Урок:"Вода.Структура молекули води.Значення в природі"

Про матеріал

Комбінований урок із застосуванням технологіі критичного мислення.Має на меті збагатити знання учнів про воду,як найпоширенішу речовину на Землі,

Перегляд файлу

Миколаївський  обласний  інститут
післядипломної  педагогічної   освіти

Лабораторія методики природничо-математичних дисциплін

 

 

 

 

Урок (із застосуванням технології «критичного мислення») на тему: Вода.Склад молекули,фізичні властивості, поширеність в природі.

 

 

Виконав:слухач курсів                                                          Бровченко Ліна Олексіївна

підвищення кваліфікації Вчитель хімії та біології

Новоданилівська ЗОШ І-ІІІ ст.

Казанківського  району

 

 

 

 

 

 

 

Урок 1

 

Тема: Вода.Склад молекули,фізичні властивості, поширеність в природі. 

Мета:

  • освітня:збагатити знання учнів про воду,як найпоширенішу речовину на Землі, повторити фізичні властивості води,дати поняття про її структуру асоціати водневий зв'язок,показати поширеність води у природі.
  • розвиваюча:розвивати інтерес учнів до предмету,активізувати їх пізнавальну і творчу діяльність,вміння аналізувати ситуацію,обговорювати проблему,ставити чіткі запитання і давати на них змістовні відповіді,аргументовано оцінювати діяльність на уроці.
  • виховна:виховувати уважність,охайність,наполегливість у навчальній роботі.

Тип уроку: комбінований

Стратегії навчання: Асоціювання,Мозковий штурм,Запитання-відповіді,Знайди проблему,Тонкі і товсті запитання.

Форми роботи: фронтальна,групова.

Прийоми навчання: розповідь,самоконтроль,закріплення набутих знань,проблемно-пошуковий.

Базові поняття:формула води структурна,молекулярна,фізичні і аномальні властивості води,асоціати кластери,водневий зв'язок,колообіг води у природі.

Очікувальні   результати навчальних  досягнень:

  • знання учнів про воду,як найпоширенішу речовину на Землі
  • розширення уявлень про структуру молекули води,її фізичні та аномальні властивості асоціати,колообіг води у природі.
  • оптимізація навчального процесу,розвиток пізнавального інтересу,уваги,пам’яті творчих здібностей учнів.

Учні повинні знати: якісний і кількісний склад молекули води,її структуру,фізичні властивості,поширення у природі.

Учні повинні вміти: характеризувати фізичні властивості води,складати схему «колообігу води в природі»,аналізувати ситуацію,мислити критично:

Що я думаю про це?

Як ця інформація відповідає тому,що я знаю?

Що я можу зробити по іншому тепер,коли володію новою інформацією.

Структура уроку:

1 етап. Розминка (3 хв.)

2 етап. Обгрунтування навчання (5 хв.)

3 етап. Актуалізація Виклик (7 хв.)

4 етап. Усвідомлення змісту (20 хв.)

5 етап. Рефлексія (8 хв.)

6 етап. Домашнє завдання (2 хв.)

Обладнання,реактиви: вода,підручник,набір для складання кулестержневих молекул води,скоч,відео фрагмент велика таємниця води,аудіозапис«шум води».

Міжпредметні зв’язки: природознавство 5 клас. Вода, її властивості,колообіг в природі.

Девіз: Навчаємось не заради школи, а задля життя

Сенека

 

 

 

Хід уроку

 

І.Розминка

Вчитель:Давайте обговоримо девіз уроку. У мене в ящику знаходиться речовина,про яку написані легенди і пісні,її вважають святою і живою,без неї неможливе життя. Її вивчають теоретики і експериментатори,хіміки,фізики,біологи. Кожен із нас зустрічається з нею повсякчасно. Вона в нас. Таємниці її ще не розкриті… (діти припускають що в чорному ящику).

ІІ.Обгрунтування навчання.

Вчитель:Ви здогадались яка тема нашого уроку?

Вода…Якою вона буває?

(Стратегія «Асоціативний кущ»)

Оберемо ключове слово. Запишемо його посередині дошки,праворуч запишемо прикметники, з якими асоціюється слово вода,ліворуч – з якими іменниками

 

 

іній жива

лід  морська

дощ свята

роса прісна

айсберг джерельна

сніг питна

річка цілюща

море таємнича

 

Чи багато ви знаєте про воду? Давайте перевіримо це на практиці

(застосування стратегії «Мозковий штурм»)

  • Яку частину поверхні планети Земля займає вода?
  • Чому наша планета з космосу виглядає як  блакитна куля?
  • Що з’явилося першим? Вода чи Земля?
  • Чи є вода всередині Землі?
  • Вчені говорять,що весь океан – це одна гігантська молекула води. Чи так це?
  • В яких агрегатних станах знаходиться вода? Чому?
  • Чому вода рідина?

Підіб’ємо підсумок. Питань про властивості води можна задати багато, бо таємниці самої поширеної речовини в природі досі не розкриті. Можливо на сьогоднішньому уроці ми дамо відповіді на деякі з цих запитань.

Чи потрібно вам додаткова інформація про воду. І для чого? Діти відповідають

ІІІ.Актуалізація Виклик

 Користуючись підручником і довідником впишіть характеристики, які відображають фізичні властивості води:

  1.                   Температура кипіння ____________________________;
  2.                   Температура плавлення __________________________;
  3.                   Теплопровідність _______________________________;
  4.                   Колір _________________________________________;
  5.                   Запах _________________________________________;
  6.                   Смак __________________________________________;
  7.                   Електропровідність _____________________________;
  8.                   Агрегатні стани води ____________________________;
  9.                   Густина льоду при t нижче 0оС ____________________;

З фізики вам відомо, що при охолодженні, відстані між молекулами речовини зменшуються, зрозуміло, що зменшується і об’єм. Але чому при охолодженні скляної пляшки з водою до t 0оС вона не витримує тиску води і руйнується? Значить, при охолодженні вода розширюється! Але всі учні знають напевно, що при температурі +4оС вода стискується. Така вода опускається взимку на дно водойми і рятує життя водним мешканцям.Таку властивість води називають аномальною, і таких властивостей у води багато. Я думаю ви дасте відповідь і на такі запитання, аналізуючи фізичні властивості води:

  • Чому лід плаває на поверхні води?
  • В яких агрегатних станах знаходиться вода. Чому? Від чого це залежить?

ІV. Усвідомлення змісту

Слово «вода» звучить в різних країнах по різному. Попрацюйте в парах і запишіть слова із такими словосполученнями: -гідро- і -аква-.

А тепер послухайте казку:

Таємниці джерельної води

 У природному царстві хімічних елементів жили цар і цариця. І була у них донька Оксиген. Вона була ще та красуня і закохався в неї принц Гідроген. Але в чарівній книзі було записано, що коли вони доторкнуться один до одного – станеться велике лихо. До принцеси сватався зухвалий принц – Цинк, але Гідроген викликав його на бій і переміг. Оксиген кинулась в обійми Гідрогена. Спалахнув вогонь, пророцтво здійснилося. Але вони не загинули. На тому місці утворилась вода – веселий струмочок з кришталевою водою. І в дзюрчанні чистої води чується сміх принца і принцеси. Вони навіки разом.

(Демонстрація досліду «Взаємодія водню і кисню», віртуальна лабораторія)

 Запишемо хімічне рівняння утворення води:2Н2 + O2 = 2Н2O

 Над вивченням будови молекули води в кінці ХVІІІ ст.. працював французький вчений Лавуаз’є. Він узяв два об’єми водню і один об’єм кисню, підпалив суміш і краплинка води заявила про своє народження «салютом».

Формулу води знають усі, а яка просторова будова цієї молекули? Намалюємо її.

C:\Users\Назар\Desktop\pict_4.jpg

 (Демонстрація кулестержневої моделі молекули води)

C:\Users\Назар\Desktop\stroenie-molekuly-vody.jpg

Пам’ятаєте було питання «Чому вода – рідина?». Так от, глибше вивчення цього факту показало, що молекули води з’єднуються одна з одною за допомогою водневого зв’язку. Саме він зв’язує молекули води в димери, тримери, тетраметри і саму стійку структуру – гексамери.

Учням пропоную роботу в парах: зібрати кулестержневі моделі молекули води і з’єднати їх в димерискотчем так, як показано на дошці. Потім пропоную об’єднатися в групи по чотири, і зібрати тетраметри.

C:\Users\Назар\Desktop\file2_html_34397b07.png

Зробіть висновки:

Що таке водневий зв’язок?

Які атоми він з’єднує?

Проблемне питання «Чому вода рідина?» - розв’язано!

Кожна молекула води – нерозгадана таємниця, бо вона несе інформацію із глибини віків. Дослідники намагаються розкрити цю таємницю (відео фрагмент «Велика таємниця води»)

А зараз ми прислухаємося про що говорить нам вода.

(Релаксація: шум води)

Метеорологи підрахували, що Сонце випаровує на Землі за одну хвилину мільярд тонн води. Кожну хвилину водяна пара віддає атмосфері Землі енергію, яку можуть виробити 40 електростанцій. Ця енергія переходить в теплову і нагріває повітря. Це вона переносить воду у хмарах і зрошує дощами поверхню планети. Все це вам відомо із курсу природознавства.

Вставте в текст пропущені слова:

Нашій воді ______ мільярдів років. Енергія Сонця перетворює воду морів та океанів на _____________. Вітер розносить її по всій планеті. Поступово вона охолоджується і випадає на землю у вигляді _____________, утворюючи джерела, які стікають в річки і моря.

V. Рефлексія

(Стратегія «Товсті» і «тонкі» питання»)

«Товсті» питання:

  1.                   Яка формула води?
  2.                   Яка просторова будова молекула води?
  3.                   Які фізичні властивості води?
  4.                   Що відбувається з водою в природі?

«Тонкі» питання:

  1.                   Чому вода рідина?
  2.                   Чому вода знаходиться в трьох агрегатних станах?
  3.                   Що таке -асоціати- або -кластери-?
  4.                   Чому лід плаває на поверхні води?

В кінці уроку запитання: «Що я можу зробити по іншому тепер, коли володію новою інформацією про воду?»

VІ. Домашнє завдання

Скласти сенкан на тему: вода.

docx
Додав(-ла)
Бровченко Ліна
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 березня 2020
Переглядів
1380
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку