Формує поняття про внутрішнє середовище організму та складові крові. Метою даної розробки уроку є проблемне навчання. Урок незвичайний це урок екскурсія по вивченні крові.
Внутрішнє середовище організму.
Склад і функції крові.
Мета : сформувати поняття про внутрішнє середовище організму та складові, які його формують; дати визначення поняттю гомеостаз, визначити функції і склад крові;
сприяти розвитку інтересу до біології та бажання навчатися;
продовжити формувати вміння працювати з підручником та опорними матеріалами, логічно мислити
Обладнання: таблиця “Кров”, малюнок “Внутрішнє середовище організму”, малюнки із зображенням схем будови кровоносних систем різних типів тварин (червів, членистоногих, хордових), опорні матеріали до теми (на кожну парту), портрети вчених Гіппократа, Мальпігі, епіграф до уроку (на дошці)
Епіграф: “Кров, слід знати, особливий сік”
І. Мотивація навчальної діяльності
Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з “нечистою силою” , говорив: “Кров, слід знати, особливий сік”. У цих словах відбиваються містичні вірування в кров як у щось таємниче.
За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви; жерці примушували дерев’яних ідолів “плакати кров’ю”; давні греки приносили кров у жертву своїм богам.
Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
Дійсно, кров – найдивовижніша тканина нашого організму. Рухливість крові – найважливіша умова життя організму. Як не можна уявити собі державу без транспортних ліній зв’язку, так не можна зрозуміти існування людини або тварини без руху крові судинами, коли в усі органи й тканини розносяться кисень, вода, білки та інші речовини.
З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові.
Проблема: То яку ж будову має кров, що їй надають такої містичної сили й значення?
(запис теми уроку, формулювання мети)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Перенесемося в далеке минуле нашої планети , тоді коли на Землі виникло життя (повідомлення учнів)
а) обмін речовин і підтримання гомеостазу у одноклітинних
б) виникнення травної та видільної систем у плоских червів
в) виникнення кровоносної системи у кільчастих червів
г) особливості кровоносних систем у членистоногих та хордових
Вправа “Коло ідей”
А) формулювання поняття (внутрішнє середовище утворюють кров, лімфа та тканинна рідина – розгляд малюнка, викреслювання схеми на дошці та в зошитах)
Внутрішнє середовище
кров лімфа тканинна рідина
Циркулюючи в організмі, рідини постачають клітинам поживні речовини і видаляють з них кінцеві продукти їхньої життєдіяльності. Між кров’ю, тканинною рідиною та клітинами постійно відбувається обмін речовин.
Повідомлення учня про механізм дифузії та осмосу
Бесіда :
Кров – рідка сполучна тканина, що циркулює в судинній системі. Вона виконує різноманітні функції. Які саме?
Робота в робочих групах ( з підручником Степанюк А. та ін «Біологія 9 клас» с. 52-53, опорними матеріалами до теми)
І група “Аналітики” (Транспортна функція крові)
ІІ група “Експерти” (Регуляторна)
ІІІ група “Анатоми” (Захисна)
Обговорення опрацьованого матеріалу, доповнення вчителя, викреслювання схем – опор на дошці та в зошитах
Функції крові:
Транспортна
дихальна поживна видільна
Регуляторна
гомеостатична гуморальна терморегуляційна
Захисна
зсідання крові імунітет
А) повідомлення учня про відкриття клітин крові М.Мальпігі
Б) Розповідь вчителя, запис схеми – опори
Кров (7,7 % маси)
плазма формені елементи крові
60 % 40 %
- неорганічні речовини
еритроцити
вода солі
90 % 0,9% лейкоцити
- органічні речовини
білки жири вуглеводи тромбоцити
7-8% 0,7-0,8% 0,12%
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
(робота в парах – кожен з пари записує терміни теми на листочку, міняються листочками і пояснюють терміни, вчитель вибірково запитує учнів)
Визначте кількість крові у вашому організмі, коли відомо, що вона становить близько 7,7 % загальної маси тіла людини.
ІV. Домашнє завдання:
- опрацювати § 16,17 підручника, опорні схеми в зошиті
Підсумок уроку, оцінювання роботи учнів