Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками. «Зажурилась Україна»

Про матеріал

З'ясувати особливості створення українських історичних пісень, проаналізувати програмові твори, дослідити, як у них зображені події історичного минулого

Перегляд файлу

Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками. 

«Зажурилась Україна»

українська література 8 клас

Мета: З'ясувати особливості створення українських історичнихПісень, проаналізувати програмові твори, дослідити, як у них зображені події історичного минулого; розвивати вміння виразного читання, висловлювати власні судження про те, за що народ увіковічив імена своїх героїв; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, пошани до національних героїв, прищеплювати учням такі якості, як сміливість, рішучість, сила волі, наполегливість.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: Текст творів, історичний матеріал про національно-визвольну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

«Пісні для України – усе: і поезія, і історія, і батьківська могила».

         М. Гоголь

III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

IV. Основний зміст уроку

1. Загальна характеристика історичних Пісень (матеріал для вчителя)

Люди складають пісні з давніх-давен — з того часу, коли виникла звукова мова. У піснях ідеться про працю, природу, родинне життя взаємини між людьми, а також і про важливі суспільні події, зокрема про боротьбу українського народу проти зовнішніх ворогів, і про видатних воїнів та полководців. З часом ця, оспівана в пісні, важлива громадська подія ставала історією, умирали видатні учасники її, давньою ставала й пісня, однак вона не забувалася — люди продовжували її співати. Так було в усі віки: події ставали історією, а пісні зберігалися в пам'яті народній, передаючись від покоління до покоління. Ці пісні в XIX ст., коли освічені люди почали записувати уснопоетичні твори, одержали назву історичних.

(Пісні, в яких зображено важливі події минулого та видатних осіб, називаються історичними.)

Історичні пісні виникали в різний час і зображували події своєї епохи, не кожна стара пісня є історичною, а лише та, у якій оспівуються важливі суспільні події та видатні особи, учасники цих подій.

Більшість учених виникнення історичних пісень відносять до XV— XVIст., пов'язуючи цей важливий вид народної творчості з боротьбою українського народу проти турецьких і татарських загарбників. Пісні ці в переважній більшості змальовують загальну картину боротьби, у них виступають збірні герої. Пісні пізнішого походження все більше наповнюються конкретно-історичним змістом.

У XVII ст. було створено чимало історичних пісень, які оспівують народно-визвольну війну і возз'єднання України з Росією, боротьбу проти польської шляхти і місцевого панства. Тут виступають історичні особи — Богдан Хмельницький, Нечай, Богун, Морозенко й інші, що втілили в собі народні прагнення та ідеали. Всі вони оспівані як виразники волі народу, його сили і мудрості.

Справжні події історії правдиво відображені в піснях про стихійні селянські повстання та їх героїв — про галицьких опричників (Олекса Довбуш), про гайдамацькі повстання другої половини XVIII ст. (Максим Залізняк, Іван Гонта). І хоч гайдамацький рух жорстоко придушено, образи гайдамаків — народних месників — продовжували жити в пам'яті народних мас, запалюючи на подальшу боротьбу з кріпосницьким ладом, з ненависним панством.

В історичних піснях, де йдеться про керівників стихійних селянських повстань, наприклад Кармалюка, в центрі — події класової боротьби народу проти гнобителів. Народ своїх улюблених героїв возвеличував, гіперболізував їхню силу, висловлював своє любовне ставлення до них.

В історичних піснях пізнішого часу зображена боротьба трудящих проти самодержавства.

Пісні про громадянську та Другу світову війни, про видатних людей тих часів, про важливі події в житті народу також стали вже історичними.

2. Історична пісня «Зажурилась Україна»

2.1. Виразне читання твору.

2.2. Історія створення пісні.

Записано пісню в середині XIX ст. в Новомосковському повіті Катеринославської губернії.

Даний твір — про лихо татаро-турецьких нападів. З часом пісня зазнала значних переробок. Очевидно, заключна частина її, яка відрізняється своїм оптимістичним настроєм, створена пізніше, перед остаточним звільненням чорноморських берегів з-під турецького поневолення в другій половині XVIII ст.

2.3. Тема: Показ страждань українського народу від нападів турецько-татарських орд.

2.4. Ідея: Заклик до мирного населення єднатися з козацьким військом для захисту рідних земель.

2.5. Основна думка: Лише одностайні дії всього народу можуть врятувати країну від зруйнування.

2.6. Жанр: Історична пісня.

2.7. Опрацювання змісту твору в формі бесіди за питаннями:

• Які часи зображені в пісні? Що про це свідчить?

• Яких страждань зазнала Україна? (Витоптала орда кіньми МаленьКії діти, Котрі молодії — У полон забрано; Як зайняли, то й погнали До пана, до хана)

• Ким були оборонці рідного краю? Що вам про них відомо?

• Як козаки збиралися до бою з ворогом? Чи були вони впевнені у своїй перемозі?

• Якою зброєю вирішили скористатися захисники України в боротьбі з ворогом? Чому не всі з них мали якісне озброєння?

• Як розуміти закінчення твору?

• Для чого народ склав цю пісню?

2.8. Художні особливості пісні.

Метафори: «Зажурилась Україна», «слава не пропала». Риторичні оклики: «Дамо тому стиха лиха Та вражому турку!» «Оце ж тобі, вражий турчин, 3 душею розлука!».

V. Закріплення вивченого матеріалу 1. Проведення тестового опитування

«Зажурилась Україна»

1. Який художній засіб застосовано в назві даної пісні? а) Метафору; Б) епітет; в) порівняння; г) гіперболу.

2. Україна зажурилась, бо:

А) не мала справжніх своїх захисників;

Б) її сини розгубилися під час боротьби з ворогом;

В) не мала можливості стати багатою;

Г) Нічим прожити.

3. З яким проханням звернувся один із захисників країни до пана-
брата?

А) Брати шаблю та йти воювати; Б) власно зібрати врожай;

В) нагородити козаків за їх мужність і завзятість;

Г) віднайти полонених і допомогти їх звільнити.

4. Від якого ворога захищали козаки Україну? а) Татар; б) Турків; В) половців; г) ляхів.

5. Бурлака воюватиме з ворогом:

А) шаблею; б) кулаками; в) рушницею; г) Дрюком.

6. У першому стовпчику твору описано:

А) боротьбу козаків з ворогом; б) Страждання України; В) козацьку зброю; г) красу української природи.

7. Захищаючи рідний край, козаки прагнуть, щоб:

А) Не пропала їх слава; Б) остаточно знищити ворога;

В) якомога швидше визволити полонених;

Г) пам'ятники культури не залишилися зруйнованими.

VII. Оголошення    результатів      навчальної   діяльності   школярів

VIII. Домашнє завдання

Підготувати малюнки на тему «Козаки — оборонці рідного краю», опрацювати ідейно-художній зміст пісень «Ой, Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зленко Любов Миколаївна
    Дякую за гарну розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 вересня 2018
Переглядів
7720
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку