Тема. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість
Мета: продовжити роботу над твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник», допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
6-Б клас Урок №29 _________
Тема. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість
Мета: продовжити роботу над твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник», допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Віддай людині крихітку себе,
За це душа поповнюється світлом.
Л. Костенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Слайд 1
Добрий день усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо й день неповторний – зимовий сонячний. Діти, а з яким настроєм ви прийшли на урок? (Добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).
На ваших столах лежать новорічні кульки, адже зараз зима, і не за горами Новий рік. Час, коли здійснюються бажання і мрії. Напишіть, будь ласка, на своїх кульках сподівання від цього уроку. (У кінці уроку учні зачитують, чого чекали від уроку, якщо сподівання справдилося, то чіпляють кульку на новорічну ялинку).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
1. Розташуйте епізоди твору у правильній хронологічній послідовності. Слайди 2-3.
Ключ: 2,4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.
2. Гра «Упізнай персонажа» слайд 4.
- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.
«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)
«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)
«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)
«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)
«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)
«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться» (Федько)
«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)
«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)
«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)
«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)
«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)
- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.
ІІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 5. (фото із зображенням чижика).
Сьогодні у моє вікно залетів чижик. Його оченята сяяли радістю і водночас наповнювалися сльозами. Він тримав у дзьобику аркуш білого паперу. «Це ж чижик Федька», -- майнула думка. Птах підлетів до мене і випустив аркуш. Дозвольте, я зачитаю, що було написано на ньому: «Бути Людиною – значить бути борцем. Бути Людиною – це відчувати відповідальність, жертвувати собою заради добра інших. Гідна Людина не та, в якої нема вад, а та, в якої є чеснота. Саме таким був мій Федько. Хоч і бешкетник, проте добра, чиста душа. А Людина починається з добра».
Сьогодні ми постараємося зазирнути в душу доброго шибеника, збагнути її біль і радість, переконатися в словах чижика.
Слайд 6 (тема уроку, епіграф).
ІV. Застосування знань, умінь і навичок.
1. Робота над теоретико-літературними поняттями. Слайди 7, 8
- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)
- Як ви розумієте слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)
- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)
- Давайте пригадаємо, хто ж такий головний герой у творі? (Головний герой – це персонаж, який діє протягом усього твору і характер його розкрито найповніше).
- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)
- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)
- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі).
2. Робота зі змістом оповідання.
Бесіда.
3. Порівняльна характеристика Федька і Толі. Слайд 9.
Кола Вена (спільне і відмінне в образах героїв).
Спільне: Однолітки, живуть в одному дворі,
люблять пригоди.
Висновок: за маскою ми побачили, як ховається зло і яке беззахисне добро. Потрібно з’їсти добрий пуд солі, щоб розібратися, де є добро, а де зло.
Фізкультхвилинка. Слайд 10.
4. Мовна розминка. Слайд 11.
Згрупуйте й запишіть у дві колонки слова антоніми, які характеризують героїв твору.
Федько |
Толя |
Добрий |
Злий |
Людяний |
Бездушний |
Чесний |
Підлий |
Сильний |
Кволий |
Правдивий |
Брехливий |
Веселий |
Понурий |
Відвертий |
Нещирий, потайний |
Сміливий |
Боягузливий |
Грубий |
Делікатний |
Симпатичний |
Відразливий |
Отже, ми можемо зробити висновок, з якого героя твору ми можемо брати приклад, а кому слід змінити свою поведінку.
5. Робота в групах. Слайд 12.
На вчительському столі лежать смужки кольорового паперу: синього, зеленого, червоного, жовтого. Кожен учень вибирає смужку за бажанням. Відповідно до кольору формуються чотири групи.
Група 1 (синя).
Орієнтовна відповідь.
Чесний, справедливий, відвертий, вірний, гордий, не вміє хитрувати, благородний, здатний до самопожертви, надійний товариш.
Група 2 (червона).
Орієнтовна відповідь.
Федько
Сміливий, людяний.
Розважається, допомагає, рятує.
Надійний друг за будь-яких обставин.
Отаман
Група 3 (зелена).
Група 4 (жовта).
Напишіть листа Толі із проханням змінити своє ставлення до людей, які його оточують.
6. Поки учні працюють у групах, пропоную вашій увазі сценку «Інтерв’ю із мамою Федька». Слайд 13.
Я думками лину на батьківщину Федька. Спитаєте чому? Хочу зустрітися і поговорити з його мамою. Як їй тепер живеться? Ось і вулиця. Ось і дім, в якому жив колись Федько. Спокійно і тихо тут тепер.
Дорогою до кладовища я роздумувала: «Напевне, відчуває провину її душа. Чому не підвела очей?». А ось і могила Федька. Квітами встелена його остання домівка. Материнські сльози каяття щодень поливають їх.
Мати поверталася додому, залишивши частинку своєї душі на могилі сина.
Перевірка виконаних завдань.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Проблемні питання. Слайд 14. (епіграф)
VІ. Підсумок уроку.
Слайд 15. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
- Чи досягли ви поставленої мети? Якщо ваші сподівання справдилися, почепіть свою кульку на ялинку реалізованих мрій.
- Що залишилося незрозумілим?
Слово вчителя
Урок закінчується, а життя, дане на добрі справи, триває. Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.
VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання. Слайд 16.
Написати твір-мініатюру (7-8 речень) на тему «Федько – людина, здатна на добро».