Урок: «Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства»

Про матеріал

Дана розробка уроку створена з використанням інтерактивних форм і методів навчання на уроці історії, що дає змогу значно підвищити рівень знань учнів.

Перегляд файлу

Розробка уроку історії України 7клас

Тема уроку: «Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого. Запровадження християнства»

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

- показувати на карті територію Русі-України;

-характеризувати внутрішню та зовнішню політику Володимира Великого;

-визначати причини, передумови та значення прийняття християнства;

-складати характеристику історичної особи-державного діяча;

-удосконалювати навички роботи з історичними джерелами;

-розвивати вміння висловлювати власну точку зору, робити висновки та узагальнювати здобуті знання

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання:інтерактивна дошка,презентація, атласи,контурні карти, пам’ятки  для роботи з історичними джерелами та відеоматеріалами,відео фрагменти, історичні джерела, портрети князя Володимира


Хід уроку


1. Організаційний момент уроку. Ознайомлення з темою уроку

Вступне слово вчителя: Різні бувають квіти,різні є народи. Оця  червона-троянда, а цей різнобарвний - чорнобривец, це германці, а це слов’яни. Пелюстки чорнобривця-східні слов’яни, а стебла, коріння, листочки-наші предки. Що відбувається, коли квітка гине? Чи гине вона взагалі? Насіння потрапляє в землю і все повторюється знову: виростають діти-квіточки, до речі дуже схожі на свою матір. Так і народ. Існує він доки живі люди, які пам’ятають своїх батьків і дідів. Ось чому ми всі чимось схожі на своїх предків слов’ян. Червоні чи жовтогарячі? Від чого залежить колір,сам вигляд квітки? У наших судинах тече кров великих предків. Наука доводить, що спадковість формує суспільство. Ми живемо в незалежній державі, державі ,основи якої заклали Великі: Олег, Ігор, Ольга, Святослав, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах- це наше минуле і сьогодні ми його згадаємо.

II.Мотивація навчальної діяльності

Щодня,у метушні людській ми зустрічаємо знайомі обличчя. Ось вони…Намагаємося відтворити у пам’яті, хто ці люди? Він поряд – величавий чоловік із впевненим поглядом у майбутнє

За допомогою методу «Мозковий штурм»

(Учні отримують портрети історичної особи - князя Володимира , відмінні за зовнішнім виглядом, висловлюють думку щодо можливих рис характеру особи, вчитель записує на дошці (гарний, розумні очі,впевнений погляд,фізично розвинений, багатий одяг,не простолюдин, войовничий, готовий до рішучих дій)

 Вчитель. Це він, син Святослава. Що вам відомо про цю людину?

(Учні,пригадуючи вже набуті знання з історії висловлюють свої думки)

Вчитель. З ваших виступів я зрозуміла, що Володимира  був неординарною людиною в історії України, його діяльність в різні часи оцінювалася неоднаково. Тому сьогодні ми з вами спробуємо дати відповідь на питання

ЧОМУ І ХТО НАЗВАВ ВОЛОДИМИРА ВЕЛИКОГО ЯСНИМ СОНЕЧКОМ?

III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Щоб дати відповідь на це запитання ми розпочнемо з цікавого завдання

Слово «кроссенс» в перекладі з англійської означає «перетин слів».

 

Це асоціативний ланцюжок, що складається дев'яти картинок.
Зображення розташовують так, що кожна  картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це цікава вправа для розвитку логічного і творчого мислення. Ваше завдання – пояснити кросенс, скласти розповідь – асоціативний ланцюжок, за допомогою взаємозв'язку зображень. Читати крос сенс потрібно зверху вниз і зліва направо, далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 5 квадраті. Таким чином виходить ланцюжок, загорнутий «равликом». Почати можна як з першої, так і з будь якої впізнаваної картинки. Центральним є квадрат з номером 5. Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-1, а також по центральному хресту між квадратами 2-5, 6-5, 8-5 і 4-5.


(Виконуючи завдання, учні пояснюють ланцюжок. Рюрик – Ігор - Ольга-Святослав – Малуша – Анна – Дніпро - карта «Київська держава за Володимира Великого та Ярослава Мудрого» (розбудова могутньої держави із значною територією за князя Володимира)

Робота з контурною картою: Позначаємо межі Русі за Володимира

 Вчитель. Отже, зерна, посіяні предками князя, а саме бабусею Ольгою зійшли пишними колосками у серці Володимира. Він виріс чудовим державо творцем та втілив у життя нові та потрібні для зміцнення Русі-України реформи Про ці нововведення князя ми з вами дізнаємося, опрацювавши текст параграфа підручника, розділ «Внутрішня політика Володимира», попередньо пригадавши визначення поняття «реформа»

(Учні опрацьовують питання, записують назви реформ до своїх конспектів):

- адміністративна;

- градобудівна;

- військова;

- оборонна;

- судова;

- фінансова;

- релігійна.

(Учні роблять висновок про наслідки реформ)

Вчитель. Отже, ви зрозуміли,що всі нововведення князя сприяли розквіту держави. Для зміцнення внутрішньої та зовнішньої політики Володимир провів релігійну реформу. Розглянемо це питання детальніше.

Князь почав схилятися до поширеного в Європі єдинобожжя - християнства. Пригадайте, при вивченні якої теми з історії стародавнього світу ви знайомилися  з цим поняттям ?

Виникнення і поширення християнства. Перетворення християнства на офіційну релігію Римської імперії».)

 Визначення поняття записуємо до конспекту, дату прийняття - 988р. записуємо до синхронізованої хронологічної таблиці

 

ХРИСТИЯНСТВО - релігія, що проголошувала єдинобожжя (в основу його покладено віру євреїв у єдиного бога), рівність перед Богом, братерство всіх народів .Засновником нової релігії вважається Ісус Христос.

 

Вчитель. Яким чином відбулося запровадження християнства на Русі ми дізнаємося, опрацювавши історичне джерело, текст якого знаходиться у роздатковому матеріалі, отриманому кожним з вас. Разом дамо відповіді на запитання.

 

 

«Повість минулих літ» про запровадження християнства

 «І коли [Володимир] прибув, повелів він поскидати кумирів– тих порубати, а других огню оддати. Перуна ж повелів вінприв’язати коневі до хвоста і волочити з Гори по Боричевому [узвозу] на ручай, і дванадцятьох мужів приставив бити [його] палицямиІ коли ото волокли його по ручаю до Дніпра, оплакували його невірні люди, бо іще не прийняли вони хрещення. І, приволікши його, викинули його в Дніпро… Потім же Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не з’явиться хто завтра на ріці – багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, – то мені той противником буде»… І, це сказавши, повелів він робити церкви і ставити [їх] на місцях, де ото стояли кумири.  І поставив він церкву святого Василія [Великого] на пагорбі, де ото стояли кумири Перун та інші і де жертви приносили князь і люди... І почав він ставити по городах церкви, і попів [наставляти], і людей на хрещення приводити по всіх городах і селах. І, пославши [мужів своїх], став він у знатних людей дітей забирати і віддаватиїх на учення книжне…»

 

Метод «Дискусія»

Питання для дискусії

1 Яким чином відбулося запровадження християнства на русі.

2 Чому це  супроводжувалося знищенням язичницьких ідолів та капищ.

3Чому частина населення чинила опір запровадження християнства.

Вчитель. А зараз прошу вас зосередитися на виконанні вправи «хмара тегів», дати відповіді на  запитання

Формування хронологічної компетентності- одна з запорук успішної здачі ЗНО, тому зараз розв’яжемо хронологічну задачу (учні працюють з лінією часу)

Вчитель. Отже, внутрішня політика Володимира була складовою розбудова держави. ЇЇ доповнювала зовнішня. Щоб визначити приорітети зовнішньої політики князя, звернемося до історичного джерела. У процесі його опрацювання результати вносимо до таблиці

 «У рік 6489 (981 р.) пішов Володимир до ляхів і зайняв городи їх — Перемишль, Червен та інші городи, які є до сьогодні під Руссю. Сього ж року і в'ятичів він переміг, і поклав на них данину од плуга, як отець його брав. У рік 6490 (982 р.) піднялися оружно в'ятичі, і пішов на них Воло­димир, і переміг їх удруге. У рік 6491 (983 р.) пішов Володимир на ятвягів і взяв землю їх. І вернувся він до Києва, і приносив жертву із людьми своїми. І сказали старці і бояри: «Метнемо жереб на хлопця і дівчину, і на кого він упаде, того заріжемо богам»...

У рік 6492 (984 р.) пішов Володимир на радимичів. А був у нього воєвода Вовчий Хвіст, і послав перед собою Володимир Вовчого Хвоста. І стрів він радимичів на річці Піщані, і побідив Вовчий Хвіст ради­мичів...

У рік 6493 (985 р.) рушив Володимир на болгар з Добринею, вуєм своїм у човнах, а торків берегом [Волги] привів на ношах, і там пере­міг болгар»

ВОЄННІ ПОХОДИ КНЯЗЯ ВОЛОДИМИРА

Воєнні походи

Дата

Основні заходи

Результат походу

На ляхів

 

 

 

На в'ятичів

 

 

 

На ятвягів

 

 

 

На радимичів

 

 

 

На болгар

 

 

 

На половців

 

 

 

Дізнаємося про діяльність Володимира детальніше, переглянувши відео сюжет

(https://www.youtube.com/)

Запитання до учнів:

1 Чи був князь Володимир войовничим?

Робота з контурною картою: позначаємо землі, приєднані князем.

Вчитель. Правління Володимира припадає на ті часи,коли на руські  землі нападали кочівники,тож йому доводилося з ними воювати

Колективна робота

Прослухайте легенду про Кирила Кожум’яку та поясніть, чому саме цей сюжет вирішив літописець записати для наступних поколінь?

 Одного разу печеніги підійшли до Києва і князь із дружиною виступив на них. Тоді вождь печенігів запропонував князеві: «Не про­ливаймо крові наших воїнів, але виберемо зі своговійська по одно­му силачу: я одного і ти одного і нехай вони стануть до бою. Як мій твого не побере, то ми зберемося з Руси, коли мій твого поб'є — тоді ми вас будемо три роки воювати». Зажурився князь Володимир, чи знайде такого богатиря, щоб здолав печеніга. Аж зголосився Кирило Кожум'яка і сказав, що він буде битися. Він так скрутив печеніга своїми руками, що тільки кістки хруснули — такий Кожум'яка був сильний! Коли Кожум'яка-богатир переміг су­противника, печеніги повтікали у степ. Відтоді Володимир мав з ни­ми спокій.

Вчитель. Закріпити події цього періоду історіі нашої держави допоможуть нам графічні зображення, виконаємо вправу  «Знайди подію»

Вчитель. Надати суттєву відповідь на наше проблемне питання знову ж таки допоможуть нам історичні джерела

Учитель пропонує опрацювати уривок з «Літопису Руського», виділити головне і другорядне.

«…Не ховайте собі скарбів на землі, де ото міль жере і злодії підкопують, а збирайте собі скарби на небі, де ані міль не жере, ні злодії не крадуть. І Давида він слухав, який говорив: «Добрий чоловік милує і дає», І Соломона він слухав, який говорив: «Тому, хто бідним дає, Бог у позику дає».

Це почувши повелів він усякому старцеві і вбогому приходити на двір на княжий і братии всяку потребу – питво і їжу із скарбниць. І радив він також і це. Сказавши: «Немічні й недужі не можуть дійти до двору мого», – він повелів спорядити вози і поклав на них хлібів, м’яса, риби і овочів різних, і мед у бочках, а в других квас. І стали це везти по городу, запитуючи: « Де недужі чи старі, що не можуть ходити?». І тим роздавали усе на потребу».

Запитання.

  1. Чому, на вашу думку, Володимир піклувався про хворих і немічних?
  2. Чи поважав народ свого князя за таку доброчинну діяльність?
  3. Як ви вважаєте, такі заходи князь влаштовував постійно чи лише на великі свята?

Вчитель.Отже, ми разом опрацювали цікаву та корисну інформацію про діяльність князя Володимира,тож зараз я хочу почути ваші думки

 ЧОМУ І ХТО НАЗВАВ ВОЛОДИМИРА ВЕЛИКОГО ЯСНИМ СОНЕЧКОМ?

Прогнозовані відповіді учнів:

Князь Володимир:

1 Закінчив об'єднання слов'янських племен, підкорив в’ятичів, радимичів переміг печенігів, побудував міста-фортеці, Десятинну церкву,порядкував управління державою ,прийняв християнство,укріпив давньоруську державу, розвивав  культуру, освіту, торгівлю,чеканив злотники, срібники.

 

 А ось яку оцінку  діяльності Володимира дав поет Шкрумеляк.

Звав тебе народ ласкавим,
Називав теж "Сонцем ясним",
Бо зробив ти край великим,
А свій люд багатим, щасним.
Ти зібрав всі руські землі
Від Кавказу до Карпат –
І від моря аж по Волгу
Став "Великий" панувати.
Християнську вніс ти віру
У народ – мов цвіт обнови,
Що красив нам нашу землю
Світлом правди і любові.
І побивши печенігів –
Жив з сусідами у згоді,
Лад поширював в державі
І добробут у народі.
Тож за твого князювання
Край зацвів, як квітка рожі,
І за те ти в нас "Великий",

А «Святий» у церкві божій.

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

( Запитання у формі ТАК-НІ за обговореними питаннями на розсуд вчителя)

VI. Підсумок уроку.

Вчитель.Сьогодні я оцінюю ваш шлях до досягнення результатів, інтерес до історії нашого народу. Це високий рівень. Хочу бачити вас послідовниками у справі Великих! Володимир Великий-символ слави сучасної України, натхнення у боротьбі народу за територіальну цілісність,бо за його правління Русь стала врівень з тогочасними європейськими державами,а сучасна Україна прагне бути нарівні на шляху до євроінтеграції.

 

VII. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Гарний конспект уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тушина Світлана Євгеніївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крижанівська Антоніна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
4082
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку