Ознайомити учнів з поняттям „ власні іменники" і „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Вдосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках. Уточнювати і збагачувати словник учнів. Розвивати логічне мислення та творчу уяву дітей. Виховувати любов до Батьківщини, рідної землі. На уроці використовувались різні методи та прийоми для кращого засвоєння матеріалу.
Конспект уроку з української мови в 3 класі.
«Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках»
Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета. Ознайомити учнів з поняттям „ власні іменники" і „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Вдосконалювати навички вживання великої букви у власних іменниках. Уточнювати і збагачувати словник учнів. Розвивати мислення та творчу уяву дітей. Виховувати любов до Батьківщини, рідної землі.
Обладнання. Малюнки віночків, Землі - планети, землі - ґрунту, землі - країни, дидактичний матеріал для учнів, презентація, мобільні пристрої.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організація класу (слайд 1)
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Тож і ми часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Постараймось працювати плідно
Протягом всього уроку,
Щоб всі знали на „відмінно"
Мову рідного народу!
II. Повторення раніше вивченого (слайд 2,3)
- Які частини мови ви знаєте?
- Які слова називаються іменниками?
- Які іменники відповідають на питання хто? що?
III. Актуалізація опорних знань. (слайд4)
Планета є, що в космосі літає
І між Венерою та Марсом місце має,
А також верхній шар її кори,
Й речовина, яку весняної пори
Орач руками пробує, щоб знати
Чи вже пора настала обробляти,
І ґрунт, який дає свої плоди,
І суша, на відміну від води,
А ще країну означає теж,
Державу, край в якому ти живеш.
(Земля).
- Скільки ж значень має слово - відгадка ?
- Які ж значення має іменник земля? (Показати малюнки).(слайд5)
2. Каліграфічна хвилинка
З з Зз Зе мл ля
Земля
- Скласти два речення в яких слово земля буде писатися з великої букви і з маленької.
Наприклад.
Ми живемо на планеті Земля.
Ми любимо свою рідну землю.
- В яких випадках слово земля пишеться з великої букви, а коли з малої?
3. Звуко-буквений аналіз слова земля.
IV. Повідомлення теми і мети ууоку. (слайд6)
Сьогодні ми ознайомимось з новими мовознавчими термінами: „власні іменники", „загальні іменники".
- В яких же випадках ми пишемо слова з великої букви?
V. Вивчення нового матеріалу. (с 120, впр.284)
1 .Ознайомлення з правилом (с.120)
Всі слова, які ми пишемо з великої букви - це власні іменники.
- Як називаються іменники, що є назвами міст, сіл, вулиць, річок, гір, морів, прізвища, імена, по - батькові. (Власні іменники).(слайд8)
- Чому ці іменники називаються власними? (Даються одному предмету).
- Як пишуться власні іменники?
- Наведіть приклади власних іменників?
2. Робота з текстом.
Давайте ознайомимо детальніше з нашою державою. А одночасно і визначимо в тексті власні іменники. (вибірковий диктант)
Україна
Україна - це велика незалежна держава в Європі.
Своїми розмірами Україна більша за такі держави, як Англія, Австрія, Бельгія, Голландія, Данія, Португалія і Швейцарія разом узяті.
За чисельністю населення вона посідає п'яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції.
В Україні є гори Карпати і Кримські, є й моря - Чорне й Азовське.
Київ - столиця України. Він розташований на берегах найбільшої в Україні річки - Дніпра. Це одне з найдавніших і найкрасивіших міст Європи.
Україна - твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш.
3. Добір загальних назв.(с.121,впр.285)
Доберіть з довідки загальну назву для кожної групи власних назв і запиши.
Київ, Луганськ, Херсон, Полтава, Ужгород, Львів
Шевченко, Франко, Тичина, Рильський
Сергіївна, Миколайович, Василівна
Сергій, Василь, Олена, Андрій
Веселка, Рябуха, Чорнушка, Димок
Слова для довідки: клички тварин, прізвища, імена, по батькові, міста.
4. Ознайомлення з правилом про загальні іменники.(с.121)
VI. Фізкультхвилинка.
Попрацювали ми на славу,
Іменники вивчали.
Загальні й власні назви знаєм.
Тож - відпочиваєм !
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Списати текст. Власні іменники підкреслити однією лінією, а загальні - двома.
Наша держава називається Україною. Столиця України - місто Київ. Назар та Наталка - кияни. Наталка - студентка. Назар -школяр. Вони живуть на вулиці Садовій. На зимових канікулах діти їздили відпочивати в Карпати. Їм було весело!
2.Гра „ Сплетемо віночок власних і загальних іменників " (слайд10)
Самостійна робота.
На дошці на квітах записані слова:
Дніпро, ріка, вулиця, Лугова, гори, Карпати, прізвище, Шевченко, місто, Львів, село, Нова Прага, кіт, Пушок.
Учні записують слова в два стовпчики: власні і загальні іменники.
Перевірка.
Перший учень плете віночок власних іменників, другий учень - загальних.
3.Робота з сигнальними картками.
(Учитель називає іменники, якщо це власні іменники, то діти показують червону карточку, а якщо загальні іменники, то зелену карточку.)
Слова: Іван, Житомир, село, Рябко, річка, Україна, Шевченко, місто, діти, Петрович, письменник, дівчинка, Людмила, Польща, Карпати, кущ, гай, Рильський, композитор, учень.
4.Робота над скоромовкою.
Ой збирала Маргаритка маргаритки на горі.
Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.
- Яке слово записали з великої букви?
- Яке з малої? Чому?.(слайд9)
VIII. Розвиток творчих здібностей.
1. Дослідження „ Секрет свого імені".(робота з пристроями)
День народження дитини
Називаєм - іменини !
І тому не дивина,
Що даєм їм імена.
У наших маленьких чад
Тих імен - квітучий сад.
Як дитина підростає
Часто думає - гадає:
Що за ймення, в чім секрет –
Бізнесмен ти чи поет.
Про ім'я свого секрет
Розкажуть діти.
Тож - вперед!
Діти розповідають про те, що означає їхнє ім'я. (Творчі роботи).
IX. Підсумок уроку (слайд11)
- З якими іменниками ми познайомились на уроці? (Власні і загальні).
- Які іменники називаються власними? Як вони пишуться?
- Які іменники називаються загальними? Як вони пишуться?
- Що цікавого ви дізналися на уроці?
Додаткове завдання. Гра „Цікавий ланцюжок".(слайд 12)
Продовжити ланцюжок іменників - власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.
Київ - Василь - Львів - Варшава.
Хлопець і дівчина читають вірш.
Ми є діти українські –
Хлопці і дівчата,
Рідний край наш Україна,
Красна і багата.
Українець я маленький,
Україна - край рідненький.
Вірний син я свого роду –
Українського народу.
Українка я маленька,
Україна моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
Присягаєм край наш рідний
Над усе любити,
Рідний народ шанувати
І для нього жити.