Урок "Вода - речовина і середовище"

Про матеріал
Інтегрований урок хімії і біології з використанням різних форм і методів.
Перегляд файлу

      

ТЕМА.      Вода – речовина і середовище

 

Освітні цілі:

  • сформувати поняття про воду як унікальну за властивостями речовину, зясувати роль води в природі та побуті, показати значення води в природі як розчинника;
  • розвивати спостережливість та пізнавальний інтерес, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, увагу, мовлення, продовжувати формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку та висловлювати думку групи;
  • сприяти бережному ставленню до води, формувати  екологічну грамотність та цілісне світосприйняття.

 

Тип уроку:  інтегрований урок

                     узагальнення та систематизації знань;

       Обладнання: презентація до уроку, склянка з водою, бинт, барвник, голка, папір.

 

Епіграф

                                            Не можна сказати, що вода

                                            необхідна  для життя: вона і є життя

 

                                                                     Антуан де Сент-Екзюпері

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

     Учитель. Ми з вами настільки звикли щодня бачити і використовувати воду, що вона здається нам звичною і нам здається що все про неї давно відомо. Але це не так. Вода залишається об’єктом досліджень дотепер і ще не всі її таємниці відомі людям. Отже, давайте ближче познайомимося із цією таємничою субстанцією.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань

Т е с т

1. Вода належить до:

а) живої природи;  б) неживої природи;  в) рукотворного світу.

2. Вода може перебувати:

а) у двох станах;  б) у чотирьох станах;  в) у трьох станах.

3. Водна оболонка Землі називається:

а) гідросфера;  б) атмосфера;  в) літосфера.

 4. При нагріванні вода:

а) стискається;  б) розширюєтьсяв;  в) не змінюється.

 5. Вода переходить з рідкого стану в твердий при температурі:

а) -10° С;    б) -2°С;    в) 0°С.

 6. Вкажіть процес, наслідком якого є утворення роси:

а) танення;  б) конденсація;  в) замерзання;  г) випаровування.

 7. Вкажіть ознаку, яка не властива воді:

а) під час охолодження стискується; 

б) під час замерзання розширюється;  

в) під час нагрівання розширюється;

8. Кругообіг води відбувається завдяки:

а) здатності переходити з одного агрегатного стану в інший;

б) властивостям води;   в) зміні погодних умов.

 9. Температура кипіння води:

а) 10°С;    б) 90°С;     в) 100°С.

 10. Основні запаси прісної води зосереджені:

а) у річках;   б) у підземних водах;   в) у льодовиках.

 

Бліц-опитування

  • Які властивості води ви знаєте?
  • Чим відрізняється чиста речовина від суміші?
  • Чим відрізняється природна суміш від штучної?
  • Чи всі речовини розчиняються у воді?
  • Прокоментуйте правило:

      «Подібне розчиняється в подібному»

 

V. Основна частина уроку

 

  1. Чому вода рідка?

Учитель. Вам відомо, що між молекулами води виникають водневі зв’язки, і саме це є причиною особливих її властивостей.

 

Продовжити речення   

  • Водневий зв'язок це…
  • Він виникає між…
  • Наявність водневих зв’язків забезпечує…..

 

  1. Вода як речовина і середовище.

Учитель. Давайте пригадаємо з вами всі особливі властивості води як хімічної речовини і з’ясуємо, яке значення ці властивості мають у живій і неживій природі.                            

                                             (В ході обговорення заповнюється таблиця.                               

                                             На підтвердження кожного окремого факту                                

                                             демонструються слайди презентації

                                             та експерименти)

 

 

          Властивість

Значення у неживій природі

Значення у живій природі

Універсальний розчинник

 

 

Перебуває в природі  в трьох агрегатних станах

 

 

Розширюється при замерзанні

 

 

Рідка вода важча за тверду   ( максимальна густина

при   4 о С )

 

 

Має велику теплоємність

 

 

При плавленні поглинає тепло

 

 

При замерзанні виділяє тепло

 

 

Плавиться під тиском

 

 

Має велику силу поверхневого натягу

 

 

Асоційована у кластери

 

 

Здатна підійматися по капілярах

 

 

Змінює властивості при магнітній обробці

 

 

 

Дослідницький практикум

 

Дослід 1.

Додайте в стакан з чистою водою краплю зеленки.

  • Що спостерігається?
  • Як пояснити це явище?
  • Що таке розчин?
  • Які розчини і де містяться у живих організмах?
  • Що таке дифузія?
  • Яке значення розчинення у живій і неживій природі?
  • Назвіть відомі вам природні розчини.

 

 

 

Дослід 2.

Доведіть воду до кипіння, потримайте холодне скло над парою.

  • Що відбувається з парою?
  • Яке це має значення для колообігу води в природі?
  • Яке значення має вода у формуванні клімату?
  • Як живі організми використовують процес випаровування води?

 

Дослід 3.

Покладіть у склянку з водою шматочок снігу.

  • Чому він не тоне?
  • Що особливого в будові твердої води?
  • Скільки типів льоду вам відомо?
  • Яке це має значення для живих організмів?

 

Дослід 4.

Візьміть склянку з водою і покладіть на поверхню води голку.

  • Що її тримає?
  • Як це явище використовують живі істоти?
  • Що вам відомо про ПАР?

 

Дослід 5.

У воду з розчиненою зеленкою занурте кінчик бинту, спостерігайте за процесом кілька хвилин.

  • Що відбувається з розчином?
  • Як це явище поширене у природі?
  • Де в організмі людини працюють ті ж сили?

 

 

 

  1. Значення води  у природі

     Розповідь учителя

     Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її немає ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Немає хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.

     Вода — джерело життя на Землі. Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.

     Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.

  

  Скласти «Гроно»   (властивості водного середовища)

 

                                хімічний склад (в тому числі солоність) 

 

                                                             

      температура                                     освітленість

 

                                           ВОДА

            глибина                                           швидкість течій

 

 

  

                                            тиск

 

                   (Учні вказують відповідні значення і зазначають їхній вплив

                                   на життя  різних груп гідробіонтів.)

 

  1. Значення води  у житті людини

 

  Розповідь учителя (супроводжується презентацією)

      У медицині вода - розчинник, лікарський засіб, засіб санітарії та гігієни, "транспортний засіб".

     У сільському господарстві вода - "транспортний засіб" поживних речовин до клітин рослин і тварин, учасник процесу фотосинтезу, регулятор температури живих організмів. Величезні обсяги води, витрачаються для поливу сільськогосподарських рослин, при годівлі тварин, птиці.

     У побуті вода - засіб санітарії та гігієни, учасник хімічних реакцій, що протікають при приготуванні їжі, теплоносій, "транспортний засіб", що видаляє продукти життєдіяльності людини в каналізацію. Норма водоспоживання на одну людину істотно різна по окремих містах. Згадаймо про приблизно 6 мільярдів людей, що населяють планету Земля і нам стане ясно, чому час від часу виникають розмови про дедалі зростаючі проблеми з питною водою.

     Без води не замісити тісто для хліба, не приготувати бетон для будівництва, не зробити ані папір, ані тканину для одягу, ні гуму, ні метал, ні цукерки, ні пластмасу, ні ліків - нічого не зробити без води! 

     Людина та її господарська діяльність є головним джерелом забруднення води. Вода потрібна в побуті, для виробництва електроенергії, в промисловості та для сільського господарства, для розвитку водного транспорту, організації туризму й відпочинку людей, бо водойми — це зони відпочинку, мінеральні джерела мають лікувальне значення.     Надмірне вирубування лісів, осушування боліт є причиною зменшення водності річок, що, у свою чергу, призводить до значних утрат прісної води.

     Останнім часом проблема питної води значно загострюється і більшість країн світу  намагаються вирішити її на законодавчому рівні. Крім того створюються міжнародні організації і приймаються нормативні акти покликані відрегулювати проблеми водопостачання, водо забезпечення та запобігання забруднення водойм.  Кожен із нас може зробити особистий вклад у цю справу просто економлячи воду в себе вдома.

 

 

Бесіда

Вода корисна чи шкідлива?  (учні дають усні відповіді)

   Позитивне значення:

  • вода — важлива сировина для хімічної промисловості

 (одержання водню);

  • дуже багато води використовують у техніці для охолодження;
  • є розчинником (для приготування розчинів, для промивання

               різних речовин, одержання розчинів хімічних речовин);

  • потрібна для виробництва електроенергії;
  • для зрошування полів;
  • необхідна у побуті, медицині, господарстві;
  • водойми – для транспорту і відпочинку.

Негативне значення:

  • заливає посіви сільськогосподарських культур;
  • утворює яри, вимиває рослини;
  • заболочує ґрунти;
  • спричиняє стихійні лиха;
  • розмиває шляхи і змиває мости;
  • спричиняє корозії, псує гігроскопічні матеріали, ушкоджує
  • дерев'яні будівлі; а занадто вологе повітря завдає шкоди здоров'ю людини.

 

VI. Рефлексія

 Продовжити речення:

  • Вода унікальна речовина бо…
  • Вода застосовується для приготування хімічних…
  • Властивості води, забезпечують такі процеси в живих організмах…
  • Вода є середовищем існування для…
  • Людина розвивається у воді  під час…
  • Мені особисто вода необхідна для…
  • Воду потрібно економити тому, що…

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Додано
5 листопада 2019
Переглядів
1435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку