Урок "Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками"

Про матеріал
Конспект урок з української літератури "Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками" (6 клас)
Перегляд файлу

Тема. Володимир Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками

Мета: продовжити та систематизувати роботу над змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу головного героя через виконання творчих завдань; висловити власні міркування про вдачу хлопчика та його поведінку; створити яскраві наочні образні уявлення; вирізнити Федька з-поміж інших героїв оповідання; розвивати навички висловлювання власної думки з приводу обговорення поведінки і вчинків головного героя, навички виразного читання, усного мовлення, пам`яті, уміння інсценізувати найбільш яскраві епізоди художнього твору; виховувати такі кращі людські якості, як: порядність, чесність, готовність прийти на допомогу іншій людині, виховувати наполегливість у досягненні мети.

Обладнання: підручники, зошити з літератури, портрет письменника, маркери, аркуші для кожного учня з надрукованими тестовими завданнями, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок – комплексне застосування знань.

А чесним бути в бідності –

Найвище од усього …

          Р. Бернс («Чесна бідність»)

Перебіг  уроку

 Організаційно-вступна частина.

Оголошення теми уроку.

Пояснення епіграфа уроку.

Учитель. У будь-якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських понять, таких як порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при народженні і не залежать від походження, рівня добробуту.

Свідченням цього є слова шотландського поета Р. Бернса з поезії «Чесна бідність», які я пропоную взяти епіграфом до уроку.

З`ясування емоційної готовності учнів до уроку.

(Технологія «Озвучування очікуваних результатів»).

Учитель. Діти, подумайте і скажіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, починаючи свою відповідь словами «Думаю робота над образом Федька буде цікавою і повчальною, бо …».

Цілевизначення (Постановка завдань).

Учитель. Отже, сьогоднішній урок ми маємо з вами підпорядкувати виконанню ряду  завдань: (слайд № 1).

 Актуалізація досвіду і корекція опорних знань.

Учитель. Але, щоб ваші очікування справдилися, дуже важливо на уроці добре попрацювати, намагатися згадати зміст оповідання, зустрітися з героями, проаналізувати їх дії та вчинки, а особливу увагу звернути на головного героя – Федька.

А для того, щоб пригадати зміст оповідання виконаємо тестові завдання.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\книжка.jpegВиконання тестових завдань «Чи уважний ти читач?».

  1.               Укажіть, що було улюбленою розвагою дітей передмістя:

а) пускати паперового змія;

б) грати у футбол;

в) грати в індіанців.

2.  Федько сидить у себе на воротях, як …

а) Змій Горинич;

б) Соловей-Розбійник;

в) Робін Гуд.

3.  Укажіть, за що батько Федька-халамидника давав синові 2 – 3 копійки після сурового покарання:

а) щоб загладити свою суровість;

б) за те, що Федько добре вчиться;

в) за те, що Федько правду говорить.

4.  За що найбільше діставалося Федькові?

а) він спокушав на свої розваги Толю;

б) він погано вчився й не слухався на уроках;

в) він віднімав іграшки в дітей.

5.  Де був Федько, коли розповідав хлопцям, що піде на кригу?

а) на базарі;

б) у лісі;

в) на річці.

6.  З чим порівнюється Федько на крижині?

а) з великою мухою;

б) з маленькою комашинкою;

в) з довгоносим комаром.

Взаємоперевірка.

Учитель. Результати тестових завдань, які ви щойно виконали, свідчать, що ви добре знаєте зміст оповідання, а це допоможе сьогодні у подальшій роботі, зокрема під час аналізу постаті нашого маленького героя.

«Досвідчений режисер». Уявіть себе режисерами. Розташуйте епізоди можливої кінострічки за мотивами поеми у відповідній послідовності.

А  Федько спритно переходить річку по крижинах.

Б  «Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька…»

В  «Халамидник» спокушає Толю на прогулянку під дощем.

Г  Федько рятує Толю з крижаної купелі.

Д  «Смерть поборола» хлопчика.

Е  «Толя одійшов од вікна, перекрутивсь на одній нозі і побіг гратись з чижиком».

Є  Льодохід на річці.

Ж  Панич вирішує повторити вчинок Федька.

З  Федько відбирає паперового змія в дітей.

І  Батьки карають Федька через події на річці.

Учитель. Молодці. Ви правильно виконали завдання і довели, що добре знаєте зміст твору. А ми переходимо до характеристики  Федька.

 Сприймання й засвоєння навчального матеріалу .

Аналіз образу головного героя.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 06 Правопис займенників та числівників\Иллюстрации\диалог.jpegЕвристична бесіда.

  • Діти, пригадайте, яким був В. Винниченко в дитинстві? (З розповідей матері В. Винниченка, записаних його дружиною, читаємо, що в дитинстві Володимир був гордим, сильним, вольовим, незалежним, правдолюбцем. Він чимось виділявся серед своїх ровесників).
  •  Діти, а кого з героїв оповідання нагадує вам В. Винниченко в дитинстві?
  • А чим саме? (Тим, що він виділявся серед товаришів, був гордим, чесним, не любив брехати).
  • А що характерне для Винниченка – дорослого? (В. Винниченко, ставши зрілою, досвідченою особистістю, відомим письменником, державним діячем написав чимало оповідань для дітей і про дітей, наділяючи їх різними рисами  вдачі, але виділяючи з-поміж них ті, що є, на його думку, найбільш цінними і важливими, а саме – благородство, великодушність, правдивість).

(Дослідження мовної характеристики героя автором та дійовими особами).

Учитель. Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви виписали з тексту слова та вирази, якими щедро наділяють хлопчика герої оповідання і навіть сам автор. Просимо зачитати ці слова групу лінгвістів.

  • Чи схожі за значенням ці слова?
  • Згадайте, як називаються слова, близькі за значенням, але різні за звучанням?
  • Так, це синонімічний ряд прізвиськ, якими наділяють Федька. А яку характеристику він дає героєві: позитивну чи негативну?

Отже, з усього видно, що до певного моменту в оповіданні переважає негативна характеристика Федька. А чи він такий насправді?

Згадаймо епізоди, вчинки Федька і спробуємо дати йому більш повну характеристику, яким ще був хлопчик. Пропоную вам скласти характеристику і підтвердити цитатами з твору.

Складання та аналіз блок-схеми до образу головного героя.

(Намальована квітка соняшника з обличчям Федька, вписуємо в пелюстки риси характеру й підтверджуємо цитатами з твору).

 Учитель. Чому на малюнку соняшника дві пелюстки за кольором відрізняються від решти семи? (За рисами характеру).

  • Проаналізувавши образ Федька, чи змінилося ваше уявлення про нього?

(Поведінка, вчинки на початку оповідання не розкривають справжньої сутності героя. Людські характери бувають складні й суперечливі, не все одразу  розпізнається. Випадок на річці й пригода на крижині допомагають по-іншому уявити цього героя. Федько – благородний, душевно порядний, красивий у своїх діях і вчинках. Один раз довелося сказати неправду, і то заради врятування Толі.)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\книга.jpgРобота з прислів’ями щодо визначення характеристики Федька.

(слайд № 2)

Учитель.  Погляньмо, як народна творчість влучно та образно увіковічнила кращі людські якості. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються Федька.

Перевірка творчого домашнього завдання.

1-ша група «Актори» (інсценізація уривку від слів «Він був на льоду?» до слів «Інакше очистіть мені квартиру»).

2-га група «Літератори» (твір-мініатюра «Чи хотів би я мати такого друга, як Федько?»).

3-тя група «Дописувачі» (лист до Толі).

Учитель. Ви писали листи, твори на уламках крижини, тому що саме з крижиною позв`язана та екстремальна ситуація, в яку потрапили герої твору. У подальшому ви дізнаєтеся, що цей сюжетно-композиційний елемент твору називається кульмінацію. І ще ваші творчі завдання допомогли нам більше пізнати головного героя Федька, розкривши ваше особисте ставлення до персонажа.

 Рефлексія та оцінювання діяльності учнів.

  •                   Що ми робили на сьогоднішньому уроці?
  •                   Навіщо ми це робили?
  •                   Чи досягли поставленої мети?

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\знак вопоса-2.jpegВправа «Очікування».

  •                   Чи є серед вас ті, хто прийшов на урок з однією думкою, а йде з іншою?

(Учні обґрунтовують свої думки).

 Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Ми переконалися, що найкращі людські якості – це порядність, чесність, готовність прийти на допомогу іншій людині. І недаремно Р. Бернс писав: «А чесним бути в бідності – найвище од усього».

Тож будьте завжди душевно багатими, порядними, чесними людьми!

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\перо.jpgДомашнє завдання.

  Написати міні-твір «Моє ставлення до Федька і Толі».

1

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
1158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку