Календарно-тематичне планування уроків природознавства для учнів 5 класу розроблене відповідно програми на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.), з урахуванням методичних рекомендацій щодо викладання предмету у 2018/2019 н.р
Природознавство 5 клас
(70 год, 2 год на тиждень)
Дата |
Зміст |
Очікувані результати |
ВСТУП (6 год) |
||
|
Практичні заняття
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання
Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання
Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
|
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (15 год) |
|
|
1 Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.
2 Практична робота 1 Вимірювання маси та розмірів різних тіл
3 Речовини. Фізичні властивості речовин.
4 Властивості твердих тіл, рідин і газів.
5 Атоми й молекули.
6 Дифузія.
7 Підсумковий урок
8 Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.
9 Чисті речовини і суміші.
10 Способи розділення сумішей. Практичне заняття 3
11 Явища природи.
12 Фізичні явища, їх різноманітність. Практичне заняття 4.
13 Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття.
14 Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі
15 Підсумковий урок
Практичні роботи
Практичні заняття
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: найменші частинки речовин; характеристики тіла (форма, розміри, маса, об’єм); прилади та інструменти для вимірювання розмірів і маси тіл; фізичні властивості речовин (колір, блиск, запах, агрегатний стан); властивості газів (не зберігають форми, займають весь представлений їм простір); властивості рідин (не зберігають форму, зберігають об’єм, текучі); властивості твердих тіл (зберігають форму та об’єм); способи розділення сумішей (відстоювання, фільтрування, випаровування); ознаки хімічних явищ; умови, за яких відбувається горіння; наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2–3); неорганічних та органічних речовин (2–3); явищ у природі, техніці, побуті; явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються; використання сумішей
Діяльнісний компонент розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища; пояснює: відмінність між твердим, рідким, газуватим станом речовин; чистих речовин – від сумішей; значення органічних речовин для живої природи; значення горіння і гниття; описує за запропонованим планом тіла і речовини; явища природи (2–3); порівнює тіла й речовини за 3–4 ознаками; характеризує: горіння як приклад хімічних явищ; вимірює масу й розміри тіла, використовуючи відповідні прилади; уміє розділяти суміш фільтруванням; установлює зв’язки між явищами природи (на прикладах вивчених і за аналогією); застосовує знання для безпечного поводження з тілами й речовинами в ситуаціях повсякденного життя; дотримується правил: безпечного використання хімічного посуду
Ціннісний компонент усвідомлює важливість акуратності, ретельності і точності при фіксуванні даних; робить висновок про різноманітність тіл і явищ природи; обговорює питання безпечного використання речовин; оцінює ризики ситуацій повсякденного життя, пов’язаних із фізичними явищами, використанням тіл і речовин; розуміє значимість потреби в безпеці |
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ (8 год)
|
||
|
1 Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.
2. Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.
3. Небесні тіла.
4 Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями. Міжзоряний простір.
5 Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами.
6 Зоряні системи — галактики. Всесвіт і його складові. Практичне заняття 5.
7 Людина і Всесвіт. Астрономія — наука, що вивчає Всесвіт. Методи та засоби астрономічних досліджень
8 Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система»
9 Підсумковий урок
Практичні заняття
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці
Ціннісний компонент Учень / учениця усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень; оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень |
|
|
|
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ — ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ |
||
Тема 1. Земля як планета (16 год) |
||
|
1 Форма і розміри Землі.
2 Внутрішня будова Землі.
3 Рухи Землі. Пори року.
4 Місяць — супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення.
5 Способи зображення Землі. Практичне заняття 6.
6 Підсумковий урок
7 Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом.
8 Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря.
9 Вода на Землі.
10 Властивості води. Три стани води. Кологообіг води.
11 Вода — розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Практичне заняття 7.
12 Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти. Практичне заняття 8.
13 Розчини у природі. Практичне заняття 9.
14 Значення води у природі. Використання води людиною
15 Підсумковий урок
Практичні заняття:
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною
Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту
Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінює значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год) |
||
|
1 Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
2 Різноманітність організмів:
3 Різноманітність організмів: Гриби, Бактерії. Практичне заняття 11 (продовження)
4 Ознайомлення з найпоширенішими й отруйними рослинами, грибами і тваринами своєї місцевості. Практичне заняття 12.
5 Умови життя на планеті Земля.
6 Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи.
7 Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища.
8 Підсумковий урок
9 Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них.
10 Наземно-повітряне середовище.
11 Водне середовище життя. Ґрунтове середовище життя.
12 Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами.
13 Співіснування організмів. Угруповання організмів.
14 Екосистеми.
15 Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. Екскурсія
16 Підсумковий урок
Практичні заняття
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) |
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем
Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах; розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості; уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях
Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини |
|
Навчальний проект «Вирощування найвищої бобової рослини»
|
планує роботу групи, узгоджує створення підсумкового звіту/презентації про хід і результати виконання проекту; спільно усією групою презентує результати роботи, само- і взаємооцінює діяльність із виконання проекту і презентації, висловлює в ролі доброзичливого критика оцінку презентування інших груп |
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год) |
||
|
1 Людина — частина природи. Зв’язок людини з природою.
2 Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини.
3 Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, боротьба зі знищенням лісів і опустелюванням, захист планети від забруднення різних видів). Практичне заняття 11
4 Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей)
5 Охорона природи. Червона книга України.
6 Складання Червоної книги своєї місцевості. Практична робота 2. 7 Заповідники, заказники, національні парки та їхнє значення для збереження природи Землі
8 Підсумковий урок
Практичні роботи 2 Складання Червоної книги своєї місцевості. Практичні занятття 13 Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
|
Учень / учениця Знаннєвий компонент називає: джерела забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону; наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, які занесено до Червоної книги України
Діяльнісний компонент пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій; аналізує позитивні і негативні наслідки взаємодії людини і довкілля; дотримується екологічних норм поведінки у природі Ціннісний компонент усвідомлює власну відповідальність за збереження природи; оцінює значення природничих наук для охорони природи; обговорює питання економного використання енергоносіїв;
висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів; виявляє бережливе ставлення до природи |
|
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей)
|
визначає важливість власної цілеспрямованої екологічної діяльності |
|
|
|
|
|
|