Урок "Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії»"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6 класу "Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії»"
Перегляд файлу

Тема. Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії»

Мета: ознайомити учнів із життєвою долею Лесі Українки (дитинство, роль родини у її вихованні); проаналізувати поезію «Мрії», з’ясувати її ідейне спрямування; розвивати вміння і навички виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; узагальнювати, робити висновки; прищеплювати любов до батьків, родини; формувати прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Лесі Українки, збірки творів, мультимедійна дошка.

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Хорове читання вірша.

Паперовий кораблик щодня

Відпливає в країну Знання.

А надвечір оцей корабель

Повертається в рідний порт Фель.

                                        А. Качан

Актуалізація опорних знань учнів.

 «Кодова перепустка». Діти, аби вас пропустили до творчої студії Лесі Українки, потрібно назвати код – кілька відомих фактів із життя Лесі Українки.

Оголошення теми й мети уроку. 16 Март 2011 г

Опрацювання навчального матеріалу.

Учнівські повідомлення про життєву долю Лесі Українки.

1-й учень. Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871 року в місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині. Її мати – українська письменниця Олена Пчілка, батько – голова з’їзду мирових посередників.

Дитинство Лесі минуло в селі Колодяжне. Зростала вона жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять – написала доволі змістовного листа своєму дядькові Михайлові Драгоманову.

Доля Лесі Українки була нелегкою в 11 років підкралася страшна хвороба – туберкульоз кісток. Це горе до кінця життя не відпускало дівчину, завдаючи їй невимовних страждань.

Через недугу Лесю до школи не віддали. Утім під наглядом матері вона здобула дуже добру освіту, навчаючись із приватними вчителями, а далі систематично займалася самоосвітою. Дівчинка була надзвичайно обдарованою: гарно малювала, грала на фортепіано. Чула в собі покликання до музики. Однак хвороба  і спричинена нею операція руки змусили покинути заняття музикою. Перемагаючи слабість, Леся Українка багато вчилася.

І хоч вона не закінчила жодного навчального закладу, проте належала до найосвіченіших людей свого часу. Особливо успішно вивчала іноземні мови, і це давало їй змогу читати в оригіналі твори найкращих письменників світу. Загалом вона добре володіла десятьма мовами.

Першого вірша Леся Українка написала в 9 років. Називався він «Надія» і був присвячений тітці «Елі» (О. Косач), котру заслали в Сибір за політичні погляди. Коли юній поетесі було тринадцять, з’явився її перший друкований вірш «конвалія», підписаний псевдонімом – Леся Українка.

Тяжка хвороба, яка щороку загострювалася, потребувала частих поїздок на лікування в Одесу, Ялту, Тифліс, Кутаїсі, Німеччину, Італію, Єгипет. Незважаючи на захворювання, Леся плідно працювала.

Після першої книжки віршів «На крилах пісень», яку авторка видала в 22-річному віці, виходять у світ її вірші, драматичні поеми, оповідання, критичні та публіцистичні статті. Також вона багато працювала над перекладами творів зарубіжних письменників українською мовою.

Прожила поетеса лише сорок два роки, тридцять три з них активно працювала на літературній ниві.

Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі в місті Сурамі. Поховали її на Байковому кладовищі в Києві поряд з батьком та братом Михайлом, а невдовзі там спочила і мати.

«Гронування». Знайомство з родоводом Лесі Українки (презентація учнівського дослідження).

Робота з текстом поезії «Мрії».

Виразне читання поезії учнями ланцюжком.

Бесіда.

  • Намалюйте словами, що ви уявляли слухаючи поезію.
  • Як ви вважаєте, у якому віці Леся Українка написала його? Обґрунтуйте свої міркування.
  • Чому поетеса обрала прийом мрій у творі? Чи  полюбляєте ви  мріяти?
  • Чому найбільше мріється саме в дитинстві?
  • Що треба робити для того, щоб наші мрії здійснювалися?

Учитель. Слово «мрія» має цікаву історію. Нині воно стало таким же звичним, як і давні слова «вода», «небо», «весна». Уявіть собі, що його не знав навіть Тарас Шевченко, бо виникло воно вже по його смерті, а саме в 1871 році. Слово «мрія» придумав український письменник Михайло Старицький. Він написав вірш Олені Пчілці, у якому вжив його вперше. Олена Пчілка й Леся Українка почали його використовувати, і згодом воно стало загальновживаним.

Мрія – це певне бажання, прагнення чогось конкретного, заради чого людина готова діяти, щоб її досягти. Мрії стають можливими завдяки нашій уяві, яка здатна малювати будь-які образи незалежно від подій, що відбуваються.

Мрії – найцінніше, що є в людини. Вони запалюють у душі вогонь, захоплюють подих і відносять від реальності. Світ потребує від вас небагато, усього лише бути мрійниками, вірними своїм мріям. Адже коли повсякчас думати про власні цілі, бачити їх реалізованими, тоді неодмінно з’явиться привід сказати «Моя мрія здійснилася!»

Словесне малювання. Опишіть вашу найзаповітнішу мрію.

  • Які образи виникали в уяві ліричної герої в мареннях?
  • Які риси характеру людей приваблювали ліричну героїню в дитинстві? Чому саме такі особистості викликали в неї симпатію?
  •   Опишіть, якою ви уявляєте ліричну героїню вірша. Чи схожа вона на тих людей, яких вважає своїм ідеалом? Відповідаючи, цитуйте твір.

Робота в групах.

І група – визначити тему вірша.

ІІ група –  визначити ідею  вірша

ІІІ група – визначити основну думку вірша.

  • Що це за «лицарства», про який говориться у вірші? Хто такі лицарі?

Перевірка домашнього завдання. Учнівське повідомлення.

Творча хвилинка. Складіть сучасний кодекс честі хлопчика-лицаря.

Рефлексія. Підсумок уроку.

«Незакінчене речення»:

Після цього уроку я зрозумів …

Найбільше мене вразило …

Я хочу більше дізнатися …

Продовжіть речення:

«Якби Леся Українка була квіткою, то … , якби піснею, то … , якби кольором, то … .

перо.jpgДомашнє завдання. Вивчити за підручником життєпис поетеси. Написати творчу роботу «Душа бажає надзвичайного, дивного…»

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 січня 2022
Переглядів
1893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку