Урок «Володимир Сосюра «Любіть Україну!»

Про матеріал
Представляю розробку уроку «Володимир Сосюра «Любіть Україну!», яка допоможе вчителю розвивати компетентності в учнів на всіх етапах уроку.
Перегляд файлу

Розробка уроку  з української літератури

 «Володимир Сосюра  «Любіть Україну!»

 

Клас

8 клас

Розділ

програми

СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ

Мета

Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Сосюри; опрацювати ідейно – художній зміст  поезії «Любіть Україну», поглибити знання з теорії літератури (види лірики, громадянська лірика);

 розвивати вміння виразно та вдумливо читати ліричні твори та висловлювати власні думки; працювати з додатковою літературою та іншими інформаційними джерелами;

 виховувати почуття пошани та любові до рідної України

Тип уроку

Вивчення нового матеріалу

Інтеграція

Історія, інформатика

 

Обладнання

Підручник, портрет Володимира Сосюри, картки самооцінювання, картки із завданням, відео «Буктрейлер до поезії В. Сосюри «Любіть Україну», відео «Біографія В. Сосюри», словник літературознавчих термінів

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І.Організаційний момент. Психоемоційне налаштування (ціннісно-смислова компетентність)

 «Самоналаштування».

  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (ціннісно-смислова, навчально-пізнавальна, інформаційна компетентності)

Пропоную до вашої уваги переглянути відео і зробити висновки,  про що ми будемо говорити на уроці.

Перегляд відео

З мережі Інтернет

YouTube https://www.youtube.com/watch?v=UuhBmYWPqxU

Буктрейлер  до поезії В.Сосюри «Любіть Україну» (Автори: Зеленська О, Морозов Є.)

 (Джерело Інтернет)

(Відповіді учнів)

У ході проведеної роботи учні самостійно формулюють тему та мету уроку, це означає, що вони є співавторами уроку.

Слово вчителя

Сьогоднішній урок присвячений рідному краю – Україні. Ми з Вами поринемо в прекрасний світ поезії Володимира Сосюри, спробуємо заглибитись у почуття та настрої поета через  вірш «Любіть Україну». Наше завдання – не лише проаналізувати вірш, а зрозуміти його та, можливо, втілити в життя.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та суб’єктивного досвіду учнів (ціннісно-смислова, компетентність особистісного самовдосконалення)

Слово вчителя

Люди, зазвичай, з любов'ю та ніжністю згадують рідний край. Батьківська оселя – це маленька Батьківщина кожного з нас. З таких ось затишних маленьких Батьківщин, починається велика, неосяжна та неповторна Вітчизна. Діти, скажіть, а що для вас означають слова рідний край, Батьківщина, Вітчизна?

Вправа «Асоціативний  ряд»

Україна – це: рідний край, батьківська оселя, співучий народ, моя родина, земля  моїх дідів, гори та степи, мова калинова,вишиванка…

Слово вчителя

Пригадайте письменників, які возвеличували образ України у своїх творах?

(Відповіді учнів)

Багато письменників у своїх віршах зверталися до образу  України. Не став винятком  і наш земляк – Володимир Миколайович Сосюра. А що нам відомо про нього?

ІV. Сприйняття, засвоєння навчальних знань, формування й розвиток компетентностей (уміння вчитися протягом усього життя, соціальна та громадянська компетентності, інформативна компетентність, комунікативна компетентність, спілкування державною мовою)

Перегляд відео

Біографія Володимира Сосюри

З мережі Інтернет Відео «Нова енциклопедія Поділля»

YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Tcv2W1p0Xlc

Слово вчителя

Ви почули цікаві факти з життя і творчості Володимира Сосюри. Уявіть себе психологами і виявіть риси характеру поета, які гідні для наслідування.

«Портрет письменника»

С - сміливий

О – об’єктивний

С - самовідданий

Ю – юний душею

Р -  романтичний

А  - авторитетний

Слово вчителя

Володимир Сосюра темі рідного краю присвятив значну частину своєї творчості.  Він завжди  з любов'ю та ніжністю говорив про Донеччину, адже він тут народився і повертався в різні періоди свого життя. Що ж означає для поета любити Україну?  Про це ми дізнаємося з вірша «Любіть Україну».

Але спочатку ми послухаємо, що ж спонукало Володимира Сосюру написати  цей вірш?

Повідомлення учня  «Історія написання вірша любіть Україну» (випереджувальне завдання)

Вірш було написано у 1944 році, коли наша рідна земля була звільнена від від фашистських загарбників. Біль за понівечену землю народив прекрасні рядки любові до України у жадані години її визволення. Вірш згодом увійшов до збірки "Щоб сади шуміли", яка 1948 році  була удостоєна Державної премії першого ступеня. Патріотичний вірш «Любіть Україну» у 1951 році став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі. Заклик поета любити Україну — це не націоналістичні тенденції, в чому у свій час звинувачували поета. Це велика любов, це справжній патріотизм поета. 

Виразне читання вірша В. Сосюри «Любіть Україну» напам'ять учителем

Вдумливе й осмислене читання мовчки вірша учнями

Виразне читання вірша «Любіть Україну»  учнями вголос

Обмін враженнями щодо прочитаного. Обговорення змісту вірша

  •                   Чи схвилював вас вірш? Чим саме?
  •                   Які думки у вас викликала поезія?
  •                   До кого звертається письменник?До чого він спонукає?
  •                   Чому В. Сосюра вважає, що любити Україну потрібно як у щасливу мить, так і «годину негоди»?
  •                   Від чийого імені написаний вірш?
  •                   Яким перед нами постає образ ліричного героя?
  •                   Якій настрій створює поезія?

Словникова робота. Пояснити лексичне значення слів

Робота зі словником

Купина – у біблійній міфології - кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;

зойки – крики;

 пурпуровий – темно – червоний;

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях.

Робота зі словником літературознавчих термінів

Види лірики:

  •                   Філософська*
  •                   Інтимна (любовна)*
  •                   Громадянська (патріотична)*
  •                   Пейзажна*
  •                   Релігійна*

Патріотична лірика – вид лірики, у якому йдеться про події суспільно – політичного життя, оспівуються постаті відомих історичних осіб, виявляються патріотичні почуття.

Ідейно - художній аналіз поезії

Робота в групах

І група

Визначити тему, ідею, основну думку і жанр вірша, римування, віршований розмір

Тема: зображення поетичного образу України, її краси,  її величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є єдністю з невід’ємних частин духовності людини
Жанр: громадянська лірика

Римування: перехресне

Віршований розмір: амфібрахій

ІІ група

Визначити художні засоби вірша

Епітети: «вишнева Україна», «мова солов’їна», «хмари пурпурові», «весни світлі і щирі»

Порівняння: «любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води, між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками», «як та купина, що горить — не згора»

 Метафора: «в просторів солодкому чарі»

Метонімія:  грім канонад, багнети – це народ і армія, що перемогли фашистів

Звертання: «Юначе!», «Дівчино!»

Анафора: «любіть Україну»

ІІІ група

Скласти сенкан

  1.               Тема (іменник ).                       Україна
  2.               Опис (прикметник).                 Неповторна, рідна
  3.               Дія (дієслово).                          Зігріває, голубить, любить
  4.               Ставлення (фраза).                   Вона живе у серці кожного з нас                                               
  5.               Перефразування                        Батьківщина, Вітчизна, рідний край, 

                                                           домівка, батьківська оселя

ІV група

Виконання та захист колажу «Україна очима В.Сосюри»

(Учні працюють за комп’ютером. У  мережі Інтернет знаходять потрібні  картинки і створюють колаж за допомогою програми PowerPoint)

 

У ході роботи групи доповнюють відповіді, виправляють помилки, висловлюють свої думки стосовно почутої інформації кожної з груп

V. Узагальнення опрацьованого матеріалу (ціннісно-смислова, навчально- пізнавальна компетентності)

Бесіда

  1.               Що приваблює автора вірша в Батьківщині?
  2.               Що вас приваблює в ній?
  3.               Яким чином ви можете довести любов до рідного краю?

Інформаційне гроно до образу України

                                                                   вишнева

                                                                        красива

                Україна                                         мова солов’їна

                                                                   в світі єдина одна

                                                                        очі її ніжно карі

                                                               як та купина, що горить – не згора

V. Підсумки уроку

Рефлексія (ціннісно-смислова компетентність)

Вправа «Мікрофон»

  •                   Що вас найбільше вразило?
  •                   Що примусило задуматись?
  •                   Чого ви навчились?
  •                   Над чим потрібно попрацювати?

Оцінювання роботи учнів  (соціальна та громадянська компетентність)

Лист самооцінки на уроці (від 0 до 2 балів)

Прізвище________________________

 

Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці

 

Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав (ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх

 

Я відповідав(ла) правильно і змістовно

 

Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати

 

Я вдало узагальнював (ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові питання вчителя

 

Я запамятав (ла) всі важливі події з життя письменника

 

Усього балів

 

 

V.Домашнє завдання

Вивчити поезію В.Сосюри «Любіть Україну»  напам'ять

Слово вчителя

Сподіваюсь, що ви будете любити й цінувати Батьківщину, як любив і цінував її наш земляк Володимир Миколайович Сосюра. Його поезія  зміцнює наші патріотичні почуття та надихає до нових звершень. Ми неодмінно маємо здійснити  його мрію: всім серцем, всіми своїми ділами любити Україну!

Слава Україні!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1. Портрет В.Сосюри

Картинки по запросу картинки. портрет сосюри

 

 

 

 

Додаток  №2 Завдання для І групи

Вірш В.Сосюри «Любіть Україну»

Тема:

 

Ідея:

 

Основна

думка:

 

Жанр:

 

Римування:

 

Віршований розмір:

 

 

 

 

Додаток №3  Завдання для ІІ групи

Вірш В.Сосюри «Любіть Україну»

Епітети:

 

 

         Порівняння:

 

 

Метафори:

 

 

Метонімія:

 

 

Звертання:

 

 

Анафора:

 

 

 

Додаток №4  Завдання для ІІІ групи

 

Сенкан

1.Тема (іменник)

 

УКРАЇНА

2. Опис (прикметник)

 

 

3.Дія(дієслово)

 

 

4.Ставлення (фраза)

 

 

5.Перефразування

 

 

Додаток №4  Завдання для ІV групи

 

Колаж  «Україна очима В.Сосюри»

  1.               Перечитати вдумливо вірш.
  2.               Визначити що  потрібно для роботи.
  3.               Знайти все необхідне у мережі Інтернет.
  4.               Розмістити отримані картинки на слайді (за допомогою програми PowerPoint).
  5.               Пояснити свій вибір. Захистити свій проект.

 

 

 

 

 

Додаток №5 Лист самооцінки учнів

 

Лист самооцінки на уроці (від 0 до 2 балів)

Прізвище________________________

 

Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці

 

Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав (ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх

 

Я відповідав(ла) правильно і змістовно

 

Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати

 

Я вдало узагальнював (ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові питання вчителя

 

Я запамятав (ла) всі важливі події з життя письменника

 

Усього балів

 

 

Література

  1.  Моренець В. Володимир Сосюра: Нарис життя і творчості. - К.: Дніпро, - 1990. - 262 с.:
  2. Сосюра В.М. Червона зима: Вибрані твори - Веселка,1982, с.5-18
  3. Лукашенко Н.В. Від творчого учителя – до творчого учня:         Навчально-методичний посібний – Березне, 2014.- с.9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
3316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку