Урок «Ліки від забуття (За поемою М. Вороного « Євшан-зілля»)»

Про матеріал
План-конспект уроку з мультимедійною підтримкою, навчальна мета якого – схарактеризувати образ юнака-половця, визначити тему та основну думку поеми, з'ясувати роль мови, народної пісні, історії в житті людини, значення рослин-символів; з’ясувати актуальність порушеної у творі проблеми історичної пам’яті
Перегляд файлу

1

 

Додаток 6

Конспект уроку з української літератури. 6 клас

Тема: Ліки від забуття (За поемою М. Вороного

« Євшан-зілля»)

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із змістом твору «Євшан-зілля» та його історичною основою, літературознавчим поняттями «ліро-епічний твір», «поема»; співвіднести описані в поемі давноминулі події з сучасністю; формувати навички критичного мислення.              

Розвивальна: розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, удосконалювати вміння  будувати судження про історичну пам’ять як усвідомлення приналежності людини до свого народу ;розвивати навички вдумливого виразного читання, коментування прочитаного, вміння визначати особливості літературного твору.

Виховна: виховна -  виховувати почуття патріотизму, формувати національну самосвідомість, вірність Батьківщині.

Очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності учнів

Учень / учениця:

розповідає коротко про письменника; виразно і вдумливо читає поему; визначає головну думку; розповідає про життя ханського сина в полоні руського князя й пояснює, чому він забув рідний край; характеризує образ юнака-половця; співвідносить давноминулі події, описані в поемі, із сучасністю.

розуміє значення історичної пам’яті для кожної людини; пояснює важливість приналежності до свого народу; висловлює судження про її історичну основу, зв’язок із літописною легендою; коментує власне розуміння почуття патріотизму;

усвідомлює роль слова в житті людини. усвідомлює важливість історичної пам’яті для кожної людини та приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині.                                                                                                                                                                        

Випереджувальні завдання: намалювати ілюстрації до поеми, виписати з поеми епітети, метафори, порівняння (за варіантами), підготувати інсценізацію «У келії монаха», підготувати повідомлення про полин (індивідуальне завдання).

Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальні завдання, інсценізація,  «Мозковий штурм», метод ПРЕС, «Незакінчене речення»; бесіда; дослідження; робота з підручником.

Обладнання: портрет письменника, збірка його творів, ілюстрацій до поеми, зроблених учнями,  музичний запис, мультимедійна установка, комп'ютер, полин, презентація до уроку.

Міжпредметний зв’язок: біологія, історія

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з комп'ютерною підтримкою.

Теорія літератури: ліро - епічний твір, поема.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  •                   Сьогодні ми будемо аналізувати поему «Євшан - зілля», торкнемось таких питань, як українська нація, історична пам'ять, національна свідомість. І все це ми будемо робити в полоні ніжного і чарівного аромату євшан - зілля. (Учитель вішає букетик рослин на дошку). Також весь наш урок будуть супроводжувати ілюстрації до поеми Івана Литвина.

ІІ. Емоційний пролог.

Інсценізація

Звучить музика (Гершвин «Літо» (Порги и Бесс)), горить свічка. Літописець (пишучи літопис).

  • Володимир Мономах погубив поганих половців, вигнав їхнього хана

Отрока в Обези, а хан Сірчан зостався коло Дону, рибою живлячись. (Продовжує писати під декламування вчителя).

Учитель


Це було в давнину, у далекі часи,

Так же бігла Сула, гомоніли ліси,

Так же вітер шумів, і так сонце пекло,

Все так само було, нас іще не було.

Тихо в келії цій, і скрипить лиш перо,

Свідків дива того, мабуть, і не було.

Догорає свіча, і рівненькі рядки

Повертають усіх нас в минулі віки.


Літописець (пишучи літопис).

  •       По смерті Володимировій зостався у Сірчана один лиш музика Ор, і послав він його в Обези, кажучи: «Володимир уже помер. Тож вернися, брате, піди в землю свою. Мов же ти йому слова мої, співай же йому пісні половецькії. А якщо не схоче, дай йому понюхати зілля, що зветься Євшан» (дописує щось). Підводиться, згортає літопис, передає вчителю.

Учитель  итаючи).

  •       Той не схотів ні вернутися, ні послухати. І дав йому Ор зілля, і той, понюхавши й заплакавши, сказав: «Да лучче єсть на своїй землі кістьми полягти, аніж на чужій славному бути». І прийшов у землю свою.

IIІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів.   

- Так мовиться у Галицько - Волинському літописі. А як же було насправді? Де тут вигадка, а де реальність? Що означає наведений вислів і чи погоджуєтесь ви з ним? Що є ліками від забуття? На ці питання потрібно дати відповідь у ході уроку. (Слайд 1). Тема уроку: «Ліки від забуття» (за поемою М. Вороного «Євшан - зілля»). Епіграфом до уроку будуть рядочки з поеми М. Вороного «Євшан - зілля»:

Краще в ріднім краї милім

Полягти кістьми, сконати.

Ніж в землі чужій, ворожій

В славі й шані пробувати!

(Слайд 2. Очікувані результати)

ІV. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності

Мозковий штурм

  • На минулому уроці було розглянуто зміст поеми М. Вороного «Євшан -  зілля».

Повторимо вивчене.

  1.                Звідки автор взяв історичний факт про полоненого сина половецького хана? (З літопису)
  2.                Як малий половчанин потрапив до князя Володимира? (Був

узятий у полон під час походу)

  1.                Як жилося хлопчикові у князя? (Добре)
  2.                Як себе почував старий хан, батько хлопчика? (Страждав на самоті)
  3.                Кого хан вирішив послати за сином? (Гудця - співця).
  4.                Яким чином хан порадив посланцеві розбудити пам'ять юнака? (Заспівати пісню, дати понюхати євшану) C:\мама\Уроки\1. 2009 Ліки від забуття 6 кл\Малюнки учнів до уроку\11.jpg
  5.                Як поставився хлопчик до слів посланця від батька половецького - хана? (Він залишився байдужим)
  6.                Які пісні співав посланець юнакові? (Бойові та колискові)
  7.                Кого, що саме побачив юнак під впливом пахощів євшан - зілля? (Рідний степ і батька)
  8.           Яке почуття стисло горло, сперло груди юнакові - половчанину? (Відчуття волі)
  9.           Що вчинив юнак під впливам спогадів? (Він вирушив додому)
  10.           До кого звертається із заключним словом автор поеми? (До України)
  11.           До якого жанру належить твір?

V.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1. Слово вчителя.  Пояснення за схемою

  •                   Твір Миколи Вороного «Євшан – зілля» названий поемою. Це жанр мішаної форми, тому що носить ознаки таких родів літератури, як лірика й епос. Згадаймо, що називається епосом?

(відповідь учня)

(Епос - один із трьох родів літератури. Основа епічного твору - розповідь від автора).

... лірикою?

(Лірика - один із трьох родів художньої літератури, в якому навколишня дійсність зображується шляхом передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора) Розглянемо схему на сторінці  підручника (слайд ).

У ліро - епічних творах розповідь і зображення поєднуються з вираженням та емоціями, почуттями і переживаннями Отже, що називається ліро - епосом або ліро - епічним твором?

(Учні зачитують визначення з підручника)

  •                   Отже, яка родова ознака твору М. Вороного «Євшан - зілля»? Учні відповідають і роблять запис на дошці:

Родова ознака твору

-ліро — епічний твір

 

  •                   Ми визначили родову ознаку твору М. Вороного «Євшан - зілля», ліро - епічний твір. Тепер з'ясуємо жанрові ознаки.

Ви знаєте, що «Євшан - зілля» - це поема. Назвіть основні ознаки цього жанру. (учні називають ознаки), вчитель відкриває схему (слайд 3):

- Користуючись ознаками поеми, доведемо, що «Євшан - зілля» поема (слайд 4).

C:\мама\Уроки\1. 2009 Ліки від забуття 6 кл\Фото з уроку\Изображение 482.jpgТехнологія ПРЕС

  1.                Я вважаю, що ... (позиція)
  2.                Оскільки ... (обґрунтування позиції)
  3.                Наприклад ... (наведення прикладів)
  4.                Таким чином ... (підбиття підсумків)

Учні записують на дошці:

Жанр

 

                                         

поема.

  •  

- Отже, ми з'ясували, що «Євшан - зілля» М. Вороного належить до ліро - епічних творів, до жанру поеми. І довели це. Зрозуміти ідею поеми, головну думку нам допоможе характер головного героя поеми.

Характеристика юнака

Бесіда за питаннями. (Один учень дає повну відповідь на питання, інший підтверджує цитатою з тексту)

  1.      Хто головний герой твору? (Головний герой поеми - син половецького хана)
  2.      Чому ханський син опинився в неволі? (Князь Володимир Мономах взяв його в полон під час походу)
  3.      C:\мама\Уроки\1. 2009 Ліки від забуття 6 кл\Малюнки учнів до уроку\12.jpg Як жилося хлопцю на чужині? Чому чужий край став «за рідний уважати»?

Чому ханський син залишився байдужим до розповіді гудця і його співу?

Поясніть причини бурної реакції молодого половця на пахощі Євшан – зілля.

Що він пригадав?

  1.      Який же наш юнак? (учні записують на дошці)

 

 

 

 

 

 

кии же наш юнак? (учн

 

Характеристика

 

 

юнака

 

/

 

\

 

Мужній

Сміливий

Патріот

 

  1.                Що допомогло авторові зробити персонаж таким яскравим, емоційним? Які художні засоби? (Учні зачитують виписані вдома за варіантами епітети, порівняння, метафори). Отже, що таке Євшан - зілля?

(повідомлення юного біолога про різновиди полину) (слайд 6)

  1.                Яка основна думка поеми? (Запис на дошці)

Основна думка поеми

 Підсумок

  1.      Який життєвий урок ви засвоїли, читаючи історію про юнака - половця?
  2.  Що для нас є ліками від забуття? Що є для нас Євшан - зіллям?
  3. Що може повернути нас з далекого краю в отчий? (Батьки, рідна домівка)

Пояснення вчителя

C:\мама\Уроки\1. 2009 Ліки від забуття 6 кл\Малюнки учнів до уроку\13.jpgЗ легкої руки Вороного євшан - зілля стало символом пробудження свідомості всього народу, історичної пам'яті. Століттями викорінювали цю пам'ять: забороняли мову, спокушали матеріальними благами, знищували цвіт нації. Українці - покручі, українці - сліпці – такими, на жаль, бачив частину своїх сучасників поет.

Де ж знайти засіб, який би сколихнув їх, осяяв зляканий розум, пробудив пам'ять?

Де ж того Євшану взяти,

Того зілля - привороту,

Що на певний шлях направить, -

Шляху край свій повороту?!

Поет залишає ці питання без відповіді, однак Євшан - зіллям певною мірою став і його твір, що змусив замислитися, підняти голову, розправити плечі. Україна пережила чимало гірких моментів, проте знайшла усе - таки сили, щоб відродитися.

«Незакінчене речення»

«Микола Вороний своєю поемою «Євшан - зілля» прагнув нагадати ..., закликати ...»

Бесіда (співвіднести історію з сучасністю)

  •                   Чи потрібне Євшан - зілля українцям нині?
  •                   Чи є у наш час ті, відцурався від своєї землі, забув про неї?
  •                   Щоб ви побажали таким «землякам»?

VI. Рефлексійно - оцінювальний етап

1.Рефлексія

  •                   Чи справдилися висловлені на початку уроку передбачення?
  •                   Чого навчила вас прочитана поема?

2. Оцінювання 

VII. Домашнє завдання

Поміркуй, що могло б статися далі з ханським сином. Придумай своє закінчення до його історії. Напиши про це власну невелику розповідь прозовою або віршовою мовою.

Підсумкове слово вчителя:

- Поема «Євшан - зілля» - це звернення до сучасної України, до її синів і дочок, які «край свій рідний зацурали, занедбали». Євшан - зілля - це ліки, які зможуть повернути нас до рідної Вітчизни з пам'яті забуття. Я задоволена, що вас, як того половецького юнака, схвилював і збентежив чар поеми. Хай цей запах завжди буде з вами і нагадує вам рідну землю, батьків.

(Роздає дітям полин )

docx
Додано
6 січня 2020
Переглядів
3086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку