Розробка уроку
з інтегрованого курсу
«Я досліджую світ»
«Вода. Де є вода у природі?»
Назарова Наталія Владиславівна
вчитель початкових класів
Комишуваського НВК «ЗНЗ І-ІІ ст.
ДНЗ (дитячий садок)»
Попаснянської РДА
Луганської області
т/ф 0937091508
nazarova.natalia2013@gmail.com
Тема: Вода. Де є вода в природі?
Освітні галузі, які задіяні:
– Природнича;
- Мовно-літературна;
- Математична;
- Мистецька.
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
Очікувані результати:
- Здобувач освіти сприймає розповідь про спостереження за знаходженням води в природі;
- З увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників (вітання, запитання, прохання) й доречно реагує на усну інформацію;
- Демонструє іншим результати власної діяльності;
- Уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо);
- Провадить прості спостереження / досліди, застосовує за потреби найпростіші засоби й обладнання;
- Розпізнає об’єкти довкілля ;
- Відтворює в різних видах діяльності фактичні результати лічби об’єктів, що їх оточують;
- Створює малюнок;
- Застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади;
- Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого та побаченого;
- Застосовує рухливі ігри для розвитку фізичних якостей під час відпочинку, задовольняючи потребу в руховій та ігровій діяльності
- Використовує фактичний зміст (хто?, що?, де?, коли?) для перетворення усної інформації;
- Фіксує здобуту інформацію / дані словами, зображеннями, символами;
- Встановлює відношення порядку розміщення об’єктів на площині та в просторі (вліво, вправо, вгору, вниз тощо), використовуючи математичну лексику;
- Знаходить суму (додає), різницю (віднімає) зручним для себе способом у межах 9, зокрема й користуючись предметами або засобами, які їх замінюють (наприклад, на пальцях);
- Розповідає про те, що його/її вразило, схвилювало.
Обладнання: ілюстративний та роздатковий матеріал, кольорові олівці та фломастери, лего набори, вода. Календар погоди, презентація, слова, дівчинка Крапелька, чарівна квітка, трубочки, склянки, вода, сік, м’яч, плащі чарівників, плакат «Асоціативний кущ», маски-крапельки.
Предмети, що інтегруються: природознавство, образотворче мистецтво, математика.
Мета: розширювати знання дітей про воду, її властивості; вчити аналізувати, закріплювати вміння рахувати в межах 9; розвивати пізнавальний інтерес, вміння співпрацювати в групі; виховувати бережне ставлення до води.
Зміст заняття:
I. Організаційна частина
Ранкова зустріч
Діти стають в коло і разом з учителем говорять привітання.
1.Привітання
- Привітаймо Сонечко! (говорить вчитель)
- Здрастуй дороге! (говорять діти)
- Привітаймо Квіточку! (говорить вчитель)
-Хай вона росте! ( говорять діти)
-Привітаймо Дощик! ( говорить вчитель)
-Лийся мов з відра! (говорять діти)
-Привітаймо друзів всіх! (говорить вчитель)
-Зичимо добра! (говорять діти)
Вчитель: Діти, у нас є чарівна квітка добра. Візьміть її в руки, побажайте щось своєму сусіду і передайте йому.
(Діти передають чарівну квіточку добра і бажають один одному всього найкращого. (Додаток 1)
Вчитель: Я також дуже рада всіх вас бачити та бажаю вам гарного
настрою. А зараз давайте покажемо який у нас настрій. Якщо гарний –
підніміть руки, так собі - помахайте долоньками, поганий - опустіть руки.
II. Щоденні новини
Повідомлення синоптика
1. Календар погоди.
Вчитель: Запрошуємо нашого синоптика, який розповість про сьогоднішню погоду
Повідомлення синоптика:
Сьогодні___ (число)__________ (місяць)_________ (день тижня).
На дворі________ (пора року).
Стовпчик термометру показує ___ (градусів), ________ (тепло/холодно).
Коли в ранці я йшла до школи небо було _____(ясним, похмурим).
Опади (були/не було).
2. Вчитель: Сьогодні ми будемо говорити про чаклунку, яка володіє мистецтвом перетворення, може змінюватися: то біжить швидко у потічку, то падає на землю, виблискуючи крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона дощ, а на завтра крига. Змінився настрій – стала туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого. Хто ж ця чарівниця?
Діти : Це вода.
Вчитель: Так, це вода. І сьогодні Стефанія розповість цікаві факти про воду.
3.Крісло автора
Дитина: Цікаві факти про воду
ІІІ. Обмін інформацією
Вчитель: Діти, станьте, будь ласка, у коло біля столику. Чи багато нас з вами у колі?
Діти: Так
Вчитель: А чи вистачить цього стакана води на нас усіх, щоб втамувати спрагу?
Діти: Ні
Вчитель: Так і на нашій планеті води стає все менше і менше, і багато людей сьогодні п’ють брудну воду або страждають від спраги. Давайте навчимося економно використовувати воду. У вас є трубочка, давайте по черзі зробимо один ковточок води, щоб хватило всім. ( В кожної дитини трубочка і всі по черзі, потрішки, через трубочки п’ють воду так, щоб всі зробили по ковтку).
Бачите, якщо бережно відноситися до води, то її може хватити всім
ІV. Утворення рівностей на основі знання про склад числа 9
Вчитель: Діти, під кожною хмаринкою домалюйте стільки крапельок, щоб їх загальна кількість дорівнювала 9
(Додаток 2).
- Утворіть відповідні рівності та запишіть їх..
|
+ = 9
|
||
+ = 9
|
+ = 9
|
V. Впізнавання і називання водойм. Розповідь про водойми рідного краю. Вправа «Де живе вода»
-Вчитель: Об’єднайтеся у пари. Розставте на столі картинки, фотографії, малюнки з водними об’єктами (море, річка, озеро, океан, криниця, ставок, джерело, струмок, болото тощо (Додаток 2). Кожній групі вибрати ту картинку, яка найбільше сподобалася і розповісти про неЇ, Чи доводилося вам бачити такі краєвиди у природі. Де саме? Картинку учні прикріплюють на дошці під відповідним словом (на дошці будиночки з надписами)( Додаток 3)
КРИНИЦЯ МОРЕ РІЧКА
ОЗЕРО СТАВОК ОКЕАН
ДЖЕРЕЛО СТРУМОК БОЛОТО
КРИНИЦЯ МОРЕ РІЧКА
ОЗЕРО СТАВОК ОКЕАН
ДЖЕРЕЛО СТРУМОК БОЛОТО
Узагальнення інформації.
Вода займає більшу частину землі. Це можна побачити, якщо поглянути на глобус. На ньому переважає блакитний колір. Ним позначають водні простори океанів і морів. На суходолі вода міститься у річках, озерах, ставках і джерелах. У ґрунті також є вода. Під поверхнею землі ховаються підземні води. Тіла тварин і людей, рослини також частково складаються із води.
Вчитель Діти , чи були діти на річці, озері чи на морі? Розкажіть про свої враження. Що особливо сподобалося, намалюйте якусь водойму. Полічіть будиночки, у яких «живе» вода? Спробуйте полічити у зворотному порядку.
Дослідження властивостей води. Чарівна лабораторія
Вчитель: А ось і наша чаклунка ( вчитель вивішує Крапельку. ) Діти, ми сьогодні з вами будемо чарівниками, помічниками дівчинки Крапельки. Давайте одягнемо наші плащі та наші чарівні шапки, які допоможуть нам чаклувати.
Дослід 1.
Вчитель: Погляньте, у вас на партах стоять 2 склянки, одна – з водою, інша– порожня. Акуратно перелийте воду з однієї склянки в іншу. Чи ллється вода? Чому?
Діти: Так. Тому, що вона рідка.
Вчитель: Якби вона не була рідкою, вона не змогла б текти в річках і
джерельцях, не текла б з крана. Оскільки вода рідка і може текти, тому її
називають рідиною.( вивішує слово - рідина)
Вчитель: Налийте воду у блюдце . Якої форми набула вода? Ми можемо зробити висновок, що вода текуча і займає форму посудини, у яку її наливають
( Вчитель вивішує слово - текуча)
Дослід 2.
Вчитель: А тепер візьміть соломинку і спробуйте на смак воду. Який у неї смак?
Діти: Вона не має смаку.
Вчитель: В другій склянці є сік. Тепер спробуйте його на смак.
Діти: Сік солодкий, смачний.
Вчитель: Чому, коли людина хоче пити, то із задоволенням п’є воду і каже: «Яка смачна вода!», хоча насправді її смаку не відчуває. (Відповіді дітей)
Вчитель: Тому, мої чарівники, ми можемо сказати, що вода не має смаку.
Руханка «Австралійський дощ» ( З лего)
Вчитель: «Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх за мною. Уважно стежте!
Раптом піднявся вітер. (Тертя лего в долоні.)
Невдовзі починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)
Він посилюється. (Плескання лего об долоню.)
Починається справжня злива. (Плескання лего по стегнах.)
А ось і град— справжня буря, гримить грім. (Тупотіння ногами.)
Але що це? Буря стихає. (Плескання лего по стегнах.)
Дощ поступово припиняється. (Плескання лего об долоні.)
Вже тільки рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
Стихає навіть вітер. (Потирання лего а долонях.)
А ось і сонце!
Вчитель: Діти, ми трішки відпочили, тому давайте продовжимо з вами
чаклувати.
Дослід 3.
Вчитель: Візьміть склянки і понюхайте воду. Чи має вода запах? (відповіді учнів)
Вчитель: Чиста вода не має запаху.
Дослід 4.
Вчитель: У нас на партах є склянки з водою та молоком, опустіть в них ложечки. Що ви помітили ?
Діти :У склянці з молоком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно. Вода чиста та прозора.
Метод «Асоціативний кущ»
Вчитель: Давайте подивимось на дошку і скажемо, які властивості має вода?
Діти: Вода – рідина, яка не має власної форми, вона набуває форму посудини, у яку її наливають. Вода безбарвна, без смаку і запаху.
Вчитель: Які органи чуття допомогли нам визначити ці властивості води Діти: Ніс, язик, очі
.
Гра «Струмочок»
Вчитель: Давайте станемо парами, піднімемо руки вгору , утворюючи струмок. Ведучий проходить під піднятими руками і вибирає когось собі в пару. Доходите до кінця струмочка і встаєте ззаду. Залишившись без пари гравець стає ведучим.
Завдання: послухати загадку і намалювати відповідь.
Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара)
Коли немає – чекають, а коли прийду – тікають. (Дощ)
Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)
Від села аж до річки різнокольорові стрічки, Хтось розвісив їх аж сім, з ними весело усім. (Веселка)
Намистиночки малі ніч згубила у траві. Вранці сонечко встало намистиночки забрало. (Роса)
Рефлексія. Підсумок дня
Гра «Так —ні».
Вчитель: Я буду читати вам твердження, якщо правильне – вам по-
трібно встати, якщо неправильне – сісти.
Вчитель: Вам сподобався урок ? Що було цікаво?(відповіді дітей)
Запитайте дітей, чи цікавим був день. Що найбільше сподобалося? Що стривожило? Підсумуйте думки дітей, які були висловлені в останній вправі. Зробіть висновок про те, де вода є у природі. Запропонуйте дітям поспілкуватися вдома з батьками про те, на яких водоймах вони відпочивали. Попросіть їх принести на наступний день фотокартки з місць відпочинку біля водойм для створення галереї.
Додаток 4
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4