Мета: ознайомити учнів із ознаками твердих тіл, рідин та газів; розвивати вміння порівнювати і аналізувати властивості речовин в різних агрегатних станах; формувати навички вести спостереження та робити висновки.
Тема. Властивості твердих тіл, рідин і газів
Мета: ознайомити учнів із ознаками твердих тіл, рідин та газів; розвивати вміння порівнювати і аналізувати властивості речовин в різних агрегатних станах; формувати навички вести спостереження та робити висновки.
Обладнання і матеріали: склянки, алюмінієва пластинка, вода, склянка з повітрям, шприци, мотузка. Базові поняття і терміни: текучі, алюмінієва пластинка, частинка речовини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Що таке речовина?
2. За якими фізичними властивостями можна описати речовину?
3.Які речовини в довкіллі є найпоширенішими? (Вода, повітря.)
4.В яких станах можуть перебувати речовини у довкіллі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Чи любите і вмієте ви відгадувати загадки? Я запропоную три загадки, подивимось, чи справитесь ви з ними.
1. Біла морква зимою росте (бурулька).
2. Мене частенько просять, ждуть, А тільки покажусь – ховатися почнуть (дощ).
3. Коли чайник закипає, я із нього утікаю. (водяна пара).
Що спільного між словами відгадками? (різний агрегатний стан однієї речовини води).
То ж давайте сьогодні поговоримо про тверді речовини, рідини і гази, і з’ясуємо, за якими ознаками вони відрізняються між собою.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Характерні особливості твердих, рідких та газоподібних тіл
Давайте проведемо невелике дослід У мене на столі стоїть три склянки. В одну я покладу алюмінієву пластинку (тверде тіло), у другу наллю води (рідина), а у третій є повітря (газоподібна речовина). Чи мають ці речовини форму? (результати обговорення учні записують у таблицю).
Налляємо у мірний циліндр воду і опустимо у нього алюмінієву пластинку. Чи змінився об’єм води? (так, збільшився). Отже пластинка займає певний об’єм. Давайте пластинку зігнемо і подивимось, чи змінився її об’єм. Дослід показує, що із зміною форми, об’єм твердого тіла не змінюється.
Воду наберемо у шприц, попередньо закривши його отвір. Спробуємо стиснути воду. Вона не стискається, рідини мало стисливі.
Наберемо у шприц повітря і спробуємо натиснути на поршень.
Гази легко стискаються.
Давайте підведемо результат нашого дослідження (аналіз даних запишемо у таблицю).
Ознака |
Тверда речовина |
Рідина |
Газоподібна речовина |
Форма |
Власна, зберігає |
Форма посудини |
Змінна |
Об’єм |
Зберігає сталий |
Зберігає власний об’єм |
Об’єм змінюється |
Зміна об’єму |
Не змінюється |
Мало стислива |
Легко стискається |
Залежність від густини речовини |
Частинки розташовані в правильному порядку і можуть тільки коливатися |
Частинки можуть пересуватися, текучі |
Частинки пересуваються з великою швидкістю, займають весь представлений їм простір |
2.Залежність форми та об’єму тіл від густини речовини
Чим же зумовлені такі властивості речовин у різних агрегатних станах? З вашою допомогою зробимо живі моделі речовин. П’ять учнів стають у ряд і щільно обхоплюють один одного за пояс. Кожен із учнів – це маленька частинка речовини, яка у твердих тілах щільно з’єднана з іншою частинкою. Мотузкою обведемо місце на підлозі, де вони стоять. Спробуємо їх стиснути, змінити форму. Учні (частинки) 40 тут не рухаються, лише коливаються навколо свого місця. Тому тверді тіла зберігають і форму, і об’єм.
Знову п’ять учнів беруть руки в боки, з’єднуючись із сусідами. Бачимо, що ця жива модель більш рухлива, може займати різну форму, проте стиснути їх також важко. Це пояснюється тим, що у рідинах зв’язки між частинками слабші, ніж у твердих речовинах. Густина рідин значно більша, тому і зберігають свій об’єм.
А тепер зробимо модель газоподібної речовини. Учні візьмуться за руки. Вони можуть зайняти будь який об’єм, легко змінюють форму, їх можна стиснути. Зв’язки між частинками газів слабкі, це і пояснює їх властивості.(Має малу густину, відстань між частинками велика,частинки рухаються з великою швидкістю, газ швидко і легко заповнює об’єм).
V. Узагальнення і систематизація знань
• назвати ознаки твердих тіл;
• назвати ознаки рідин;
• назвати ознаки газів;
• тіло зберігає власну форму і об’єм. У якому стані перебуває речовина, з якої складається тіло?
• чому рідини зберігають у посудині?
• чи можна газ зберігати у відкритій посудині?
• наповнену повітряну кульку можна легко стиснути, про що це свідчить?
На сьогоднішньому уроці ви спробували себе у ролі маленьких дослідників. Я хочу побажати кожному з вас стати великим дослідником у своєму житті, чим би ви не займалися. Але нехай жодне погане слово, як тверда речовина не зірветься із вашого язика. Всі добрі слова, як рідини, розтікаються до всіх людей, які вас оточують, і залишаються у їхніх серцях. А слова молитви, які ви щодня промовляєте до Бога, нехай підносяться до самої височини і досягають неба.
VІ. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.