Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл
Мета: поглибити систему знань учнів про гідросферу шляхом вивчення річок як частини світового кругообігу води в природі; розширити поняття учнів про річку та її частини, елементи річкової системи, річкової долини; сформувати первинні поняття про живлення річок, режим і характер плину; розвивати практичні вміння учнів визначати елементи річкової системи, уміння визначати географічне положення річки.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Очікувані результати: Учні зможуть: називати основні види вод суходолу; пояснювати будову річкової системи та річкової долини; формувати і пояснювати основні поняття з теми; показувати на карті найбільші річкові системи світу.
П е р е б і г у р о к у
Ι . Організаційний момент
ΙΙ . Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Б е с і д а
1. Перелічіть води суходолу.
2. Які типи поверхневих вод ви бачили?
3. Розкажіть про річку , яку ви бачили.
4. Які елементи річки вам уже знайомі?
ΙΙΙ . Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Значення річок у природи й людини дуже велике. Вони є однією з основних ланок світового кругообігу води. Людина здавна використовувала річки як шляхи сполучення, будувала на їхніх берегах свої поселення. Річки – джерело прісної води, риби та багато іншого, без чого важко уявити наше життя. Якщо на карті залишити тільки позначення всіх річок планети, то материки виглядатимуть так , ніби вкриті блакитною павутиною . Знання про річки , що ви одержите на сьогоднішньому уроці , допоможуть вам зрозуміти деякі природні процеси .
ΙV . Вивчення нового матеріалу.
Розглянемо поняття «річка та її частини». Ви вже знаєте, що саме називається річкою.
Річка - це природний водний потік, що прямує у створеному ним заглибленні.
Протікаючи, річка розмиває гірські породи та формує своє русло дуже повільно. Тому річки існують багато тисяч років. Те заглиблення, яким протікає річка, називається русло, що в більш широкому розумінні називається річковою долиною .
Заплава - це частина річкової долини, що затоплюється під час розливу річки.
Зверніть увагу на корінний берег річки: він має форму сходинок, що називаються терасами. Тераси колись були заплавами, але річка поглиблювала своє русло, і тому зараз тераси не затоплюються водою. Отже, річкова долина складається з русла, заплави і терас.
Розглянемо елементи річкової системи. Ви вже знаєте, що таке виток і гирло річки .
Виток - це початок річки.
Гирло - це місце падіння річки в іншу річку, озеро, море.
Річку на карті необхідно показувати за напрямком плину від витоку до гирла.
Б е с і д а
Якщо подивитися на річку, то стане очевидним її подібність до дерева. У неї, як у дерева, є стовбур – це головна річка, вона несе свої води в океан, море, озеро. І є гілки – це притоки, що впадають у головну річку. Вони поділяються на ліві та праві .
П и т а н н я і з з а в д а н н я м и .
Як визначити, лівою чи правою є певна притока? Визначте притоки Дніпра, Амазонки, Конго:
Варіанти 1 - праві ; варіант 2 - ліві .
Річка зі своїми притоками називається річковою системою . Розглянемо малюнок у підручнику . Між річками системи Дніпра , Дністра і Дону має бути межа . Безліч річок , струмочків , річечок несуть свої води в головну річку .При цьому кожна з цих річок збирає воду тільки зі своєї території . Цю територію називають басейном річки .
Басейн річки – це територія , з якої річка зі своїми притоками збирає свої води .Межами між басейнами річок є вододіл . Він часто проходить по горах , височинах .
За характером плину річки поділяються на рівнинні та гірські .
С А М О С Т І Й Н А Р О Б О Т А
З а в д а н н я
Порівняйте гірську і рівнинну річки , дані занесіть у таблицю .
Ознака |
Рівнинна річка |
Гірська річка |
1. Характер плину |
Спокійний, тече повільно |
Бурхливий, швидкість плину значна |
2. Русло |
Широке |
Вузьке |
3. Береги |
Низькі |
Високі , скелясті |
4. Глибина річки, будова дна |
Зазвичай глибока, дна не видно |
Найчастіше мілка, добре видно кам'янисте дно |
З а в д а н н я для 1 групи
Самостійно розібрати живлення та режим річок . Виписати в зошит основні поняття .
З а в д а н н я для 2 групи
Прочитати про роботу річок і заповнити схему.
Р о б о т а р і ч к и
? ? ?
V . Закріплення нового матеріалу
Визначте географічне положення річки Дніпро за планом :
а) материк та його частина, де протікає річка; б) витік; в) напрямок плину; г) гирло;
д ) положення щодо великих форм рельєфу .
Характеристику записати у зошити.
VΙΙ . Підсумок уроку
Учні формулюють основні поняття теми .
VΙ . Домашнє завдання
Повторити § 10
Вивчити § 32 .