Урок Води суходолу України.

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку( вивчення нової теми) та презентацію з теми
Перегляд файлу

8 клас

Тема. Води суходолу України. Річки та будова річкової долини. Річкові басейни та системи.

Практична робота №7 (початок) «Позначення на контурній карті найбільших річок України»

Мета: поглибити знання учнів про поверхневі води України та будову річкової долини; навчити давати характеристику основним річковим басейнам; продовжити розвивати навички самостійної роботи учнів з підручником, додатковою літературою; виховувати бережливе ставлення до річок України та свого краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь

Форма проведення: урок-подорож

Обладнання та матеріали: підручник, фізична карта України, атласи, практикуми, мультимедійний проектор, екран, презентація.

Опорні та базові поняття: внутрішні води, поверхневі води, річка, річкова система, річковий басейн, річкова долина і її складові (річище або русло, заплава, тераси, меандри).

Методи і прийоми роботи: «Очікування», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм»…

Хід уроку

І. Організаційний момент. Добрий день! Я пропоную покращити ваш настрій умовною мандрівкою на повітряній кулі. Але злетіти ми можемо тоді, коли дамо відповіді на ті питання, які лежать у кошику, так як там зашифрована тема подорожі. Хто буде брати активну участь в нашій мандрівці, той отримуватиме символічні картки з зображенням повітряної кулі. А під кінець уроку учні, які матимуть найбільше карток з зображенням маленьких повітряних кульок, отримають гарні оцінки.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь З корзини повітряної кулі дістаємо згорток з кросвордом. Який потрібно розгадати, щоб потрапити на її борт.(розгадуємо ключове слово теми ).

Вправа: «Закодоване слово»

  1.               Всі нерівності земної поверхні (рельєф).
  2.               Повітряні маси, що панують протягом року на території України (помірні).
  3.               Приазовська, Подільська , Донецький кряж-… (височини).
  4.               Повітряні маси, які періодично надходять на територію України (арктичні).
  5.               Багаторічний режим погоди ( клімат).

 

 

 

 

 

1.

Р

е

л

ь

є

ф

 

2.

П

о

м

і

р

н

і

 

 

3.

В

и

с

о

ч

и

н

и

 

 

 

 

4.

А

р

к

т

и

ч

н

і

5.

К

л

і

м

а

т

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Вчитель. Сьогодні ми будемо подорожувати водними просторами України. В усі часи, в усьому світі річки відігравали важливу роль у житті й діяльності людини. Подекуди, вони так сильно ввійшли в побут, господарську діяльність і культуру народів, що стали їхніми символами. Так, неможливо уявити Україну без Дніпра – Славутича, Дніпра – Борисфена. Він для нас не лише потужна водна артерія, мальовнича окраса, а й відображення душі нашого народу, його історії. На берегах Дніпра сформувалося ядро Української держави – золотоверхий Київ, народилася перша Українська демократія – запорозьке козацтво, з його кручі споглядає рідні простори національний геній Тарас Шевченко.

ІV. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

Епіграф до уроку

Річко моя ,життя моє, люблю я воду твою, лагідну та життєдайну…

Дивлячись на тебе, стаю я добрим, людяним і щасливим

Олександр Довженко

 

Вчитель. Темою сьогоднішнього уроку є «Води суходолу України. Річки та будова річкової долини. Річкові басейни та системи. Практична робота №7 (початок) «Позначення на контурній карті найбільших річок». На сьогоднішньому уроці ми будемо подорожувати з вами водними просторами України, згадаємо з курсу 6 класу склад вод суходолу, будемо вчитися давати характеристику річковим басейнам, зможемо показувати на карті та наносити на контурну карту основну річку та її праві і ліві притоки, витік, гирло, вивчимо особливості території, де вони протікають.(Учні записують тему уроку в зошитах).

Вчитель. Подумайте і скажіть, Що ви очікуєте від уроку, які нові знання хотіли б отримати? Свої очікування розпочніть із незакінченого речення « Я очікую від сьогоднішнього уроку…» (вправа «Очікування».)

Після закінчення уроку учні повинні знати: (Написано на дошці)

- Склад вод суходолу;

- Основні річкові басейни;

- Гірські та рівнинні річки;

- Будову річкової долини.

 


V. Вивчення нового матеріалу

Вчитель У кожного з вас на парті є логічно-опорна схема, яка допоможе вам працювати на сьогоднішньому уроці. Тема нашого уроку поверхневі води. Давайте з вами з’ясуємо, що відносять до вод суходолу, або внутрішніх вод. А тепер увага!

Прийом «Сторінка підручника»

Знайдіть у тексті параграфа 25 (стор.118) та запишіть у бортові журнали, що відносять до внутрішніх вод України?

Скажіть будь ласка, чого не вистачає у вашій схемі підручника і чому?

Підсумок: Роблять учні.

Давайте з вами пригадаємо: Що таке річка?І назвемо її основні частини. В цьому нам допоможе ЛОС на парті(Відповіді учнів)

«Хвилинка карти»

Зараз, для того щоб мандрувати далі ми повинні закріпити свої знання в будові річки.

Намалюйте на великій контурній карті на річці Південний Буг головні частини будови річки цієї річки.

Прийом «Сторінка підручника»

На ст.119 знайдіть і прочитайте визначення річкової долини.

З яких основних частин складається річкова долина (мал.83).

Висновок: Річкова долина складається з таких частин…

Вчитель: Притоки збирають воду в головну річку іноді з великої місцевості, така територія називається басейном річки. Річки України відносяться до басейну Атлантичного океану (Балтійського, Чорного, Азовського морів)

Робота з атласом: Назвіть і покажіть на карті приклади річок, які відносяться до різних басейнів.

 


Прийом: «Продовжіть речення» (Слайд)

Відповідь: 1.Річкова система;

2. Річковий басейн.

Вчитель: Подивіться на ЛОС. Які бувають річки за характером течії (Рівнинні і гірські).

Робота з картою: Які річки України ви віднесли до гірських та рівнинних? Покажіть їх на карті.

Прийом «Картографічна розминка» (робота з атласом)

  •                 Пролітаючи над поверхнею, що ми бачимо? (Річкова мережа нерівномірна. Чому ?
  •                 А яка річка на карті здається найбільшою? ( Дніпро) Готуючись до подорожі окремі учні підготували інформацію про Дніпро та Південний Буг. Будьте уважні Вам доведеться складати характеристику річкових басейнів вдома самостійно.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа: «Міні-практикум» П.р.№7

Ось наша подорож підійшла до завершення. Повертаймося на поверхню Землі – додому. Але, щоб здійснити вдалу посадку ми повинні прослідкувати чи виконали ті завдання, які визначили на початку мандрівки.

Розгляд очікувань.

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати п.25 (стор.118-123)

П.Р.№7 доробити

Скласти характеристику річок за планом: 1 варіант - р. Дністер; 2 варіант – р. Прип’ять.


Додаток (ЛОС до уроку)

Результат пошуку зображень за запитом "схема будови річки"

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Запрошуємо до подорожі !

Номер слайду 2

«Закодоване слово»Всі нерівності земної поверхні Повітряні маси, що панують протягом року на території України Приазовська, Подільська , Донецький кряж-… Повітряні маси, які періодично надходять на територію України Багаторічний режим погоди

Номер слайду 3

На берегах Дніпра сформувалося ядро Української держави –золотоверхий Київ. І народилася перша Українська демократія – запорозьке козацтво.

Номер слайду 4

Тема: Води суходолу України. Річки та будова річкової долини. Річкові басейни та системи. Епіграф до уроку. Річко моя ,життя моє, люблю я воду твою, лагідну та життєдайну…Дивлячись на тебе, стаю я добрим, людяним і щасливим Олександр Довженко

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Будова річкової долини. Меандри – завороти річки. Корінний берег – річкової води ніколи не було.

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Басейн Балтійськогоморя. Басейн Азовськогоморя. Басейн Чорногоморя. Річки України94 % площі водозбору

Номер слайду 10

Головна річка з усіма притоками називається _____________. Територія з якої річка збирає свої води називається –_________________. «Продовжіть речення»

Номер слайду 11

Номер слайду 12

БАСЕЙН ДНІПРАДовжина Дніпра — 2201 км (у межах України 981 км),Площа басейну 504 тис. км². Найбільші притоки:праві притоки — Прип'ять, Тетерів, Рось, Інгулець, ліві притоки — Десна, Сула.

Номер слайду 13

БАСЕЙН ПІВДЕННОГО БУГУПівденний Буг бере початок на Подільській височині. Довжина ріки — 806 км, площа басейну — 63,7 тис. км2. Основні притоки:ліві — Синюха, Мертвовід, Інгул, праві — Згар, Кодима, Гнилий Яланець.

Номер слайду 14

ПЕРЕВІР СЕБЕ146523 ГДБАВЕВизначте річкові басейни. Визначте річки України

zip
Додано
20 грудня 2019
Переглядів
4288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку