Урок "Володимир Сосюра. Життєвий і творчий шлях. Пейзажна лірика"

Про матеріал
Даний урок-дослідження спрямований на знайомство восьмикласників із життям і творчістю В.Сосюри, на дослідження та аналіз його пейзажної лірики, на розвиток умінь учнів здійснювати ідейно-художній аналіз ліричних творів, творчно мислити. Прослідкувати разом з учнями розкриття теми у творах різних видів мистецтва.
Перегляд файлу

Тема.В.Сосюра. Життя і творчість. Пейзажні мотиви його творів.

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом В.Сосюри, опрацювати зміст  поезії  «Осінь»; розвивати уміння здійснювати ідейно-художній аналіз поезії; вміння працювати в групі; обґрунтовувати власні відповіді, думки, міркування і висновки; висловлювати власні судження; порівнювати; удосконалювати творчі уміння, навички роботи в групах;виховувати любов до природи у всіх її проявах.

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до біографії В.Сосюри, роздатковий матеріал, відеозаписи, картки самооцінки.

                                                                              Не чекай від осені сонця

                                                                                          Народне прислів’я

 

Хід уроку

І.  Організація уроку та емоційного настрою учнів.

Слово вчителя

Радо вітаю вас на уроці української літератури. Сьогодні у нас незвичайний урок — урок командної роботи, урок-дослідження. Розпочнемо ми його, подарувавши посмішку один одному:

Подаруйте посмішку собі,

Подаруйте посмішку мені,

Я дарую посмішку і вам,

Настрій добрий допоможе у роботі нам.

(проектується слайд №1).

«Ми – команда. Ваш успіх іде на користь мені, а мій – на користь Вам». «Я бажаю Вам бути на уроці активними, працювати творчо, вільно висловлювати власні думки, судження та міркування, робити висновки та узагальнення, аналізувати та порівнювати».

  • Чого побажаєте Ви самі собі? (Відповіді учнів).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Створення ситуації успiху

( проектується слайд № 2.)

Учитель: Прочитайте вiрш.

 

Жовту фарбу розлила

Осінь на узліссі,

Вітерець бешкетував,

Танцював із листям...

Ескізи, розмальовані на жовто,

 Нам залишив на згадку місяць ЖОВТЕНЬ Ь.........................................................

 

2.Репродуктивна бесіда з метою повторення та систематизації знань учнів:

- Про що йде мова у поезії?

- Цей вірш незвичайний. У чому його незвичайність?

- Як називаються такі вірші?

- Яке слово утворюють літери кожного рядка?

 

3. Слово вчителя.

 - Так, минув місяць жовтень, і за вікном вже панує листопад. Саме осінь дарує нам різнобарв’я та красу природи, оксамитове, дещо прохолодне повітря, а також сум… за пройденим літом.

    Не випадково я згадала саме про осінь, адже сьогодні на уроці ми познайомимося із життям і творчістю майстра пейзажної лірики – В.Сосюрою. Його поетичне слово народжувалося з любові і з любов’ю промовляло до всього сущого на землі.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, епіграфа.

Слово вчителя.

- Запишіть тему уроку. (Слайд№3)

- Протягом уроку ми розглянемо життєвий і творчий шлях письменника, щоб зрозуміти, які риси характеру були властиві В.Сосюрі, що впливало на становлення його як творчої особистості. Проаналізуємо один із зразків пейзажної лірики поета – поезію «Осінь», розвиватимемо уміння здійснювати ідейно-художній аналіз ліричного твору, висловлювати власні думки, робити висновки, розвиватимемо творчі уміння і навички, уміння працювати в групах.

- Зверніть увагу на епіграф уроку. Як ви його розумієте? (відповіді учнів)

- Під час роботи над поетичним твором ми з’ясуємо, якою є осінь у В.Сосюри і якою вона взагалі може бути.

ІV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя (Слайд №4)

- Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, задумливі вишнево-карі очі. Швидка хода. Голос високий, ніжний. Таким був В.Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Творчість Володимира Миколайовича назавжди залишилася однією з найяскравіших сторінок рідної України.

Пропоную вам доторкнутися до найважливіших сторінок життя письменника.

2. Робота в групах.

А) Кожна група отримує інформаційну картку за біографією В.Сосюри.

Б) «Навчаючи – учусь»Представлення результатів роботи. Виступи членів групи за  питаннями учителя:

- Розкажіть про дитинство поета.

- Роки навчання. Любов до літератури.

- В.Сосюра у вирі історичних подій.

- Літературна діяльність митця.

( На екрані ілюстрації до життя та творчості Слайд №5. Паралельно на дошці вибудовуємо сходинки основних віх життя письменника)

3. «Психологічний портрет»

- Справжній патріот України, В. Сосюра зазнав у своєму житті багато горя. Його цькували і замовчували, піддавали моральним тортурам і переслідували. Він мучився, страждав, помилявся і знову виходив на вірний шлях. І завжди на цьому страдницькому шляху поетові незгасною зіркою світила його прекрасна вишнева Україна.

- Отже, яким перед нами постав поет, яким був його внутрішній світ? Пропоную вам створити психологічний портрет В.Сосюри.

(Спочатку у групі, а потім виходять  і записують на дошці)

4. Слово вчителя.

- На початку уроку я вже згадувала, що В.Сосюру називають майстром пейзажної лірики. Тож давайте разом з вами переконаємося у цьому, досліджуючи та аналізуючи поезію «Осінь»

5. «Мозковий штурм»

- Яка лірика називається пейзажною?

- Які ще види лірики вам відомі?

6. Виразне читання поезії «Осінь» напам’ять ученицею.

7. Обмін враженнями від прочитаного. Бесіда за питаннями.

- Про яку пору року йдеться в цьому творі?

- Які картини викликає у вашій уяві ця поезія?

- Який настрій навіює вірш?

- Що хоче сказати нам автор  своєю поезією?

8. Дослідницько-пошукова робота, продовжують працювати у групі

Учні читають поезію мовчки

- Доведіть, що перед нами зразок пейзажної лірики.

- Визначте тему та ідею твору. (Тема: прихід осені, відтворення туги, суму ліричного героя через прихід осені; ідея: захоплення красою осені.)

- Визначте художні засоби, які використовує автор поезії.

9. «Творча лабораторія спостережливих»

А) Скласти літературне гроно до образу осені (опираючись на твір) (на партах схеми, у центрі – слово осінь, по колу – стрілочки, заповнити її)

обриває вітер                       пелюстки печальні                                       в синій тишині

 

              берізка гола

облітають квіти                                            по садах пустинних

Осінь

 

 

жовтокоса

   синьоока

в’яне все навколо

 

 

                                          в далечінь холодну

 

 

 

          золоті копита чорного коня

Б)  «Утвори пару і визнач зайве»

- А тепер перевіримо, як ви орієнтуєтеся у поетичному творі.

Групам необхідно на швидкість утворити логічний зв'язок між словами, взятими із поезії.

1. Синь                                     А) Берізка

2. Печаль                                  Б) Осінь

3. Гордовитість                        В) кінь

4. Золото                                   Г) Покора

5. Мерзлякуватість                  Д) Тиша

6. Баскість                                Е) Пелюстки

                                                   Є) Копита

Ключ: 1-Д, 2-Е, 3-Б, 4-Є, 5-А, 6-В, Г - зайве

Презентація результатів роботи

Висновок: Якою ж постає осінь перед ліричним героєм у поезії? (думки учнів)

10. «Коло думок»

 - У яких творах мистецтва теж можна побачити картини природи, а конкретно – осені?

(Думки учнів)

11. Реклама творів мистецтва, у яких змальована осінь (Слайди)

А) картини;

Б) поезії інших письменників

В) музичні твори (Іво Бобул «А вже осінь…»)

- Вдома ви готували добірку поезій про осінь українських письменників. Представте результати своєї роботи.

(відповіді учнів, одна з учениць декламує поезію напам’ять)   

Висновок: Отже, якою постає осінь у цих творах? Чи схожі вони на осінь у поезії В.Сосюри?

12. «Творчий калейдоскоп»

Пропоную вам знову попрацювати у групах і скласти сенкан до образу осені

( На слайді правила складання вірша. На кленових листочках записують вірш. У кожної групи  перше слово поезії:  хмари, дощ, небо, сонце).

- Зачитати складені поезії і прикріпити листочки на дошці, де уже є кленове листя, таким чином створюючи «Осінню заметіль»

V. Підсумки уроку

Рефлексія навчальної діяльності

Прийом «Займи позицію»

  • У чому полягає своєрідність, особливість бачення природи В.Сосюрою?

 

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Учні отримують картки самооцінювання, заповнюють і здають вчителю.

Лист самооцінки на уроці

Прізвище__________________________

(Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до 2 балів)

Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці

 

Я брав(ла) активну участь у роботі групи, надавав(ла) підтримку іншим членам групи, заохочував(ла) їх

 

Я відповідав(ла) правильно і змістовно

 

Я добре знаю художні засоби твору, вмію їх визначати у художньому тексті

 

Я вдало узагальнював(ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові запитання вчителя

 

Я творчо мислив (ла)

 

Усього балів

 

 

VІІ. Домашнє завдання.

Написати лист до автора твору, висловлюючи думку щодо прочитаної поезії, причому І варіант – захоплення, ІІ варіант – подяку, ІІІ варіант – пораду.

 

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2020
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку