Урок "Внутрішня і зовнішня політика руських князів наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. Володимир Святославович."

Про матеріал
Мета: простежити за процесом завершення формування території Київської держави; розкрити суть реформ князя Володимира; визначити причини, передумови та історичне значення запровадження християнства на Русі-Україні; формувати вміння працювати з джерелами інформації – підручником, документами, історичним атласом; вміння давати характеристику історичним діячам;розвивати історико-аналітичне мислення.
Перегляд файлу

 

7 клас        Історія України

Тема. Внутрішня і зовнішня політика руських князів наприкінці Х – у першій половині ХІ ст. Володимир Святославович.

Мета: простежити за процесом завершення формування території Київської держави; розкрити суть реформ князя Володимира; визначити причини, передумови та історичне значення запровадження християнства на Русі-Україні;  формувати  вміння працювати з джерелами інформації – підручником, документами, історичним атласом; вміння давати характеристику історичним діячам;розвивати історико-аналітичне мислення; виховувати почуття гордості за історичне минуле.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: історична карта, атлас, підручник Дрібниця В.О. та ін. Історія України  для7 класу, мультимедійна презентація, документи, схеми.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • Що таке релігія?
  • Як називалась релігія давніх слов’ян? Яким богам вони поклонялися?
  • Хто з київських князів був християнином?
  • Чому князь Аскольд і княгиня Ольга не змогли запровадити християнство як державну релігію?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Сьогодні ми дізнаємось про життя і діяльність одного з найвеличніших князів Русі-України – князя Володимира Святославовича, за правління якого вона перетворилася на найбільш могутню європейську державу, переживала період розквіту і піднесення. А сталося це завдяки реформам , які провів князь, найважливішою серед яких була релігійна.

ІV. Оголошення теми, мети,завдань уроку.

  1. Початок правління князя Володимира
  2. Внутрішня політика князя
  3. Запровадження християнства
  4. Зовнішня політика Володимира Святославовича

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Початок правління князя Володимира

Бесіда

  • В чому суть адміністративної реформи князя Святослава Ігоровича?
  • Князь загинув 972 р., не залишивши заповіту. Спрогнозуйте подальші події.

Розповідь вчителя + робота зі схемою та картою

Про міжусобну боротьбу між князями-братами та її результати.

Ярополк, Київ               Володимир, Новгород

Олег, Овруч

Робота з документом з «Повісті минулих літ»

«У РІК 6488 [980]. Прийшов Володимир з варягами до Новгорода і сказав посадникам Ярополковим: "Ідіте до брата мойого і скажіте йому: "Володимир іде на тебе, готуйся насупроти, битися".

І сів він у Новгороді, і послав [отроків] до Рогволода, князя полоцького, мовлячи: "Хочу взяти дочку твою за жону". Він тоді запитав дочку свою: "Чи хочеш ти за Володимира?" А вона сказала:

"Не хочу я роззути Володимира, а Ярополка хочу". ..

І прийшли отроки Володимирові, і повідали йому всю річ Рогніді, дочки Рогволода, князя полоцького. Володимир тоді зібрав воїв багато — варягів, і словен, і чуді, і кривичів — і пішов на Рогволода. У сей же час хотіли вести Рогнідь за Ярополка. І прийшов Володимир на Полоцьк, і вбив Рогволода і синів його двох, а дочку його Рогнідь узяв за жону і пішов на Ярополка…»

Запитання: Чому княжна Рогнеда не захотіла вийти заміж за Володимира і навіть прозвала його «робочичем» (рабом)?

Розповідь вчителя

Про народження Володимира від рабині  - ключниці княгині Ольги – Малуші (ймовірно, це була дочка древлянського князя Мала, якому помстилася Ольга за смерть свого чоловіка Ігоря, а дітей його забрала до Києва). Про виховання майбутнього князя княгинею Ольгою і початок його правління в Новгороді.

  1. Внутрішня політика князя

Вчитель. Володимир став правителем Київської держави в 980 р.

  •  Скільки років точилася боротьба між братами?
  •  Які наслідки для держави мала ця внутрішня війна?
  • Як такою ситуацією могли скористатися племена, які були приєднані попередніми князями?
  • Спрогнозуйте, які першочергові кроки повинен був зробити князь Володимир, щоб знову відновити єдність і міцність Руської держави?

Робота з картою

Приєднання Полоцького князівства, кривичів, в’ятичів, радимичів, дреговичів і сіверян. Також князь приєднав племена білих хорватів у Прикарпатті.

Робота з підручником

Прочитати пункт 1 підручника і скласти таблицю «Реформи князя Володимира Святославовича»

Назва реформи

Суть реформи

Адміністративна

Поділив державу на округи. Замінив місцевих князів на своїх синів.

Містобудівна

Будував міста і фортеці: Чернігів, Володимир на Волині, Переяслав та Василіва на Київщині, Смоленська, Ростова і Ярославля на території сучасної Росії

Військова

Наймане військо. Умовне землеволодіння за службу князю

Судова

Усний збірник законів «Устав земляний», розмежував єпископський і міський суди

Фінансова

Карбував власні монети – златники і срібники

Оборонна

Лінія укріплень на південному кордоні – «змієві вали»

Релігійна

Спробував створити пантеон язичницьких богів на чолі з Перуном

 

  1. Запровадження християнства

Вчитель. Язичницька релігійна реформа, яка мала сприяти об’єднанню  руських земель не дала ніяких результатів. Стара віра не відповідала новим відносинам, які склалися в Русі: держава перетворилась на могутню імперію на чолі з одноосібним правителем. Тому князем було прийняте рішення прийняти християнство і охрестити Русь-Україну.

Робота зі схемами в підручнику

Передумови, причини, привід  хрещення Русі-України.

Робота з документом

«У літо 6496 (988). І коли [Володимир] прибув, повелів він поскидати кумирів — тих порубати, а других вогню оддати. Перуна ж повелів він прив'язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому [узвозу] на ручай, і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицями…

Потім же Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: "Якщо не з'явиться хто завтра на ріці — багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, — то мені той противником буде". І, це почувши, люди з радістю йшли, радуючись, і говорили: "Якби се не добре було, князь і бояри сього б не прийняли". А назавтра вийшов Володимир з попами цесарициними і корсунськими на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли — ті до шиї, а другі — до грудей. Діти ж [не відходили] од берега, і а інші немовлят держали. Дорослі | ж бродили [у воді], а попи, стоячи, молитви творили.»

Запитання:

  • Чому, на вашу думку, Володимир так жорстоко повівся з кумирами, яких сам возвеличив кілька років перед тим?
  • Чому літописець пише, що кияни раділи та не виступали проти хрещення?
  • Як ви вважаєте, чи всі, хто охрестився, відмовилися від своїх язичницьких вірувань? Чому?

Робота зі схемою підручника «Наслідки хрещення Русі-України»

  1. Зовнішня політика Володимира Святославовича

Робота з картою

Приєднання Червенських земель, племен ятвягів. Дружні відносини з Заходом – посли до Папи Римського та Німеччини. Уклав мирну угоду з болгарами, добросусідські відносини з Візантією. Приєднав Таманський півострів.

Започаткував шлюбну дипломатію.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань

«Дерево думок»

Поміркуйте і скажіть, чим держава Русь-Україна часів Володимира Великого відрізнялася від Русі-України часів Олега, Ігоря та Ольги.

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Скласти сенкан «Володимир Великий»
  2. Прочитати параграф підручника

 

 

docx
Додав(-ла)
кучер наталія
Додано
5 березня 2021
Переглядів
1042
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку