Урок. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник»

Про матеріал
Урок з української літератури для 6 класу. Мета уроку: - опрацювати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»; - вчити дітей характеризувати героїв; - виявити роль художніх засобів у творі; - розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного; - виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.
Перегляд файлу

Дата            Урок №

 

Тема. Володимир Винниченко. Оповідання «Федько-халамидник».

Федько як особистість

 

Мета:

  • опрацювати ідейно-художній зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;
  • вчити дітей характеризувати героїв;
  • виявити роль художніх засобів у творі;
  • розвивати вміння висловлювати власні міркування щодо прочитаного;
  • виховувати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, портрет письменника, таблиця «Права дитини», презентація.

 

Перебіг уроку

 

Епіграф до уроку:    

У лиху годину пізнаєш людину.

Народна творчість

 

 

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Учитель. - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте  подаруємо  один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.

Допоможе нам налаштуватися на продуктивну роботу і цей віршик.


Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимемо старанно,

  Щоб почути у кінці,

  Що у нашім шостім класі

  Діти – просто молодці.


 

Девіз уроку:

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

  Дружно і плідно працювати

ІІ. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань


Учитель:

-  На минулому уроці  ми ознайомилися   з біографією  Володимира Винниченка,  а вдома  ви повинні були  прочитати  оповідання. І зараз   перевіримо те,  що ви засвоїли.

Проведемо гру «Лови помилку».

Умови гри: я читаю речення, і якщо воно правильне, ви плескаєте в долоні – 1 раз, якщо речення містить помилкову інформацію – ви не плескаєте в долоні, а піднімаєте руку, щоб виправити помилку. За правильну відповідь ви отримуєте бонус – сонечко. У кінці уроку ваші бонуси перетворяться у бали.

Допомагати сьогодні на уроці мені будуть Швачка Ілля та Многолєтня Анастасія. Вони будуть слідкувати за тим, щоб кожен, активно працюючий учень, міг отримати якомога більше бонусів.

Увага! Починаємо!

  1.     Батьківщиною для Винниченка є …. (Кіровоградщина) – Дніпропетровщина? -
  2.     Письменник навчався в гімназії… (місцева класична). +
  3.     Потому вступив  на  юридичний   факультет…(Київського університету ) – Криворізького університету? -
  4.     Емігрував за кордон  у …(1921). +
  5.     За кордоном проживав у … (Франції) – Німеччини? -
  6.     Винниченко  був не лише письменником, а й … (громадським діячем). +
  7.     За радянських часів  творчість митця  була … (заборонена) +
  8.     Літературний спадок митця понад ( 100 оповідань) – 300? -
  9.     Федько є героєм оповідання… («Федько – халамидник»)  - «Кумедія з Костем»? –
  • Молодці! Добре попрацювали!

 

ІІІ. Мотивація теми та мети уроку

  •           Сьогодні на уроці ми починаємо роботу  за  змістом   оповідання  В.Винниченка «Федько-халамидник». Ми маємо зрозуміти, який  є Федько насправді.  Я хочу, щоб вийшовши з уроку, ви  добре усвідомили, що ж красить людину.

-      Запишіть, будь ласка, тему уроку  і  зверніть увагу на епіграф.

Як ви розумієте ці слова? (Діти пояснюють).

  •    Добре!

 - А зараз я хочу перевірити, чи уважними були ви, коли читали оповідання.

 

До речі, а що ми називаємо оповіданням? (Відповідь: «Невеликий за розміром розповідний художній твір про одну або кілька подій у житті людини або кількох людей» – Швачка).-1 сонечко.

 

  • Молодець! Починаємо гру «Чи уважний ти читач?».

Умова: на партах лежать тестові завдання. Ви їх  підписуєте, а правильну відповідь обводите  кружечком.

(Діти виконують завдання. Звучить тихенько музика).

Діти здають роботи. «Помічники» перевіряють їх і на листочках виставляють бали. Оголошуються результати, роздаються бонуси.

У той час, коли працюють «Помічники», учитель проводить бесіду з дітьми.

 Бесіда

  • А що означає прочитати твір? (Пережити, уявити, співпереживати) – 1 сонечко.

 

  • Скажіть, а які враження викликав у вас цей твір?

(Обурення, тому що Толя виявився таким бездушним. – 1 сонечко.

Захоплююсь мужністю Федька, коли той рятував Толика – 1 сонечко).

  •                   А чому автор назвав твір не просто «Федько», а саме  «Федько-халамидник»?

 (Я думаю,  що твір названо так тому,  що автор хотів розказати про справжнього  хлопчика,  який  існує  в  дійсності  і живе справжнім  життям. – 1 сонечко. )

Оголошення результатів гри «Чи уважний ти читач?». (Якщо всі учні впоралися із завданням, то всім додається по 1 бонусу-сонечку; якщо будуть кращі роботи і гірші, то бонуси отримують діти за кращі роботи).

VІ. Опрацювання нового матеріалу

 Учитель: - Продовжуємо далі заробляти бонуси!

  • От ви прочитали оповідання. А чи всі слова були вам зрозумілі?

Давайте розглянемо ті слова, які могли б у вас викликати запитання.

  1. «Словникова робота»

(Слова на екрані і перед учнями на партах. Прочитують слова і пояснення до них.

 Пригадують ситуації, в яких вони вживалися. – тим, хто відповідає + 1 сонечко).

Словничок

 

  • Халамидник – бешкетник, пустун.
  • Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
  • Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
  • Набакир – набік.
  • Проскура – церковний хлібець.
  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.
  • Пацати – ляскати по воді.
  • Випещені – доглянуті.
  • Шворка – тонкий мотузок.
  • Добре!

  1. Робота зі схемою

Учитель: - Зараз ми спробуємо окреслити коло тих персонажів, які оточували Федька. (До  дошки виходить учень і працює з роздатковим матеріалом, складає схему «Головні та другорядні герої оповідання»).

У цей час з учнями проводиться рольова гра «Відгадай героя».

Умова: два учні виходять до дошки і від імені Федька (Толька) розповідають про «себе», учні повинні вгадати героя.

«Літературні герої» рольової гри  отримують по 3 бонуси-сонечка.

Перевіряється завдання на дошці.

  •                   А тепер подивимося на дошку. Будь ласка, що ти можеш сказати про цю схему?

 

(Це схема головних та другорядних героїв оповідання. Федько знаходиться в центрі розповіді, його характер розвивається у стосунках із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.)- 3 сонечка

 

  •                   Молодець, ти отримуєш 3 бонуси!

Запишіть у зошити цей розподіл літературних героїв.

Зразок. Головні герої – Федько;

    другорядні герої -  батько Федька, …, …   .

(Зробити слайд)

Учитель: - Ну, а тепер детальніше поговоримо про Федька і про Толика, тому що саме стосунки з Толиком  дозволяють нам краще зрозуміти поведінку та риси характеру  головного героя. Для цього ми попрацюємо в парах.

«Гронування» (Заповнення таблиці «Риси характеру Федька і Толика»)

У вас на партах лежать  слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба прикріпити під цим іменем слова, які б характеризували Федька, а під цим іменем – слова, які б характеризували Толика.

(Діти знаходять будь-яку рису характеру, прикріплюють її на плакат на дошці, співвідносячи їх з іменами героїв твору. Розподілили.

 – Молодці. Але щоб отримати бонус, треба зайти підтвердження цим рисам у тексті.

  1. Робота з підручником

Звучить тихенько музика. Діти готуються

(Відповіді із зачитуванням уривків із твору).

Риси характеру і поведінки Федька:

 

а) непосидючий:  « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці» - 1 сонечко;

 

б) сильний: «…перший по силі на всю вулицю» - 1 сонечко;

 

в) відкритий:  «Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але Федько того не любив» - 1 сонечко;

 

г) впертий:  «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…» – 1 сонечко;

 

ґ) правдолюб:  « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить» - 1 сонечко;

 

д) спритний:  «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка» -  1сонечко;

 

е) стійкий: «…камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…» - 1 сонечко.

 

є) непримиренний до зрадництва: « Не любить також Федбко й товаришів видавати» - 1 сонечко;

 

ж) спокусник: «…Федько знову спокушає Толю.  І спокушає якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти» - 1 сонечко;

 

з) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би» - 1 сонечко.

 

Риси характеру Толика:

 

а) тендітний:  «…чистенький, ніжний, з щічками,  як проскура» - 1 сонечко;

 

б) богобоязливий:  «… тихенько хреститься й блідніє…» - 1 сонечко;

 

г) самоповажний:   «…кричати на вулиці не личить благородним дітям» - 1 сонечко;

 

ґ) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв  і пхнув мене на кригу. Я не винен!» - 1 сонечко;

 

д) підступний:  «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька» -  1 сонечко;

 

е) байдужий до  чужого  горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком» - 1 сонечко.

 

-  Дякую. А тепер скажіть, будь ласка, що нагадують ці кольори, якими написані риси характерів героїв?

(Кольори світлофора. Червоний начебто нас застерігає, промовляє, що  не можна чинити так, як Толя. А зелений навпаки, відкриває нам дорогу до доброти, чесності, благородства, дружби. – 3 сонечка.)

 

- А  як ви думаєте,  на чиєму боці автор твору?

 ( На боці Федька, бо він з любов’ю пише про нього. Автор на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати на бік правди й справедливості). – 1 сонечко.

 

- То який же Федько насправді?

(Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник. – 1 сонечко.

 

  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим. – 1 сонечко.  

 

Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика. – 1 сонечко.

 

Такі  люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного. – 1 сонечко.

 

 Федько - добрий хлопчик, надійний. На нього можна розраховувати у скрутну хвилину. – 1 сонечко.)

 

Учитель: - Ми бачимо, що образ Толі повна протилежність образу Федька.

Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько із дуже бідної сім’ї, а з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя із заможної сім’ї.

 Характери хлопців, як бачимо, – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній засіб у творі називається контраст.

  1. Теорія літератури

Записати у зошитах

Контраст = антитеза = протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.

 

Фізкультхвилинка

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

 

Вправа «Незакінчене речення». Робота в парах

  •                   Діти, давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічнила  людські  якості.  Вам треба закінчити  подані  прислівя ( лежать на партах)  та  обрати з-поміж наведених ті, що стосуються Федька, і ті, що стосуються Толі.

 

Прислівя

 

  1. Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.

 

  1. Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.
  2. Сміливому море по / коліна.  – Ф.

 

  1. Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т.

 

  1. Коли бажаєш пізнати ціну людини, / підведи її до чужої біди або до чужої радості. – Ф.

 

  1. Хто бреше, тому легше, / а хто правдує, той бідує. – Ф. і Т.

 

  1. Добрий чоловік – / надійніше кам’яного мосту.

 

  1. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.

 

  1. У тихому болоті / чорти водяться. – Т.

 

  1.  Святе та боже – / та на чорта схоже. – Т.

 

  1.  Сила та розум – / краса людини. – Ф.

 

  1.  Тиха вода людей топить, а / бурна тільки лякає. – Т.

 

  1.  Поміч у свій час , як / дощ у посуху. – Ф.

 

  1.  Кривда людська / боком вилазить. – Ф.

 

  •                   Молодці!  Отже,  я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопчиків. Але  повернімося до початку уроку і дамо відповідь на питання: «Що ж прикрашає людину?»

 

( Людину прикрашають добрі справи. – 1 сонечко).

 

  •                   Яку  думку  хотів  донести  автор до нас цим твором?

 

( На повагу заслуговує  та людина, яка має велику сердечну доброту, вроджений  потяг  захищати  слабшого і безпомічного;  надійна, на яку  можна розраховувати у скрутну хвилину.) – 1 сонечко.

 

Автор засуджує брехливих, зрадливих,  непорядних  людей, які думають тільки про себе, а долі інших – їм не цікаві. ) – 1 сонечко.

 

VІІІ. Узагальнення вивченого на уроці

  •                   Багато з тих реалій, серед яких жили персонажі оповідання відійшли в минуле. Ми побачили наскільки несправедливим було ставлення дорослих і суспільства в цілому до дітей.

 Може тому права дитини в сучасному світі  і в нашій державі  захищають «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.

Конвенція ООН про права дитини

(Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).

 

Завдання: у вас на партах лежать права дитини.  Давайте  з’ясуємо,  які  ж   права дитини  порушуються, коли ми говоримо  про головного героя оповідання «Федько-халамидник».  Відповідь обґрунтувати.

(Кожна правильна відповідь – 1 сонечко).

 

Права дитини

  • Всі діти є рівними у своїх правах. 
  • Жодна дитина не повинна бути скривджена.
  • Діти не повинні ставати жертвами  насильства. 
  • Всі діти мають право на власну думку.
  • Всі діти мають право знати свої права.
  • Всі діти мають право на медичну допомогу.
  • Дитина має право на любов та піклування.
  • Всі діти мають право на освіту.
  • Діти мають право на обєднання.
  • Захист дітей від викрадення та продажу.
  • Право на повноцінне  харчування.
  •                 Ми бачимо, що Федько був позбавлений  багатьох  прав, тому що його батьки були  бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли  уваги.  Але  це  не  завадило  йому   бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює  й  бентежить душі читачів.
  •              Отже, треба вчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість.

 

ІХ. Оцінювання учнів

  •      Діти, урок закінчується. Давайте перерахуємо  свої бонуси і взнаємо, які бали ви отримали за урок.

Якщо більше 10 сон., то отримує – 11 балів;

якщо 10 сон., то 10 балів;

якщо 8 – 9, то 9 балів;

якщо 7, то 7 бал.;

якщо менше 7, то ці бонуси зберігаються до  наступного уроку.

 

Х. Домашнє завдання

 

  1. Підручник: с. 75 – прочитати і вміти переказати ст. «Герої художнього твору».
  2. Зробити малюнки до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
1 січня 2020
Переглядів
3120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку