Тема: Таємниці води. Урок-дослід.
Очікувані результати: учні мають уявлення про воду, про зміни станів води, вміють встановлювати взаємозв’язки води з об’єктами живої і неживої природи;
виконують дослідницькі роботи для пізнання властивостей води; вміють висловлювати думки, аналізувати та робити висновки.
Обладнання:
матеріали для фронтальної роботи: презентація з теми, посуд для досліджень;
матеріали для групової роботи (на 5 груп ) роздруковані завдання для груп, набори ілюстрацій, набори для досліджень (посуд, вода, домішки, крейда, пісок);
матеріали для індивідуальної роботи: краплинки настрою, краплинки самооцінювання.
Тип уроку: сприймання й засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І Організаційний момент
Вправа «Дай 5»
- Чи готові ваші вушка слухати, махніть голівкою?
- Чи готові ваші оченята бачити, моргніть очками?
- Чи готові ваші ротики відповідати, посміхніться?
- Чи готові ваші ручки працювати, помахайте ручками?
- Чи готові ваші голівки думати, погладьте себе по голівці?
Хто готовий до роботи, дай 5!
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
- Сьогодні на нас чекає незвичайний урок. Пригадайте, цей тиждень ми з вами вивчаємо воду та все, що з нею пов’язане. Тому, до нас на урок завітала ось така краплинка- веселинка. А ще ми сьогодні проведемо урок-дослідження.
- Чи чули ви слово «дослід»?
- Що воно значить?
- Хто такі дослідники?
А досліджувати ми будемо, працюючи в командах.
У нас є 5 команд. Погляньте на вашому спільному столику приклеєне зображення назви вашої команди.
1.Привітання команд.жєзбАЗ9шіьо7тжшжт
2.Гра « Акваріум настрою»
-Наша краплинка дуже хоче двзнатися, який у вас сьогодні настрій. У мене є два акваріуми – сумний та веселий. У вас на партах є краплинки. Одні з них веселі, а інші – сумні. Оберіть краплинку свого настрою та киньте у відповідний акваріум.
3. Гра « Я краплинка»
Уявіть себе краплинкою. Подумайте, що ви можете робити. Продовжіть твердження.
- Я краплинка, я можу…
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Три стани води
- Пригадайте, до якої природи належить вода?
- В яких станах вона може перебувати?
На ваших столиках є жовті картки, переверніть їх, обговоріть в групі. Що зображено на малюнку, в якому стані перебуває водичка. Оберіть в своїй команді спікера та прозвітуйте.
ІV.Фізкультхвилинка
V. Сприймання нового матеріалу
Кожен із вас має свої особливості. Хтось має темне волосся. А хтось світле. Хтось високого зросту, а хтось низького. Хтось любить малювати, а хтось – танцювати. Все це робить вас особливими. Тобто, це все ваші особливості. А які ж особливості має водичка? Яка вона? Які таємниці вона нам відкриє? Все це ми дізнаємося сьогодні на уроці.
А для цього ми всі сьогодні будемо дослідниками і виконувати цікаві та пізнавальні досліди. Для того, щоб працювати могли всі учасники групи, кожен із вас обере свій порядковий номер і буде виконувати певний дослід.
1.Гра «Дослідники».
Зараз ми з вами будемо проводити досліди і з’ясуємо, які властивості має вода.
Дослід 1 «Вода безбарвна» .
Матеріали: склянка води, тарілка з ложкою, з олівцями, лінійкою, трубочками для коктелів.
Діяльність:
Учасники №1 візьміть до себе склянку з водою та конвертик з номером «№1.Опустіть те, що є у вашому конвертику в склянку з водою. Чи видно всім крізь водичку ложку, а чи бачите ви олівці, соломинки чи лінійку?
А зараз погляньте, що у мене в склянці? Так, молоко ? Чи відно всі ці речі крізь молоко? Який висновок можемо зробити?
Вода – прозора.
Висновок: вода не має кольору, вода – прозора. (малюнок прикріплюється на дощку)
Дослід 2 . « Вода текуча і немає форми»
Матеріали: склянка з водою та порожні посудини.
Учасники під номером №2 візьміть, будь ласка, камінчик, що лежить у вас на столиках. Що можна сказати про камінь? Який він? Якої форми? А тепер опустіть його в посудину №2. Чи змінився камінчик? Ні. Він зберіг сою форму. А терер вийміть камінчик і в цю посудину перелийте трішки води зі склянки. Чи перетикла вода? Так. Чи змінила вона форму? Вода- рідка речовина, або кажуть: вода- рідина. Вона набуває форми посудини, у якій знаходиться. Якби вода не була рідкою, вона не змогла б текти у річках, не текла б із крану.
Висновок: вода- рідина. (малюнок прикріплюється на дощку)
Дослід 2 « Чи має вода запах?»
Матеріали: склянка води, парфуми, мило, кава, апельсин, лимон.
Діяльність:
Учасники номер №3 візьміть баночку з номером 3. Понюхайте те, що є у цій посудині. Чи відчуваєте ви запах? Який він? А тепер понюхайте водичку.. Чи має вода запах? Вода не має запаху.
Висновок:вода не має запаху (малюнок прикріплюється на дощку)
Дослід 3 «Вода не має смаку».
Матеріали: склянка води, склянка соку та лимонаду.
Діяльність: Учасники №4 Візьміть в руки коричневу склянку та спробуйте на смак її вміст. Хто відчув кислий смак? Хто відчув солодкий смак? Чи здогадалися з смаком, що у вашій склянці? А тепер спробуйте водичку в склянці №4. Що можна сказати? Чи є смак у води?
Висновок: вода немає смаку. (малюнок прикріплюється на дощку)
Дослід 5 «Вода – розчинник».
Матеріали: склянка води, баночки з содою, сіллю, цукром, крейдою, піском.
Діяльність:
Учасники№5 візьміть склянку з водою та баночку з номером 5. Всипте вміст своєї баночки в воду. Перемішайте ложечкою. Що сталося із сіллю. А що з цукром, що з содою? А чи розчинився пісок і крейда? Ні.
Висновок: цукор, сіль, сода розчиняється у воді. У воді розчиняються й інші речовини. Але є інші речовини, які розчинитися не можуть.
Висновок: вода розчинник (малюнок прикріплюється на дощку)
Оцініть свою роботу на листку самооцінки.
VІ. Руханка « Австрійський дощ»
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Первинне сприйняття матеріалу у мовленні.
Спираючись на опору, повторіть , які властивості має вода?
ВЛАСТИВОСТІ ВОДИ |
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Гра « Кольоровий дощик»
Оберіть краплинку, що відповідає вашій роботі на уроці.
Синя краплинка – я працював наполегливо і старанно.
Зелена краплинка - були труднощі.
Червона – було важко.
2. Подарунок від краплинки.
- Ой, що це? Це падають сніжинки. Я підставлю відерце і назбираю трішки сніжинок для вас. А тепер за чудову роботу наша гостя краплинка подарує вам свої подружок – сніжинок.