8 клас
Тема. Води суходолу України. Річки та будова річкової долини. Річкові басейни та системи.
Практична робота №7 (початок) «Позначення на контурній карті найбільших річок України»
Мета: поглибити знання учнів про поверхневі води України та будову річкової долини; навчити давати характеристику основним річковим басейнам; продовжити розвивати навички самостійної роботи учнів з підручником, додатковою літературою; виховувати бережливе ставлення до річок України та свого краю.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь
Форма проведення: урок-подорож
Обладнання та матеріали: підручник, фізична карта України, атласи, практикуми, мультимедійний проектор, екран, презентація.
Опорні та базові поняття: внутрішні води, поверхневі води, річка, річкова система, річковий басейн, річкова долина і її складові (річище або русло, заплава, тераси, меандри).
Методи і прийоми роботи: «Очікування», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм»…
Хід уроку
І. Організаційний момент. Добрий день! Я пропоную покращити ваш настрій умовною мандрівкою на повітряній кулі. Але злетіти ми можемо тоді, коли дамо відповіді на ті питання, які лежать у кошику, так як там зашифрована тема подорожі. Хто буде брати активну участь в нашій мандрівці, той отримуватиме символічні картки з зображенням повітряної кулі. А під кінець уроку учні, які матимуть найбільше карток з зображенням маленьких повітряних кульок, отримають гарні оцінки.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь З корзини повітряної кулі дістаємо згорток з кросвордом. Який потрібно розгадати, щоб потрапити на її борт.(розгадуємо ключове слово теми ).
Вправа: «Закодоване слово»
|
|
|
|
1. |
Р |
е |
л |
ь |
є |
ф |
|
2. |
П |
о |
м |
і |
р |
н |
і |
|
|
3. |
В |
и |
с |
о |
ч |
и |
н |
и |
|
|
|
|
4. |
А |
р |
к |
т |
и |
ч |
н |
і |
5. |
К |
л |
і |
м |
а |
т |
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Вчитель. Сьогодні ми будемо подорожувати водними просторами України. В усі часи, в усьому світі річки відігравали важливу роль у житті й діяльності людини. Подекуди, вони так сильно ввійшли в побут, господарську діяльність і культуру народів, що стали їхніми символами. Так, неможливо уявити Україну без Дніпра – Славутича, Дніпра – Борисфена. Він для нас не лише потужна водна артерія, мальовнича окраса, а й відображення душі нашого народу, його історії. На берегах Дніпра сформувалося ядро Української держави – золотоверхий Київ, народилася перша Українська демократія – запорозьке козацтво, з його кручі споглядає рідні простори національний геній Тарас Шевченко.
ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
Епіграф до уроку
Річко моя ,життя моє, люблю я воду твою, лагідну та життєдайну…
Дивлячись на тебе, стаю я добрим, людяним і щасливим
Олександр Довженко
Вчитель. Темою сьогоднішнього уроку є «Води суходолу України. Річки та будова річкової долини. Річкові басейни та системи. Практична робота №7 (початок) «Позначення на контурній карті найбільших річок». На сьогоднішньому уроці ми будемо подорожувати з вами водними просторами України, згадаємо з курсу 6 класу склад вод суходолу, будемо вчитися давати характеристику річковим басейнам, зможемо показувати на карті та наносити на контурну карту основну річку та її праві і ліві притоки, витік, гирло, вивчимо особливості території, де вони протікають.(Учні записують тему уроку в зошитах).
Вчитель. Подумайте і скажіть, Що ви очікуєте від уроку, які нові знання хотіли б отримати? Свої очікування розпочніть із незакінченого речення « Я очікую від сьогоднішнього уроку…» (вправа «Очікування».)
Після закінчення уроку учні повинні знати: (Написано на дошці)
- Склад вод суходолу;
- Основні річкові басейни;
- Гірські та рівнинні річки;
- Будову річкової долини.
V. Вивчення нового матеріалу
Вчитель У кожного з вас на парті є логічно-опорна схема, яка допоможе вам працювати на сьогоднішньому уроці. Тема нашого уроку поверхневі води. Давайте з вами з’ясуємо, що відносять до вод суходолу, або внутрішніх вод. А тепер увага!
Прийом «Сторінка підручника»
Знайдіть у тексті параграфа 25 (стор.118) та запишіть у бортові журнали, що відносять до внутрішніх вод України?
Скажіть будь ласка, чого не вистачає у вашій схемі підручника і чому?
Підсумок: Роблять учні.
Давайте з вами пригадаємо: Що таке річка?І назвемо її основні частини. В цьому нам допоможе ЛОС на парті(Відповіді учнів)
«Хвилинка карти»
Зараз, для того щоб мандрувати далі ми повинні закріпити свої знання в будові річки.
Намалюйте на великій контурній карті на річці Південний Буг головні частини будови річки цієї річки.
Прийом «Сторінка підручника»
На ст.119 знайдіть і прочитайте визначення річкової долини.
З яких основних частин складається річкова долина (мал.83).
Висновок: Річкова долина складається з таких частин…
Вчитель: Притоки збирають воду в головну річку іноді з великої місцевості, така територія називається басейном річки. Річки України відносяться до басейну Атлантичного океану (Балтійського, Чорного, Азовського морів)
Робота з атласом: Назвіть і покажіть на карті приклади річок, які відносяться до різних басейнів.
Прийом: «Продовжіть речення» (Слайд)
Відповідь: 1.Річкова система;
2. Річковий басейн.
Вчитель: Подивіться на ЛОС. Які бувають річки за характером течії (Рівнинні і гірські).
Робота з картою: Які річки України ви віднесли до гірських та рівнинних? Покажіть їх на карті.
Прийом «Картографічна розминка» (робота з атласом)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа: «Міні-практикум» П.р.№7
Ось наша подорож підійшла до завершення. Повертаймося на поверхню Землі – додому. Але, щоб здійснити вдалу посадку ми повинні прослідкувати чи виконали ті завдання, які визначили на початку мандрівки.
Розгляд очікувань.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати п.25 (стор.118-123)
П.Р.№7 доробити
Скласти характеристику річок за планом: 1 варіант - р. Дністер; 2 варіант – р. Прип’ять.
Додаток (ЛОС до уроку)