Мета. Дати короткі відомості про те, як люди використовують вогонь, про його позитивне і негативне значення у нашому житті; ознайомити учнів із причинами виникнення пожежі. Формувати в учнів безпечну для особистого здоров'я і здоров'я оточуючих поведінку, вчити правильно повідомляти про небезпеку за телефоном 101, розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Виховувати повагу до професії пожежного, відповідальність, самостійність, обережність.
Використані такі форми проведення:
Тема. Вогонь - друг, вогонь - ворог Мета. Дати короткі відомості про те, як люди використовують вогонь, про його позитивне і негативне значення у нашому житті; ознайомити учнів із причинами виникнення пожежі. Формувати в учнів безпечну для особистого здоров’я і здоров’я оточуючих поведінку, вчити правильно повідомляти про небезпеку за телефоном 101, розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати повагу до професії пожежного, відповідальність, самостійність, обережність. Обладнання: ілюстрації до теми, іграшкові телефони, правила дії під час пожежі на картках, сигнальні картки – червоні й зелені, завдання на картках для гри «Складання квітки корисного вогню», мультфільм на флеш носію, телевізор, підручник.
Хід уроку:
Вже дзвінок сигнал нам дав,
працювати час настав!
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Два, чотири, разом». Проблемне питання.
(Кожна «двійка» висловлює свою думку).
IV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Гра «Шифрувальник»
-Яка тема уроку дізнаєтесь, коли розкодуєте речення.
5 во
6 гонь
1 Во 7 во
3 др 4 уг 2 гонь
8 рог
- Сьогодні на уроці ви зꞌясуєте:
Девіз уроку:
Ми будемо працювати швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!
-В Україні наші предки не тільки звали вогонь «святим», але й пильно підтримували його, загрібаючи жар у печі. Коли ж, все таки, через недогляд, вогонь згасав, люди вважали, що буде нещастя! Для підтримування вогню в хаті ставили коло нього горщик із водою, щоб вогонь пив і сипали у піч сіль. У народі вважалося, що у тих, хто не поважає вогонь, станеться пожежа.
- Вогонь – щоденний супутник людини. Він потрібний всюди: в житлових будинках, на заводах і фабриках.
- Вогонь є символом Олімпійських ігор.
- Перед Вічним вогнем біля могили Невідомого солдата люди схиляють голови, віддаючи шану загиблим.
-А у нас в місті є Вічний вогонь? Де він знаходиться?
-На могилі загиблих воїнів горить Вічний вогонь. Жителі нашого міста вшановують загиблих воїнів, приносять квіти до Вічного вогню.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Асоціативний кущ».
- Ваші асоціації до слова «Вогонь».
Газплита
Запальничка Небезпека
Сльози Страх Тепло Піч
Рятувальники ВОГОНЬ Сірники
Руїни
Горе
Біда Полум’я
2. Жаринка навчає. Складання «Квітки корисного вогню». Гра «Два, чотири, разом» (робота «четвірками»).
- Як ви гадаєте, діти, без вогню людина могла б жити?
- Обґрунтуйте свою думку. (Відповіді дітей).
- А зараз попрацюйте «четвірками» і зꞌясуйте за поданим віршем або картинкою, яку користь приносить вогонь, коли він нам друг.
Якщо холоди настали –
Допоможе нам вогонь.
Він розтопить піч у хаті,
Але ти стій осторонь.
– Вогонь нас зігріває, коли горить у печі, каміні.
На вогні готують їжу,
Пиріжки мама пече.
– На вогні готують їжу.
Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
– Вогонь дає світло.
А в печі велетенській – у домні –
Плавлять сталь сталевари невтомні.
– У домні сталевари плавлять сталь.
Летить ракета в небесах,
Вогонь із сопла рветься – ах!
Такий він сильний, мудрий, дужий.
Вогонь потрібний людям, друже.
– За допомогою вогню летить ракета.
- Давайте зробимо висновок: Коли вогонь нам друг?
Жаринка відпочиває.
Фізкультхвилинка
На галявині – вогнище. (показують)
Полум’я стелиться низько-низько (присідають).
Далі вогнище розгоряється (піднімається)
І полум’я колихається (показують руками).
Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються).
Полили, загребли (імітація руками)
І з галявини пішли (крокують)
А)Читання тексту сильними учнями.
- А от коли вогонь зображено в якості ворога, ви зꞌясуєте, послухавши статтю у підручнику.
Б) Вибіркове читання.
- Прочитайте рядки, де сказано, що вогонь – ворог.
- Щоб вогонь не став ворогом, ми продовжимо вчити Правила пожежної безпеки. Боротися з вогнем нам допомагають саме пожежники.
4. Розповідь про пожежних, про пожежну машину.
Пожежні – захисники життя та здоров’я людей. Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже щоразу вони вступають в бій з вогняною стихією. Якщо виникла пожежа – рахунок часу йде на секунди і робити все треба дуже швидко. Тому пожежний одягає спорядження за 18 секунд, через 30 секунд він займає місце в машині. Пожежній машині за Правилами дорожнього руху дозволено проїжджати на червоне світло світлофора, тому вона відрізняється від інших машин.
V. Узагальнення та закріплення знань.
1. Перегляд мультфільму. Мультфільм від Жаринки.
Створення стежки – пожежки «Причина виникнення пожежі у побуті».
Порушили правила:
- Що треба запам'ятати?
Зробили правильно:
2. Жаринка перевіряє. Гра «Виклик пожежних». Робота в парах (один – черговий пожежної частини, а другий – потерпілий»).
3. Гра «Дірки» (робота в групах). Вам потрібно відтворити правила дій під час пожежі, тому що вони були пошкоджені від вогню і мають дірки. Кожному з вас допоможе довідка.
- Добавте пропущені слова з довідки.
Постарайся покинути … !
Рухайся по … , закрив ніс і рот від диму … !
Ховатися під час пожежі … !
Не заливай водою … , що загорілися!
Не відкривай … !
Ліфтом користуватися … !
Попередь про пожежу … і попроси їх викликати … , або подзвони сам!
Довідка: помешкання, стіні, мокрою ганчіркою, не можна, електроприлади, вікна, не можна, сусідів, пожежних.
- Уважно працюючи на уроці, можна зробити такий висновок: Вогонь – завжди добрий слуга, а поганим може бути господар Вогню. Людям потрібно суворо дотримуватися правил і протипожежної безпеки. Вогонь стає ворогом, якщо поводитися з ним необережно.
VІ. Підсумок уроку.
1. Гра «Так чи ні!»
- Можна гратися із сірниками?(НІ)
- Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
- Рятувальну службу викликай за номером 02!(НІ)
- Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
- Увімкни електроприлади і йди до школи.(НІ)
- Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)
- Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)
2. Висновок:
- Молодці, ви дуже добре попрацювали. А зараз послухайте і повторіть такі правила:
Правило 1 Чи для пустощів, чи гри
сірників ти не бери
бо з вогнем погані жарти
жартувати з ним не варто.
Правило 2 Не запалюй сам багаття
Не пали удома, в хаті
легко вогник запалить
та не легко погасить.
Правило 3 З грубки жару не гребіть
жар в собі вогонь таїть
хоч малесенька жарина
Для пожежі все ж причина
Правило 4 Телевізор, плитку, праску
умикати вам не слід
Пам’ятайте це будь ласка
бо від цього стільки бід.
Правило 5 Де вогонь там гаряче
Навіть іграшкам пече
хто ж їх крик почує
хто ж їх порятує.
Правило 6 Пам’ятайте, кожен з вас
де бензин, мастило, гас
там вогню не підпускай.
Спалахне усе і край!