. де Сент Екзюпері

 

  1. Обґрунтування дефініцій теми.

Слайд  9,10,11

  Прийом «Кубування». Учні  відповідають на шість запитань різних типів:

  1.   опишіть;
  2.   порівняйте;
  3.   доберіть асоціації;
  4.   проаналізуйте (із чого складається);
  5.   визначте використання;
  6.   що в ньому «доброго» і що «поганого»: за і проти.

 

Чума

Війна

1.

Гостре інфекційне захворювання. Особливо небезпечна інфекція, хвороба.

Складне суспільно-політичне явище, пов'язане із розв'язанням протиріч між державами, народами. Стан ворожнечі.

 

2.

Війна

Чума

3.

Вбиває, нищить, руйнує.

Кривава, вбиває, руйнує, нищить.

4.

Ізольованість, відчуженість, страх.

Безчинства, вбивства, зло.

5.

Вбиває людей, тварин.

Стає засобом наживи, завоювання територій, народів.

 

6.

За: природний відбір, виживають сильніші, сприяє прогресу (н., появі нових ліків), згуртовує людей.

Проти: забирає людські життя, які є найбільшою цінністю, приносить страх, біль, зло.

 

За: природний відбір, виживають сильніші, сприяє прогресу, повернення до цінностей миру, патріотизму, життя, згуртовує людей.

Проти: вбиває, нищить, руйнує все на своєму шляху.

 

 

  1. Робота в  групах над проблемою:  «Хто бореться із чумою-війною, у який спосіб?»

 

Слайд 12

 

 

Персонажі

Заняття

Характеристика

Як боролися?

Бернар Ріє

Лікар

«Мав вигляд людини, що добре знає свою справу».

«Єдина зброя від чуми – чесність. А бути чесним – це значить робити свою справу».

Лаврін Запорожець

Сільський староста

Не ідеальний, відсилав людей у Сибір, аналітик, досвідчений.

Запрягав людей у ярма, щоб зліші були у боротьбі з окупантами; плекав ненависть. «Що смерть моя і смерть моїх дітей? І що мої мізерні муки?». «В’язні й судді повинні битись поруч, коли батьківщина гине».

Висновки: нехтували особистим, розуміли складність ситуації, активно боролися.

Жан Тарру

Громадський діяч

Відповідальний, сміливий, відчайдушний.

«Співчувати іншим, служити людям».

Василь Кравчина

Танкіст

Відповідальний, сміливий.

Чесна боротьба зі зброєю в руках.

Висновки: обидва були відповідальні, принципові,  були опорою для  інших у боротьбі.

Жозеф Гран

Службовець мерії

Лірична душа, співчутливий, самовідданий. Особистість незначна.

«Світ без любові – це мертвий світ».

Творчість.

«Все-таки треба допомагати один одному».

Мина Товченик

Розвідник

Спокійний, цікавий, веселий, розважливий.

Гумористичне ставлення  до дійсності, обурення, винахідливість у критичних ситуаціях.

 

Висновки: кожен із персонажів мав індивідуальний спосіб боротьби, який, на перший погляд,  можливо, і не є дієвим, але у всякому разі вони не перетворилися на спостерігачів за злом.

Панлю

Священик

Мав авторитет серед віруючих, побожна людина.

«Кожен гріх – смертний». Кожен повинен нести кару за свої гріхи.

Олеся

Сільська жителька

Лірична, м’яка, добра, терпляча, витривала.

Віра рятує від усіх бід. «Вони тебе душать,а ти вір. Вони тебе б’ють, а ти вір… ».

Висновки: віра – один із найголовніших способів боротьби зі злом.

 

Діалог  Олесі з Христею.

 

Коттар

Контрабандист

Морально нестійкий, неврівноважений, переляканий.

«Навіщо мені боротися з чумою, коли вона мені вигідна».

«Відколи в нас чума – мені якось вільніше стало».

Григорій заброда

Поліцай

Повний ненависті, зла, доносив на людей.

«А що мені Батьківщина? … Я все віддам, аби помститись. Хай гине, хай!»

Висновки:  вибрали легкий шлях, зло було їм вигідне, вони з ним  співпрацювали.

Раймон Рамбер

Журналіст

Розумний, романтичний, відданий.

«А, може, я народився на світ, щоб кохати жінку».

«Все-таки соромно бути щасливим одному».

Христина Хутірна

Сільська жителька

Відчайдушна, смілива, часто нестримана.

Помилялася, була і у ворожому таборі, оправдовувала окупанта, але це було самозахистом і бажанням вижити, а не зрадою Батьківщини.

Висновки: у боротьбі ці персонажі не були стабільними, металися, перш ніж зрозуміли:  зі злом повинен боротися кожен особисто.

 

 Інсценівка діалогу Олесі та Христі.

Інсценівка діалогу доктора Ріє.

  1. Диспут  «Шляхи подолання зла»

 

( Чи можна подолати зло? У який спосіб? Так –ні.)

 

  1. Тестування     Слайд 14 – 17

 

6.«Авторське крісло»

- Підтвердження власними віршами.

- Зачитування  віршів , афоризмів, висловлювань видатних людей про мир.

 

ІV. Рефлексія

Висновки

Слайд 12

  1. Біблійне тлумачення миру.
  2. Виставлення оцінок

4.Заповнення паперових голубів з побажаннями добра, миру ( учні виходять, чіпляючи на глобус, зачитують свої побажання).

 

V. Домашнє завдання. Написати  власне  висловлення на тему: «Чи можна побороти зло, війни, хвороби?»

 

 

1

 

docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку