Урок №24 Клас: 6-А
Тема: Мінерали та гірські породи. Корисні копалини та їх значення.
Мета: навчальна: продовжити формувати систему знань в учнів про літосферу; з'ясувати, які уявлення мають учні про мінерали і гірські породи, з яких складається кора, формувати первинне вміння розрізняти магматичні, осадові та метаморфічні гірські породи за зовнішніми ознаками, ознайомити з корисними копалинами;
розвивальна: розвивати інтерес до геології, мінерали, логічне мислення, вміння працювати з наочними матеріалами, текстом підручника, самостійно робити висновки;
виховна: продовжити виховувати любов до природи Землі, її багатств, навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, почуття взаємовиручки в учнів, уміння слухати однокласників, працювати в групах, парах..
Тип уроку: комбінований.
Обладнання : фізична карта України, атласи, колекції гірських порід, картки для роботи в групах, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Добрий ранок шановні гості та учні, раді вітати вас на нашому уроці з географії.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
Визначення назви розділу. Прийом «Географічна мозаїка»
Учні з набору букв на дошці «ТРАФЕЛІОС» відгадують слово «ЛІТОСФЕРА».
Дають визначення поняття.
Перевірка домашнього завдання. Прийом «Мозковий штурм»
1.Визначте будову літосфери ?
2.Які види земної кори ви знаєте?
3.Що таке літосферні плити? Назвіть найбільші.
4.Що таке землетрус? Як виникає цей процес?
5. Де в Україні спостерігається явище землетрусів?
6. Дайте визначення що таке вулкан?
7. Які види вулканів ви знаєте?
8. Де розміщено велика кількість вулканів?
ІІІ.Мотивація навчальної пізнавальної діяльності.
З раннього дитинства, ступаючи по Землі, ви натрапляєте на камінці, часом навіть не помічаючи їх. Каміння це і є мінерали та гірські породи, із яких складається земна кора. З ними ми й познайомимось сьогодні на уроці.
Девізом нашого уроку сьогодні будуть слова:
Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
ІV. Вивчення нової теми.
1. Гірські породи й мінерали.
Учитель. З'ясуймо з курсу природознавства, що означають поняття «гірські породи»,
«мінерали». Щоб легше вам було згадувати, звернемося до «шпаргалки». Оберіть правильну відповідь.
Прийом «Шпаргалка»
1 |
Гірські породи |
Природні мінеральні утворення, які використовує людина у своїй господарській діяльності |
Однорідні за своїми властивостями і складом природні тіла, які є складовими гірських порід |
||
2 |
Мінерали |
|
Природні утворення, що складаються з кількох мінералів |
Прийом «Словничок»
Поняття «гірські породи» та «мінерали» учні записують у свої словнички.
Пояснення нового матеріалу. Земна кора складається з майже 3 тис. мінералів і більш як 1,5 тис. гірських порід. За станом речовини мінерали бувають твердими, рідкими, газоподібними.
До мінералів відносяться всім нам відомі: кухонна сіль (галіт), графіт в олівцях, гіпс, який використовують скульптори та лікарі. Кристалами мінералів є також усі коштовні камені. Сіркою вкриті кінчики сірників, а наждачний папір — дрібними кристалами корунду. Найпоширенішим на Землі мінералом є вода.
Мінерали в чистому вигляді бувають рідко, найчастіше вони зустрічаються в гірських породах.
За походженням гірські породи і мінерали поділяються: на магматичні, осадові, метаморфічні.
2. Види гірських порід.
Робота з підручником. Заповнення таблиці «Гірські породи»
Назва гірської породи |
Як утворюються |
Характеристики |
Приклади |
Магматичні |
|
|
|
Осадові |
|
|
|
Метаморфічні |
|
|
|
Визначення і характеристика видів гірських порід. Прийом «Творча лабораторія»
Учні класу об'єднуються в три групи.
Учитель. Зараз ми звернемося до сторінок життя гірських порід. Першу сторінку «Магматичні гірські породи» розкриє нам група «Мантія». З другою сторінкою «Осадові гірські породи» нас ознайомить група «Ядро». Сторінку «Метаморфічні гірські породи» відкриє група «Астеносфера».
Учні працюють з текстом та схемами в підручнику.
Виступи груп по завершенню роботи з таблицею.
Учні груп розповідають про гірські породи, розповідь супроводжують доповнення вчителя показ відеосюжету «Утворення магматичних гірських порід», фотографій зразків гірських порід та мінералів.
Магматичні утворюються внаслідок магматизму. Магматизм — складний процес утворення та руху магми від астеносфери до поверхні Землі. Від швидкості охолодження і затвердіння магми, глибини процесу залежить будова магматичних порід. У глибині земної кори магма охолоджується і твердне повільно. Тому з її речовини утворюються великі кристали. Магматичні породи, що виникають на глибині, називають глибинними кристалічними, наприклад граніт.
Демонстрація гірських порід- робота з колекцією (презентація)
Граніт — від лат. «гранум» — зерно, колір сірий, рожевий, твердість значна. З граніту споруджують пам’ятники, він служить облицювальним матеріалом.
Магма, що вилилась на поверхню, застигає швидше, тому кристали таких магматичних порід набагато дрібніші, їх важко побачити неозброєним оком. Базальт — від грец. «базанос» — пробний камінь, темно-сіра, тверда порода, важко дряпається стальною голкою, важка. Використовується для базальтового лиття під час виготовлення кислототривких труб, хімічного посуду та ін.
Гірські породи і мінерали, які утворилися з магми, звичайно тверді, важкі і щільні.
Коли з вилитої на земну поверхню магми виділяється багато газів, то вона спінюється і з неї утворюється пемза. У цій породі багато пустот, тому вона така легка, що не тоне у воді.
Осадові породи утворились під дією температури повітря, води, живих організмів та інших процесів на поверхні Землі. Вони поділяються на уламкові, хімічні, органічні.
Вапняк — гірська порода; колір білий, жовтуватий, твердість незначна, складається з кальциту. Якщо на нього капнути трохи оцту, то на місці попадання краплини він укривається пухирцями і чути шипіння. Вапняк використовується в будівництві. Його вносять у ґрунт для підвищення родючості.
Глина. З водою утворює в’язку речовину. Це будівельний вогнетривкий матеріал, сировина для виготовлення фарфору, гончарних виробів.
Гіпс утворюється в результаті хімічного надходження в осолонених водних басейнах. Використовується в будівництві, для виробництва сірчаної кислоти.
Сіль — мінерал; колір білий, твердість незначна, крихкий, на смак солоний, розчинний у воді. Калійна сіль використовується для виробництва добрив, кам’яна — продукт харчування.
Гірські породи, які зазнали змін на глибині, називаються метаморфічними (метаморфоза — від грец. «перетворення»). Вони дуже нагріваються і стискаються. Внаслідок цього мінерали і гірські породи змінюються і набувають нових властивостей, перетворюючись на інші породи і мінерали.
Вапняк → мармур.
Граніт → гнейс.
Вугілля → графіт.
Пісковик → кварцит.
За високих температур породи змінюються і набувають інших властивостей. Так, якщо глину нагріти до + 1 500 °С, дістанемо масу, що нагадує цеглу. Вона вже не буде пластичною, скільки б часу її не тримали у воді.
Мармур — гірська порода; колір білий, сірий, рожевий, зеленуватий, синій, твердість значна. Це один з найкращих облицювальних і декоративних матеріалів, гарно полірується. Це скульптурний камінь, електроізолятор.
Сланець — мінерал темно-зеленого, світло-зеленого кольору, блискучий. Характеризується сланцюватістю, тобто під час удару він легко розколюється з утвореннями рівних поверхонь. Деякі види сланцю в разі нагрівання горять. Горючі сланці — цінна сировина для хімічної промисловості.
3.Корисні копалини та їх значення.
Усі мінерали і гірські породи, які використовуються людиною, називаються корисними копалинами.
Визначення основних корисних копалин України . Робота з «Фізичною картою України» та повідомлення учнів.
В залежності від господарського призначення корисні копалини умовно діляться на групи (робота з колекцією «Корисні копалини», умовними знаками корисних копалин, малюнками).
Паливні — вугілля, нафта, газ — використовують як паливо. Вони мають осадове походження, а значить, зустрічаються серед осадових порід.
Рудні — з них виплавляють руди чорних і кольорових металів. Це залізні, марганцеві, алюмінієві руди. Вони залягають здебільшого серед магматичних, метаморфічних порід.
Нерудні — сировина для одержання мінеральних добрив, кислот, будівельних матеріалів.
V.Фізкульт хвилинка .
VI. Закріплення нових знань і умінь
Прийом «Закінчи речення»
Учитель читає речення, а учні його закінчують.
1. Гірські породи за умовами утворення бувають…
2. На Землі найпоширеніші гірські породи...
3. Найцінніший мінерал на Землі...
4. Найтвердіший мінерал на Землі...
5. Типи земної кори…
6. Гірські породи і мінерали, які людина використовує у своїй діяльності називають...
Прийом «Так чи ні»
У будові землі виділяють три основні шари: кора, мантія ядро
Кора буває трьох типів
Матеркова земна кора потужніша ніж океанічна, і складається з трьох шарів , а океанічна - з двох
За походженням гірські породи поділяються на дві групи: магматичні,метаморфічні
У результаті виверження вулканів, із застиглої лави утворюються магматичні гірські породи
Прийом рюкзачок
Діти ланцюжком з рюкзачка дістають опорні поняття і пояснюють їх:
гірські породи, мінерали, магма, магматичні гірські породи, глибинні магматичні гірські породи, магматичні породи, що вилилися, осадові гірські породи, уламкові гірські породи, органічні гірські породи, хімічні гірські породи, метаморфічні гірські породи, корисні копалини
А які на вашу думку гірські породи та мінерали зустрічаються на нашій місцевості: (піски , глини , вапняки, солі)
VII. Підсумок уроку
VIIІ. Домашнє завдання
Відкрийте щоденники запишіть д\з : 23-24 параграф, підготуйте повідомлення "використання гірських порід та мінералів";