Формувати уявлення учнів про цінність та значення води в житті людини, про її забруднення та способи охорони від забруднень, про участь школярів в охороні та збереженні води; закріплювати вміння учнів працювати самостійно, в парах, групах; вчити робити висновки, узагальнення, доводити власну думку; розвивати вміння проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати; виховувати прагнення берегти воду.
Вода в природі й житті людини. Вода має бути чистою! Охорона водоймів.
МЕТА
Формувати уявлення учнів про цінність та значення води в житті людини, про її забруднення та способи охорони від забруднень, про участь школярів в охороні та збереженні води; закріплювати вміння учнів працювати самостійно, в парах, групах; вчити робити висновки, узагальнення, доводити власну думку; розвивати вміння проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати; виховувати прагнення берегти воду.
ОБЛАДНАННЯ
Пам’ятка спостережень, мікрофон,різнокольорові краплинки, малюнок Капітошки, музика з мультфільму «Пригоди Капітошки», ребуси, ілюстрації вигляду Землі з космосу, берегу чистої річки.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Настрій на роботу
От і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно нас знову вчить.
( Надія Красоткіна )
2. Привітання
Доброго ранку, діти!
Посміхніться один одному. Бажаю вам гарного настрою на уроці й отримати задоволення від уроку.
ІІ. ХВИЛИНКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ
ПАМ′ЯТКА СПОСТЕРЕЖЕНЬ
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Взаємоперевірка
7 плюсів – 10 – 12;
5 – 6 плюсів – 9 балів;
БІЛЬШЕ МІНУСІВ – 4 – 6 БАЛІВ.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Об’єднуються в пари за кольором краплинок на парті.
ТУМАН
ДОЩ РОСА
ГРАД ВОДА СНІГ
ХМАРИ ІНІЙ
ПАРА ЛІД
«…У тебе нема ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються, не відаючи, що ти таке…
Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти – саме життя…
Ти найбільше багатство в світі…»
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
І варіант – цей улюблений герой намальований на аркуші паперу.
ІІ варіант – приходить п’ятикласник у костюмі Капітошки.
Капітошка «приходить» під музику з мультфільму «Пригоди Капітошки». Діти вітають його оплесками.
У Капітошки до вас є прохання: «Веселі краплинки не приймають мене до свого гурту, бо я майже нічого не знаю про свою родину, про її спосіб життя. Мені й самому соромно, що я такий поганий родич.
В школі я не вчусь, то прошу вас – допоможіть дізнатися про мій рід: за що його поважають і чому останнім часом оберігають».
|
А хто ж твоя родина, Капітошко?
Прізвище нашої родини…
Так, без цієї родини життя на Землі неможливе. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.
Подивіться, ось так виглядає наша планета з космосу. Скажіть, чому її називають «блакитною»? Здається, й назву їй дали не правильно, бо майже три четверті її поверхні вкрито океанами і морями. Може слід було б назвати її Океанією, адже і життя на нашій планеті близько 500 млн. років тому зародилося у воді. Вода буває солоною й прісною. А чи всю воду використовують для життя?
Хоч і багато води на нашій планеті, та є проблема з прісною водою. Адже на 100л солоної води припадає лише 2л прісної.
У нас в Україні ця проблема вже виникла на Харківщині, Донбасі, в Криму. Отже, про що піде мова на цьому уроці?
Діти роблять свої висновки. Вчитель їх узагальнює.
VI. РОБОТА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ
Без води людина не проживе й 5- ти днів, тоді як без їжі може обійтися 5 тижнів, але за умови, що кожного дня питиме воду. Чому така важлива для людини вода?
Чи тільки для людини вона важлива?
А рослини й тварини можуть обійтися без води?
Звичайно, ні. Вона входить до складу будь - якого живого організму, причому становить більше половини його ваги. Втрата 1/10, 1/5 частини води призводить до смерті більшості тварин і людей.
Кілька наших учнів зробили заочну мандрівку у Світ цікавинок і знайшли цікаві для вас факти, що стосуються води.
Новини зі Світу цікавинок
Вчитель
А чи можемо ми легковажити водою,використовувати її бездумно, неекономно?
Чи не може вода з джерела життя перетворитися на джерело хвороб?
Від чого забруднюється вода?
Хто забруднив водойми?
Відходи промислових Погані очисні споруди
підприємств
Отрутохімікати Діяльність людини, Побутове
І мінеральні що сприяє сміття
добрива забрудненню води
Стічні води Витік нафти під час видобутку
на берегах та з суден
Серед цих брудних ( чорного кольору ) краплинок є одна чиста. Але вона проста, а носить у собі ребус
Еколог – людина, що вивчає навколишнє середовище та дбає про його чистоту, охорону.
Екологи нашої країни роблять багато для того, щоб вода у водоймах була чистою. Завдяки їхній роботі на фабриках і заводах будують очисні споруди. Тут вода очищається від шкідливих речовин і чистою повертається в річки, озера, ставки або знову на виробництво. Наприклад, у минулому відпрацьовані породи із шахти потрапляли у найближчі річки, забарвлюючи їх у білий колір. За сучасними технологіями стічні води у водойми не спускають, і річки набули свого природного вигляду.
Не слід ламати дерева, що ростуть по берегах водойм, тому що вони
запобігають розмиву берегів річок.
Не можна знищувати латаття. Воно занесено до Червоної книги України.
Не умитися, не напитися
Без води.
Листочку не розпуститися
Без води.
Без води прожити не можуть
Птиця, звір чи людина.
І тому завжди
Усім скрізь потрібна вода!
Вода – це дощик в полонині,
Вода – густий туман в долині,
Вода – у спеку прохолода,
Вода для саду, для городу,
Вода для їжі, для пиття,
Вода для всього – це життя!
Слово вчителя
Наші предки були справжніми водопоклониками. Вони обожнювали будь-які водойми – море, озеро, річку, джерело, криничку. А за чистоту та смак джерельну народ називав живою, тобто особливо цілющою. Люди вірили, що вода додовала сили, зцілювала рани, повертала до життя.
Тяжким гріхом вважалося плюнути у воду чи її забруднити.
Робота в парах
Капітошка передав вам свої краплинки, які знайшов у «Народному джерелі».
На них – прислів’я і приказки, які збереглися до нашого часу.
Але слова переплутались. Спробуйте прочитати цю народну мудрість
Діти отримують картки, на яких слова в прислів’ях та приказках переплутані. Вони повинні скласти їх у речення.
VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
а) Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити.
б) Мама попросила Дмитрика закрити кран.
хлопчик відповів:
в) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, Оленка висипала сміття у воду.
А як ми можемо зберігти воду?
VIII. ПІДСУМОК
Ваше слово до людства з приводу захисту та збереження води.
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ЛІТЕРАТУРА
Групова робота на уроках в початкових класах.
Методичний посібник. – Тернопіль: Мальва –ОСО, 2004. – 76с.