Матеріал уроку формує поняття про поширення води, її значення в природі та житті людини; доповнює уявлення учнів про чисті речовини і суміші; розкриває процес кругообіг води в природі; розвиває зацікавленість у вивченні предмета;здійснює міжпредметні зв'язки ( географія, біологія, математика, література).
ТЕМА: Вода як найважливіший природний оксид. Значення води у природі, народному господарстві та побуті. Фізичні властивості води. Кругообіг води у природі. Охорона природних водойм від забруднення.
ЦІЛІ: дати поняття про поширення води, її значення в природі та житті людини; узагальнити знання учнів про воду як розчинник;доповнити уявлення учнів про чисті речовини і суміші; розкрити кругообіг води в природі; розглянути способи очищення води;довести необхідність раціонального використання водних ресурсів і охорону їх від забруднення; виховувати бережливе ставлення до водойм; розвивати зацікавленість у вивченні предмета;здійснювати між предметні зв’язки ( географія, біологія, математика, література); формувати вміння самостійно працювати з додатковою літературою; розвивати гармонійну особистість через поєднання науки, мистецтва, літератури.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
Форми й методи : завдання випереджального характеру, проблемно – пошуковий; робота з додатковою літературою, розвиток пізнавального інтересу, розвиток усного мовлення.
ТЕЗА ДО УРОКУ: Вода – найдивовижніша речовина у світі.
ХІД УРОКУ
І Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчання.
Перегляд фрагменту фільму «Вода» ( 1,5хв)
Якщо подивитись на Землю з космосу – вона блакитна. Наша планета має назву Земля по непорозумінню. Правильніше було б назвати її планета Вода, адже 3/4 земної поверхні займає вода. Це океани, моря, озера та ріки, які неначе артерії пронизують земну поверхню. Із дня в день величезна маса води переміщується по земній кулі , випаровується, випадає на землю у вигляді опадів, здійснюючи кругообіг у природі. Це надзвичайно грандіозний цикл, завдяки якому підтримується тепловий режим та існує життя на планеті.
«Вода! У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не описати, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто потрібна, ти і є життя!»(Антуан де Сент – Екзюпері).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Що ж таке вода?
Таке запитання може видатися дивним, але ми спробуємо відповісти на нього. З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, п’є чай, вміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах.
Вода створила обличчя нашої планети. Усе земне життя народжено водою, і ми – діти води.
Цією стихією милувалися, вона зачаровувала, лякала, виховувала, примушувала брати в руки пензлі, фарби, ручки. «Джерелом життя» назвав воду італійський художник Леонардо да Вінчі.
Проект « Вода в малюнках»
Безбрежная ширь океана,
И тихая заводь пруда,
Струя водопада и брызги фонтана –
И все это только вода.
В кружево будто одеты
Деревья, кусты, провода,
И кажется сказкою это,
А в сущности – просто вода.
Проект « Вода в літературі»
Майже 200 років тому Гей – Люссак та Гумбольт довели, що атоми Гідрогену і Оксигену об’єднуються в молекулу води.
Сьогодні на питання «Що таке вода?» Проект «Вода в схемах» - відповість учень класу . ( Молекула вода схожа на персик, до якого з боків прикріплені два абрикоси. Такий її портрет дав відомий учений Ліонель Салем. Вода – чудова хімічна сполука. Вона сестра найсильнішої вибухівки – гримучого газу. Вода складається з Гідрогену та Оксигену. У воді і Гідроген , і Оксиген об’єднані в молекули. )
Кожен живий організм містить у собі воду, тому можна сказати, що вода і життя на нашій планеті нерозривно пов’язані. Важлива роль води давно була помічена людиною. І зовсім не випадково Аристотель включив воду в число чотирьох елементів або основних «начал природи».
Діаграма «Вміст води у різних клітинах»
Скільки в тобі води? Свою вагу поділи на 3 і помнож результат на 2.
( маса тіла : 3 ) 2 =маса води
Проект «Значення води в народному господарстві»
Технологічні процеси |
Витрати води м3 |
1 тона сталі |
300 |
1 т паперу |
900 |
1 т хім. волокна |
Понад 2000 |
1 рослина соняшника за літо |
300л |
1 т картоплі |
100 |
1 т зерна |
1000 |
Доросла людина щодня споживає |
Майже 2л |
Побутові потреби людини щодоби |
Близько 100л |
Водовитрати в Україні на рік |
30 км3 ,що становить 60% всього стоку її рік |
Як вода доходить до наших кранів? Повідомлення учня класу
«Вода – джерело життя на Землі»
Вода має велике значення в житті рослин, тварин, людей. Взагалі, без води неможливе існування живих істот, бо вода це середовище, в якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму. Вода – реагент багатьох біохімічних реакцій.
У нас в селищі Донецькому є фільтрувальна станція, яка забезпечує питною водою майже всю Донецьку область.
Вода, яку на насосній станції качають з річки Сіверський Донець, по трубам йде на реагентне господарство, де вона проходить першу стадію очистки. Там у воду додають такі компоненти як марганець, поліакриламід, які додають у воду дозовано, тут відбувається перше хлорування, тобто знезараження води. Потім вода потрапляє, в так звані, відстійники та камери осадоутворення, де ця вода відстоюється , а непотрібні речовини випадають в осад. Потім вода йде на швидкісні безнапірні фільтри, які складаються з морського піску та гравію, проходячи через ці шари, вода проходить вторинну стадію очистки.
Вода надходить в резервуар чистої води, відбувається друге хлорування. З резервуару вже очищену воду подають користувачу, тобто нам.
Які ж фізичні властивості притаманні воді?
Чиста вода за звичайних умов безбарвна прозора рідина, яка не має ні запаху, ні смаку. Густина води 1г/см3 при 40С. При 0 С вона перетворюється на лід, при 100 С і нормальному атмосферному тиску – на водяну пару. Вода має високу теплоємність і малу теплопровідність.
Наше селище дуже мальовниче. В ньому чудова природа. Є багато водойм. Які ж прісні водойми і скільки їх у нашому селищі? Це дослідження робили учні класу. Вони представляють свій проект «Прісні водойми нашого селища»
Чому ж вода не закінчується?
Люди і тварини п’ють воду, рослини випаровують її в атмосферу, а річки несуть в океан. Кровоносна система людини являє собою замкнутий ланцюг, по якому безперервно тече кров, переносячи кисень і вуглекислий газ, поживні речовини і виносячи відходи життєдіяльності. Цей потік ніколи не закінчується, оскільки є колом. За цим самим принципом влаштована і водна сітка нашої планети. Вода на Землі знаходиться в постійному кругообігу і нестача її в одній ланці відразу ж відновлюється за рахунок надходження з іншої. Давайте простежимо шлях однієї молекули води, яка робить нескінченний кругообіг.
САМООЧИЩЕННЯ ВОДОЙМ
Заміна води в річках – 30 разів на рік (кожні 12 діб)
Волога, яка міститься в ґрунті – оновлюється за 1 рік
Води проточних озер – десятки років
Води непроточних озер – 200 – 300 років
Води Світового океану – 3000 років
IV. Узагальнення знань. Рефлексія.
Хім. диктант.
Підсумки уроку.
Домашнє завдання. Вивчити параграф. Підготувати виступ на телебаченні про охорону природних водойм від забруднення. Або статтю в газету.