1
Додаток 6
Конспект уроку з української літератури. 6 клас
Тема: Ліки від забуття (За поемою М. Вороного
« Євшан-зілля»)
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із змістом твору «Євшан-зілля» та його історичною основою, літературознавчим поняттями «ліро-епічний твір», «поема»; співвіднести описані в поемі давноминулі події з сучасністю; формувати навички критичного мислення.
Розвивальна: розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, удосконалювати вміння будувати судження про історичну пам’ять як усвідомлення приналежності людини до свого народу ;розвивати навички вдумливого виразного читання, коментування прочитаного, вміння визначати особливості літературного твору.
Виховна: виховна - виховувати почуття патріотизму, формувати національну самосвідомість, вірність Батьківщині.
Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів
Учень / учениця:
розповідає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему; визначає головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ юнака-половця; співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю.
розуміє значення історичної пам’яті для кожної людини; пояснює важливість приналежності до свого народу; висловлює судження про її історичну основу, зв’язок із літописною легендою; коментує власне розуміння почуття патріотизму;
усвідомлює роль слова в житті людини. усвідомлює важливість історичної пам’яті для кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині.
Випереджувальні завдання: намалювати ілюстрації до поеми, виписати з поеми епітети, метафори, порівняння (за варіантами), підготувати інсценізацію «У келії монаха», підготувати повідомлення про полин (індивідуальне завдання).
Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальні завдання, інсценізація, «Мозковий штурм», метод ПРЕС, «Незакінчене речення»; бесіда; дослідження; робота з підручником.
Обладнання: портрет письменника, збірка його творів, ілюстрацій до поеми, зроблених учнями, музичний запис, мультимедійна установка, комп'ютер, полин, презентація до уроку.
Міжпредметний зв’язок: біологія, історія
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з комп'ютерною підтримкою.
Теорія літератури: ліро - епічний твір, поема.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Емоційний пролог.
Інсценізація
Звучить музика (Гершвин «Літо» (Порги и Бесс)), горить свічка. Літописець (пишучи літопис).
Отрока в Обези, а хан Сірчан зостався коло Дону, рибою живлячись. (Продовжує писати під декламування вчителя).
Учитель
Це було в давнину, у далекі часи,
Так же бігла Сула, гомоніли ліси,
Так же вітер шумів, і так сонце пекло,
Все так само було, нас іще не було.
Тихо в келії цій, і скрипить лиш перо,
Свідків дива того, мабуть, і не було.
Догорає свіча, і рівненькі рядки
Повертають усіх нас в минулі віки.
Літописець (пишучи літопис).
Учитель (ч итаючи).
IIІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів.
- Так мовиться у Галицько - Волинському літописі. А як же було насправді? Де тут вигадка, а де реальність? Що означає наведений вислів і чи погоджуєтесь ви з ним? Що є ліками від забуття? На ці питання потрібно дати відповідь у ході уроку. (Слайд 1). Тема уроку: «Ліки від забуття» (за поемою М. Вороного «Євшан - зілля»). Епіграфом до уроку будуть рядочки з поеми М. Вороного «Євшан - зілля»:
Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати.
Ніж в землі чужій, ворожій
В славі й шані пробувати!
(Слайд 2. Очікувані результати)
ІV. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності
Мозковий штурм
Повторимо вивчене.
узятий у полон під час походу)
V. Формування і вдосконалення вмінь та навичок
1. Слово вчителя. Пояснення за схемою
(відповідь учня)
(Епос - один із трьох родів літератури. Основа епічного твору - розповідь від автора).
... лірикою?
(Лірика - один із трьох родів художньої літератури, в якому навколишня дійсність зображується шляхом передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора) Розглянемо схему на сторінці підручника (слайд ).
У ліро - епічних творах розповідь і зображення поєднуються з вираженням та емоціями, почуттями і переживаннями Отже, що називається ліро - епосом або ліро - епічним твором?
(Учні зачитують визначення з підручника)
Родова ознака твору |
-ліро — епічний твір
Ви знаєте, що «Євшан - зілля» - це поема. Назвіть основні ознаки цього жанру. (учні називають ознаки), вчитель відкриває схему (слайд 3):
- Користуючись ознаками поеми, доведемо, що «Євшан - зілля» поема (слайд 4).
Технологія ПРЕС
Учні записують на дошці:
Жанр
|
поема.
- Отже, ми з'ясували, що «Євшан - зілля» М. Вороного належить до ліро - епічних творів, до жанру поеми. І довели це. Зрозуміти ідею поеми, головну думку нам допоможе характер головного героя поеми.
Характеристика юнака
Бесіда за питаннями. (Один учень дає повну відповідь на питання, інший підтверджує цитатою з тексту)
Чому ханський син залишився байдужим до розповіді гудця і його співу?
Поясніть причини бурної реакції молодого половця на пахощі Євшан – зілля.
Що він пригадав?
кии же наш юнак? (учн |
||
|
Характеристика |
|
|
юнака |
|
/ |
|
\ |
Мужній
Сміливий
Патріот
(повідомлення юного біолога про різновиди полину) (слайд 6)
Підсумок
Пояснення вчителя
З легкої руки Вороного євшан - зілля стало символом пробудження свідомості всього народу, історичної пам'яті. Століттями викорінювали цю пам'ять: забороняли мову, спокушали матеріальними благами, знищували цвіт нації. Українці - покручі, українці - сліпці – такими, на жаль, бачив частину своїх сучасників поет.
Де ж знайти засіб, який би сколихнув їх, осяяв зляканий розум, пробудив пам'ять?
Де ж того Євшану взяти,
Того зілля - привороту,
Що на певний шлях направить, -
Шляху край свій повороту?!
Поет залишає ці питання без відповіді, однак Євшан - зіллям певною мірою став і його твір, що змусив замислитися, підняти голову, розправити плечі. Україна пережила чимало гірких моментів, проте знайшла усе - таки сили, щоб відродитися.
«Незакінчене речення»
«Микола Вороний своєю поемою «Євшан - зілля» прагнув нагадати ..., закликати ...»
Бесіда (співвіднести історію з сучасністю)
VI. Рефлексійно - оцінювальний етап
1.Рефлексія
2. Оцінювання
VII. Домашнє завдання
Поміркуй, що могло б статися далі з ханським сином. Придумай своє закінчення до його історії. Напиши про це власну невелику розповідь прозовою або віршовою мовою.
Підсумкове слово вчителя:
- Поема «Євшан - зілля» - це звернення до сучасної України, до її синів і дочок, які «край свій рідний зацурали, занедбали». Євшан - зілля - це ліки, які зможуть повернути нас до рідної Вітчизни з пам'яті забуття. Я задоволена, що вас, як того половецького юнака, схвилював і збентежив чар поеми. Хай цей запах завжди буде з вами і нагадує вам рідну землю, батьків.
(Роздає дітям полин )