Урок "Візантійська імперія в V – ХІ століттях"

Про матеріал
Конспект уроку з всесвітньої історії для 7 - го класу з елементами сюжетно-рольової гри, з використанням біоадекватних технологій - розвитку уяви та фантазії; містить цікаві матеріали для вивчення історії Візантійської імперії, пробуджують інтерес до історичного минулого цієї країн.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Візантійська імперія в V – ХІ століттях

Мета уроку.  Охарактеризувати історію розвитку Візантійської імперії; дати  коротку характеристику її правителям; розповісти про внутрішню та зовнішню політику Юстиніана;  з’ясувати причини повстання «Ніка»; виробити вміння показувати на карті  територію Візантії;  удосконалювати навички роботи  з таблицями, схемами, історичними джерелами; виховувати інтерес до історії середніх віків.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань із використанням комп’ютерних технологій.

Обладнання: комп’ютери, мультимедійна дошка, карта, атлас, схеми, тестові картки, ілюстрація, документи, таблиця, схеми,  історичні джерела, підручник  І.М. Ліхтея «Історія середніх віків», Хрестоматія з історії середніх віків, Книга для читання з історії середніх віків (за редакцією С. Сказкіна), Книга для читання з історії середніх віків (упорядник Н. Запорожець).

Основні дати і події:

                        330 р. – римський імператор Костянтин переніс столицю імперії на місце колишньої грецької  колонії Візантій;

                       395 р. – Розподіл Римської імперії на Західну та Східну;

                       476 р. – припинення існування Західної Римської імперії;

                       527 – 565 р. – правління Юстиніана;

                       532р. – повстання «Ніка»;

                       534 р. – створення Кодексу Юстиніана;

                      

Основні поняття: ромеї, імперія ромеїв, іконоборці, василевс.

 

Основні історичні діячі: Костянтин,  Юстиніан, Феодора,  Прокопій    Кесарійський.

 

 

Структура уроку.

І. Організаційний  момент.

ІІ. Актуалізація  та мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів.

ІV. Надання необхідної інформації за планом.  

V.  Узагальнення та систематизація знань

VІ.  Підсумковий етап.

VІІ.  Домашнє завдання.

 

                                    Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вивчення психологічного стану школярів.

 

( Учні піднімають «смайлики», які відповідають їх настрою).

 

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.

       Було це дуже давно…. Впродовж 324-330 років  Константин І Великий збудував на Сході, на високих пагорбах європейського берега Босфору, де колись розташовувалася давньогрецька колонія  Візантій,  нову столицю Римської імперії. Це було велике місто, укріплене з суші і моря неприступними стінами. Його прикрашали розкішні палаци і храми, акведуки, широкі вулиці з будинками знаті. І назвали це місто на честь його засновника. То ж як назвали місто?  (Думки учнів). (Слайд)

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. (Слайд)

 Вивчення запитів.  Засіб «Чарівна скринька бажань».

     Перед кожним із вас є листочок  паперу. Напишіть,  щоб ви сьогодні хотіли б дізнатися про Візантійську імперію.

    Учитель. На частину ваших питань ми зможемо дати відповідь на нашому уроці, на решту –на наступному уроці.

 

Оголошення очікуваних результатів. (Слайд)

Після уроку учні:

  • зможуть показувати на карті територію Візантії;
  • матимуть уявлення про історію Візантійської імперії;
  • характеризувати внутрішню і зовнішню політику Юстиніана;
  • розповідати про соціальні рухи у Візантії.

                                                      

                                         План  (Слайд)

  1. Народження Візантії.
  2. Внутрішня і зовнішня політика Юстиніана.
  3. Повстання «Ніка»
  4. Візантія в VІІ – ХІ ст. Іконоборство.

 

ІV. Надання необхідної інформації.  

 

     Історія Візантії починається з розподілу Римської імперії  у 395 році на дві частини – Східну і Західну.   (Слайд)

       У 476 р. вождь невеликого германського племені Одоакр  відібрав імператорський  титул у Ромула  Августа, а знаки імператорської влади – діадему та пурпурну тогу –  відправив до Константинополя. Після загибелі Західної Римської імперії Східна її частина вважала себе спадкоємицею великого Риму. Жителі імперії назвали свою імперію Роменською, а себе – ромеями. Візантійська імперія пережила Західну Римську  імперію майже на 1000 років.  (карта)

 

      Візантія мала дуже вигідне географічне положення. Ця держава знаходилася на перехресті Сходу та Заходу, Більшість населення складали греки, тому державною мовою вважалася грецька. (слайд), (слайд), (слайд) Через Константинополь проходили важливі торгові шляхи: «Великий шовковий шлях» та «з варяг у греки». «Великий шовковий шлях» - це караванна дорога, що існувала протягом багатьох століть, цією дорогою йшли купецькі каравани, що перевозили шовк, прянощі з Індії, прикраси та срібний посуд з Ірану, фарфор із Китаю. Європейські купці, щоб досягти Китаю, витрачали на дорогу близько  трьох років. Від берегів Східного Середземномор’я вони рухалися крізь Сирію та Іран до середньоазійських  міст Самарканда та Бухари.  На шляху їх чатували: негода,  спека, напади розбійників.

    Візантію називали країною міст. Тут були великі центри: Константинополь, Антіохія, Олександрія; середні міста – Ефес, Смірна, Нікея в Малій Азії, Фессалоніки і Фіви в Греції. Вони відігравали важливу роль у розвитку ремесел і торгівлі. (Слайд), (Слайд)

 

Розвиток уяви і фантазії.

     Учитель. Діти покладіть на парту руки, на них свою голівку і уявляйте те, про що я буду говорити.

                 (Звучить грецька мелодія, на її фоні – слова вчителя).

 

        - Ви бачите з гір в’ється стежина. По ній  із  Македонії йдуть троє юнаків. У них одяг бідний, за плечима торбина зі сухарями.  Вони  кремезні, йдуть впевнено.  Пече сонце, обвівають вітри. Ви відчуваєте, як дмуть вітри, а вони йдуть і йдуть вже не один місяць. Від втоми підкошуються ноги, сил вже немає… Та що це?  Придивіться, як засвітилися їх очі, як прискорився хід. Ніби й не було важкої дороги.  Захоплення переповнює їх подих. Перед нами відкривається  прекрасне місто: чудові майдани, розкішні храми, портики. А ось ми підходимо до базару. Яка краса! Золота парча, пурпур, вироби з золота, слонової кістки, дорогоцінного каміння. За базаром стоять школи, судові та адміністративні будівлі, вдалині видніються берегові бухти. Таке враження, що це казка!

 

     Бесіда з класом.

- Діти, а що відчули ви? До якого міста потрапили ці юнаки?

                                   (Думки учнів).

 

     Учитель. Ці македонські селяни дійсно прийшли в Константинополь шукати щастя. Серед них вирізнявся  хлопець на ймення Юстин, який разом із товаришами вступив до імператорської гвардії, став офіцером, генералом, а згодом і сенатором. Коли в 518 році помер імператор Анастасій, то Юстин сів на престол. Цей македонський селянин ледве вмів читати і зовсім не вмів писати. Дев’ять років  правив Юстин. Дітей у нього не було. Він піклувався про сина своєї сестри. Звали племінника Юстиніаном.  Імператор всиновив його, дав йому блискучу освіту, долучив до державного управління. Коли ж у 527 році  Юстин помер, то Юстиніан став імператором.  Його правління тривало тридцять вісім років з 527 по 565 рік. (Слайд)

 

Робота в групах (Проблемно – пошуковий метод)

Завдання. Знайти опис  Юстиніана.

 

І група  -   робота з підручником 

ІІ група -  книга для читання

ІІІ група – книга для читання Сказкіна

Бесіда з класом.

- Якого ви уявили Юстиніана?

- Які риси характеру були у нього?

 

                         Внутрішня  і зовнішня  політика Юстиніана. (Слайд)

 

Внутрішня

Зовнішня

1.  Прагне відновити Римську

 імперію.

2.Зміцнює позиції християнської церкви, переслідує язичників, єретиків,  іудеїв. Закрив знамениту Академію в Афінах, засновану в ІV ст. до н.е. Платоном. Це була остання школа язичників.

3. Знизив податки, роздавав гроші бідноті.

4. Підтримує розвиток ремесла і торгівлі, щоб  збільшити багатства держави.

5. Зміцнює систему управління.. Навіть незнатного походження, але здібні люди, могли одержати високу державну посаду.

6. Систематизував римські закони.

 

  1. Вів боротьбу зі слов’янськими, болгарськими та аварськими племенами, що здійснювали напади на Візантію.
  2. Збільшив Візантійські володіння в Криму.
  3. Протистояв намірам Персії завоювати Закавказзя і Сирію.
  4. У війні з Остготським королівством (536-555 рр.) завершив приєднання Італії.
  5. Відвоював Південно-Східну Іспанію у Вестготського королівства (554 р.).
  6. Відвоював Північну Африку у вандалів (533-534, 548 рр.).

(Слайд – карта)

  

      Великою помічницею  Юстиніану була його дружина Феодора  ( Теодора). Вона теж  незнатного роду. Її батько був сторожем, а вона стала цирковою актрисою. Як свідчили очевидці, Феодора була незрівнянної краси, «такої, що слова і мистецтво людей не спроможні її зобразити», до того ж вона була розумною і допитливою. (Слайд – фільм)

    За Юстиніана велику роль відігравав іподром. Бо це було не тільки місце проведення змагань, а й  центр  громадського і політичного життя. Тут відбувалися великі свята, виставлялася напоказ військова здобич ( дорогоцінне каміння,  розкішні колісниці, дорогі вази, а іноді - золоті трони правителів). Все могли бачити натовпи народу, які жили в злиднях. ( Народ вимагав: «Хліба і видовищ» ). Юстиніан влаштовував видовища на іподромі, які тривали 7 днів: біг колісниць, полювання на тварин,  боротьба людей із дикими тваринами. Сюди приходили прихильники і противники імператора. Противники – великі землевласники – сенатори, які зневажали Юстиніана і Феодору за їх не знатне походження, і за те, що імператор намагався підкорити їх своїй владі, іноді відбирав у них землю.  Це була партія «зелених».  Прихильники імператора – партія «синіх» - це були люди, які займалися торгівлею і хотіли зміцнити свою владу.

       «Зелені» підготовили повстання,  підняли проти імператора народ. Воно ввійшло в історію під назвою «Ніка» (означає -  «перемагай», і сталося  532 року. )

 - Як же розпочалося повстання?

 

Робота з історичним джерелом «»Перемагай!»

- А що ж відбувалося в імператорському палаці?

Сюжетно-рольова гра.

Автор. Запалали будинки, що оточували імператорський палац. Пожежа перекинулася в інші райони. Три дні вогонь, підтримуваний вітром, спустошував столицю. На кінець третього дня все місто, крім імператорського палацу, опинилося в руках народу. Повстанці почали готуватися до штурму палацу. Минуло ще два дні. Народ на іподромі обрав нового правителя  - Іпатія.

( З’являється Юстиніан і Феодора . Юстиніан ходить туди-назад).

Юстиніан. Що робити? Нам загрожує небезпека. Повсталі швидко ввірвуться у палац.

Феодора. Не панікуй, із кожної ситуації є вихід.

Юстиніан. Який вихід? Поглянь, скільки їх!  Вони жадають нашої смерті. (Ходить). Є вихід!

Феодора. Який, государю?

Юстиніан.  Тікати! Це єдиний порятунок! Поглянь там є вихід.

Феодора. Якщо ти, государю, хочеш тікати – це твоя справа. Подумай, чи не краще віддати перевагу смерті над порятунком. Щодо мене – я залишаюся: царі повинні помирати царями! « Порфіра – чудовий саван».

( Юстиніан задумався).

 Потім  правитель опам’ятався й віддає наказ воєначальникам Велізарію і Мунда готуватися до наступу.

 

       « Порфіра – чудовий саван» - ці слова  вселили надію в імператора. Що вони означають?  Саван – це одяг, який одягають на покійників, а порфіра – царський одяг.  Феодора сказала, що краще  вмерти царями». (слайд)

             Повстання « Ніка» було придушене. По всій країні почалися арешти і страти. (Слайд)

       Позбувшись грізної внутрішньої небезпеки, Юстиніан приступив до реалізації своєї заповітної мрії – відновлення імперії на Заході. Він відвоював колишні римські володіння від вандалів, остготів, вестготів, і територія Візантії збільшилась майже вдвічі.

      Непосильні податки, які збиралися для ведення воєн, привели візантійців до повного зубожіння, тож після смерті Юстиніана народ зітхнув із полегшенням.    Постраждало населення й від жахливої чуми 541 – 542рр., яку в народі прозвали «юстиніановою». Вона забрала майже половину населення Візантії. Могутність держави, досягнута за  правління Юстиніана, була нетривкою, а відновлення кордонів Римської імперії виявилося штучним.

       На рубежі VІ- VІІ ст. Візантія ослабла, вона втратила частину своїх володінь як на Заході, так і на Сході.

      На середину VІІ ст. територія Візантії скоротилася вдвічі порівняно з епохою Юстиніана. Держава набувала рис середньовіччя. Замість римського титулу «імператор», вживається  грецький «василевс». Офіційною мовою стала грецька. Зменшилася кількість міст, у всіх сферах життя спостерігається занепад.

      Певна стабілізація візантійської держави відбулася за правління перших василевсів Ісаврійської  династії. Її засновник Лев ІІІ Ісавр урятував імперію від натиску арабів, які в 717 р. взяли в облогу Константинополь. Арабський флот із 1800 бойових кораблів увійшов у Босфор. Візантійці використали «грецький вогонь». Араби були налякані, складалося враження, що море горить, всі їх кораблі були спалені.

 

Словникова робота.

Грецький вогонь –це запалювальна суміш із нафти, смоли, селітри, сірки, яку перекидали на ворожі судна.  (Слайд)

 

    У VІІ ст. серед візантійського духовенства поширилося  вчення, прихильники якого  виступали проти шанування ікон і святих мощей. Це вчення відкрито підтримав Лев ІІІ. У 726 році він указом звелів повсюдно замінити розп’яття на хрести. А згодом наказав  забілити образи всіх святих. Так у Візантії розгорнувся тривалий конфлікт, який ввійшов  в історію під назвою іконоборство. Що спонукало Лева ІІІ піти на такий крок? Причиною  було збагачення монастирів,  а ікони символізували це багатство.

     Візантійське суспільство розкололося на дві частини: іконоборців та іконошанувальників. Протистояння між ними тривало понад 100 років. Іконошанувальників виганяли, страчували, а ікони знищували. Та головне -конфісковували церковні та монастирські  угіддя. Нарешті у 843 р. іконошанувальники одержали перемогу. Культ  ікон було відновлено, а іконоборців відлучено від церкви. Але ця внутрішня боротьба ослабила Візантію.

    Вагомі зрушення в житті Візантії  спостерігаються за правління Македонської династії ( середина ІХ – середина ХІ ст.). Цей період називають «золотим віком». Формується розкішний етикет візантійського двору та строгий церемоніал прийому іноземних послів.

 

Робота з документом

Бесіда з класом.

  • Хто із правителів Київської Русі спостерігав такий церемоніал? (Ольга).

 

Учитель. Історія Візантійської імперії цього періоду тісно пов’язана  з історією Київської Русі.

 

    Виняткову роль у зміцненні міжнародного становища держави належить імператору Василієві ІІ (976-1025 рр.). Він вів війну з болгарами.

      У 986 році візантійський імператор Василій ІІ  опинився в скрутному становищі після поразки в Болгарії. Він  звернувся до Володимира – київського князя  за допомогою. Володимир відмовив, але зажадав руки грецької царівни Анни, сестри імператора. Василій ІІ  відмовив князю. Коли влітку 987 року проти Василія ІІ виступив його воєвода Варда Фока і проголосив себе імператором Візантії, а Володимир взяв Херсонес (Корсунь),  Василій ІІ змушений був погодитись на шлюб Володимира з Анною, але при умові, якщо він прийме християнство і допоможе йому розбити заколотників. Військо Володимира перемогло заколотників у Візантії, а влітку 988 року князь був охрещений у Церкві Св. Якова в Херсонесі й одружився з Анною.

     Війни візантійців із болгарами продовжувалися. У 1014 р. візантійці оточили армію болгарського царя, значна частина війська загинула, більша – потрапила в полон. Василій ІІ наказав осліпити майже 14 тисяч полонених. Тільки кожному сотому було залишене одне око. Ці поодинокі поводирі мали провести своїх незрячих товаришів до болгарського царя. Побачивши це, болгарський цар Самуїл помер від горя. За цей жахливий вчинок Василій ІІ одержав прізвисько  Болгаробоєць.

     Василій ІІ завоював увесь Балканський півострів, частину Сирії, Месопотамії, Малої Азії і Закавказзя.

     Візантія знову стала  могутньою державою Середземномор’я.  Зростають міста, розвиваються ремесла, торгівля.

 

Бесіда з учнями.

-Якими рисами характеру був наділений Василій ІІ?

    (Жорстокість, войовничість, дипломатичність, здатністю до компромісів )

-   Які його риси викликають у вас зневагу?

  1. Узагальнення та систематизація знань.

 Метод «Шапка питань»

  1. В якому столітті правив Юстиніан? (VІ ст.)
  2. Як називали правителя Візантії? (василевс)
  3. Як називалося повстання, що придушив Юстиніан. («Ніка»)
  4. Назвіть одну з найбільш відомих архітектурних пам’яток Візантії. (Собор Святої Софії).
  5. В якому році була поділена Римська імперія на Західну та Східну? (395р.)
  6. Державною мовою у Візантії у УІІ – УІІІ ст. була? (грецька)
  7. Роки правління Юстиніана? (527 – 565).
  8. Як звали дружину Юстиніана? ( Теодора)
  9. Кого у Візантії найбільше боялися й багаті й бідні? (таємної поліції)
  10.  Від якого стихійного лиха постійно потерпав Константинополь? (пожеж)
  11.  Як себе називали візантійці? ( ромеями)
  12.  На чому базувалась  влада у Візантії ( на двох стовпах: світській та церковній владі)
  13.  За формою правління Візантія була: (монархією)
  14.  Чому Візантію називали «Країною міст» (бо мала понад тисячу міст, де населення становило від 200 – 300 тис. чол.)
  15.  Як звався збірник законів у Візантійській імперії? ( «Кодекс Юстиніана»)
  16.  Як називалося вчення, що заперечувало вшановування ікон? (іконоборство)
  17.  На честь кого, назвали столицю Візантії? (Константина І Великого).
  18.  Після облоги Константинополя, яка держава проголосила її своєю столицею ( Османська імперія)

 

Давайте повернемось до наших завдань. (Метод «Мікрофон»).

 

- Що нового ми в вами дізналися про Візантію?

- Що вас найбільше вразило?

- Які емоції викликали ці чи інші події?

 

VІ.  Підсумковий етап.

- Історія Візантії дуже цікава і трагічна. Це одна імперія , що проіснувала більше 1000 років. ( Фільм про Візантію).

      На сьогодні ви не найдете на карті світу такої держави, як Візантія. Існують ті держави, які були підкорені Візантією: Греція, Італія, Єгипет, Сирія. А столиця Візантії знаходиться у Туреччині.

 

Вивчення психологічного стану школярів.

 

 

Завдання додому. Вивчити відповідний параграф,  нові терміни й основні  дати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
8 листопада 2019
Переглядів
4195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку