Розробка уроку з української літератури
«Володимир Сосюра «Любіть Україну!»
Клас |
8 клас |
Розділ програми |
СВІТ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ |
Мета |
Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом В.Сосюри; опрацювати ідейно – художній зміст поезії «Любіть Україну», поглибити знання з теорії літератури (види лірики, громадянська лірика); розвивати вміння виразно та вдумливо читати ліричні твори та висловлювати власні думки; працювати з додатковою літературою та іншими інформаційними джерелами; виховувати почуття пошани та любові до рідної України |
Тип уроку |
Вивчення нового матеріалу |
Інтеграція |
Історія, інформатика
|
Обладнання |
Підручник, портрет Володимира Сосюри, картки самооцінювання, картки із завданням, відео «Буктрейлер до поезії В. Сосюри «Любіть Україну», відео «Біографія В. Сосюри», словник літературознавчих термінів |
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент. Психоемоційне налаштування (ціннісно-смислова компетентність)
«Самоналаштування».
— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів (ціннісно-смислова, навчально-пізнавальна, інформаційна компетентності)
Пропоную до вашої уваги переглянути відео і зробити висновки, про що ми будемо говорити на уроці.
Перегляд відео
YouTube https://www.youtube.com/watch?v=UuhBmYWPqxU
Буктрейлер до поезії В.Сосюри «Любіть Україну» (Автори: Зеленська О, Морозов Є.)
(Джерело Інтернет)
(Відповіді учнів)
У ході проведеної роботи учні самостійно формулюють тему та мету уроку, це означає, що вони є співавторами уроку.
Слово вчителя
Сьогоднішній урок присвячений рідному краю – Україні. Ми з Вами поринемо в прекрасний світ поезії Володимира Сосюри, спробуємо заглибитись у почуття та настрої поета через вірш «Любіть Україну». Наше завдання – не лише проаналізувати вірш, а зрозуміти його та, можливо, втілити в життя.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та суб’єктивного досвіду учнів (ціннісно-смислова, компетентність особистісного самовдосконалення)
Слово вчителя
Люди, зазвичай, з любов'ю та ніжністю згадують рідний край. Батьківська оселя – це маленька Батьківщина кожного з нас. З таких ось затишних маленьких Батьківщин, починається велика, неосяжна та неповторна Вітчизна. Діти, скажіть, а що для вас означають слова рідний край, Батьківщина, Вітчизна?
Вправа «Асоціативний ряд»
Україна – це: рідний край, батьківська оселя, співучий народ, моя родина, земля моїх дідів, гори та степи, мова калинова,вишиванка…
Слово вчителя
Пригадайте письменників, які возвеличували образ України у своїх творах?
(Відповіді учнів)
Багато письменників у своїх віршах зверталися до образу України. Не став винятком і наш земляк – Володимир Миколайович Сосюра. А що нам відомо про нього?
ІV. Сприйняття, засвоєння навчальних знань, формування й розвиток компетентностей (уміння вчитися протягом усього життя, соціальна та громадянська компетентності, інформативна компетентність, комунікативна компетентність, спілкування державною мовою)
Перегляд відео
Біографія Володимира Сосюри
YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Tcv2W1p0Xlc
Слово вчителя
Ви почули цікаві факти з життя і творчості Володимира Сосюри. Уявіть себе психологами і виявіть риси характеру поета, які гідні для наслідування.
«Портрет письменника»
С - сміливий
О – об’єктивний
С - самовідданий
Ю – юний душею
Р - романтичний
А - авторитетний
Слово вчителя
Але спочатку ми послухаємо, що ж спонукало Володимира Сосюру написати цей вірш?
Повідомлення учня «Історія написання вірша любіть Україну» (випереджувальне завдання)
Вірш було написано у 1944 році, коли наша рідна земля була звільнена від від фашистських загарбників. Біль за понівечену землю народив прекрасні рядки любові до України у жадані години її визволення. Вірш згодом увійшов до збірки "Щоб сади шуміли", яка 1948 році була удостоєна Державної премії першого ступеня. Патріотичний вірш «Любіть Україну» у 1951 році став причиною найгостріших звинувачень поета в націоналізмі. Заклик поета любити Україну — це не націоналістичні тенденції, в чому у свій час звинувачували поета. Це велика любов, це справжній патріотизм поета.
Вдумливе й осмислене читання мовчки вірша учнями
Виразне читання вірша «Любіть Україну» учнями вголос
Обмін враженнями щодо прочитаного. Обговорення змісту вірша
Словникова робота. Пояснити лексичне значення слів
Робота зі словником
Купина – у біблійній міфології - кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;
зойки – крики;
пурпуровий – темно – червоний;
канонади – гучні звуки від пострілів;
багнети – ножі на рушницях.
Робота зі словником літературознавчих термінів
Види лірики:
Патріотична лірика – вид лірики, у якому йдеться про події суспільно – політичного життя, оспівуються постаті відомих історичних осіб, виявляються патріотичні почуття.
Ідейно - художній аналіз поезії
Робота в групах
І група
Визначити тему, ідею, основну думку і жанр вірша, римування, віршований розмір
Тема: зображення поетичного образу України, її краси, її величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є єдністю з невід’ємних частин духовності людини
Жанр: громадянська лірика
Римування: перехресне
Віршований розмір: амфібрахій
ІІ група
Визначити художні засоби вірша
Епітети: «вишнева Україна», «мова солов’їна», «хмари пурпурові», «весни світлі і щирі»
Порівняння: «любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води, між братніх народів, мов садом рясним, сіяє вона над віками», «як та купина, що горить — не згора»
Метафора: «в просторів солодкому чарі»
Метонімія: грім канонад, багнети – це народ і армія, що перемогли фашистів
Звертання: «Юначе!», «Дівчино!»
Анафора: «любіть Україну»
ІІІ група
Скласти сенкан
домівка, батьківська оселя
ІV група
Виконання та захист колажу «Україна очима В.Сосюри»
(Учні працюють за комп’ютером. У мережі Інтернет знаходять потрібні картинки і створюють колаж за допомогою програми PowerPoint)
У ході роботи групи доповнюють відповіді, виправляють помилки, висловлюють свої думки стосовно почутої інформації кожної з груп
V. Узагальнення опрацьованого матеріалу (ціннісно-смислова, навчально- пізнавальна компетентності)
Бесіда
Інформаційне гроно до образу України
вишнева
красива
Україна мова солов’їна
в світі єдина одна
очі її ніжно карі
як та купина, що горить – не згора
V. Підсумки уроку
Рефлексія (ціннісно-смислова компетентність)
Вправа «Мікрофон»
Оцінювання роботи учнів (соціальна та громадянська компетентність)
Лист самооцінки на уроці (від 0 до 2 балів) Прізвище________________________ |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав (ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх |
|
Я відповідав(ла) правильно і змістовно |
|
Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати |
|
Я вдало узагальнював (ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові питання вчителя |
|
Я запамятав (ла) всі важливі події з життя письменника |
|
Усього балів |
|
V.Домашнє завдання
Вивчити поезію В.Сосюри «Любіть Україну» напам'ять
Слово вчителя
Сподіваюсь, що ви будете любити й цінувати Батьківщину, як любив і цінував її наш земляк Володимир Миколайович Сосюра. Його поезія зміцнює наші патріотичні почуття та надихає до нових звершень. Ми неодмінно маємо здійснити його мрію: всім серцем, всіми своїми ділами любити Україну!
Слава Україні!
Додаток №1. Портрет В.Сосюри
Додаток №2 Завдання для І групи
Вірш В.Сосюри «Любіть Україну» |
|
Тема: |
|
Ідея: |
|
Основна думка: |
|
Жанр: |
|
Римування: |
|
Віршований розмір: |
|
Додаток №3 Завдання для ІІ групи
Вірш В.Сосюри «Любіть Україну» |
|
Епітети:
|
|
Порівняння:
|
|
Метафори:
|
|
Метонімія:
|
|
Звертання:
|
|
Анафора:
|
|
Додаток №4 Завдання для ІІІ групи
Сенкан |
|
1.Тема (іменник)
|
УКРАЇНА |
2. Опис (прикметник)
|
|
3.Дія(дієслово)
|
|
4.Ставлення (фраза)
|
|
5.Перефразування |
|
Додаток №4 Завдання для ІV групи
Колаж «Україна очима В.Сосюри» |
|
Додаток №5 Лист самооцінки учнів
Лист самооцінки на уроці (від 0 до 2 балів) Прізвище________________________ |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав (ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх |
|
Я відповідав(ла) правильно і змістовно |
|
Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати |
|
Я вдало узагальнював (ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові питання вчителя |
|
Я запамятав (ла) всі важливі події з життя письменника |
|
Усього балів |
|
Література