ТЕМА. Вода – речовина і середовище
Освітні цілі:
Тип уроку: інтегрований урок
узагальнення та систематизації знань;
Обладнання: презентація до уроку, склянка з водою, бинт, барвник, голка, папір.
Епіграф
Не можна сказати, що вода
необхідна для життя: вона і є життя
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Ми з вами настільки звикли щодня бачити і використовувати воду, що вона здається нам звичною і нам здається що все про неї давно відомо. Але це не так. Вода залишається об’єктом досліджень дотепер і ще не всі її таємниці відомі людям. Отже, давайте ближче познайомимося із цією таємничою субстанцією.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
Т е с т
1. Вода належить до:
а) живої природи; б) неживої природи; в) рукотворного світу.
2. Вода може перебувати:
а) у двох станах; б) у чотирьох станах; в) у трьох станах.
3. Водна оболонка Землі називається:
а) гідросфера; б) атмосфера; в) літосфера.
4. При нагріванні вода:
а) стискається; б) розширюєтьсяв; в) не змінюється.
5. Вода переходить з рідкого стану в твердий при температурі:
а) -10° С; б) -2°С; в) 0°С.
6. Вкажіть процес, наслідком якого є утворення роси:
а) танення; б) конденсація; в) замерзання; г) випаровування.
7. Вкажіть ознаку, яка не властива воді:
а) під час охолодження стискується;
б) під час замерзання розширюється;
в) під час нагрівання розширюється;
8. Кругообіг води відбувається завдяки:
а) здатності переходити з одного агрегатного стану в інший;
б) властивостям води; в) зміні погодних умов.
9. Температура кипіння води:
а) 10°С; б) 90°С; в) 100°С.
10. Основні запаси прісної води зосереджені:
а) у річках; б) у підземних водах; в) у льодовиках.
Бліц-опитування
«Подібне розчиняється в подібному»
V. Основна частина уроку
Учитель. Вам відомо, що між молекулами води виникають водневі зв’язки, і саме це є причиною особливих її властивостей.
Продовжити речення
Учитель. Давайте пригадаємо з вами всі особливі властивості води як хімічної речовини і з’ясуємо, яке значення ці властивості мають у живій і неживій природі.
(В ході обговорення заповнюється таблиця.
На підтвердження кожного окремого факту
демонструються слайди презентації
та експерименти)
Властивість |
Значення у неживій природі |
Значення у живій природі |
Універсальний розчинник |
|
|
Перебуває в природі в трьох агрегатних станах |
|
|
Розширюється при замерзанні |
|
|
Рідка вода важча за тверду ( максимальна густина при 4 о С ) |
|
|
Має велику теплоємність |
|
|
При плавленні поглинає тепло |
|
|
При замерзанні виділяє тепло |
|
|
Плавиться під тиском |
|
|
Має велику силу поверхневого натягу |
|
|
Асоційована у кластери |
|
|
Здатна підійматися по капілярах |
|
|
Змінює властивості при магнітній обробці |
|
|
Дослідницький практикум
Дослід 1.
Додайте в стакан з чистою водою краплю зеленки.
Дослід 2.
Доведіть воду до кипіння, потримайте холодне скло над парою.
Дослід 3.
Покладіть у склянку з водою шматочок снігу.
Дослід 4.
Візьміть склянку з водою і покладіть на поверхню води голку.
Дослід 5.
У воду з розчиненою зеленкою занурте кінчик бинту, спостерігайте за процесом кілька хвилин.
Розповідь учителя
Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її немає ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Немає хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.
Вода — джерело життя на Землі. Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.
Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.
Скласти «Гроно» (властивості водного середовища)
хімічний склад (в тому числі солоність)
температура освітленість
ВОДА
глибина швидкість течій
тиск
(Учні вказують відповідні значення і зазначають їхній вплив
на життя різних груп гідробіонтів.)
Розповідь учителя (супроводжується презентацією)
У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб".
У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Величезні обсяги води, витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці.
У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою.
Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води!
Людина та її господарська діяльність є головним джерелом забруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електроенергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвитку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають лікувальне значення. Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення водності річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води.
Останнім часом проблема питної води значно загострюється і більшість країн світу намагаються вирішити її на законодавчому рівні. Крім того створюються міжнародні організації і приймаються нормативні акти покликані відрегулювати проблеми водопостачання, водо забезпечення та запобігання забруднення водойм. Кожен із нас може зробити особистий вклад у цю справу просто економлячи воду в себе вдома.
Бесіда
Вода корисна чи шкідлива? (учні дають усні відповіді)
Позитивне значення:
(одержання водню);
різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин);
Негативне значення:
VI. Рефлексія
Продовжити речення:
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника