Урок "Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках ."

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттями „власні іменники", „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Закріплювати навички написання власних іменників. Розвивати спостережливість, увагу, навички каліграфічного письма. Виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Українська мова 3 клас

Тема. Власні та загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.

Мета: Ознайомити учнів з поняттями „власні іменники", „загальні іменники". Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Закріплювати навички написання власних іменників. Розвивати спостережливість, увагу, навички каліграфічного письма. Виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (урок-гра).

 Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, малюнок «Тарасової гори в Каневі», таблиця „Власні та загальні іменники", слайди «Іменник», казковий герой Ведмедик, ілюстрації до казки «Ріпка», картки, таблиця з загадками.

                                               Хід уроку

I.Організація класу.

 І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок.

На уроці всі будемо

Уважні, розумні,

Організовані, кмітливі.

Тільки тоді наш урок пройде цікаво.

 – Діти, сьогодні до нас на урок завітав Ведмедик. Він приніс нам цікаві завдання. Разом з ним ми будемо їх виконувати. А в кінці уроку він допоможе мені оцінити ваші знання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 – Яка частина мови називається іменником?

( Діти: Іменник-це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?)

– Які іменники належать до істот, а які до неістот? (Слайд 3).

(Діти: Назви істот відповідають на питання хто? - дитина, метелик, лижник.

Назви неістот відповідають на питання що? – машина, кавун, зима).

IIІ. Актуалізація опорних знань

Любіть нашу рідну мову,

Бережіть, вивчайте кожне слово.

Це пісня мами колискова

Й Тараса невмируще слово.

  1. робота в парах

 – Діти, у вас на партах лежать аркуші, на яких написані слова

(лінь, уважність, активність, неуважність, наполегливість, старанність, спостережливість, цікавість).

– Які з цих слів заважають вчитися? (Діти: Лінь, неуважність).

– А які б ви хотіли запросити на урок? (Діти: уважність, активність, наполегливість, старанність, спостережливість, цікавість)

– До якої частини мови належать ці слова? (Діти: Ці слова належать до частини мови-іменник).

– Як ви їх розпізнали? (Діти: Вони відповідають на питання: хто? Що? і означають назву предмета.)

 – Що називається іменником? (Діти формулюють правило).

  1. робота за картками

(Два учні працюють самостійно. Потрібно розкласти слова у два конверти: стіл, корова, учень, книга, пальто, ведмідь, зима, листя, заєць, машина). назви істот назви неістот

  1. хвилинка поезії

Сонцегріє,

 вітервіє

зполянадолину

надводоюгнезвербою

червону калину


– Роз'єднайте слова і запишіть у зошит.

 – Хто написав ці рядки?

– Підкресліть іменники.

  1. гра „Відгадай і запиши".

Робота в групах. (І група записує слова-відгадки, що є назвами істот.

 II група – слова, що є назвами неістот. Довести правильність свого вибору.

 Скласти речення із цими словами).

  • Взимку-білий, Влітку-сірий. (заєць)
  • Влітку любить полювати, А зимою в лігві спати, Як зачує він весну. Прокидається від сну. (ведмідь)
  • Виводить букви і слова. Ота цікава штучка. В руці виблискує здаля  Нова, гарненька ... (ручка)
  • Білий, як сніг, в пошані у всіх. До рота попав, там і пропав. (цукор)
  • Я падаю на ваші хати, Я білий, білий, волохатий, Я прилипаю вам до ніг І називаюсь просто... (сніг)
  • Хто у ліс приходить рано, Кожне дерево догляне, Всякий звір до цього звик. Ну звичайно ж, це ... (лісник)

III. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і завдань уроку

 По лісочку бігла мишка,

У торбинці щось несла.

 Об пеньочок зачепилась

І торбинка покотилась.

Ту торбинку я знайшла І

 до вас її принесла.

Ось вона.

 – Ану, погляньмо, що там у торбинці?

У торбинці цій ясні зірочки, Але зовсім вони не прості. Треба виконати всі завдання. І ми будемо тоді молодці.

Перша зірочка

Каліграфічна хвилинка

Щоб правильно писати,

Хвилинку каліграфії

треба розпочати

Сядемо рівненько,

Букви виведемо гарненько.

Тт. Дд Шш КК Канів Дніпро Тарас Шевченко

– Спишіть. Поясніть написання великої букви. (Діти: Власні назви пишемо з великої букви).

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Пояснення нового матеріалу

– Власні назви-прізвища, імена, по батькові людей; клички тварин, назви країн, міст, сіл, вулиць, річок, морів, гір: Шевченко Тарас Григорович, кіт Пушок, Україна, Київ, Калинівка, Хрещатик, Дніпро, Чорне море, Карпати – пишуться з великої букви.

 Загальні назви – село, місто, країна, учень, вулиця, імена – пишуться з малої букви.

  1. Робота за таблицею «Власні та загальні назви»

Друга зірочка Робота з підручником

  1. Бесіда про велич поета Т.Шевченка

– Хто такий Т. Г. Шевченко? (Діти: Т. Г. Шевченко-видатний український художник і поет.)

 – Чому поета знають у всьому світі? (Діти: Він своїми віршами закликав народ боротися за волю)

2. Читання правил про власні і загальні іменники за таблицею.

3. Вибіркове списування. Вправа 286 С. 121.

Третя зірочка Складання павутинки

Четверта зірочка

1. Гра „Хто знає найбільше назв міст" „К"- Київ, Канів, ... „X"- Херсон, ... „Л"- Львів, ... „О"- Очаків, … „Б"- Біла Церква, … „С"- Сквира, … „Ч"- Черкаси, …

2. Акровірш

– Діти, прочитайте загадку-акровірш. Відгадавши її, ви дізнаєтесь назву країни, в якій ми живемо.

 У мене є єдина Країна-Батьківщина.

Радію їй й бажаю Аби цвіла, як рай.

Їй я пісень складаю, Навіки прославляю…

А ти назви цей край… Діти. Україна.

 3.Гра «Моя Україна»

– У вас на партах карта України. Попрацюйте у парах. Випишіть 5 іменників-назв озер України і 5 іменників-назв річок України. (Перевірка).

– Як пишуться ці іменники? Чому? (Діти: Ці іменники пишуться з великої букви тому, що це власні назви).

4.Інтерактивна вправа «Карусель»

– Пропоную вам покататися на каруселі. Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На партах лежать аркуші паперу, де вам треба записати

назви сіл (перший аркуш),

клички тварин (другий аркуш),

імена людей (третій аркуш).

Працювати над кожним завданням будете по 1 хвилині, а потім за сигналом вчителя перейдете до другого завдання. Уважно прочитайте записи попередньої групи і напишіть свої іменники, не повторюючись. (Перевірка).

– Як пишуться ці іменники? Чому? (Діти: Ці іменники пишуться з великої букви тому, що це власні назви).

П'ята зірочка Фізкультхвилинка

Хтось постукав тихо в клас

Та перерві ще не час.

Тут підказує Галинка:

 – Це у нас фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

Веретеном покрутіться.

В різні боки похиліться.

Раз – присядьте. Два – присядьте.

 І за парти тихо сядьте.

V. Закріплення нового матеріалу

 Шоста зірочка Самостійна робота

– Спишіть правильно слова. (Кк)інь, (Тт)юльпан, (Кк)орова, (Зз)ірка, (Сс)виня, (Тт)товстуха, (Тт)еля (Сс)ніжок та (Кк)іт (Вв)асько були друзями (Оо)ленки.

 Сьома зірочка Гра „Цікавий ланцюжок"

Продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.

Коломйці - Іван – носоріг – груша -...

 Восьма зірочка Пізнавальна хвилинка

Учні виконують завдання за картками.

– Випишіть назву сузір'я, під яким народився кожен з вас.

Дев'ята зірочка

  1. Робота з ілюстрацією до казки „Ріпка" На кожній парті лежить ілюстрація. Учні записують імена людей, клички тварин головних героїв.

– Подумай, обговори з партнером і поділися з класом.

2. Гра «Добери малюнки» – Попрацюємо у парах і створимо аплікації. У вас на партах аркуші паперу із написами питань Хто? і Що? Також у вас є конверти із наборами предметних малюнків та клей. Відберіть малюнки-зображення предметів, що відповідають на питання що? і хто? та наклейте на аркуші із такими ж питаннями. (Готові аплікації демонструються всім учням). Десята зірочка

3.Творче завдання

- Складіть віршик і підкресліть іменники.

... прийшла

… принесла

... сніжинки

... пушинки

  1. Гра „Пригадай і відтвори"

Учитель роздає картки, які потрібно заповнити. Прізвище - Ім'я - По батькові - Назва твого села - Назва твоєї вулиці - Назва найбільшої річки на Україні - Клички домашніх тварин –

– Ведмедик разом зі мною перевірить ваші роботи і поставить всім оцінки.

  1. Гра «Зіпсований телефон»

– Пограємо у гру «Зіпсований телефон». Один учень називає іменник в однині, а другий повинен назвати цей іменник у множині.

VI. Підсумок уроку (Всі зірочки прикріплені на полотні у вигляді неба).

 – Що нового ви дізналися про іменник? (Діти: Іменники бувають власні і загальні).

– Яка зірочка вам сподобалась найбільше? (Діти: Всі зірочки добре працювали). – Оціни свій внесок в урок і постав сам собі оцінку.

– Молодці, діти! Ви виконали всі завдання ведмедика. Подивіться, як яскраво горять наші зірочки на небі. (Учні передають велику зірочку з рук в руки і кожен говорить, що б він хотів бачити на наступному уроці).

 VII. Домашнє завдання

Вправа 287 с.122

Вивчити правила про власні і загальні іменники.

– Всі ви, діти, молодці, Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

docx
Додано
8 травня 2020
Переглядів
1022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку