Урок "Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості"

Про матеріал

Матеріал уроку формує поняття про поширення води, її значення в природі та житті людини; доповнює уявлення учнів про чисті речовини і суміші; розкриває процес кругообіг води в природі; розвиває зацікавленість у вивченні предмета;здійснює міжпредметні зв'язки ( географія, біологія, математика, література).

Перегляд файлу

 

ТЕМА: Вода як найважливіший природний оксид. Значення води у природі, народному господарстві та побуті. Фізичні властивості води. Кругообіг води у природі. Охорона природних водойм від забруднення.

ЦІЛІ: дати поняття про поширення води, її значення в природі та житті людини; узагальнити знання учнів про воду як розчинник;доповнити уявлення учнів про чисті речовини і суміші; розкрити кругообіг води в природі; розглянути способи очищення води;довести необхідність раціонального використання водних ресурсів і охорону їх від забруднення; виховувати бережливе ставлення до водойм; розвивати зацікавленість у вивченні предмета;здійснювати між предметні зв’язки ( географія, біологія, математика, література); формувати вміння самостійно працювати з додатковою літературою; розвивати гармонійну особистість через поєднання науки, мистецтва, літератури.

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

Форми й методи : завдання випереджального характеру, проблемно – пошуковий; робота з додатковою літературою, розвиток пізнавального інтересу, розвиток усного мовлення.

ТЕЗА ДО УРОКУ: Вода – найдивовижніша речовина у світі.

 

 

                                         ХІД УРОКУ

І Організаційний етап

 

ІІ. Мотивація навчання.

Перегляд фрагменту фільму «Вода» ( 1,5хв)

Якщо подивитись на Землю з космосу – вона блакитна. Наша планета має назву Земля по непорозумінню. Правильніше було б назвати її планета Вода, адже 3/4  земної поверхні займає вода. Це океани, моря, озера та  ріки, які неначе артерії пронизують земну поверхню. Із дня в день величезна маса води переміщується по земній кулі , випаровується, випадає на землю у вигляді опадів, здійснюючи кругообіг у природі. Це надзвичайно грандіозний цикл, завдяки якому підтримується тепловий режим та існує життя на планеті.

 «Вода! У тебе немає ні смаку, ні  кольору, ні запаху, тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто потрібна, ти і є життя!»(Антуан де Сент – Екзюпері).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

    Що ж таке вода?

     Таке запитання може видатися дивним, але ми спробуємо відповісти на нього. З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п’є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах.

     Вода створила обличчя  нашої планети. Усе земне життя народжено водою, і ми – діти води.

     Цією стихією милувалися, вона зачаровувала, лякала, виховувала, примушувала брати в руки пензлі, фарби, ручки. «Джерелом життя» назвав воду італійський художник Леонардо да Вінчі.

 

    Проект « Вода в малюнках» 

Безбрежная  ширь  океана,

И тихая заводь пруда,

Струя  водопада и брызги фонтана –

И все это только вода.

    В кружево будто одеты

    Деревья, кусты, провода,

    И кажется сказкою это,

    А в сущности – просто вода.

 

Проект « Вода в літературі»

 

Майже 200 років тому Гей – Люссак та Гумбольт довели, що атоми Гідрогену і Оксигену об’єднуються в молекулу води.

Сьогодні на питання «Що таке вода?»  Проект «Вода в схемах» - відповість учень класу . ( Молекула вода схожа на персик, до якого з боків прикріплені два абрикоси. Такий її портрет дав відомий учений Ліонель Салем. Вода – чудова хімічна сполука. Вона сестра найсильнішої вибухівки – гримучого газу. Вода складається з Гідрогену та Оксигену. У воді і Гідроген , і Оксиген об’єднані в молекули. )

 

Кожен живий організм містить у собі воду, тому можна сказати, що вода і  життя на нашій планеті нерозривно пов’язані. Важлива роль води давно була помічена людиною. І зовсім не випадково Аристотель включив воду в число чотирьох елементів або основних  «начал природи».

Діаграма «Вміст води у різних клітинах»

Скільки в тобі води? Свою вагу поділи на 3 і помнож результат на 2.

( маса тіла : 3 ) 2 =маса води

 

Проект «Значення води в народному господарстві»

 

Технологічні процеси

Витрати води м3

1 тона сталі

300

 1 т паперу

900

1 т хім. волокна

Понад 2000

1 рослина соняшника за літо

300л

1 т картоплі

100

1 т зерна

1000

Доросла людина щодня споживає

Майже 2л

Побутові потреби людини щодоби

Близько 100л

Водовитрати в Україні на рік

30 км3 ,що становить 60% всього стоку її рік

 

 

Як вода доходить до наших кранів? Повідомлення учня класу

  «Вода – джерело життя на Землі»

Вода має велике значення в житті рослин, тварин, людей. Взагалі, без води неможливе існування живих істот, бо вода це середовище, в якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму. Вода – реагент багатьох біохімічних реакцій.

   У нас в селищі Донецькому є фільтрувальна станція, яка забезпечує питною водою майже всю Донецьку область. 

Вода, яку на насосній станції качають з річки Сіверський Донець, по трубам йде на реагентне господарство, де вона проходить першу стадію очистки. Там у воду додають такі компоненти як марганець, поліакриламід, які додають у воду дозовано, тут відбувається перше хлорування, тобто знезараження води. Потім вода потрапляє, в так звані, відстійники та  камери осадоутворення, де ця вода відстоюється , а непотрібні речовини випадають в осад. Потім вода йде на швидкісні безнапірні фільтри, які складаються з морського піску та гравію, проходячи через ці шари, вода проходить вторинну стадію очистки.

Вода надходить в резервуар чистої води, відбувається друге хлорування. З резервуару вже очищену воду подають користувачу, тобто нам.           

          Які ж фізичні властивості притаманні воді?

Чиста вода за звичайних умов безбарвна прозора рідина, яка не має ні запаху, ні смаку. Густина води 1г/см3 при 40С. При 0 С вона перетворюється на лід, при 100 С і нормальному атмосферному тиску – на водяну пару. Вода має високу теплоємність і малу теплопровідність.

Наше селище дуже мальовниче. В ньому чудова природа. Є багато водойм. Які ж прісні водойми і скільки їх у нашому селищі? Це дослідження робили учні класу. Вони представляють свій проект «Прісні водойми нашого селища»

 

 

        Чому ж вода не закінчується?

Люди і тварини п’ють воду, рослини випаровують її в  атмосферу, а  річки несуть в океан. Кровоносна система людини являє собою замкнутий ланцюг, по якому безперервно тече кров, переносячи кисень і  вуглекислий газ, поживні речовини і виносячи відходи життєдіяльності. Цей потік ніколи не закінчується, оскільки є колом. За  цим самим принципом влаштована і водна сітка нашої планети. Вода на Землі знаходиться в постійному кругообігу і нестача її в одній ланці відразу ж відновлюється за рахунок надходження з іншої. Давайте простежимо шлях однієї молекули води, яка робить нескінченний кругообіг.

 

 

                                  САМООЧИЩЕННЯ ВОДОЙМ

Заміна води в річках – 30 разів на рік (кожні 12 діб)

Волога, яка міститься в ґрунті – оновлюється за 1 рік

Води проточних озер – десятки років

Води непроточних озер – 200 – 300 років

Води Світового океану – 3000 років    

 

IV. Узагальнення знань. Рефлексія.

                                          Хім. диктант.

  1. Вода перш за все – це хім. сполука. До якого класу сполук її можна віднести? (оксиди)
  2. З яких хімічних елементів вона складається? (з Гідрогену та Оксигену)
  3. В яких агрегатних станах існує вода? ( тв., р, г)
  4. Як змінюється об’єм води після замерзання? (збільшується)
  5. температура кипіння води? (100С)
  6. Який смак має чиста вода? (не має)
  7. Які вчені встановили склад води? (Гей Люссак, Гумбольт)
  8. Який об’єм займає вода на планеті Земля? (3/4 поверхні)

 

Підсумки уроку.

Домашнє завдання. Вивчити параграф. Підготувати виступ на телебаченні про охорону природних водойм від забруднення. Або статтю в газету.

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
1 липня 2018
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку