Тема уроку: Вода, склад води, поширеність у природі, фізичні влвастивості.
Мета :
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Методи : ілюстративно-пояснювальний, репродуктивний, частково-пошуковий.
Форми: фронтальна, парна, індивідуальна, диференційовано-групова
Основні поняття: агрегатні стани води, кругообіг води, густина води.
Міжпредметні зв’язки: географія (водні ресурси України), природознавство (кругообіг води в природі), біологія (біологічні функції води, процес фотосинтезу), екологія (охорона природних водойм від забруднення).
Демонстрації : водопровідна вода, мінеральна вода, дистильована вода.
Обладнання: Таблиці “Застосування води”, “Кругообіг води в природі”. Карта України. Комп’ютери. Електронні проекти “Вода – найважливіший природний оксид” та “Динаміка хімічного складу підземних вод Чернігівського району”
Хід уроку:
У великого педагога В.Сухомлинського є такий вислів: «Музика виправляє душу людини, як гімнастика тіло». Ви чули коли-небудь як співає природа, пробуджуючись від зимового сну? Як співають стіни будинку , в якому панує мир і злагода? Чи, можливо, ви чули, як співає душа людини? Як ви думаєте, від чого може співати душа людини? Від радості, щастя…
А що нам може на уроці принести радість? Успіх, вдача.
Так, хоч невеликий успіх може зробити нас щасливими.
То ж я бажаю вам, щоб в кінці уроку, прислухавшись до стану своєї душі, ви відчули її спів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
IV. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні наш урок буде присвячено речовині, що створила нашу планету, речовині, без якої неможливе життя на Землі – це вода. Чому саме зараз ми вивчаємо воду? Так, адже вода – це оксид. Вода – найважливіший природний оксид. Це обличчя нашої планети, її поверхня на три четверті покрита водою. У краплинах води можна побачити життя зеленого листка і людини, труби заводів – гігантів і зелені поля, слвд космічного корабля і схід сонця. Що ж таке вода? Про її життєдайну і руйнівну силу ми сьогодні поговоримо.
V. Вивчення нового матеріалу:
Ознайомлення з електронним варіантом проекту “Вода як найважливіший природний оксид” (автор учениця 10а класу Волик Н.)
Обговорення проекту: відповіді на ключове та допоміжні питання.
2.Ознайомлення з фрагментом роботи, підготовленої на конкурс МАН. Повідомлення учениці Борисенко Катерини, 10а клас.
Найпоширеніша на Землі речовина – вода, знаходиться в земній корі – літосфері- у зв’язаному вигляді. Запаси прісної води, що містять до 0,05% солей зосереджені під с. Новополтавка та на території смт Чернігівка (ТОВ “Колос”). Аналіз проб води показав вміст завислих речовин, глини та вміст розчинених речовин: іонів флуору, нітратів, сульфатів, карбонатів, фосфатів, хлоридів, нітритів, катіонів феруму, купруму, нікелю, мангану, цинку, плюмбуму, кальцію, магнію, натрію, літію, калію та інших. Хімічний аналіз проб води з Новополтавської №7 та Чернігівської №5 скважин, який зроблено на підставі даних Чернігівської санітарно-епідемічної станції, представлено в додатку.
Вода, що біжить вапнистими гірськими породами, взаємодіє з оксидом карбону (1У) і перетворює карбонати кальцію і магнію на розчинні кислі солі – гідрокарбонати, а сама вода стає твердою.Твердість води обумовлена наявністю у воді гідрокарбонатів кальцію та магнію, сульфатів, хлоридів, нітратів кальцію і магнію. Тверда вода здебільшого непридатна до використання в промисловості та в побуті, хоча в санітарно-гігієнічному відношенні йони кальцію і магнію не шкідливі.Твердість прісної води залежить від джерела і пори року. Під час весняних паводків твердість води зменшується, а в зимовий період підвищується. Проби води із найбільших скважин Чернігівського району: №7 с.Новополтавка та №5 смт Чернігівка взято в зимовий період. Новополтавська вода має твердість 4,0 моль/м3 і відноситься до вод середньої твердості, а Чернігівська вода при твердості 10 Для зменшення твердості води користувалися двома способами: кип’ятінням і добавлянням соди. При кип’ятінні йони Са2+ випадають в осад у вигляді карбонатів:
Ca2+ + 2HCO3- = CaCO3 + H2O + CO2,
А йони Mg2+ - у вигляді карбонату:
Mg2+ + 2HCO3- = MgCO3 + CO2 + H2O або гідроксиду магнію:
Mg2+ + 2HCO3- = Mg(OН)2 + 2CO2
При додаванні соди для пом’якшення води відбуваються процеси:
Ca(HCO3)2 + Na2CO3 = CaCO3 + 2NaHCO3
Mg(HCO3)2 + Na2CO3 = MgCO3 + 2NaHCO3
За своїми властивостями і хімічними показниками більш придатною для пиття є вода з Новополтавської скважини, проте проблема забезпечення жителів смт Чернігівки новополтавською водою залишається відкритою через необхідність значних капіталовкладень в реконструкцію системи водозабезпечення селища.
Хоча східна і північно-східна частина селища все ж таки користується питтєвою водою саме з цієї скважини.
Через те, що жителями селища споживається здебільшого тверда вода, в районі високий рівень захворюваності нирок, печінки і жовчного міхура, пов’язаних з відкладанням в цих органах каменів.
Тому вивчення підземних вод з метою їх найбільш ефективного використання в інтересах людини, а також вирішення проблем водозабезпечення населених пунктів району є досить актуальним питанням в районі. Особливого значення набуває також бережне використання питної води і вирішення проблеми її очистки.
VI. Первинне закріплення учнями нового матеріалу.
1. Вода не тільки творець, а й руйнівник. Методика інтерактивного навчання – дискусійне навчання. Займи позицію: учні, висказавши свою думку, займають місце біля плакатів відповідно своїм поглядам. Обговорення різних точок зору.
VII. Узагальнення і систематизація знань.
VIII.Підсумок уроку: аналіз навчальних досягнень учнів, вказати типові недоліки і шляхи їх усунення.
ІХ. Домашнє завдання. Вивчити п. 25.
Додатково:
1.Розрахувати масу води в своєму організмі. (Підручник. Рудзітис Г.Е. Хімія: Неорганічна хімія: М.: Освіта, 1991.- 159с.
2. Ознайомитися з проектом “Динаміка хімічного складу підземних вод Чернігівського району” (автор електронного варіанту Волик Н.)