Урок. Властивості води. Значення води в природі

Про матеріал
Даний матеріал розрахований для учнів 5 класу. Діти поглиблять свої знання про найдивовижнішу речовину на Землі-воду, а також дізнаються про її властивості.
Перегляд файлу

Тема: Властивості води. Значення води в природі.

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про основні властивостей води, значення цих властивостей у природі; ознайомити з важливою властивістю води : вода–розчинник; розширити уявлення про діяльність і значення води у природі, житті й діяльності людини;

розвивальна: розвивати вміння застосовувати набуті знання в новій ситуації, працювати з підручником і додатковою літературою, готувати доповіді,міні – презентації;

виховна: виховувати бережне ставлення до води – колиски та основи життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта півкуль, підручники, зошити, відеоматеріали з інтернет – ресурсів, малюнки, схеми, склянка, лимонна кислота, ложка, олія, глина.

Очікувані результати: учні зможуть пояснювати властивості води, її походження та поширення на Землі.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Бесіда за запитаннями.

1.Що відбувається з водою під час нагрівання й охолодження?

2.В яких агрегатних станах може перебувати вода?

3. Як відбувається кругообіг води в природі?

4.Яке значення має кругообіг води?

5.Якої води на Землі більше: прісної чи солоної?

6. Де зосереджені найбільші запаси прісної води?

III. Мотивація навчальної діяльності. (перегляд відеоролика "Кожна краплина має значення")

        Ми сьогодні поговоримо про унікальні властивості води, про те, як треба заощаджувати воду, берегти її, бо вода – колиска життя.

Дилема "Краплина за краплиною".

        Уявіть собі, що ви гостюєте у свого друга. У дворі другової хати ви бачите його батька, що тримає в руках шланг і збирається мити машину.

       Що ви вирішуєте:

–запропонувати йому допомогу;

–сказати, що можна заощадити багато води, якщо помити машину щіткою з відра;

–запропонувати відігнати машину на мийку;

–нічого не сказати бо, по – перше, ви соромитесь, а по – друге, вважаєте, що вас це не обходить;

–зробите щось інше.

IV. Вивчення нового матеріалу.

         Вода є простою та складною водночас. Молекула води складається всього з трьох атомів: двох атомів водню й одного атома кисню, які разом перетворюються на молекули з чарівними властивостями. Молекули води прикріплюються одна до одної за допомогою водневих зв'язків. Ці зв'язки зумовлюють майже всі фізичні ознаки води та більшість її хімічних властивостей.

Прийом "Павучок".

Завдання. Запишіть усі відомі вам властивості води.

Властивості води

       Я хочу звернути увагу на одну дуже унікальну властивість. Ми кажемо "вода прозора", "вода чиста". А чи знаєте ви, що в природі не існує абсолютно чистої води? Чому? У цьому винна така властивість води як розчинність.

        Вода здатна розчиняти в собі тверді, рідкі й газоподібні речовини. Залежно від здатності розчинятися у воді всі речовини поділяють на розчинні, слаборозчинні й нерозчинні.

       Спробуйте навести приклади нерозчинних речовин. (Метали, майже всі гірські породи (граніт, мармур), деревина, скло). Насправді зовсім нерозчинних у воді речовин не існує. Наприклад, відомі такі способи поліпшити якість питної води, як потримати в ній срібний предмет або шматочки мінералу кремнію. Якщо ці речовини поліпшують воду, значить, частинки срібла чи кремнію все – таки потрапляють у воду, нехай навіть дуже повільно і в мізерній кількості. В надрах Землі вода розчиняє гірські породи, які здаються, на перший погляд нерозчинними (крейда, вапно, гіпс), і коли вода розчиняє ці гірські породи, утворюються печери.

         –Як ви думаєте, у якій природній воді розчинено найбільше речовин ( у морській воді).

          Вода виступає у ролі розчинника, та речовина, яку вода розчиняє називають розчиненою речовиною, а суміш розчинника і розчиненої речовини називають розчином.

Робота з підручником.

Станьте дослідниками природи. Учні разом з учителем виконують три досліди.

Висновок. Якщо частинки речовини у воді стають невидимими і разом проходять крізь фільтр, то ця речовина розчинна. Якщо частинки плавають у воді або осідають на дно, а також затримуються на фільтрі, то ця речовина нерозчинна.

          Прослухайте оповідання "Висохле джерело".

Одного дня люди в невеличкому селі прокинулись і зрозуміли, що сталося щось жахливе. Єдиний струмок, що підтримував життя у селі, висох. Старійшини села зібралися на раду й довго міркували, що робити. Зрештою вони вирішили, що немає іншого виходу, як піти із села, яке століттями було їхньою домівкою. Треба було шукати нового місця для поселення деінде. Старійшини оголосили, що пошлють трьох лозошукачів, аби ті знайшли нове місце для майбутнього села. Після тривалих пошуків лозошукачі натрапили на місце, що підходило для нового поселення. То було спокійне місце з родючою землею, але джерело води, яке вони знайшли, видалося їм замалим. З нього кожний селянин міг отримати лише 150 літрів води на день. Лозошукачі повернулися додому та розповіли односельцям про свою знахідку. Старійшини знову зібралися на раду й почали міркувати, як слід учинити. Чи зможуть селяни обійтися такою малою кількістю води?

–Чому селянам довелося піти з села?

  – Проаналізуйте, чому старійшини села доручили лозошукачам (фахівцям, що шукають воду за допомогою лози) виконати важливе завдання – знайти нове місце для поселення.

–Чому людям у повсякденному житті потрібна вода? (особиста гігієна, пиття, приготування їжі, прання, водні розваги, для господарських потреб: зрошення, в промисловості, перевезення людей і вантажів). Записати відповіді на дошці.

Вчитель пояснює, що людські поселення завжди були прив'язані до води, тобто розташовувалися поблизу водойм (морів, річок, озер тощо).

Робота з картками.

Учням роздаються картки із джерелами забруднення води (додаток 1).

Завдання. На аркушах паперу А-4 намалювати частину річки і написати на ньому джерело забруднення цієї річки.

Вчитель складає аркуші горизонтально і чіпляє їх на дошку.

–А зараз добре подумайте і запропонуйте пропозиції щодо різних заходів на захист річок.

V. Узагальнення й систематизація знань.

Тест "Що ти знаєш про воду?" (додаток 2).

VI. Підсумок уроку.

Вода – це унікальна речовина на земній кулі, без якої життя на Землі було б неможливим.

Речовина у розчині називається розчиненою речовиною, а вода у розчині –

розчинником.

Суміші води з твердими, рідкими і газоподібними речовинами називають розчинами.

Завдання. Розфарбувати замальовку "Бережи воду від забруднення" (додаток 3)

VII. Д/з. Опрацювати відповідний параграф підручника, виконати дослід № 4 в підручнику (результати записати в зошит), скласти кросворд.

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток1

 

 

C:\Users\Oksana\Pictures\img029.jpg

 

C:\Users\Oksana\Pictures\img030.jpg

 

 

C:\Users\Oksana\Pictures\img031.jpg

                                                                                  

 

 

      Додаток2

C:\Users\Oksana\Pictures\img028.jpg

 

                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

      Додаток 3

 

C:\Users\Oksana\Pictures\img032.jpg

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку