Урок "Води суходолу. Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. пороги і водоспади"

Про матеріал
Тип уроку - засвоєння нових знань та способів діяльності. Форма проведення - урок-дослідження.
Перегляд файлу

 

ГЕОГРАФІЯ 6 КЛАС

ТАРАНЮК МАЙЯ ІВАНІВНА

ВОРОНОВИЦЬКА СЗШ І-ІІІст.№1

Тема Води суходолу. Річкова система, річковий бассейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади.

 

Мета: - сформувати уявлення про особливість вод суходолу;

  •                   ознайомити учнів з елементами річкового русла та річкової долини;
  •                   удосконалювати навички роботи з картами атласу;
  •                   зацікавити учнів інформацією про річки світу, виховувати інтерес до предмету.

 

Обладнання: ПК,  підручники  „Загальна географія”  (6 клас,    Пестушко В.Ю.,     Уварова Г.Ш.), зошити, атласи, Фізична карта світу, зошити для практичних робіт.

 

Базові поняття та терміни:

  • річкова система;
  • витік;
  • гирло;
  • річище (русло);
  • заплава;
  • річковий басейн;
  • вододіл;
  • режим річок;
  • робота річок.

 

Тип уроку:  засвоєння нових знань та способів діяльності 

 

Форма проведення: урок-дослідження

 

      «Хто бачив край, де розкішшю природи

      Оживлені діброви і луги,

      Синіючи, веселі грають води,

      Ласкають ніжно пишні береги,

      Де на горби попід лаврові зводи

      Не залетять докучливі сніги?»

         О.С.Пушкін

         

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Створення позитивного настрою на урок

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 

«Знайди помилки у тексті»

Учні отримують картки із текстом та швидко шукають і виправляють помилки.

 

І варіант

Річка бере початок на низовинних формах рельєфу та тече у високогірні райони. Гірські річки живляться переважно джерельними водами.

Води річок, переносячи і перевідклаючи матеріал, не можуть перетворити ландшафт і створити нові форми рельєфу.

 

ІІ варіант

Кількість перенесеного річкою матеріалу не залежить від швидкості її течії. У міру наближення річки до моря швидкість течії стрімко зростає. Рівнинні річки завжди мають швидшу течію.

 

Учні зачитують та коментують свої варіанти відповіді.

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Розповідь учителя

На попередніх уроках ми детально розглянули світ морів та океанів Землі, однак є ще дуже важлива складова гідросфери – внутрішні води. Знайомство з ними розпочнемо на сьогоднішньому уроці, а щоб робота  була змістовна та результативна  проведемо урок у вигляді незалежного дослідження.

 

Оголошення теми та мети уроку

 

Акцент на епіграф уроку

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Емоційне введення до уроку (учні сприймають відео-аудіоряд)

Перегляд презентації «Річки – водні артерії Землі»

 

1.«Мозковий штурм»

- Які водні об’єкти ви упізнали в презентації?

- Чому їх об’єднали у категорію «води суходолу»?

- Які із перерахованих водойм є у нашій місцевості?

 

2.Розповідь учителя + поетапне створення схеми «Води суходолу» (Див. Додаток)

 

Води суходолу – це водойми, що безпосередньо розміщені на суші (на материках та островах) і залежать від клімату, особливостей рельєфу та складу гірських порід.  Води суходолу розділяють на природні та штучні водойми. Природними називають: річки, озера, болота, підземні води, льодовики та вічну мерзлоту. До штучних відносять створені людиною: ставки, водосховища, канали.

Сьогодні об’єктом нашого дослідження  буде річка.

 

3.Розповідь учителя + прийом «Шпаргалка»

 

(Учитель пояснює матеріал та періодично задає питання, попередньо розмістивши на дошці в перевернутому вигляді (так, щоб учні не бачили) відповідь. Коли учні відповіли – „шпаргалка” відкривається).

 

Річка – природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині. Кожна річка має початок – витік і кінець – гирло.

-Що може стати витоком річки? (джерело, озеро, льодовик)

-Що може стати гирлом річки? (річка, озеро, море, океан)

Річки бувають завдовжки сотні і навіть тисячі кілометрів. Довжина річки вимірюється від витоку до гирла.

Річкова система – головна річка з усіма притоками. Притоки бувають праві та ліві, залежно від того, з якого боку впадають у головну річку.

Пониження у якому тече ріка називають річковою долиною.

-Як називають частину річкової долини, де річкові води течуть  постійно? (русло або річище)

Частина річкової долини, що затоплюється періодично, коли річка виходить з берегів називається заплавою. Якщо річка заглиблюється у заплаву можуть виникати «сходинки» - тераси.

Площа з якої вода стікає у одну річку називається річковим басейном. Кожна річка має свій басейн, але найбільший (більше 7 млн. км2) він у Амазонки. Межа між річковими басейнами називається вододілом.

 

4.«Пошуковий десант»

(Учні розраховуються на «перший-третій» та за 5-8 хвилин мають переглянути  § 50 (с167-169), відшукати інформацію та дати відповідь на запитання)

Перші номери -  Які річки світу найдовші?

Другі номери – Чим відрізняються рівнинні та гірські річки?

Треті номери -  Басейн якої річки найбільший в Україні?

 

V. Закріплення нових знань та умінь

 

1.Продовження практичної роботи №10

Позначення на контурній карті річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі.

 

 

2.Відкрите тестування

Учитель задає запитання, а учні піднімають свій варіант відповіді у вигляді картки з буквою. Метод дозволяє побачити загальний рівень засвоєння учнями нових знань та, при необхідності, повторити певний матеріал.

 

-До внутрішніх вод Землі відносять:

А) моря;  Б) океани;  В) льодовики.

-Початок річки, місце її народження називають:

А) гирло;  Б) витік;  В) русло.

-Головна річка з усіма притоками називається:

А) заплава;  Б) тераса;  В) річкова система.

-Площа,  з якої вода стікає в одну річку називається:

А) річковий басейн; Б) вододіл;  В) річкова долина.  

 

3. «Хто швидше!» Робота в малих групах (кросворд)

 

Ключове слово РІЧКА

1.Місце де річка закінчує свій шлях і впадає у озеро чи море називається…(гиРлом)

2.До басейну якого океану належать річки, що впадають у Аравійське море? (Індійський)

3.До басейну якого моря належить найбільша річка України – Дніпро? (Чорного)

4. На гірських річках часто бувають пороги, що виникають внаслідок виходу на поверхню гірських порід. Як в народі називають ці породи? (Камінь)

5. У якої річки найбільший у світі річковий басейн? (Амазонка)

 

4.Продовження роботи над табличкою «ВХВ» (див урок «Гідросфера, її основні частини»)

 

VI. Підсумок уроку

 

Заключне слово учителя

Ріки – живильні артерії Землі, якими, наче кров у організмі, тече й тече життєдайна вода. Різними бувають вони: теплими і холодними, чистими і замуленими, тихими і гомінкими, дзюркотливими і повноводними, вічними і короткочасними (пересихаючими). Саме на берегах річок виникали найдавніші цивілізації. А подивіться на нинішню карту світу – й одразу впаде в око: міста розташовані переважно на берегах річок. Життя  потребує вдосталь питної води, а її нам дають  річки.

 

 

VII. Домашнє завдання

1.Вивчити § 50

2.Вивчити номенклатуру по темі уроку.

3.Випереджаючі завдання на наступний урок. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Таранюк Майя
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
2093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку