Урок "Водні ресурси України"

Про матеріал
Конспект уроку "Водні ресурси України". узагальнено матеріал по темі "Води суходолу України"
Перегляд файлу

Водні ресурси України. Шляхи їх раціонального використання і охорони.

Мета: сформувати в учнів знання про показники водних ресурсів України; дати оцінку водозабезпеченості території України та її окремих регіонів; розвивати і поглиблювати інтерес до вивчення географії України, своєї місцевості; удосконалювати вміння працювати в групах, спостерігати, порівнювати, робити висновки; здійснювати міжпредметні зв’язки; виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення зберегти природу

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: фізична карта України, комп΄ютер, атлас, підручник.

ХІД УРОКУ

І Організаційний момент

Пам’ятка учня

  1. Посміхніться вчителю, однокласникам.
  2. Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.
  3. Будьте уважні й доброзичливі.
  4. Не бійтеся помилитися, продемонструвати свої знання, уміння, пам'ять, уяву.
  5. Робіть самостійно висновки.
  6. Я бажаю всім вам успіхів.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

Прийом «Інтелектуальна розминка»

1.Згадайте, яку роль у житті людини відіграє вода.

- Вода для людського організму – це друга за значимістю речовина після кисню.

Наші тіла складаються майже на дві третини з води ( в тілі дорослого 65% води). Недарма людина може жити без їжі більше місяця, а без води – не більше тижня.

- Мозок – це 75% води. Обезводнення може заподіяти головні болі і запаморочення.

- Кров – це 92% води. Вона несе поживні речовини і кисень до всіх клітин тіла.

- коли організм людини втрачає 10-12% води, то появляється слабість, спрага: втрата 20-25% води може призвести до смерті. Нестача води призводить до порушення кишково-шлункового тракту.

- Вода є найпростішим і найприроднішим способом очищення організму. Спробуйте, наприклад, вранці натщесерце випивати склянку чистої прохолодної води – і вже через місяць-два відчуєте позитивний результат.

2.Про що йдеться в цих висловлюваннях:

   Де вода – там і життя.

  Мати-водиця – усьому цариця.

3 Що належить до внутрішніх вод?

  1. Що таке водні ресурси?

ІІІ Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Заплющіть очі і уявіть собі планету без води. Що буде?

Про життя на ній без води не може бути і мови. Наші предки це добре усвідомлювали, тому парубок ідучи  в жовніри прочищав 12 джерел аби його «куля не брала». Часто старші говорили своїм дітям, що в людському тілі є багато води і вона з’єднана з усіма водами на світі.

«Пошануєш водичку, вона тебе врятує, не пошануєш - навіть освячена не допоможе». «Вогонь – цар, а вода – цариця», - вважали.

Всі води чудовий дар природи, їх треба берегти, про них треба турбуватися, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті.

Згідно із Конституцією України громадяни мають право на чисте довкілля, в тому числі на чисті водні ресурси. І ось сьогодні ми з вами з’ясуємо як забезпечені жителі України водними ресурсами і чи придатні вони для використання.

IV Оголошення теми і мети уроку

Тема нашого сьогоднішнього уроку «Водні ресурси України. Шляхи їх раціонального використання і охорона».

Виходячи з даної теми, на які  питання ви б хотіли почути відповіді? ( Учні формулюють запитання)

IV Вивчення нового матеріалу

                                                                                                 Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

                                                                                              Працювати разом – це успіх!

Генрі Форд

  1.     Прийом «Творча лабораторія»

Сьогодні учні нашого класу об’єдналися у 5 команд. Кожна команда готувала презентацію про певний вид внутрішніх вод України.

Для оцінювання роботи на уроці я роздаю вам картки оцінювання, на яких ви самі собі поставите бали в кінці уроку. ( Додаток)

Надамо слово кожній команді.

Учні представляють свої презентації.

  1. Слово вчителя

Розглянувши основні різновиди водойм України, ми можемо визначити, як наша держава забезпечена водними ресурсами. Водні ресурси України складаються з місцевого стоку і транзитного. Місцевий – це, той, що формується в межах Нашої країни. Транзитним є той стік, який надходить із суміжних з Україною територій.

 Сумарні водні ресурси  України  в середній за водністю рік оцінюють у 94 км³ , у маловодний – 77 км³, а в дуже маловодний – 54км³. Багато це чи мало? За визначенням ООН, державу, водні ресурси якої не перевищують 1,5 тис. м³ на одну людину, вважають не забезпеченою водою. В Україні на одного мешканця в маловодний рік припадає лише 0,5 тис. м³ (з урахуванням транзитного стоку – близько 1 тис. м³). Водні ресурси розподілені по території країни не рівномірно. 3.Робота з атласом . Прийом «Картографічний практикум»

Водні ресурси розподілені по території країни не рівномірно.

Знайти в атласі території України, що мають найвищий рівень забезпеченості водою. Назвіть їх.

Найбільше водних ресурсів на заході, а найменше – в південних районах Донецької, Запорізької, Херсонської, Одеської областей.

- Чим пояснити нерівномірність розподілу водних ресурсів по території України?

  • Який сучасний стан водних ресурсів?  (Надмірне споживання, забруднення)

4 . Розв’язування задачі

Ми повинні раціонально використовувати водні ресурси й охороняти їх. Щорічна витрата води на земній кулі за всіма видами водопостачання складає 3300-3500 км³. Про необхідність раціонального використання говорять наступні факти. В середньому витрати води на одну людину – від 125 до 350 л на добу. Але не всі дотримуються цієї норми. Було встановлено, що деякі жителі за одну добу витрачали від 456 до 525 л.

Економісти підрахували, що струмочок завтовшки в сірник дає втрати 70 відер води на добу. Якщо кран погано закручений з нього за 1 секунду витікає крапля води. Давайте з вами обчислимо, скільки води витече з крана за добу, якщо за 5 хв витікає вода масою 22 грами? І які втрати води за рік?

Узнаємо за 1 хв    22:5=4,4г

За 1 год  60хв*4,4=264 г

За добу          24*264=6336г = 6, 336 кг

За рік      6,336*365 =2т312кг

  1. «Мозковий штурм»

Чи можемо ми легковажити водою, використовуючи її бездумно, неекономно?

Які ви можете запропонувати шляхи раціонального використання водних ресурсів?

  • Водозберігаюча політика.
  • Очищення стічних вод. Стічні води відводяться по трубах на так звані аерації, де вони очищаються до тих пір, поки не стане можливо повернути їх в річку або море.
  • Економічно стимулювати раціональне використання водних ресурсів.
  • Припинити нове промислове  будівництво на берегах водойм.
  •  Переведення промислових підприємств на оборотне водоспоживання.
  • Створення водоохоронних зон вздовж рік, їх приток і на територіях, які прилягають до акваторій озер, водосховищ та інших водойм.

V Закріплення вивченого матеріалу

 

 Прийом «Коло ідей»

Вчитель: ви бачите як зараз погано річкам, ставкам, болотам .

Що ж робити, щоб вони не втратили сріблясті перлини живої води.

 Завдання  для роботи в групах

Складаємо пам’ятку ”Як поводитися на березі річки, ставка

Кожна команда пише свою пам̒ятку.  А тоді з усього вибираємо найкращі думки

Зразок роботи

1. Відпочиваючи ставте на меті оздоровлення, а не відпочинок заради забави.

2. Не забувайте: сміттєзвалища поблизу річок – „хвора” річка.

3. Дерева укріплюють  береги – не рубай їх.

 4. Не розпалюй вогнища – тварини, рослини, комахи і водойма – одне ціле.

5.Відпочиваючи на природі, не забувайте, що ви в гостях у неї, а тому не залишайте після себе безладдя.

6. Бережіть водойми!

VI Практична робота №4

Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України.

Робота з контурними картами.

VII Підсумок уроку  Прийом «Роблю висновок»

Я впевнена, що склавши свої власні проекти ви, діти, ніколи не завдасте шкоди довкіллю.

Чи почули ви відповіді на всі свої запитання?

VIII Домашнє завдання    Опрацювати текст підручника (пар.28)

Батькам зачитати пам̒ятку. Закінчити практичну роботу.

 

 

 

 

Додаток

Картка оцінювання участі учня в роботі групи

Оцініть себе за кожним із визначених напрямів від 0 до 2 балів.

  1. Ви брали активну участь у роботі групи __________________________
  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група __________________
  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до роботи _____________________________________________________________
  4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим ______________
  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед _____________________________________________________________
  6. Ви доповідали класу про результати групової роботи _______________

Усього балів _______________________________________________________

doc
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
2548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку