Урок 11 клас
Тема. Визначення маси і розмірів небесних тіл
Мета уроку: сформувати знання учнів різні способи визначення маси і розмірів небесних тіл;
розвивати критичне мислення;
сприяти формуванню світоглядних ідей про пізнаванність світу.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
У всіх областях природи ... панує певна закономірність,
незалежна від існування мислячого людства.
Макс Планк
І. Організаційний момент
II. Повторення та перевірка знань учнів
Диктант
III. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Визначення маси небесних тіл (за підручником).
2. Визначення і розмірів небесних тіл.
Щоб визначити лінійний розмір небесного тіла, потрібно виміряти кут, під яким ми бачимо його радіус, і знати відстань до нього. На рис. 6.1 спостерігач із центру TЗемлі може бачити лише лінійний радіус R тіла під кутом p.
Відстань від центра Землі до центра небесного тіла позначимо літерою D. Тоді: R = D • sin(p).
Якщо D виразити в радіусах Землі, то й R ми знайдемо в радіусах Землі. Якщо D виразити в кілометрах, то R вийде в кілометрах.
Наприклад, відстань до Місяця D дорівнює 60 земним радіусам, а радіус Місяця ми бачимо під кутом 16'. Для Місяця R = 60 • sin(16') = 0,27 радіуса Землі.
V. Закріплення навчального матеріалу
1. Запитання 1,2 (§6.)
2. Задача. Чому дорівнює лінійний діаметр Місяця, якщо його видно з відстані 400000 км під кутом 0, 5°?
3. Задача. Визначте період обертання Марса навколо Сонця, якщо його протистояння відбуваються кожні 780 діб.
4. Задача. Визначте відстань від Сонця до Урана, якщо період обертання Урана навколо Сонця 84 роки.
VІ. Підведення підсумків уроку
Вправа ,,Сьогодні на уроці я…“
навчився…, переконався…, зрозумів…, зумів…, зробив для себе висновок…, і т.д.
VIІ. Домашнє завдання
Опрацювати §6, виконати тестові завдання §6 (с.29)