Урок "Визначення граматичної основи речення. Простий та складений підмет."

Про матеріал
Конспект уроку української мови. Буде корисним для вчителів,що працюють за системою розвивального навчання Ельконіна-Давидова.
Перегляд файлу

Урок  української мови

Системи розвивального навчання

Ельконіна-Давидова

Тема. Визначення граматичної основи речення. Простий та складений підмет.

Мета уроку: конкретизувати поняття про підмет як член в граматичній основи, який задає форму присудку, на матеріалі складного підмета (сполучення слів) ;   вправлятися в перевірці орфограм слабких позицій звуків; вправлятися в визначенні присудка та підмета, удосконалювати навички групової та парної роботи  з метою спільного обговорення., виховувати   цікавість та повагу до традицій українського народу

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

-До якого уроку приготувалися?

ІІ. Хвилинка каліграфії  у поєднанні з вправою по підготовці до ДПА

  • То ж почнемо свій уроку з хвилинки каліграфії

   Повторимо написання великих букв          

   В      Р            Т          Вл        Рі        Ту

   Різдво         Великдень         Трійця

- Поділіть слова на склади

- Порахуйте кількість звуків та букв у кожному слові

- Що означають ці слова?( назви українських народних свят)

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності

1.ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 

-А яке народне свято ми будемо святкувати наступного тижня

 вам допоможе дізнатися загадка

Коли зима минає, 
Мене усі стрічають. 
Я їду на санчатах, 
Заходжу в кожну хату!

Везу в міста та села
Розваги та пісні веселі.
Мене всі зустрічають,
Млинцями та варениками пригощають!

 

ІУ.Постановка навчальної задачі

1.- Сьогодні в нас урок незвичний. Ми його проведемо під назвою «Мовна масниця».Мовна- бо на уроці мови, а Масниця , бо дізнаємося про традиції святкування цього свята. Чому масниця? І що це таке?

 1. За народними звичаями, Масницю святкували останнього тижня лютого. Це був останній тиждень м’ясниць, які починались від Водохреща. У цей період можна було їсти м’ясну і будь-яку їжу. Основною обрядовою стравою Масниці були вареники із сиром, які вживали з маслом та сметаною, готували також і млинці.

            Цього тижня відзначалась перемога світла і тепла над силами холоду. Люди прощалися з зимою, зимовими святами, залишаючи в пам’яті найкраще.

Масниця має і інші назви:Сирний або М′ясопустний  тиждень, Масляна.

2. Рефлексія

  • Але давайте ж пригадаємо, чим ми займаємося на останніх уроках української мови

( працюємо зі словосполученнями та граматичними основами)

  • Що таке граматична основа?(присудок і підмет)
  • Чи всі добре навчились визначати присудок і підмет:
  • То сьогодні ви ще  попрацюєте над цим. А також дізнаєтесь , чи може бути присудок іншим, ніж ви його зустрічали.

-Прочитайте текст. Випишіть речення під номерами2,3,5,6

 

       1.У понеділок – в перший день – влаштовувалися загальні ігрища. 2.Дорослі накривали столи із солодкими стравами. 3.Діти ладили ранком солом’яну ляльку – Масляну . 4.Вони наряджали її в жупан  і шапку.

                  5.Народ радів скорому  пробудженню природи.

                  6.Василько з Оленкою  також виготовили таку ляльку.  

 

  • Визначте в кожному реченні присудок та підмет. (Діти можуть не знайти підмет у останньому реченні. Присудок  виготовили. Стоїть у множині, а іменника у множині немає.)

Вислухати пропозиції дітей. Якщо ніхто не здогадається,що тут підмет  Василько з Оленкою, висловити твердження ляльки Масниці,що підмет може складатися з кількох слів. Звертаємо увагу вчителя на те, що Василько з Оленкою ні в якому разі не слід називати словосполученням, тут немає підрядного зв'язку між словами.Це сполучення слів.

 

  • Отже,завдання уроку  конкретизувати поняття про підмет як член в граматичній основи, вправлятися в визначенні присудка та підмета

ІІІ.Формування контрольно-оцінювальних дій

 

  1. Правило
  2. Фронтальна робота

-На другий день, у вівторок, дівчата та хлопці запрошувалися покататися на гірках, поїсти млинців. Прочитайте діалог, що відбувся у одній українській хаті.  Його подано в двох варіантах.

 

І.

 

- Куди це Петрик зібрався?

- Петрик з Іванком іде на гірку.

 

ІІ.

- Куди це хлопці зібралися?

- Петрик з Іванком ідуть на гірку.

 

-Визначте присудок та підмет у кожному реченні. (Петрик зібрався, Петрик  іде, хлопці зібралися, Петрик з Іванком  ідуть). Той факт, що в другій репліці першого діалогу підмет простий (Петрик), а в другому діалозі - складений (Петрик з Іванком), учні пояснюють тим, що присудок  у першому діалозі має форму однини  (іде) в цьому реченні, а в другому – множини (ідуть).

  1. Висновок
  • Отже підмет може бути простим і складеним. Він задає форму присудку. Присудок стоїть у тому ж числі,що й підмет.
  1. Групова робота.

Починаючи з середи люди запрошували  один одного на гостини. Пригощали млинцями.. І я запрошую вас на млинці, але не на звичайні, а з завданням.. Потрібно знайти відповідний підкресленому присудку підмет.

 

Лисичка з вовком наловили рибки.

          Оленка з подругою співає .

Котик з півником   дружать .

Тарас Шевченко поважав народні традиції.

  1. Фізкультхвилинка.
  2. Парна робота.

-Жодне свято в Україні не обходилось без вареників. Ліпили їх цілими ватагами. На Масницю в основному з сиром. Ваше завдання прочитати текст і розділити його на речення. А доведете свою правильність тим, що визначите граматичну основу.

     Українці дуже полюбляють вареники ця страва з борошна та начинки вважається найпоширенішою  в українській кухні вареник має вигляд маленького конвертика з тіста  в нього  загортається найрізноманітніша начинка вареник за формою нагадує Місяць

  • Знайти межі речень.
  • Перевірка парної роботи.
  1. - Я вам теж наліпила вареничків, але поклала в них завдання для самостійної роботи.Із слів-розсипанок утворіть речення та визначте граматичну основу речення.

масляного весна-красна  після прийде тижня

  1. Перевірка самостійної роботи.

Після масляного тижня прийде весна-красна.

   ІV. Рефлексія. Продовж речення

- Сьогодні на уроці ми…

- Я дізнався, що присудок…

- Я дізнався про свято….

- Цей урок мені…

V.Узагальнення вивченого

-У шостий день тижня будували на ріках, ставках і полях сніжне містечко з вежами і воротами, потім ватага розділялася: одні охороняли містечко, інші повинні були силою взяти його.

 - Ми поділимось на команди за рядами. Дехто з вас теж отримає сніжки. На них написані питання. А у інших відповіді. Потрібно знайти точну відповідь на закид товариша і відповісти йому.

  • 1.Синтаксична одиниця, побудована за допомогою взаємного зв*язку називається      граматичною основою
  • 2.Граматична основа складається з підмета і присудка.
  • 3.Слово в граматичній основі речення, яке вказує на зв*язок з часом, називається         присудком
  • 4.Слово,пов′язане взаємним зв′язком з присудком, називається підметом
  • 5. В якому відмінку в реченні вживається іменник , який є  підметом? В називному
  • 6.Підмет, виражений одним словом, називається простим
  • 7.Підмет, виражений декількома словами називається, складеним

-Звичаї останнього дня Масляної пов’язані з культом предків, прощання з Масляною супроводжувалися різними обрядами. Солом’яну ляльку – «Масляну» – урочисто спалювали, а попіл від опудала розсіювали по полю, щоб додати сили посіву, майбутньому врожаю.Ми з вами обов′язково спалимо нашу ляльку   після уроків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Тетяна Машніна
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
1542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку