Тема. Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
Мета: продовжити та систематизувати роботу над змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу головного героя через виконання творчих завдань; висловити власні міркування про вдачу хлопчика та його поведінку; створити яскраві наочні образні уявлення; вирізнити Федька з-поміж інших героїв оповідання; розвивати навички висловлювання власної думки з приводу обговорення поведінки і вчинків головного героя, навички виразного читання, усного мовлення, пам`яті, уміння інсценізувати найбільш яскраві епізоди художнього твору; виховувати такі кращі людські якості, як: порядність, чесність, готовність прийти на допомогу іншій людині, виховувати наполегливість у досягненні мети.
Обладнання: підручники, зошити з літератури, портрет письменника, маркери, аркуші для кожного учня з надрукованими тестовими завданнями, інтерактивна дошка.
Тип уроку: урок – комплексне застосування знань.
А чесним бути в бідності –
Найвище од усього …
Р. Бернс («Чесна бідність»)
Перебіг уроку
Організаційно-вступна частина.
Оголошення теми уроку.
Пояснення епіграфа уроку.
Учитель. У будь-якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських понять, таких як порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при народженні і не залежать від походження, рівня добробуту.
Свідченням цього є слова шотландського поета Р. Бернса з поезії «Чесна бідність», які я пропоную взяти епіграфом до уроку.
З`ясування емоційної готовності учнів до уроку.
(Технологія «Озвучування очікуваних результатів»).
Учитель. Діти, подумайте і скажіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, починаючи свою відповідь словами «Думаю робота над образом Федька буде цікавою і повчальною, бо …».
Цілевизначення (Постановка завдань).
Учитель. Отже, сьогоднішній урок ми маємо з вами підпорядкувати виконанню ряду завдань: (слайд № 1).
Актуалізація досвіду і корекція опорних знань.
Учитель. Але, щоб ваші очікування справдилися, дуже важливо на уроці добре попрацювати, намагатися згадати зміст оповідання, зустрітися з героями, проаналізувати їх дії та вчинки, а особливу увагу звернути на головного героя – Федька.
А для того, щоб пригадати зміст оповідання виконаємо тестові завдання.
Виконання тестових завдань «Чи уважний ти читач?».
а) пускати паперового змія;
б) грати у футбол;
в) грати в індіанців.
2. Федько сидить у себе на воротях, як …
а) Змій Горинич;
б) Соловей-Розбійник;
в) Робін Гуд.
3. Укажіть, за що батько Федька-халамидника давав синові 2 – 3 копійки після сурового покарання:
а) щоб загладити свою суровість;
б) за те, що Федько добре вчиться;
в) за те, що Федько правду говорить.
4. За що найбільше діставалося Федькові?
а) він спокушав на свої розваги Толю;
б) він погано вчився й не слухався на уроках;
в) він віднімав іграшки в дітей.
5. Де був Федько, коли розповідав хлопцям, що піде на кригу?
а) на базарі;
б) у лісі;
в) на річці.
6. З чим порівнюється Федько на крижині?
а) з великою мухою;
б) з маленькою комашинкою;
в) з довгоносим комаром.
Взаємоперевірка.
Учитель. Результати тестових завдань, які ви щойно виконали, свідчать, що ви добре знаєте зміст оповідання, а це допоможе сьогодні у подальшій роботі, зокрема під час аналізу постаті нашого маленького героя.
«Досвідчений режисер». Уявіть себе режисерами. Розташуйте епізоди можливої кінострічки за мотивами поеми у відповідній послідовності.
А Федько спритно переходить річку по крижинах.
Б «Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька…»
В «Халамидник» спокушає Толю на прогулянку під дощем.
Г Федько рятує Толю з крижаної купелі.
Д «Смерть поборола» хлопчика.
Е «Толя одійшов од вікна, перекрутивсь на одній нозі і побіг гратись з чижиком».
Є Льодохід на річці.
Ж Панич вирішує повторити вчинок Федька.
З Федько відбирає паперового змія в дітей.
І Батьки карають Федька через події на річці.
Учитель. Молодці. Ви правильно виконали завдання і довели, що добре знаєте зміст твору. А ми переходимо до характеристики Федька.
Сприймання й засвоєння навчального матеріалу .
Аналіз образу головного героя.
Евристична бесіда.
(Дослідження мовної характеристики героя автором та дійовими особами).
Учитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви виписали з тексту слова та вирази, якими щедро наділяють хлопчика герої оповідання і навіть сам автор. Просимо зачитати ці слова групу лінгвістів.
Отже, з усього видно, що до певного моменту в оповіданні переважає негативна характеристика Федька. А чи він такий насправді?
Згадаймо епізоди, вчинки Федька і спробуємо дати йому більш повну характеристику, яким ще був хлопчик. Пропоную вам скласти характеристику і підтвердити цитатами з твору.
Складання та аналіз блок-схеми до образу головного героя.
(Намальована квітка соняшника з обличчям Федька, вписуємо в пелюстки риси характеру й підтверджуємо цитатами з твору).
Учитель. Чому на малюнку соняшника дві пелюстки за кольором відрізняються від решти семи? (За рисами характеру).
(Поведінка, вчинки на початку оповідання не розкривають справжньої сутності героя. Людські характери бувають складні й суперечливі, не все одразу розпізнається. Випадок на річці й пригода на крижині допомагають по-іншому уявити цього героя. Федько – благородний, душевно порядний, красивий у своїх діях і вчинках. Один раз довелося сказати неправду, і то заради врятування Толі.)
Робота з прислів’ями щодо визначення характеристики Федька.
(слайд № 2)
Учитель. Погляньмо, як народна творчість влучно та образно увіковічнила кращі людські якості. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються Федька.
Перевірка творчого домашнього завдання.
1-ша група «Актори» (інсценізація уривку від слів «Він був на льоду?» до слів «Інакше очистіть мені квартиру»).
2-га група «Літератори» (твір-мініатюра «Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?»).
3-тя група «Дописувачі» (лист до Толі).
Учитель. Ви писали листи, твори на уламках крижини, тому що саме з крижиною позв`язана та екстремальна ситуація, в яку потрапили герої твору. У подальшому ви дізнаєтеся, що цей сюжетно-композиційний елемент твору називається кульмінацію. І ще ваші творчі завдання допомогли нам більше пізнати головного героя Федька, розкривши ваше особисте ставлення до персонажа.
Рефлексія та оцінювання діяльності учнів.
Вправа «Очікування».
(Учні обґрунтовують свої думки).
Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
Ми переконалися, що найкращі людські якості – це порядність, чесність, готовність прийти на допомогу іншій людині. І недаремно Р. Бернс писав: «А чесним бути в бідності – найвище од усього».
Тож будьте завжди душевно багатими, порядними, чесними людьми!
Домашнє завдання.
Написати міні-твір «Моє ставлення до Федька і Толі».
1