Урок "Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник"

Про матеріал
Розробка уроку хімії в 7 класі по темі: «Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник». Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Форма уроку: STEM – урок. Урок дає учням можливість розвивати практичні навички використання сучасних технологій при вивченні хімії.
Перегляд файлу

7 клас

Хімія

Тема: Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник

Мета:

навчальна: сформувати поняття про воду як найважливіший природний оксид; вивчити будову молекули води, з’ясувати якісний та кількісний склад молекули води; поглибити знання про фізичні властивості води; обговорити поширення води в природі; розглянути  роль води  як  розчинника в природі;

         розвивальна: розвивати практичні навички використання сучасних технологій; формувати в учнів стійкі пізнавальні інтереси; розвивати уміння лаконічно висловлювати свою думку; розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним,  самостійно робити висновки.

виховна: виховувати комунікативні якості особистості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: STEM – урок.

         Діджитал-інструменти: Microsoft Word, Microsoft Excel, YouTube, LearningApps, QR-коди.

Інтеграція: хімія, біологія, інформатика, фізика, географія.

Обладнання та реактиви: пластилін різного кольору, зубочистки або сірники, комп’ютер, хімічний посуд, вода, кухонна сіль, оцтова кислота, пляшка газованої води, олія, пісок.

 

  1.       Організаційний момент.

Добрий день шановні діти!

 Перш ніж почати урок, я хотіла б дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. У вас на столах є смужки різних кольорів. Подумайте і підійміть смужку того кольору, який в даний момент найбільше імпонує вашому настрою:

  •   зелений - гарний настрій;
  •   білий - нейтральний настрій;
  •   червоний - поганий настрій.
  1. Мотивація навчальної діяльності.

 Сьогодні ми поговоримо про найпоширенішу сполуку у світі, про речовину, з якої складається життя, яка і є самим життям. Ця речовина називається – вода.

 Давайте пригадаємо, що вам відомо про воду із курсу природознавства? (відповіді учнів).

 Ми повинні на сьогоднішньому уроці узнати більше про воду.

Проблемне  питання: Чому вода – це найважливіший природний оксид? Спробуємо розгадати її таємниці.

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Будова молекули води.

             Молекулярна формула води  Н2О.

  Бесіда:

  1.          Який якісний склад молекули води?
  2.          Який кількісний склад молекули води?
  3.          Які обчислення можна виконати за хімічною формулою?

           Відносна молекулярна маса: Мr (Н2О) = 18

           Масові частки елементів w(H), w(O) в молекулі води.

Практичне завдання: Виконайте розрахунки знаходження масових часток елементів Гідрогену та Оксигену в молекулі води за допомогою електронної таблиці Microsoft Excel.

 

В окремій молекулі води атоми Гідрогену й Оксигену розташовані так, що утворюють рівнобедрений трикутник. Кут між прямими, що з'єднують центри атомів Гідрогену й Оксигену, становить не 90°, а 104,5°:

          Таким чином, молекула води має кутову форму (робота з підручником, с. 90).

         Практичне завдання: Виготовити за підготовленими шаблонами об’ємну фігуру молекули води (учні працюють з пластиліном).

         2. Поширення води в природі.

Вода - це природний оксид, назва його Гідроген оксид.

Вода вкриває 71% поверхні нашої планети. Близько 97% загальної кількості води перебуває в морях і океанах (солона вода). На прісну воду припадає 3%.  Вона наповнює річки й озера, у вигляді льоду і снігу вкриває гірські вершини та утворює льодовики, міститься у складі мінералів і гірських порід, наявна в грунті. Багато води в атмосфері   пара, туман і хмари.

 Без води неможливе життя, адже вона міститься в кожному живому організмі. Масова частка води у живих організмах становить від 50% до 99%. Деякі губки, медузи майже цілком складаються з води. Продукти харчування та рослини містять значні кількості води, наприклад: кавун – 96%,  огірки – 95%, помідори – 90%, буряк – 88 %, картопля – 75 %, м’ясо – 75 %, яйце – 73%, деревина – 45 %

 В організмі дорослої людини приблизно 68% води. З віком кількість води в організмі зменшується. Якщо у немовлят в організмі  приблизно 86% води, то у людей похилого віку - 50%.

Практичне завдання: Розрахуйте, скільки води міститься у вашому організмі? (розрахунки виконати за допомогою електронної таблиці Microsoft Excel).

Алгоритм дій для розрахунків.

  1.          Для того, щоб знайти масу води, з якої складається ваш організм потрібно загальну масу тіла поділити на 3, а потім помножити на 2.
  2.          Для того, щоб знайти  кількість води у відсотках, потрібно масу води, з якої складається ваш організм поділити на вагу тіла і помножити на 100%.

 

  1. Фізичні властивості води.

Вода — ще й найдивовижніша ріди­на на планеті. Чому? Відповідь ми одержимо, вивчивши її фізичні влас­тивості.

Пропоную переглянути відео «Фізичні властивості води».

Недарма говорять, що вода – загадкова і таємнича речовина без якої неможливе життя. Пояснити це можливо особливими властивостями води, які називають аномальними.

Вода має високу теплоємність, тобто повільно нагрівається й повільно остигає. Через це поблизу морів і океанів клімат значно м’якший, ніж у центрі континенту: удень вода поглинає сонячне тепло, а вночі повільно його віддає, нагріваючи сушу.

  При замерзанні вода розширюється, оскільки густина льоду менше за густину рідкої води. Тому взимку водойми вкриваються льодом лише на поверхні, а внизу залишається рідка вода, у якій можуть жити тварини.

Між молекулами води існують водневі зв’язки. Вони виникають між атомами Оксигену однієї молекули та атомами Гідрогену іншої. Цей зв'язок слабкий, але, коли він повторюється багаторазово, отримуємо сильну взаємодію молекул. Тому процес випаровування та кипіння утруднений. Водневий зв'язок пояснює і текучість води, силу натягування (водна плівочка), форму краплі (мішечок).

Вода, яку ви використовуєте щодня, не позбавлена інших розчинених в ній речовин, адже вона є універсальним розчинником,  тому добре проводить електричний струм. Тож слід обережно поводитися з електроприладами, якщо у вас мокрі руки.

Практичне завдання: Створення схеми «Фізичні властивості води» в текстовому процесорі Microsoft Word за допомогою об’єктів SmartArt:

 

 

  1. Вода – розчинник.

Учитель зачитує приказки:

  •   «Пропав, як сіль у воді».
  •   «Що у воду впало, те пропало».

Про  яку  властивість  води  йдеться  в  цих  прислів’ях? Вірно. Вода  є розчинником.

 Потрапляючи у воду, речовина під впливом молекул води розпадається на окремі частинки (молекули або йони). Отже, при розчиненні речовини подрібнюються і рівномірно перемішуються з водою. Суміш води і розчинених речовин називається розчинами.

Можна впевнено стверджувати, що вода є універсальним розчинником. Це не означає, що вона може розчиняти всі існуючи речовини, але серед усіх існуючих розчинників вода розчиняє більше речовин, ніж інші. Переконатися в цьому нам допоможе експеримент (інструктаж з ТБ)

Проведення експерименту

  1.     Розчинність кухонної солі (I група)
  2.     Розчинність оцтової кислоти (II група)
  3.     Розчинність газів у воді (відкрити пляшку з газованою водою) (III група)
  4.     Розчинність олії (IV група)
  5.     Розчинність піску (V група)

    Отримані результати заносимо в таблицю.

Номер досліду

Що робили?

Що спостерігали?

Висновок

 

 

 

 

Загальний висновок: Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.

  1. Узагальнення вивченого матеріалу.

Виконати інтерактивну вправу «Так чи Ні?»  (Додаток 1)

 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=pk24tkwjn23

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Рефлексійно - оцінний момент.

 Отже, закінчився наш урок. Настав час підбити підсумки і відповісти на  проблемне питання, поставлене на початку уроку: Чому вода – це найважливіший природний оксид? (відповіді учнів). 

 Як змінився ваш настрій після уроку?

         Прошу підняти смужку того кольору, який зараз найбільше імпонує вашому настрою:

  •   зелений - гарний настрій;
  •   білий - нейтральний настрій;
  •   червоний - поганий настрій.

Поставте відповідні оцінки в лист самоконтролю.

Лист самоконтролю:

Етапи уроку

Оцінка

Теоретична частина (відповіді на питання)

 

Практична частина (участь у експерименті)

 

 

  1. Домашнє завдання

 Опрацювати §22. Виконати завдання: Розгадати кросворд «Вода» (Додаток 2)

 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=piu6uopkj23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1. Інтерактивна вправа «Так чи Ні?»

  1.          Вода — це проста речовина (ні)
  2.          Молекула води складається з двох атомів  Оксигену й одного        атома Гідрогену (ні)
  3.          Вода — найпоширеніша речо­вина на планеті (так)
  4.          Молекула води має кутову форму (так)
  5.          Вода замерзає за темпе­ратури 0 °С (так)
  6.          Густина води дорівнює 1г/см3 (так)
  7.          Вода повільно остигає й повіль­но нагрівається  (так)
  8.          Суміш води з  різними речовинами називається розчинами (так)
  9.          Вода закипає при температурі 110 градусів (ні)
  10.     Відносна молекулярна маса води -16 (ні)

 

Додаток 2. Розгадати кросворд.

  1.     Нерозчинна у воді речовина (олія)
  2.     Розчинна у воді речовина (цукор)
  3.     Вода при температурі 100℃ (пара)
  4.     Агрегатний стан води (лід)
  5.     Фізична властивість води (прозора)
  6.     Хімічний елемент, що входить до складу води (Гідроген)
  7.     Водна оболонка Землі (гідросфера)
  8.     Кількість атомів Оксигену в молекулі води (один)
  9.     За звичайних умов вода – безбарвна … (рідина)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
1500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку