Урок "Внутрішня будова Землі"

Про матеріал
Урок "Внутрішня будова Землі" Формує уявлення учнів про внутрішню будову Землі, Будову літосфери та її властивості.
Перегляд файлу

 

Тема: Внутрішня будова Землі

 

Мета:  - сформувати уявлення учнів про внутрішню будову Землі, будову літосфери та її властивості; ознайомити з поняттями ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера;

- розвивати вміння учнів працювати зі схемами атласу, підручника, розвивати логічне мислення, просторове уявлення, уміння створювати образи об’єкта;

- виховувати почуття дбайливого ставлення до надр Землі, інтерес до  пізнання природи Землі.

 

Обладнання:  підручники, атласи, презентація „Внутрішня будова Землі”, контурні карти, стінна фізична карта, відео про землетруси, виверження вулканів, малюнки до теми.

 

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.

 

 

ХІД   УРОКУ

 

 І. Організація учнів до роботи.

- Починаємо урок,

  Бо почули ми дзвінок

  Він за парти кличе нас,

  До роботи, шостий клас.

 

 ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

 

- З курсу природознавства ви вже знаєте, що  наша планета надзвичайно різноманітна. Усі речовини на Землі – тверді, рідкі, газоподібні є складовими окремих оболонок нашої планети – атмосфери, гідросфери, біосфери, літосфери. Найміцніша серед них – літосфера – кам’яна оболонка. Саме з дослідженням особливостей літосфери ми розпочнемо з вами роботу над наступним розділом – „Оболонки Землі”.

 З давніх – давен, намагаючись пояснити влаштування світу, людство прагнуло  дізнатися про внутрішню будову Землі. Давні греки „оселили” в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни – Вулкана. Учені середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. А відомий французький письменник Жуль Верн відправив своїх героїв до центру Землі, і їхня мандрівка була для читачів не менш захопливою, ніж подорож навколо світу або на  Місяць. Що ж керувало людьми в їхньому прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки цікавість, а чи певна мета? Для чого людству потрібно було знати, як саме влаштована Земля?

 

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

- Сьогодні у нашій мандрівці ви будете героями роману Ж. Верна „Подорож до центру Землі” і вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями „літосфера”, „земна кора”; навчитеся давати характеристику внутрішнім шарам Землі, розрізняти типи земної кори.

Епіграф: Хребтами горбились породи,

                 Ламався панцир кам’яний,

                 Мільйони літ сама природа

        Ліпила вигляд свій земний.

 

 ІУ. Вивчення нового матеріалу.

 

- У наш час вивчення внутрішньої будови Землі продовжується: за допомогою різних приладів фіксують і вимірюють коливання зимної кори, під час землетрусів, вивержень вулканів і штучних вибухів. Якби Земля була однорідним тілом, то коливання розповсюджувалися б  прямолінійно і з однаковою швидкістю. Однак коливання земної кори, напрям поширення хвиль та їх швидкість дозволяють ученим дійти висновку, що земля складається з різних за складом шарів.

 

- Найглибша на планеті свердловина пробурена в Росії на Кольському півострові. ЇЇ глибина перевищує 12 км.

 

- Кольську свердловину закладено в 1962 р.

 

- Свердловини подібні до Кольської закладено також на території України біля села Новоіванівка Криворізького району Дніпропетровської області.

 

- На глибині 12 тис. метрів виявлено понад 20 видів скам’янілих мікроорганізмів.

 

- Під час буріння видобули грунт подібний до місячного.

- Сьогодні встановлено, що наша планета складається з трьох внутрішніх геосфер: ядра, мантії, земної кори.

- Робота за малюнками підручника, атласу, заповнення таблиці з використанням відповідей окремих учнів. (с. 74 підручник)

 

Назва шару

Межі

Стан речовин

Температура

Земна кора

 

 

 

Мантія

 

 

 

Астеносфера

 

 

 

Ядро

 

 

 

 

- Як називається перший шар від поверхні Землі до глибини 5 – 70 км?

 - Земна кора – верхній твердий шар, завтовшки в горах до 70 км, на рівнинах – 40 км, під океанами 5-10 км становить менше 1% маси планети, середня густина речовини значно менша, ніж інших оболонок, складена сполуками кремнію, алюмінію та ін.. Спостереження показують, що з глибиною в земній корі відбувається підвищення температури у середньому на 1º через кожні 33м.

 

 - На межі з мантією температура сягає600-800ºС. Під верхнім  шаром до глибини 3000 км залягає більш щільна речовина.

 

 - Як називається цей шар?

 - Мантія – її потужність – 2- 900 км; найбільша за об’ємом внутрішня оболонка планети, займає понад 4-5 об’єму Землі. Вважають, що вона тверда і водночас розпечена. Температура 1300-1500; серед хімічних елементів у складі мантії переважають кремній, залізо, магній, кисень.

 - Верхня частина мантії в’язка. ЇЇ називають – астеносферою. Вона порівняно м’яка і  пластична. Між мантією і земною корою залягає поверхня Мохоровича. Поверхня Мохо розташована на глибинах 5-75 км від земної поверхні. Уся земна кора і частина мантії, розташована вище від астеносфери, становить літосферу. Товщина літосфери під океанами близько 50 км, під материками – до 200 км.

 Земна кора + астеносфера = літосфера

 

 - Ядро – внутрішня частина Землі. Вона складається з речовин, що мають властивості металів. Температура в ядрі досягає 4000-5000ºС. Внутрішнє ядро ймовірно, має твердий стан речовини, зумовлений величезним тиском. Зовнішнє ядро ймовірно має речовину в розплавленому рідкому стані.

 - У результаті вивчення внутрішньої будови Землі встановлено, що ядро і мантія утворені з космічної речовини. На них припадає майже 95% загального об’єму земної кулі. Земна кора виникла пізніше, ніж її глибинні шари, в результаті тривалої роботи внутрішніх і зовнішніх сил Землі. Її об’єм складає лише 5% загального об’єму планети.

 

 Робота за малюнком підручника с. 75

 

- Верхній шар Земної кори складається з пухких осадових відкладів, тому він  називається осадовим. Під осадовим шаром розміщені кристалічні гірські породи – гранітний шар. Нижче розташований ще один шар – базальтовий.

- Поверхня земної кулі, що створює континенти і ложе океанів, різниться. У  ложі океанів гранітний шар практично відсутній, а осадовий менш потужний.

 

 У. Закріплення нових знань, умінь, навичок.

 

- На столі лежать : яблуко, апельсин, яйце.

- З яким з цих продуктів ви  асоціюєте внутрішню буову Землі. Наведіть декілька доказів.

 

Прийом „Вірю – не вірю”.

1. Чи вірите ви в те, що люди знають про глибини Землі менше ніж про космічний простів? (вірно)

2. Чи вірите ви в те, що літосфера – це водна оболонка Землі? (не вірно)

3. Чи вірите ви в те, що верхній твердий шар нашої планети називається земною корою? (вірно)

4. Чи вірите ви в те, що температура в ядрі досягає 5000ºС? (вірно)

5. Чи вірите ви в те, що земна кора має два типи? (вірно)

6. Чи вірите ви в те, що потужність земної кори найбільша у горах? (вірно)

7. Чи вірите ви в те, що літосфера в перекладі з грецької – м’яка? (не вірно)

 

  ЗАГАДКИ:

 

 В глибині воно яріє,

 Очевидно, червоніє.

 Підставляє всім плече

І пече, пече, пече…

Словом – як жовток в яйці,

Та не втримати в руці.       (Ядро)

 

 

Дивина напівміфічна:

Отака собі… пластична

Водночас вона тверда,

Хоч тече немов вода,

Бо розжарена страшенно.

Всі це знають достеменно  (Мантія)

 

 

З неї в квітні трави пнуться,

Десь потоки магми рвуться.

І стрясають сили злі,

Що таяться у Землі.          (Літосфера)

 

 

 

У яйця є шкарлупка,

Шкіра різна всюдисуща

Ну а ця праматір всіх.

І не знати її гріх               (Земна кора)

 

 

Легенька, прозора, не помічається

Як називається?              (Атмосфера)

 

 

Зеленіє і квітує,

Тихо, лагідно воркує,

Над нектарами гуде,

По шляхах життя іде,

З грунту на поверхню рветься

Як це диво в світі зветься?   (Біосфера)

 

 УІ. Домашнє завдання

А)усне пояснення

Опрацювати пар. 19 у підручнику, відповідати на запитання с.76 усно, мал. 50 замалювати у зошит.

Б) запис на дошці: с. 73-76, пар.19, мал.50

В)запис у щоденники.

 

V.Підбиття підсумків уроку

- Отже перший день мандрівки по літосфері завершився. Ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі але цього не достатньо, на наступних уроках ми продовжимо свою мандрівку.

 Людина дрібна часточка природи Землі, хоч і володіє неабиякими знаннями, технікою здатною змінити цю природу.

Пам’ятаймо, що берегти природу нашої планети – святий обов’язок землян!

 

 

*Рефлексія

- Сьогодні я дізнався…

- Мені було цікаво…

- Було важко…

- Я запам’ятав…

- Мені сподобалося…

 

 

doc
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку