3 клас
Українська мова
Тема: Визначаю закінчення в словах.
Мета:
– Знайомити із закінченням, як змінною частиною слова, розвивати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова, формувати вміння визначати закінчення в словах за допомогою зміни їх форми.
Формування ключових компетентностей:
– уміння вчитися: удосконалювати вміння дотримувати правильної постави під час письма; виконувати завдання за зразком; співпрацювати в парі та групі; виконувати розумові операції та практичні дії.
– комунікативної: розвивати мовленнєві вміння говорити чітко, повільно, виразно, дотримуватись пауз.
– соціальної: продуктивно співпрацювати з однокласниками.
– інформаційної: удосконалювати вміння запам’ятовувати нову інформацію.
Матеріал до уроку: підручник, відео про місто Чернівці, казка «Родичі», розповідь дівчинки Родзинки, картки для утворення слів, картка «Песик робот», кубик Блума.
Очікувані результати: учні, на основі спостережень, розуміють значення закінчення в слові; встановлюють зв’язок між словами в словосполученнях, в реченнях, розуміють важливість знань про закінчення; виявляють інтерес до пізнавального матеріалу про різні міста України.
Тип уроку: урок розвитку критичного мислення.
1. Організація класу до уроку
1.Психологічна настанова
Ось дзвінок вже пролунав,
Він сигнал нам всі подав.
Тож і ми часу не гаймо,
І урок розпочинаймо.
-Який настрій у вас? Покажіть виразом обличчя. Посміхніться. Я дуже хочу, щоб такий настрій був у вас протягом уроку.
2. Актуалізація опорних знань
1.Повторення знань про корінь слова
– Що таке корінь слова?
– Як ще називають споріднені слова?
– А які слова не є спорідненими?
2.Читання казки «Родичі»
Йшли якось стежкою гусак, гуска й гусенята. А назустріч їм повзла гусінь.
– Ви хто такі?- запитала гусінь.
– Я гусак, це гуска, а то наші гусенята,- ввічливо відповів гусак.
– А ти хто?
– А я ваша тітка,-повалилася гусінь.
Гуси ображено загелготіли.
Чи зрозуміли ви, чому образились гуси?
3. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми будемо визначати закінчення в словах.
На уроці ми дізнаємось: (кубик Блума)
– Що таке закінчення?
– Як позначають закінчення?
– Як визначити закінчення?
– Яку роль виконує закінчення?
– Які слова ще потрібні для зв’язку слів у реченні?
– Яка це частина слова?
4. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Робота з підручником
– с. 43
Вправа 1. Прочитати примовку. Виписати виділені слова
Мишка, мишки, мишці.
Провести дослідження:
– порівняти виписані слова
– пояснити, що в них змінилось
– обвести змінну частину рамочкою.
Запам’ятати – ця частина слова називається закінченням.
Прочитати правило про закінчення.
2.Робота в парах
Вправа 2. Виписати виділені слова. Позначити в них закінчення.
Вправа 3. Прочитати текст про будинки близнята в Чернівцях. Переглянути відео про будинки. Усно в виділених словах назвати закінчення.
Вправа 4. Прочитати весь текст.
– Що ще здивувало в Чернівцях?
– Списати виділену частину тексту, змінивши слова що в дужках.
3.Фізкультхвилинка.
4.Робота в групах.
(На картках) З поданих коренів і закінчень утворити і записати слова.
Дерев (о, у, і, а, ом).
Квітк (а, у, і, ою, ова).
Слон(у, ом, а, і, ові).
5. Повторити правило про закінчення.
5. Підсумок уроку
1. Завдання з дошки (усно) «Додай закінчення»
*Читаю(що?) книжк… .
*Дерево(яке?) висок… .
*Побачив(кого?) мам… .
*Живуть(де?) в сел… .
*Сидить (на чому?) на трав… .
2.Для чого служать закінчення в словах?
6. Домашнє завдання
с. 45 Вправа 7. Записати сполучення слів, розкривши дужки. Позначити закінчення.
1