Урок "Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл"

Про матеріал
Поглибити систему знань учнів про гідросферу шляхом вивчення річок, як частини світового кругообігу води в природі. Розширити поняття учнів про річку та її частини, елементи річкової системи, річкової долини
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Води суходолу.  Річкова система,  річковий басейн,  вододіл

Мета: поглибити  систему  знань учнів  про  гідросферу  шляхом  вивчення річок  як  частини  світового  кругообігу   води  в  природі;  розширити  поняття  учнів  про річку  та  її  частини,  елементи  річкової  системи, річкової  долини; сформувати  первинні  поняття  про  живлення  річок, режим  і  характер  плину; розвивати  практичні  вміння  учнів  визначати  елементи  річкової  системи, уміння  визначати   географічне  положення річки.

Обладнання: фізична  карта  півкуль, атласи, підручники.

Тип уроку: вивчення  нового  матеріалу.

Очікувані  результати: Учні  зможуть:  називати  основні  види  вод  суходолу;  пояснювати  будову  річкової системи  та річкової долини;  формувати  і  пояснювати основні  поняття з  теми;  показувати  на  карті  найбільші  річкові  системи  світу.

П е р е б і г    у р о к у

 

Ι . Організаційний  момент

 

ΙΙ . Актуалізація  опорних  знань  і  вмінь  учнів

   Б е с і д а

1. Перелічіть  води  суходолу.

2. Які  типи  поверхневих вод  ви  бачили?

3. Розкажіть  про річку , яку ви  бачили.

4. Які  елементи  річки  вам  уже  знайомі?

 

ΙΙΙ . Мотивація  навчальної  та  пізнавальної  діяльності  учнів

 

   Значення  річок  у  природи  й  людини  дуже  велике. Вони  є  однією  з  основних  ланок  світового  кругообігу  води. Людина  здавна  використовувала  річки  як  шляхи сполучення, будувала  на  їхніх  берегах  свої  поселення. Річки – джерело  прісної  води, риби та  багато  іншого, без  чого  важко  уявити  наше  життя. Якщо  на  карті  залишити  тільки  позначення  всіх  річок  планети, то  материки  виглядатимуть  так , ніби  вкриті  блакитною  павутиною . Знання  про  річки , що  ви  одержите  на  сьогоднішньому  уроці , допоможуть  вам  зрозуміти  деякі  природні  процеси .

ΙV . Вивчення  нового  матеріалу.

  Розглянемо  поняття  «річка  та  її  частини». Ви  вже  знаєте, що  саме  називається  річкою.

  Річка  -  це  природний  водний  потік, що прямує  у створеному  ним  заглибленні.

   Протікаючи,  річка  розмиває  гірські  породи  та  формує  своє  русло  дуже  повільно. Тому  річки  існують  багато  тисяч  років. Те  заглиблення,  яким  протікає  річка, називається  русло,  що в більш  широкому  розумінні  називається  річковою  долиною .

   Заплава  -  це  частина  річкової  долини, що затоплюється  під  час  розливу  річки.

   Зверніть  увагу  на  корінний  берег  річки:  він  має  форму  сходинок,  що називаються  терасами. Тераси  колись  були  заплавами, але  річка  поглиблювала  своє  русло, і  тому  зараз  тераси  не  затоплюються  водою. Отже,  річкова  долина  складається  з  русла, заплави  і  терас.

    Розглянемо  елементи  річкової  системи. Ви  вже  знаєте, що  таке  виток  і  гирло  річки .

    Виток  -  це  початок  річки.

    Гирло  -  це  місце  падіння  річки  в  іншу  річку,  озеро,  море.

    Річку  на  карті  необхідно  показувати  за  напрямком   плину  від  витоку  до  гирла.

   Б е с і д а

  • Визначте  за  картою,  де  можуть  починатися  річки .
  • Куди  вони  впадають ?
  • Покажіть на  карті  річки:  Ніл,  Амазонка,  Волга .
  • Чи  може  річка  витікати  з  моря, океану ?  Чому ?

       Якщо  подивитися  на  річку, то стане  очевидним  її  подібність  до  дерева. У  неї, як у дерева, є  стовбур – це  головна  річка, вона  несе  свої  води  в  океан, море, озеро. І є  гілки – це  притоки,  що  впадають у головну  річку. Вони поділяються на  ліві  та  праві .

   П и т а н н я   і з  з а в д а н н я м и .

Як  визначити, лівою  чи  правою  є певна  притока? Визначте  притоки  Дніпра,  Амазонки,  Конго:

Варіанти  1  -  праві ;        варіант 2  -  ліві .

Річка  зі  своїми  притоками  називається  річковою  системою . Розглянемо  малюнок  у  підручнику . Між  річками  системи  Дніпра  , Дністра  і  Дону  має  бути  межа . Безліч  річок  , струмочків , річечок  несуть  свої  води  в  головну  річку .При  цьому  кожна  з  цих  річок  збирає  воду  тільки  зі  своєї  території . Цю  територію  називають  басейном  річки .

  Басейн  річки – це  територія , з  якої  річка  зі  своїми  притоками  збирає  свої  води .Межами  між  басейнами  річок  є  вододіл . Він  часто  проходить  по  горах , височинах .

    За  характером плину  річки  поділяються  на  рівнинні  та  гірські .

С А М О С Т І Й Н А    Р О Б О Т А

   З а в д а н н я

 Порівняйте  гірську  і  рівнинну  річки , дані  занесіть  у  таблицю .

      Ознака

  Рівнинна  річка

      Гірська  річка

1. Характер  плину

Спокійний, тече  повільно

Бурхливий, швидкість  плину  значна

2. Русло

Широке

Вузьке

3. Береги

Низькі

Високі , скелясті

4. Глибина  річки, будова  дна

Зазвичай  глибока, дна  не  видно

Найчастіше  мілка, добре  видно  кам'янисте  дно

 

З а в д а н н я   для   1  групи

Самостійно  розібрати  живлення  та  режим  річок .  Виписати  в  зошит  основні  поняття .

З а в д а н н я  для  2  групи

Прочитати  про  роботу  річок  і  заповнити  схему.

 

                                                 Р о б о т а   р і ч к и

 

 

 

 

                   ?                                                ?                                           ?

 

 

V . Закріплення  нового  матеріалу

 

Визначте  географічне положення  річки  Дніпро  за  планом :

а) материк  та  його  частина,  де  протікає  річка; б) витік;  в) напрямок  плину;  г) гирло;

д ) положення  щодо  великих  форм  рельєфу .

Характеристику  записати у  зошити.

VΙΙ .  Підсумок  уроку 

Учні  формулюють  основні  поняття  теми .

VΙ . Домашнє  завдання

 

Повторити § 10

 

Вивчити § 32 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку