Тема: Води суходолу. Річка та її частини. Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади.
Мета: Поглибити та систематизувати знання про річки, отримані на уроках природознавства; Розвивати практичні вміння визначати елементи річкової системи. Розвивати вміння визначати за картою напрямок течії річки, знаходити її частини. Вчитися надписувати річки на контурній карті Виховувати бережливе ставлення до запасів прісних вод гідросфери.
Обладнання: підручник, атласи, настінна фізична карта світу, презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності?
Світовий океан є колискою сучасної цивілізація. Ми знаємо, що Світовий океан відіграє величезну роль у розвитку людської цивілізації. Сучасні країни, маючи вихід до морів і океанів, відразу отримують вигідність свого географічного положення як, наприклад, наша країна.
Однак в давнину люди селилися не тільки біля морів і океанів, а й біля великих річок.
Якщо ми подивимося на карту світу, то побачимо, що ріки немов «блакитні артерії» вкрили поверхню Землі, як кровоносні судини тіло людини. Ріки дуже різні і не схожі одна на одну. Кожна з них має свій характер то лагідний, то норовистий. Вони є основним постачальником прісної води на планеті та відіграють важливу роль у природі і житті людини. Вони змінюють обличчя нашої планети своєю невтомною роботою, мають величезні запаси енергії. Сьогодні ми познайомимося з цими унікальними природними об’єктами, з’ясуємо, з яких частин складається річка та поговоримо про режим і способи живлення річок.
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
Річка – це природний водний потік, що рухається в заглибленні, створеному його рухом – руслі.
Витік – місце, де ріка бере свій початок (джерело, льодовик, озеро, болото).
Річки, що утворилися в результаті злиття кількох річок:
Річки, що беруть початок з льодовика:
1. Катунь;
2. Витоки Янцзи;
3. Інд.
Річки, що беруть початок з болота:
1. Дніпро;
Річки, що беруть початок з озера:
Річки, що беруть початок з джерела:
Творча лабораторія.
Завдання: знайдіть на карті витік річок Амазонка, Ніл, Хуанхе, Міссісіпі, Ганг.
Гирло – місце впадіння річки в море, озеро чи іншу річку. Більшість річок несуть свої води до морів і океанів. Якщо річка впадає в Чорне море, то вона відноситься до басейну Атлантичного океану.
Нормальне гирло – у річки, впадаючи, зберігає приблизно ту ж ширину, що і в нижній течії.
Висяче гирло – у річки, що закінчується водоспадом.
Дельта – гирло річки з рукавами, протоками та мілинами, які формуються внаслідок інтенсивного відкладення наносів
Естуарій – однорукавне, лійкоподібне гирло річки, що розширюється в напрямку моря.
Утворюється, коли море затоплює гирло річки, а припливи та відпливи виносять осадові породи в море і не дають естуарію заповнитися та перетворитися на дельту.
Це відбувається, коли прилегла до естуарію частина моря має велику глибину.
Гирло – місце впадіння річки в море, озеро чи іншу річку.
Річки, що впадають в океан:
1. Амазонка;
2. Оріноко.
Річки, що впадають в море:
1. Південний Буг;
2. Ніл;
3. Дніпро;
4. Інд.
Річки, що впадають в озеро:
1. Волга в озеро Каспійське море;
2. Шарі в озеро Чад
Річки, що впадають в затоку:
1. Ніґер в Гвінейську затоку;
2. Ганг в Бенгальську затоку;
Річки, що впадають в іншу річку:
1. Міссурі в Міссісіпі;
2. Іртиш в Об;
Творча лабораторія.
1.Завдання: знайдіть на карті гирло річок Амазонка, Ніл, Хуанхе, Міссісіпі, Ганг.
2. Завдання: Визначте за допомогою карти географічні координати витоку і гирла річок Міссісіпі, Амура, Ангари, Волги. Виконайте тестове завдання
|
Назва |
|
витік |
гирло |
1 |
Міссісіпі |
а |
57°пн.ш. 33°сх.д. |
47°пн.ш. 49°сх.д. |
2 |
Амур |
б |
52°пн.ш. 104°сх.д. |
58°пн.ш. 92°сх.д. |
3 |
Ангара |
в |
53°пн.ш. 122°сх.д. |
53°пн.ш. 142°сх.д |
4 |
Волга |
г |
47°пн.ш. 95°зх.д. |
30°пн.ш. 90°зх.д. |
Творча лабораторія.
Визначте напрям течії річок, позначте на схемах витік, гирло, підпишіть праві і ліві притоки.
Покажіть на карті річки,основний напрям течії яких а) на захід; б) на схід; в) на південь; г) на південь.
Річкова долина – звивисте заглиблення, що простягається від витока до гирла.
Річище – найглибша частина річкової долини, де водний потік постійний.
Тераси – території, розташовані вище заплави, що виникли внаслідок руйнівної дії вод річки (ніколи не заливаються водою).
Річкова система – головна річка з притоками (праві і ліві).
Басейн річки – територія суходолу, з якої річка за допомогою приток збирає атмосферні опади (Амазонка має площу водозбірного басейну 7187 тис. кв. км.).
Вододіл – лінія, що розділяє басейни суміжних водойм.
Напрямок і характер течії річки залежить від рельєфу місцевості, де вона протікає.
Проблемне питання:
Як течія річки пов’язана з рельєфом території.
Волга, Дніпро, Ганг, Ніл, Колумбія,
Дон, Міссісіпі, Амазонка. Дністер з притоками, Колорадо.
Пороги – кам’янисті поперечні підвищення з твердих порід на дні річки. Бувають і на рівнинних, і на гірських річках. Вони заважають судноплавству (на Дніпрі між Дніпропетровськом і Запоріжжям на поверхню виходило 9 гранітних порогів, які в 1932 р. були затоплені після спорудження Запорізької ГЕС.
Основними забруднювачами води є хімічні, нафтопереробні й целюлозопаперові заводи, великі тваринницькі комплекси, гірничорудна промисловість. Останнім часом особливе місце серед забруднювачів води посідають синтетичні миючі засоби. Ці речовини надзвичайно стійкі, зберігаються у воді роками. Більшість із них містить фосфор, що сприяє бурхливому розмноженню у воді синьо-зелених водоростей і «цвітінню» водойм, яке супроводжується різким зниженням у воді вмісту кисню, «заморами» риби, загибеллю інших водних тварин. Під час «цвітіння» Каховського та інших «рукотворних» морів на Дніпрі стоїть сморід, а хвилі викидають на берег трупи риби, що задихнулася.
Біологічне забруднення водойм полягає у надходженні в них зі стічними водами різних мікроорганізмів (бактерій, вірусів), спор грибків, яєць червів і т.д., багато з яких є хвороботворними для людей, тварин і рослин. Серед біологічних забруднювачів перше місце посідають комунально-побутові стоки (особливо, якщо вони неочищені чи очищені недостатньо), а також стоки підприємств цукрових заводів, м’ясокомбінатів, заводів, що обробляють шкіру, деревообробних комбінатів. Особливої шкоди біологічне забруднення водойм завдає в місцях масового відпочинку людей (курортні зони узбережжя морів). Через поганий стан каналізаційних та очисних споруд останнім часом в Одесі, Маріуполі й інших містах узбережжя Чорного й Азовського морів неодноразово закривались пляжі, оскільки в морській воді було виявлено збудників таких небезпечних хвороб, як холера, дизентерія, гепатит тощо.
В.М.Пєсков сказав: «Річки треба вважати найважливішою державною цінністю. Тільки так можна зберегти Радість, яку нам дають води, що течуть, і можливість у будь-яку хвилину втамувати спрагу. Адже немає на Землі напою кращого, ніж склянка холодної чистої води».
Висновки:
V Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота № 10
Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів
Мета: сформувати вміння знаходити, позначати й підписувати гідрологічні об’єкти на контурній карті.
Обладнання: фізична карта півкуль, карта океанів, контурна карта океанів, фізична карта України.
1. На контурній карті океанів позначте і підпишіть: річки – Дніпро, Дунай, Єнісей, Ніл, Амазонка, Янцзи, Місіссіпі;
2. На контурній карті України позначити: річки – Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Тетерів, Сіверський Донець, Прип’ять, Десна;
Увага! Пам’ятайте! Річки підписують вздовж напрямку течії.
Творча лабораторія: відгадайте ребуси.
Виконайте тест.
1 |
Витік |
а |
Частина долини, постійно зайнята водним потоком |
2 |
Гирло |
б |
Територія, яку охоплює річка з притоками |
3 |
Басейн річки |
в |
Співвідношення між падінням річки та її довжиною |
4 |
Річище |
г |
Місце, де починається річка (джерело, болото, льодовик тощо) |
|
|
д |
Місце, де річка впадає в море, океан, іншу річку, озеро, тощо |
VI Підсумок уроку.
VІІ Домашнє завдання: