урок узагальнення для учнів 7-го класу у формі гри-змагання. Поділ учнів на 2 команди, яким пропонуються завдання різних рівнів складності (наприклад: "Розминка", "Конкурс капітанів" тощо).
План-конспект уроку з історії України, 7 клас
ТЕМА. Урок узагальнення та корекції знань з теми «Київська Русь (Русь –Україна )наприкінці Х – у першій половині ХІ ст.»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про виникнення та розквіт Київської Русі (Русі-України); розвивати самоосвітні вміння і навички роботи учнів з першоджерелами і додатковою літературою при підготовці до уроків, використовувати знання, які учні засвоїли на попередніх уроках, працювати в колективі; викликати інтерес до навчання, розвивати образне мислення, фантазію, уяву учнів; виховувати почуття поваги до історії України.
Тип уроку: закріплення засвоєних знань.
Форма уроку: урок – гра
Обладнання: карта «Київська Русь», емблеми команд, карточки із завданнями.
(Випереджальне завдання: учні заздалегідь поділені на 2 команди, дають їм назви, придумують емблеми та їх захист відповідно вивченій темі.)
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
Підготовка кабінету, налагодження дружньої атмосфери в класі.
ІІ. Основна частина уроку
Представлення команд, їхні назви, емблеми.
І раунд ( «Розминка») 1вірна відповідь – 1бал
(Вчитель виступає в ролі координатора; організовує та налаштовує команди на роботу.)
Запитання для першої команди
Запитання для другої команди:
Бонусні запитання для обох команд:
1. Антський племінний союз розпався під ударами:
а) готів; б) гунів; в) аварів.
2. Володимир Великий прийшов до влади:
а) 972 р.; б) 980 р.; в) 988 р.
1. Кого автор «Повісті минулих літ» вважає засновником Києва:
а) Олега; б) Рюрика; в) Кия?
2. Ярослав Мудрий прийшов до влади:
а) 1010 р.; б) 1019 р.; в) 1036 р.
ІІ раунд («Темна конячка»)
Запитання дається одному із членів команди. Якщо відповідає він самостійно, то команді приносить 3 бали, а якщо з допомогою команди – 1 бал. Якщо команда відповіді не може дати, то відповідають суперники і одержують 3бали.
Запитання 1-ій команді:
6. Про кого з князів мовиться: «Ідіте ви з даниною додому, а я вернусь і походжу ще”. І відпустив він воїнів додому, а з невеликою дружиною (армія) вернувся, жадаючи більше майна». Костянтином …»?
Запитання 2-ій команді:
3. Який князь воював із кочовиками, з хозарами
4. Про кого ці слова: «Чужого шукаючи – своє загубив»…
5. Князь, що загинув від свого коня.
Бонусні запитання для обох команд:
1. Встановіть відповідність між іменами київських князів та часом їх правління:
1) Ольга; |
а) 882-912 рр.; |
2) Володимир; |
6)912-945 рр.; |
3) Ігор; |
в) 945-957 рр.; |
4) Олег |
г) 980-1015 рр. |
1. Установіть відповідність подій з іменами руських князів.
А Володимир Великий |
1 повстання древлян |
Б Ярослав Володимирович |
2 офіційне хрещення Русі |
В Ігор |
3 створення «Руської Правди» |
Г Святослав Ігорович |
4 дунайські походи руської дружини |
ІІІ раунд «Турнір капітанів»
Капітани представляють своє творче домашнє завдання – підготувати тези на тему: «Опис відомих пам’яток Києва періоду правління Ярослава мудрого». (Оцінюється 12балами).
ІV раунд «Ти мені – я тобі»
Від кожної команди виступає 4 учасники. Кожен із 4-ох визначає суперника, який буде відповідати на його запитання. Запитання підготовлені учнями самостійно. Якщо суперник відповідає - отримує 5 балів, якщо просить допомоги у товаришів – 3 бали.
Запитання для прикладу:
2. Встановіть послідовність правління київських князів, записавши їх імена у відповідному порядку:
а) Ольга;
б) Володимир;
в) Ігор;
г) Олег;
д) Святослав;е) Ярослав.
3. Яка відстань від Царграда до Константинополя?
VІ гейм «Мандрівник»
Команди по черзі виконують завдання. За кожну правильну відповідь – 3 бали.
Показати на карті Київську Русь:
4. Покажіть країни, з якими Ярослав Мудрий мав династичні відносини, а також ті, з якими вів війни протягом свого правління.
ІІІ. Підсумковий етап.
Підрахунок балів команд. Учитель підводить підсумки гри, визначає команду – переможця.
Найбільш активні учні отримують високі оцінки.