Урок "Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Про матеріал

Тема. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Мета: продовжити роботу над твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник», допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Перегляд файлу

6-Б клас                                                      Урок №29                                                  _________

Тема. Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».   Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Мета: продовжити роботу над твором Володимира Винниченка «Федько-халамидник», допомогти  учням  розібратися  в  складнощах  характерів  та  вчинків  героїв  оповідання; розвивати  навички  виразного  читання, висловлення  власного  ставлення  до  прочитаного, обґрунтування  своєї  думки; сприяти  усвідомленню  найважливіших  цінностей  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою  і  щедрою  на  добро, порядність, чесність.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Віддай людині крихітку себе,

За це душа поповнюється світлом.

Л. Костенко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку. Слайд 1

Добрий день усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо й день неповторний – зимовий сонячний. Діти, а з яким настроєм ви прийшли на урок? (Добрий, гарний, зацікавлений, тривожний).

На ваших столах лежать новорічні кульки, адже зараз зима, і не за горами Новий рік. Час, коли здійснюються бажання і мрії. Напишіть, будь ласка, на своїх кульках сподівання від цього уроку. (У кінці уроку учні зачитують, чого чекали від уроку, якщо сподівання справдилося, то чіпляють кульку на новорічну ялинку).

  •       Отож, до роботи. А чи справдилися ваші очікування, ми дізнаємося наприкінці уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

1. Розташуйте епізоди твору у правильній хронологічній послідовності. Слайди 2-3.

  1. Покарання Федька батьками.
  2. Пригода з повітряним змієм.
  3. Смерть Федька.
  4. Атмосфера у Толиному будинку.
  5. Толя хоче повторити «подвиг» Федька.
  6. Поведінка хлопців під час дощу.
  7. Суперечка між Федьком та Толею.
  8. Порятунок Толі.
  9. Байдужість Толі до чужого горя.
  10. Події на льодоході.

Ключ: 2,4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.

2. Гра «Упізнай персонажа» слайд 4.

- А тепер перевіримо, наскільки уважно ви читали твір. У цьому нам допоможе «чарівна скринька». Дістаньте з неї цитату, зачитайте її вголос і визначте, кого з персонажів вона характеризує.

«…там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом» (Федько)

«…чистенький, ніжний, зі щічками, як проскура» (Толя)

«Наче біс який сидів у хлопцеві!» (Федько)

«Битись з ним і не пробуй, - перший по силі на всю вулицю. Враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде…» (Федько)

«…жінка чула і теж делікатна…» (Мати Толі)

«…Сидить у себе на воротях, як Соловей-Розбійник на дереві, й дивиться» (Федько)

«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Він завжди виходив надвір трошки боязко» (Толя)

«Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить» (Федько)

«Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні» (Тато Федька)

«...холодно і страшно, але він не хоче, щоб його звали бабою» (Толя)

«…всіма силами старались помагати йому» (Стьопка і Спірка)

- Отже, ви уважно читали оповідання й гарно його запам’ятали.

 

ІІІ. Повідомлення  теми, мети.  Мотивація  навчальної  діяльності.

Слайд  5. (фото із зображенням чижика).

Сьогодні у моє вікно залетів чижик. Його оченята сяяли радістю і водночас наповнювалися сльозами. Він тримав у дзьобику аркуш білого паперу. «Це ж чижик Федька», -- майнула думка. Птах підлетів до мене і випустив аркуш. Дозвольте, я зачитаю, що було написано на ньому: «Бути Людиною – значить бути борцем. Бути Людиною – це відчувати відповідальність, жертвувати собою заради добра інших. Гідна Людина не та, в якої нема вад, а та, в якої є чеснота. Саме таким був мій Федько. Хоч і бешкетник, проте добра, чиста душа. А Людина починається з добра».

 Сьогодні ми постараємося зазирнути в душу доброго шибеника, збагнути її біль і радість, переконатися в словах чижика.

Слайд 6 (тема уроку, епіграф).

  • Запишіть у зошит тему уроку та епіграф.

 

ІV. Застосування знань, умінь і навичок.

1. Робота над теоретико-літературними поняттями. Слайди 7, 8

- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)

- Як ви розумієте  слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)

- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)

- Давайте пригадаємо, хто ж такий головний герой у творі? (Головний герой – це персонаж, який діє протягом усього твору і характер його розкрито найповніше).

- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)

- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)

- Прочитайте, кого ми називаємо другорядним героєм, запишіть. (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі).

2. Робота зі змістом оповідання.

Бесіда.

  •                   Яким постає Федько з перших сторінок твору? Зачитайте. (с. 80, від слів «Це був чистий розбишака-халамидник…» до слів «…Як той каже, що наживсь, то милує; а як пручається – іще бє»).
  •       Пригадайте епізод, де хлопці запускають повітряного змія. Розкажіть, якою була їхня зустріч із Федьком.
  •       Як ви розцінюєте цей учинок Федька?
  •       Якими словами називають Федька  Спірка, Стьопка, Гаврик? (Задавака, халамидро, босявка, зараза).
  •       Що вам відомо про батьків Федька? Зачитайте.
  •       Як називає мати Федька у творі? (Сибіряка, ідол, камінь, а не дитина).
  •       Чи сердиться Федько на батька, який карає його ремінцем? Зачитайте. (с. 84 «Він за ремінь не сердиться, -- він розуміє, що так і треба»).
  • Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю? (с.94 від слів «В цей час звідкись узявся Федько» до слів «Федько перебіг на другий кінець крижини…» с.95)
  • У чому ж незвичність поведінки хлопчика?
  • А зараз знайдіть і зачитайте опис зовнішності Толі. Яку поведінку хлопчика можна передбачити, виходячи з цього опису? (с. 84. «Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили». До слів «чистенький, чепурненький, він зовсім не мав нахилу до Федькових забав»).
  • Чи викликає у вас симпатію Толя? Чому?
  • Зачитайте діалог Федька і  Толі, який свідчить про порядність першого і ницість другого героя. (с.91 від слів «Федько мовчки придивився на нього й нічого не сказав» до слів «-Ну, добре! Давай руку. Спірка, перебивай»).

 

3. Порівняльна характеристика Федька і Толі. Слайд 9.

Кола Вена (спільне і відмінне в образах героїв).

                           Спільне:  Однолітки, живуть в одному дворі,

                                     люблять пригоди.

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: за маскою ми побачили, як ховається зло і яке беззахисне добро. Потрібно з’їсти добрий пуд солі, щоб розібратися, де є добро, а де зло.
 

Фізкультхвилинка. Слайд 10.

 

4. Мовна розминка. Слайд 11.

Згрупуйте й запишіть у дві колонки слова антоніми, які характеризують героїв твору.

Федько

Толя

 Добрий

Злий

Людяний

Бездушний

Чесний

Підлий

Сильний

Кволий

Правдивий

Брехливий

Веселий

Понурий

Відвертий

Нещирий, потайний

Сміливий

Боягузливий

Грубий

Делікатний

Симпатичний

Відразливий

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, ми можемо зробити висновок, з якого героя твору ми можемо брати приклад, а кому слід змінити свою поведінку.

5. Робота в групах. Слайд 12.

На вчительському столі лежать смужки кольорового паперу: синього, зеленого, червоного, жовтого. Кожен учень вибирає смужку за бажанням. Відповідно до кольору формуються чотири групи.

Група 1 (синя).

  • Складіть асоціативне ґроно до характеристики образу Федька.

Орієнтовна відповідь.

Чесний, справедливий, відвертий, вірний, гордий, не вміє хитрувати, благородний, здатний до самопожертви, надійний товариш.

Група 2 (червона).

  • Складіть сенкан до образу Федька.

Орієнтовна відповідь.

Федько

Сміливий, людяний.

Розважається, допомагає, рятує.

Надійний друг за будь-яких обставин.

Отаман

Група 3 (зелена).

  •       Складіть фанфік (власну версію закінчення твору) до  оповідання «Федько-халамидник».

Група 4 (жовта).

Напишіть листа Толі із проханням змінити своє ставлення до людей, які його оточують.

 

6.  Поки учні працюють у групах,  пропоную вашій увазі сценку «Інтерв’ю із мамою Федька». Слайд 13.

Я думками лину на батьківщину Федька. Спитаєте чому? Хочу зустрітися і поговорити з його мамою. Як їй тепер живеться? Ось і вулиця. Ось і дім, в якому жив колись Федько. Спокійно і тихо тут тепер.

  • Не підкажете, де я можу знайти Іваниху, Федькову маму? – гукаю якійсь тітці.
  • На могилі сина, -- відповіла та, не підводячи очей. Це була Толина мама.

Дорогою до кладовища я роздумувала: «Напевне, відчуває провину її душа. Чому не підвела очей?». А ось і могила Федька. Квітами встелена його остання домівка. Материнські сльози каяття щодень поливають їх.

  • Усе відібрали в мене… Нічого не залишили… Надію украли, нелюди…
  • Співчуваю вам…
  •       Не гідна я людського співчуття… Був у мене синочок та… -- і сльози потекли по її втомленому обличчі. – Сибірякою, ідолом називала його. Чи простить він мені? Як далі жити без нього? Хто зрозуміє мене тепер? Отак щодня приходжу до свого Федька, розмовляю з ним… Я тепер сама-самісінька. Чоловік після смерті сина став ще більше мовчазним. Життя наше зробилося нікчемним… Бувай, мій синочку, завтра прийду до тебе знову.

Мати поверталася додому, залишивши частинку своєї душі на могилі сина.

 

  •       Молодці, вам вдалося увійти в роль журналіста, автора, матері Федька, пройняти цю ситуацію всією душею.

 

Перевірка виконаних завдань.

  • Молодці, ви гарно впоралися із завданнями.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Проблемні питання. Слайд 14. (епіграф)

  • Прочитаймо ще раз епіграф нашого уроку.
  •       Як ви вважаєте, чи віддав Федько Толі «крихітку себе»? (Він віддав більше, ніж крихітку, -- своє життя. А це найдорожче, що є в кожного з нас).
  •       Чи поповнилася душа Федька світлом? (Так. Цього не оцінили батько, який шмагав безперестанку сина; мати, що заохочувала його до цього; Толя, який жив брехнею; батьки Толі, котрі, крім грошей, не вміли думати ні про що інше. Але таку жертовність не може оцінити Господь. Тому душа Федька все-таки поповнилася світлом).

 

VІ. Підсумок уроку.

Слайд 15. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

  • На уроці мене найбільше вразило…
  • Я іду з уроку із…
  • Оповідання змусило мене задуматись над тим, що…

 

- Чи досягли ви поставленої мети? Якщо ваші сподівання справдилися, почепіть свою кульку на ялинку реалізованих мрій.

- Що залишилося незрозумілим?

Слово вчителя

Урок закінчується, а життя, дане на добрі справи, триває. Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.

 

 VІІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання. Слайд 16.

Написати твір-мініатюру (7-8 речень) на тему «Федько – людина, здатна на добро».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Макарук Катерина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
7900
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку