Урок "Води суходолу. Річки"

Про матеріал
Поглиблення та систематизація знань про річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; сформувати знання про частини річки, роботу річок; розкрити значення річок в природі та господарській діяльності людини. Сприяти розвитку практичних навичок роботи з різними джерелами географічних знань – картами атласу, підручником, ілюстративними та відеоматеріалами, вміння виділяти головне у навчальному матеріалі, логічно мислити, сприяти розвитку творчого мислення. Виховувати бережливе ставлення до води, до рішення екологічних проблем річок .
Перегляд файлу

6-А клас

________________

Урок № __________

Тема: Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина.

Мета:

 - поглиблення та систематизація знань про річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; сформувати знання про частини річки, роботу річок; розкрити значення річок в природі та господарській діяльності людини;

- сприяти розвитку практичних навичок роботи з різними джерелами географічних знань – картами атласу, підручником, ілюстративними та відеоматеріалами, вміння виділяти головне у навчальному матеріалі, логічно мислити, сприяти розвитку творчого мислення;

- виховувати бережливе ставлення до води, до рішення екологічних проблем річок .

Тип уроку комбінований

Обладнання: атласи, підручники, настінна карта півкуль, фізична карта України, контурні карти, мультимедійна презентація.

Опорні поняття: гідросфера, води суходолу.

Базові поняття: річка, русло, річкова тераса, заплава, витік, гирло, річкова система, річковий басейн, вододіл, поріг, водоспад.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Добрий день діти, гості! Діти, як ви уже зрозуміли у нас сьогодні незвичайний урок. Тому на уроці вам знадобляться :

Розум

Енергійність

Знання

Уміння

Логіка

Ь

Творість

 

Активність

Талант

Тільки тоді ми отримаємо хороший результат.

Ми починаємо урок, а на уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

 

Звучить спокійна музика.

Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.

 

Морською водою спрагу не вгамувати.

Народна мудрівсть

  1. Актуалізація опорних знань та вмінь

 

1. Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу)

Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться: Червоне море, Бенґальська затока, Ґібралтарська протока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Куросіо, Каліфорнійська течія, течія Західних Вітрів та ін.

2. Обмін кросвордами ???

Учні обмінюються кросвордами, виконаними вдома, та розгадують їх.

3. Прийом «Бліц-опитування», робота з картою

Згадайте, з яких частин складається гідросфера.

Яка частина гідросфери припадає на води суходолу?

Як води суходолу пов’язані зі Світовим океаном?

Які найбільші річки та озера вам відомі?

  1. Найдовша морська протока. (Мозамбіцька)
  2. Найбільший острів світу. (Гренландія)
  3. Канал, який з'єднує два океани. (Панамський)
  4. Найбільше за площею море світу. (Філіппінське)
  5. Точна глибина Маріанської западини. (11022 м)
  6. Найпотужніша океанічна течія. (Західних Вітрів)
  7. Найбільший півострів світу. (Аравійський)
  8. Найтепліше море світу. (Червоне)
  9. Море, яке не має берегів. (Саргасове)
  10.                      Найширша морська протока. (Дрейка)
  11.                      Найбільш ізольоване від Світового океану море світу. (Азовське)
  12.                      Найменше за об'ємом води море світу. (Азовське)
  13.                      Найбільша затока світу. (Бенгальська)
  14.                      Район найвищих припливів у світі. (затока Фанді – 18 м)
  15.                      Затоки, які називають «мішок з льодом» та «розпечена сковорідка». (Гудзонова, Мексиканська)

Географічний диктант

  1.               Частина океану, що відрізняється від нього властивостями води, течіями, організмами, які живуть у ньому.
  2.               Частина океану або моря, яка вдається в суходіл, але має водообмін з океаном.
  3.               Вузька частина водного простору, що сполучає дві сусідні водойми.
  4.               Відносно невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою.
  5.               Основна причина виникнення хвиль.
  6.               Яку роботу в природі відіграють хвилі?
  7.               Коливальні рухи водної поверхні.
  8.               Велетенські хвилі, спричинені підводними землетрусами.
  9.               Періодичні підняття і спади рівня води у Світовому океані, спричинені тяжінням Місяця і Сонця.
  10.          Течія, що має температуру на кілька градусів вищу, ніж довколишня океанська вода.
  11.          Найбільша тепла течія.
  12.          Рослини і тварини, що оселилися на дні.

 

I варіант

II варіант

1

Острови

1

Бентос

2

Море

2

Тепла

3

Цунамі

3

Руйнівна, акумулятивна

4

Гольфстрім

4

Протока

5

Хвилі

5

Море

6

Затока

6

Припливи, відпливи

7

Вітер

7

Цунамі

8

Тепла

8

Острови

9

Протока

9

Затока

10

Бентос

10

Гольфстрім

11

Руйнівна, акумулятивна

11

Вітер

12

Припливи, відпливи

12

Хвилі

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 


Зимою ховаюсь,

Веcною з’являютьсь,

Літом на волі гуляю,

Осінню спати лягаю.

 

 

В неї ллється,

Із неї ллється,

Сама по землі плететься.

 

Не кінь, а біжить ,

Не ліс, а шумить.


Прийом «Практичність теорії»

Минулого уроку ви дізналися про взаємодію людини та Океану, про роль Океану в розвитку людської цивілізації, про так звані «морські» держави.

Про які держави, що утворились у долинах річок, ви знаєте з уроків історії? (Індія, Китай, Єгипет, Месопотамія)

Подивіться на карту світу. Річкові системи нагадують кровоносні судини людського організму. Недаремно за річками закріпилася назва «блакитні артерії планети». Значення річок у природі та житті людини дуже велике. Вони є складовою частиною світового кругообігу води в природі. Людина здавна використовує їх для заснування поселень, як шляхи сполучення. Це джерело прісної води.

Дуже різні та не схожі одна на одну, всі річки — великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають водою населені пункти, беруть участь у створенні нових форм рельєфу та мають величезні запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи норовистий.

Сьогодні на уроці ви поближче познайомитесь із цими дивовижними витворами природи, а також з’ясуєте, що являють собою річки та як вони «живуть».

Знання, які ви здобудете, допоможуть вам зрозуміти багато природних процесів, а також пояснити значення річок у господарській діяльності людини.

  1. Вивчення нового матеріалу

План 

  1.                Що таке річка? Її елементи
  2.                Характер течії річок
  3.                Будова річкової долини
  4.                Яку роботу виконує річка

4.       Використання річки людиною

 

1. Що таке річка? (Прийом «Мозковий штурм»)

Усі версії, ключові слова записуються на дошці, аналізуються та формуються поняття.

2. Складові річки:

а) робота з макетом, схемою, рисунком, демонстрація відеофраг-менту;

б) виконання рисунків-схем у зошитах.

m335

  

3. Гірські та рівнинні річки:

а) відмінності характеру течії гірських і рівнинних річок;

б) утворення порогів і водоспадів.

4. Найбільші річкові системи світу (робота з картою)

 

  1.      Річка та її елементи

 

Богиню води і річок, дарувальницю дощу прадавні українці називали Даною. Її образки вішали над криницями.

Слово Да-На означає Да- вода, На- мати. Мати, яка творить ріку. Від імені Дана походять назви рік: Дніпро, Дністер, Дунай.

 

Сьогодні на уроці ми ознайомимось з частинами річки та будовою річкової долини, а для цього, відкрийте підручник  на ст.__________. А  краще запам’ятати основні поняття, нам допоможе табличка, яку вам слід закінчити. Вона знаходиться у вас на столах.

 

Заповніть таблицю.

 

назва

поняття

 

– природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.

 

– місце де починається річка.

.

– місце, де річка впадає в іншу водойму (річку, озеро, море, океан).

 

– звивисте заглиблення від витоку до гирла, по якому тече річка.

 

– частина долини, що зайнята водним потоком постійно

 

– частина річкової долини, що заливається водою під час повені

.

– виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.

 

– виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.

 

кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами.

 

– падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами

 

– головна річка з усіма її притоками.

 

– територія, з якої річка збирає усі свої води.

 

– межа між річковими басейнами.

 

  1.                Повідомлення – “Найбільші ріки світу”. (Випереджальне завдання – відео)
  2.                Робота з фізичною картою півкуль в атласах (Учні знаходять Ніл, Амазонку, Міссісіпі, Янцзи ,Хуанхе,Волгу, Дніпро,Лену,Єнісей, Об.)
  3.                Яка головна річка України?

         Робота з фізичною картою України. (Учні знаходять праві та ліві притоки Дніпра.)

4.     Робота з атласами (учні знаходять найвищі водоспади світу). Демонстрація       фотографій найвищих водоспадів світу.

 

Робота з підручником: складання словничка

Робота з малюнком, учні підписують елементи річки, річкової долини

 

Кожна річка має: 

 

Витік   місце звідки вона починається. 

Витоком може бути джерело, болото, озеро.

Наприклад: Дніпро бере початок з болота на Валдайській височині в Росії. Міссіпі – з озера. Інд – у льодовиках Тібету.

 

Гирло – це місце де річка впадає в іншу річку, озеро чи болото. Наприклад: Амазонка в Атлантичний океан. Ніл – в Середземне море. Відстань між витоком і гирлом становить довжину річки.

Наприклад: Ніл – 6771 км, Амазонка – 6437 км, Дніпро – 2201 км. Кожна річка тече в зниження, яке простягається від витоку до її гирла – річкова долина.

Заглиблення в річковій долині, яким постійно тече вода – русло (річище).

Річка має два береги. Правий і лівий береги визначаються за напрямом течії. (Якщо стати обличчям в напрямку її руху то праворуч буду правий берег, а ліворуч лівий. )              

Отже, Річка – це водний потік, який тече у виробленому ним самим заглибленні.             

На карті річки потрібно показувати від витоку до гирла.

 

Завдання 

Працюємо з підручником 

 

Кожна річка має притоки – це річки які впадають в неї.

І де річка не починалася б, завдяки притокам вона стає ширшою і повноводнішою.

Наприклад: Права притока Дніпра – Прип'ять. Майже подвоює об'єм води в ньому. Притоки зазвичай коротші за головну річку.

Головна річка з усіма притоками утворює – річкову систему.

Місцевість, з якої вся вода стікає до річки – називається річковим басейном.

Межа, що розділяє сусідні річкові басейни – називається вододілом.

Ми знаємо , що річка це водний потік, але як він поповнюється водою?

 

2 ) Характер течії річок 

У кожного з нас є характер. Характер – це сукупність стійких, індивідуально-психологічних особливостей, котрі формуються в процесі життєдіяльності людини.

А характер річки залежить від  рельєфу місцевості.

 

 

Особливості річок

Рівнинні

Гірські

Витік

Знаходиться на невеликій висоті

Знаходиться високо в горах

Швидкість течії

Низька

Висока

Річкові долини

Широкі, з похилими схилами

Вузькі, скелясті, 3 крутими схилами - в ущелинах

 

Волга, Амазонка

Дунай, Янцзи

 

 

  1. Робота річок

Прийом «Літературна хвилинка» - аналіз оповідання О.Сухомлинського «Камінь і струмок».

Край дороги лежав великий Камінь. Аж почорнів от старості. Весною поблизу каменя граючись біг веселий Струмок. Він співав:

Я з краплинки народився, став співучий і веселий! Скільки я всього побачу по дорозі до річки!

Камінь почув веселу пісеньку і питає:

- Чому тобі так весело?

- Ти ж слабенький, кволий.

- От я Камінь,- сильний, могутній, ніхто мене з місця не зрушить.

 Засміявся Струмок:

- А ось побачимо!

 Повернувся до Каменя, весело заграв і заспівав ще голосніше.

 Розмив грунт під каменем.

 Похитнувся камінь, позеленів від злості.

- Ти хочеш мене з місця зрушити?

 Струмок співав-співав усе дзвінкіше.

 Рив землю під каменем, поки й камінь звалився у яр.

 А струмок побіг до річки.

 

Питання:

Чому струмок виявився сильнішим за камінь?

Яку  роботу  виконують річки?

(Руйнівна робота)

Зруйновані, подрібнені  породи (пісок, глина, галька) річки переносять вниз за течією).

 

  1. Використання річок

 

  1.          Закріплення знань,умінь і навичок
  1. Прийом «Лови помилку» - «Дніпро - найбільша річка України. Витікає із Чорного моря і тече в напрямку з Півдня на Північ, роздає на своєму шляху частину своєї води іншим річкам і нарешті закінчується тоненьким струмочком десь на території Росії»

Чи згодні ви з цим описом? Поясніть чому?

  1.  Прийом «Літературна хвилинка» - про який вид роботи писав у вірші Т.Шевченко:

«Дніпро берег риє-риє,

Яворові корінь миє»

  1.  Прийом «Географічний крос»
  •                   Головна річка з усіма своїми притоками утворює? (Річкову систему)
  •                   Межа,що відокремлює річкові басейни? (Вододіл)
  •                   За характером течії річки поділяються на? (Рівнинні і гірські)
  •                   Річка Дніпро за характером течії? (Рівнинна)
  1.               Географічний практикум 

Завдання 1. Знайдіть та підпишіть на контурній карті найбільші річки світу.

Завдання 2. Опишіть річкову систему Амазонки. Для цього визначте, де знаходиться її витік та в якому напрямку протікає головна ріка, де знаходиться гирло. Назвіть праві та ліві притоки.

Завдання 3. Визначте, вододілом яких річок є гори Карпати.

Завдання 4. Визначте, до яких океанів належать басейни річок: Хуанхе, Лена, Дніпро, Дунай, Міссісіпі, Ніл, Конґо, Волґа.

 

Сенкан

1.     Тема (іменник).

2.     Опис (два прикметники).

3.     Дія (три слова).

4.     Ставлення (фраза – чотири слова).

5.     Перефразування сутності ( одне слово).

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 

Річка.

Стрімка, могутня.

Насторожує, тривожить, будоражить.

Заставляє кров холонути у жилах.

Сила.

 

 1. Амазонка

2. Широка, повноводна.

3. Протікає, з'єднує, транспортує.

4. Амазонка – найповноводніша річка світу.

5. Рекордсмен.

 

                Дніпро

  Могутній, широкий

  Стогне, хвилює, обіймає

  Шевченко  оспівав  красу  річки

  Славутич

  1.             Підсумок уроку:

Учні заповнюють картку рефлексії

Вправа «Острів знань»

Учні на картках із зображенням пальм записують свої враження від уроку і приклеюють картки на «Острів зань».

На уроці я:

  •                   дізнався…
  •                   зрозумів…
  •                   навчився…
  •                   найбільший мій успіх – це…
  •                   найбільші труднощі я відчув…
  •                   для мене важливо…
  •                   я змінив своє ставлення до…
  •                   на наступному уроці я хочу…

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати текс параграфа §
  2. Описати річку за планом
  3. Підготувати повідомлення про великі річки планети.
  4. Вивчити номенклатуру (терміни)

 

 

ДОДАТКИ

 

Назва

Поняття

 

– природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом.

 

– місце де починається річка.

 

– місце, де річка впадає в іншу водойму (річку, озеро, море, океан).

 

– звивисте заглиблення від витоку до гирла, по якому тече річка.

 

– частина долини, що зайнята водним потоком постійно.

 

– частина річкової долини, що заливається водою під час повені.

 

– виступи (сходинки) річкової долини, наслідки діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибока.

 

кам’янисті ділянки в річищі, що утворені виходами твердих гірських порід або валунами.

 

– падіння води в річці з виступу, утвореного в її річищі, складеного твердими породами.

 

– головна річка з усіма її притоками.

 

– територія, з якої річка збирає усі свої вод.

 

– межа між річковими басейнами.

Заповніть таблицю

 

 

Будова  річкової долини

C:\Users\Sasha\Desktop\1305327976_9.png

Будова  річкової системи

C:\Users\Sasha\Desktop\m335.jpg

 

 

План характеристики річки

 1. Назва річки

 2. У якій частині якого материка протікає

 3. До басейну якого океану належить

 4. Місце витоку

 5. Куди впадає

 6. Напрямок течії

 7. Основні притоки (праві і ліві)

 8. Живлення

 9. Режим

Головні річки світу

 

Річка

Материк

Довжина, км

Ніл — Каґера

Африка

6671

Амазонка — Укаялі

Південна Америка

6400

Янцзи

Євразія

6300

Міссісіпі — Міссурі

Північна Америка

6019

Маккензі — Піс

Північна Америка

4250

Єнісей — Великий Єнісей

Євразія

4102

Парана

Південна Америка

4380

Хуанхе

Євразія

4845

Меконґ

Євразія

4500

Амур

Євразія

4440

Конґо

Африка

4320

Лена

Євразія

4400

Ніґер

Африка

4160

Муррей — Дарлінґ

Австралія

3490

Об — Іртиш

Євразія

5410

Волґа

Євразія

3531

Інд

Євразія

3180

Євфрат

Євразія

3065

Сирдар’я

Євразія

3019

Іртиш — Ертіс

Євразія

4248

Брахмапутра

Євразія

2900

Юкон

Північна Америка

3700

Сан-Франсиску

Південна Америка

2800

Дунай

Євразія

2850

Оріноко

Південна Америка

2730

Колорадо

Північна Америка

2740

 

 

 

 

 Найповноводніша річка світу — Амазонка. Площа, з якої вона збирає воду, сягає 7 млн км2, а це майже дорівнює такому материку, як Австралія. В Амазонку впадає понад 200 приток завдовжки 3,1 тис. км кожна. А до Атлантичного океану річка вносить 6940 км3 води на рік.

Індійська річка Ґанґ має найбільшу серед річок світу дельту — майже 80 тис. км2! На цій площі можуть розміститися дві такі європейські держави, як, наприклад, Швейцарія.

Найпотужнішим водоспадом планети вважають Іґуасу, що розташований на річці Іґуасу на відстані 26 км від її впадіння в Парану. «Іґуасу» мовою індіанців гуарані означає «велика вода». Ця гігантська водяна підкова завширшки 2,7 км щосекунди несе з 72-метрової висоти 12 866 т води або в середньому 39 м3/с, тобто 766 тис. т щохвилини чи понад 1 млн т за добу.

Найвищий водоспад світу — Анхель на річці Чурун у горах Венесуели в Південній Америці. Його висота — 1054 м. Цей водоспад був відкритий у 1935 р. американським льотчиком Джеймсом Ейн-джелом.

Найбільш відомий у світі — Ніаґарський водоспад, хоча він і не найбільший — його висота всього 51 м. Водоспад розташовується на річці Ніаґара, за 25 км від американського міста Баффало. Ніаґарський водоспад складається з двох водоспдадів — Підкова (Канадський водоспад) і Американський водоспад.

 Хуанхе — найкаламутніша річка у світі. Назва її в перекладі означає «жовта ріка». В її річищі та гирлі, що майже цілком забиті наносами, накопичується величезна кількість мулу. На Хуанхе трапляються найстрашніші повені у світі. Під час повені 1931 р. там загинуло понад 3,5 млн осіб. Сьогодні плин Хуанхе контролюють величезні шлюзові ворота.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
995
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку