ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-
Мета: вчити учнів дотримувати правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за героїчне минуле нашої держави.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сіроокі дівчатка,
Ясноокі хлоп’ята,
Заспокойтеся, сядьте,
Час вже починати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 186, с. 97)
— Прочитайте списаний текст.
— Поясніть значення слова шати.
— Назвіть відмінок прикметників, які ви знайшли у тексті.
— Які знання допомогли вам правильно визначити відмінок прикметників?
2. Каліграфічна хвилинка
Нн ил ок иш жі рв
Нахиляє дуб високий серед пишної долини віти дужі і високі до червоної калини.
Б. Грінченко
— Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.
— Підкресліть прикметники.
— Визначте рід, число, відмінок прикметників.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над текстом. Вправа 187 (с. 97)
Учні читають текст і визначають його мету.
— Що цікавого ви знаєте про козаків?
• Самостійне виконання учнями другого завдання до вправи нас. 98 підручника.
• Перевірка виконаного завдання.
— Які слова ви написали? Назвіть виділені суфікси.
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом з рубрики «Запам'ятай!» (с. 98)
3. Робота в парах. Вправа 190 (с. 98)
Звітування пар про виконану роботу.
— Допишіть назву нашого міста і утворіть від неї прикметник.
— За допомогою якого суфікса ви це зробили?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
1 варіант — вправа 188 (с. 98);
2 варіант — вправа 189 (с. 98).
Фронтальна перевірка виконаних робіт.
2. Творча робота
— Від поданих іменників утворіть прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
— Складіть словосполучення.
Зразок: Київ — київські капітани.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.
3. Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Яка буква пишеться у суфіксах -ськ-, -зьк-, -цьк ?
Гра «Хто швидше?»
— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег — ...
(чумак) шлях — ...
(гори) річка — ...
(Карпати) край — ...
(юнак) змагання — ...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 191, с. 99.