Урок української мови
Системи розвивального навчання
Ельконіна-Давидова
Тема. Визначення граматичної основи речення. Простий та складений підмет.
Мета уроку: конкретизувати поняття про підмет як член в граматичній основи, який задає форму присудку, на матеріалі складного підмета (сполучення слів) ; вправлятися в перевірці орфограм слабких позицій звуків; вправлятися в визначенні присудка та підмета, удосконалювати навички групової та парної роботи з метою спільного обговорення., виховувати цікавість та повагу до традицій українського народу
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
-До якого уроку приготувалися?
ІІ. Хвилинка каліграфії у поєднанні з вправою по підготовці до ДПА
Повторимо написання великих букв
В Р Т Вл Рі Ту
Різдво Великдень Трійця
- Поділіть слова на склади
- Порахуйте кількість звуків та букв у кожному слові
- Що означають ці слова?( назви українських народних свят)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
-А яке народне свято ми будемо святкувати наступного тижня
вам допоможе дізнатися загадка
Коли зима минає,
Мене усі стрічають.
Я їду на санчатах,
Заходжу в кожну хату!
Везу в міста та села
Розваги та пісні веселі.
Мене всі зустрічають,
Млинцями та варениками пригощають!
ІУ.Постановка навчальної задачі
1.- Сьогодні в нас урок незвичний. Ми його проведемо під назвою «Мовна масниця».Мовна- бо на уроці мови, а Масниця , бо дізнаємося про традиції святкування цього свята. Чому масниця? І що це таке?
1. За народними звичаями, Масницю святкували останнього тижня лютого. Це був останній тиждень м’ясниць, які починались від Водохреща. У цей період можна було їсти м’ясну і будь-яку їжу. Основною обрядовою стравою Масниці були вареники із сиром, які вживали з маслом та сметаною, готували також і млинці.
Цього тижня відзначалась перемога світла і тепла над силами холоду. Люди прощалися з зимою, зимовими святами, залишаючи в пам’яті найкраще.
Масниця має і інші назви:Сирний або М′ясопустний тиждень, Масляна.
2. Рефлексія
( працюємо зі словосполученнями та граматичними основами)
-Прочитайте текст. Випишіть речення під номерами2,3,5,6
1.У понеділок – в перший день – влаштовувалися загальні ігрища. 2.Дорослі накривали столи із солодкими стравами. 3.Діти ладили ранком солом’яну ляльку – Масляну . 4.Вони наряджали її в жупан і шапку.
5.Народ радів скорому пробудженню природи.
6.Василько з Оленкою також виготовили таку ляльку.
Вислухати пропозиції дітей. Якщо ніхто не здогадається,що тут підмет Василько з Оленкою, висловити твердження ляльки Масниці,що підмет може складатися з кількох слів. Звертаємо увагу вчителя на те, що Василько з Оленкою ні в якому разі не слід називати словосполученням, тут немає підрядного зв'язку між словами.Це сполучення слів.
ІІІ.Формування контрольно-оцінювальних дій
-На другий день, у вівторок, дівчата та хлопці запрошувалися покататися на гірках, поїсти млинців. Прочитайте діалог, що відбувся у одній українській хаті. Його подано в двох варіантах.
І.
- Куди це Петрик зібрався?
- Петрик з Іванком іде на гірку.
ІІ.
- Куди це хлопці зібралися?
- Петрик з Іванком ідуть на гірку.
-Визначте присудок та підмет у кожному реченні. (Петрик зібрався, Петрик іде, хлопці зібралися, Петрик з Іванком ідуть). Той факт, що в другій репліці першого діалогу підмет простий (Петрик), а в другому діалозі - складений (Петрик з Іванком), учні пояснюють тим, що присудок у першому діалозі має форму однини (іде) в цьому реченні, а в другому – множини (ідуть).
– Починаючи з середи люди запрошували один одного на гостини. Пригощали млинцями.. І я запрошую вас на млинці, але не на звичайні, а з завданням.. Потрібно знайти відповідний підкресленому присудку підмет.
Лисичка з вовком наловили рибки.
Оленка з подругою співає .
Котик з півником дружать .
Тарас Шевченко поважав народні традиції.
-Жодне свято в Україні не обходилось без вареників. Ліпили їх цілими ватагами. На Масницю в основному з сиром. Ваше завдання прочитати текст і розділити його на речення. А доведете свою правильність тим, що визначите граматичну основу.
Українці дуже полюбляють вареники ця страва з борошна та начинки вважається найпоширенішою в українській кухні вареник має вигляд маленького конвертика з тіста в нього загортається найрізноманітніша начинка вареник за формою нагадує Місяць
масляного весна-красна після прийде тижня
Після масляного тижня прийде весна-красна.
ІV. Рефлексія. Продовж речення
- Сьогодні на уроці ми…
- Я дізнався, що присудок…
- Я дізнався про свято….
- Цей урок мені…
V.Узагальнення вивченого
-У шостий день тижня будували на ріках, ставках і полях сніжне містечко з вежами і воротами, потім ватага розділялася: одні охороняли містечко, інші повинні були силою взяти його.
- Ми поділимось на команди за рядами. Дехто з вас теж отримає сніжки. На них написані питання. А у інших відповіді. Потрібно знайти точну відповідь на закид товариша і відповісти йому.
-Звичаї останнього дня Масляної пов’язані з культом предків, прощання з Масляною супроводжувалися різними обрядами. Солом’яну ляльку – «Масляну» – урочисто спалювали, а попіл від опудала розсіювали по полю, щоб додати сили посіву, майбутньому врожаю.Ми з вами обов′язково спалимо нашу ляльку після уроків.